افزایش کیفیت درمان با ارتقای تجهیزات پزشکی

رئیس بیمارستان تامین‌اجتماعی زکریای رازی قزوین، تجهیزات و امکانات درمانی این مرکز را از بهترین نوع در سطح کشور عنوان کرد که این تجهیزات سبب ارتقای کیفیت خدمات و جلب رضایت بیمه‌شدگان شده است؛ اما در بحث نیروی انسانی، این مرکز را نیز همانند سایر مراکز با کمبود برخی متخصصان پزشکی و کادر پرستاری مواجه دانست.

دکتر سعید مخلوقی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، با بیان اینکه در این مرکز درمانی دارای ۷۵۰ نیروی انسانی به صورت رسمی، قراردادی و شرکتی است، افزود: می‌توان گفت، یکی از بزرگ‌ترین مسائل این مرکز درمانی را بحث کمبود نیرو در برخی رشته‌های تخصصی پزشکی مانند رادیولوژی تشکیل می‌دهد.

وی اظهار کرد: همچنین در گروه پرستاری نیز این کمبود وجود دارد؛ به ویژه اینکه خروجی‌هایی که در این گروه حرفه‌ای برای زایمان یا بیماری‌های صعب‌العلاج رخ می‌دهد، امکان جذب نیروهای جایگزین فراهم نیست.

رئیس بیمارستان  زکریای رازی قزوین، گفت: این کمبود نیرو در حوزه خدماتی نیز مشاهده می‌شود و در این حوزه نیز امکان جذب نیروهای جایگزین برای خروجی‌ها و بازنشسته‌ها وجود ندارد. از طرفی براساس سیاست‌های تعیین شده از سوی سازمان، برای هر ۵۰۰ متر مربع یک نیروی خدماتی درنظر گرفته شده است؛ اما این معیار برای مراکز تک شیفت، دو شیفت یا شبانه‌روزی یکسان بوده و تفاوتی وجود ندارد. درحالی که بیمارستان به دلیل ارائه خدمات شبانه‌روزی نیازمند آن است که به ازای هر ۵۰۰ متر مربع، حداقل سه نیرو در هر شیفت لحاظ شود. تغییر این رویه را که در دو سه سال اخیر باب شده است، به طور مکرر در جلسات مطرح می‌کنیم؛ اما تاکنون نتیجه‌ای حاصل نشده است.

مخلوقی با اشاره به تجهیزات این مرکز درمانی، تصریح کرد: با توجه مساعدت سازمان و مدیریت درمان استان، سالانه علاوه بر بودجه‌های جاری که تحت عنوان بودجه‌های سالیانه برای خرید تجهیزات پزشکی اختصاص می‌یابد، در قالب برنامه‌های عملیاتی و ترمیم بودجه پایان سال نیز توانسته‌ایم اعتبارات خوبی را جذب کنیم که در نتیجه آن تجهیزات مناسبی را برای بیمارستان خریداری کرده‌ایم؛ خداراشکر می‌توانم بگویم در بسیاری از بخش‌ها، تجهیزات ما از بهترین نوع در کشور است که جای تقدیر و تشکر از مسئولان سازمان و مدیریت درمان دارد.

تامین دارو

وی درخصوص تامین داروی بیماران، افزود: یکی از مهمترین مسائل، مربوط به تغییرات متنوع و پرتعداد قیمت‌های دارویی است. در این مرکز به تناسب هزینه‌کرد بیمارستان و نوع بیماران بستری، ترمیم اعتبار دارویی انجام می‌شود؛ اما برخی کمبودهای دارویی در سطح کشور وجود دارد که در این مرکز راهکارهای منطقی برای ترمیم این کمبودها به کار بسته می‌شود. نخست اینکه سعی می‌کنیم با برقراری ارتباط روزانه با شرکت‌های توزیع، در اولین توزیع دارویی در سطح استان قرار گیریم و بتوانیم داروهای مورد نیاز بیماران را با اولویت بیماران بستری تامین کنیم.

رئیس بیمارستان  زکریای رازی قزوین، اظهار کرد: همچنین با انجام مکاتبات و با ایجاد هماهنگی با سازمان غذا و داروی دانشگاه و نیز مدیریت درمان استان، تلاش می‌کنیم تا سهمیه مشخصی را دریافت کنیم تا با کمبود جدی و ایجاد وقفه در ارائه خدمات دارویی مواجه نشویم. در برخی از موارد نیز از طریق مراودات با سایر بیمارستان‌ها، نسبت به تهیه اقلام مورد نیاز اقدام می‌کنیم و در نهایت اینکه بعضا از داروهای جایگزین استفاده می‌کنیم و الحمدلله مشکل جدی و حادی در طی سال‌های اخیر در زمینه دارویی نداشته‌ایم.

ارتقای هتلینگ

مخلوقی با بیان اینکه این مرکز درمانی جزو ۱۰ بیمارستان اول کشور برای اجرای طرح ارتقای هتلینگ از سوی سازمان تامین‌اجتماعی انتخاب شد، گفت: در طول سال‌های اجرای این طرح، براساس یک برنامه عملیاتی منسجم، غالب بخش‌های بیمارستانی در بعد ساختاری، تجهیزاتی و پشتیبانی ارتقا یافته و شرایط هتلینگ بسیار خوبی در بیمارستان ایجاد شده است که جای تقدیر و تشکر از مسئولان سازمان و مدیریت درمان دارد.

استانداردهای بیمارستانی

وی تصریح کرد: در زمینه استانداردهای اعتباربخشی نیز این مرکز درمانی در سال اول اجرای طرح، رتبه درجه یک عالی را کسب کرد و از آن سال به بعد نیز همواره موفق به کسب رتبه درجه یک اعتباربخشی شده است.

رئیس بیمارستان  زکریای رازی قزوین، ادامه داد: همچنین بیمارستان رازی از سال ۸۲ در بحث استانداردسازی فعال و پیشرو بوده است و در این سال که طرح استانداردسازی اعتباربخشی بیمارستان‌ها به اجرا درآمد، موفق به کسب رتبه درجه یک عالی شد و از آن سال به بعد نیز همواره موفق به کسب رتبه درجه یک اعتباربخشی شده است.

مخلوقی افزود: همچنین در بحث استانداردهای ایزو نیز موفق به کسب حداقل سه دوره ایزوی ۹۰۰۰ شده‌ایم و در مقطع بعدی که استقرار ایزوی ۱۴۰۰۰ بود، فعالیت‌های خوبی در بیمارستان اتفاق افتاد. از سوی دیگر این مرکز توانسته است چهار دوره لوح سیمین بیمارستان سبز و در آخرین دوره که سال گذشته رخ داد، لوح زرین خدمات سبز کشور را دریافت کند.

وی درخصوص مهمترین مسائل این مرکز درمانی اظهار کرد: در حوزه نیروی انسانی، مهمترین چالش، کمبود برخی رشته‌های تخصصی پزشکی و کمبود جانشین پرستاری است. در بحث ساختاری نیز هرچند در بخش‌های بالینی و ویژه برنامه‌های عملیاتی خیلی خوبی در زمینه هتلینگ انجام شده، اما در بخش پشتیبانی و نیز در بخش‌های پاراکلینیک هنوز هیچگونه برنامه عملیاتی پیاده‌سازی نشده است و در واحدهای آزمایشگاه، فیزیوتراپی، داروخانه سرپایی و بستری مشکلات جدی وجود دارد که ان‌شاءالله این حوزه‌ها نیز جزو برنامه‌های عملیاتی سازمان قرار گیرد.

کد خبر: 52791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 12 =