۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۵
کد خبر: 52766
بیمه دانشجویی فرصتی برای تأمین اجتماعی و دانشجویان

سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین نهاد بیمه‌ای کشور با پوشش بیش از ۴۵ میلیون نفری اقشار مختلف از جمله کارگران شاغل در بخش‌های مختلف، تولیدگران، کارفرمایان، فعالان شغل‌های حوزه خدمات، زنان خانه دار، بخشی از کارمندان دولت و ... طیف وسیعی از جامعه را در قالب ۵۳ درصد افراد تحت پوشش دارد که در راستای توسعه چتر بیمه‌ای، بستر پوشش بیمه‌ای جامعه بزرگ دانشجویان را نیز فراهم کرده است.

به همین منظور سازمان تأمین اجتماعی برای بسترسازی در توسعه پوشش بیمه‌ای بین اقشار مختلف، زمینه پوشش بیمه‌ای بخشی از نیروی جوان جامعه را در قالب جامعه حدوداً چهار میلیون نفری دانشجویان را در چارچوب طرح بیمه دانشجویی فراهم آورده است که بر اساس قوانین بیمه‌ای تأمین‌اجتماعی، دانشجویان می‌توانند در قالب طرح بیمه فراگیر خانواده از سه سطح پرداخت حق بیمه ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصد بهره‌مند شده و سهم ۲ درصدی پرداخت حق بیمه نیز برای دولت در این خصوص درنظر گرفته شده است.

بر اساس شرایط جاری این نوع بیمه، دانشجویان می‌توانند به عنوان بیمه شده تبعی و تحت تکفل همسر، پدر یا مادر خود، از پوشش درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی استفاده کنند و همزمان به عنوان بیمه شده اصلی نیز ثبت‌نام و بیمه‌پردازی کنند و در آینده از حقوق بازنشستگی و سایر مزایای تأمین اجتماعی شوند.  

بر اساس اعلام سازمان تأمین اجتماعی از زمان آغاز طرح بیمه دانشجویی در حدود پنج برابر به بیمه‌شدگان این نوع بیمه افزوده شده است به گونه‌ای که در حال حاضر بیش از ۳۹ هزار نفر در حوزه بیمه دانشجویی تحت پوشش تأمین‌اجتماعی هستند که در مجموع وصول مبلغ ۸۱۳ میلیارد ریال را برای سازمان تأمین اجتماعی  به دنبال داشته است.

همچنین گفتنی است که در پایان خردادماه سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۰ هزار و ۶۸۴ بیمه شده دانشجویی جدید جذب شده که نسبت به مدت مشابه در زمان گذشته در سال۱۴۰۰ حدود ۴۸۰ درصد رشد را نشان می‌دهد که بر این اساس، ۸۲ درصد دانشجویان جذب شده در طرح بیمه دانشجویی در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی  قرار گرفته اند.

با بسط و توسعه بیمه مشاغل آزاد در قالب طرح "بیمه فراگیر خانواده ایرانی" دانشجویان خارج از کشور نیز در سه سطح بیمه‌ای ١٢، ١۴ و ١٨ درصد با پرداخت به ترتیب ۵١٨، ۶٠۴ و ٧٧٧ هزار تومان می‌توانند از مزایای بیمه دانشجویی استفاده کنند.

با نگاه به اینکه محدوده سنی معمول تحصیلات برای دانشجویی سن مولد و فعالیت محسوب می‌شود، باید این مجال را به عنوان فرصتی برای پوشش بیمه‌ای دانشجویان و گسترش چتر بیمه ای تأمین اجتماعی  دانست.

در شرایطی که بسیاری از اقشار مختلف جامعه خواهان بهره‌مندی از پوشش بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی  هستند، جمعیت چهارمیلیون نفری دانشجویان به عنوان سرمایه‌های دانش کشور این امکان را دارند تا از مزایای خدماتی سازمان تأمین اجتماعی در قالب طرح بیمه دانشجویی استفاده کنند.

بستر بیمه‌ اجتماعی مهیا شده در قالب پوشش بیمه‌ای جمعیت جوان دانشجویان علاوه بر ایجاد فرصتی برای آنها جهت استفاده از مزایای بیمه ای، درمانی و بازنشستگی سازمان تأمین اجتماعی، مجال اتصال بیمه دوران دانشجویی به سوابق بیمه‌ای اشتغال پس از دانش‌آموختگی و فرصت بسیار ارزشمندی برای سازمان تأمین اجتماعی در راستای توسعه پوشش بیمه اقشار مختلف، تأمین منابع در بلندمدت و تقویت ساختارهای وصولی حق بیمه برای این سازمان محسوب می‌شود.

سازمان تأمین اجتماعی  همچنین در چارچوب سیاست‌های بلندمدت گسترش چتر بیمه‌ای می‌تواند ضمن شناسایی اقشار مختلف در قالب ۳۰ درصد از افراد جامعه که دارای هیچگونه پوشش بیمه‌ای نیستند، بستر افزایش تعداد بیمه شدگان و رشد منابع ورودی را فراهم کرده و به دنبال آن، زمینه رشد بیمه در جامعه را فراهم آورده تا اقشار مختلف مانند دانشجویان علاوه بر کسب آرامش و تضمین آینده و سالهای دوران بازنشستگی در قالب پوشش تأمین اجتماعی، از خدمات هجده‌گانه این سازمان بهره‌مند شوند.

کد خبر: 52766

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =