لزوم سیاستگذاری های جمعیتی در مسیر تحقق سالمندی فعال

پیری جمعیت در تمامی مناطق اصلی دنیا اتفاق می‌افتد؛ در کل، سهم افراد مسن (۶۰ سال و بالاتر) از ۹ درصد در سال ۱۹۹۴ به ۱۲ درصد در سال ۲۰۱۴ افزایش یافته است. انتظار می‌رود تا سال ۲۰۵۰ به ۲۱ درصد برسد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، سالمندی جمعیت محصول توسعه است. در این سال‌ها هرچند کشورهای توسعه‌یافته پیرترین جمعیت‌ها را خواهند داشت ولی بیشترین سرعت سالمندی جمعیت در کشورهای در حال توسعه و کمترتوسعه یافته اتفاق خواهد افتاد.

مطالعات جمعیتی در ایران نشان می‌دهد در مدت حدود ۵۵ سال اخیر امید به زندگی در ایران حدود ۳۵ سال افزایش پیدا کرده است و بنابراین جوامع در حال توسعه همانند ایران از نظر برنامه‌ریزی زمان کمتری برای آمادگی مواجه با پیری جمعیت دارند.

افزایش دو برابری جمعیت سالمندان تا سال ۱۴۲۱

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور با اشاره به شتاب سالمندی کم نظیر ایران در جهان گفت: پیش‌بینی این است که در سال ۱۴۲۱ جمعیت سالمند ایران دو برابر می‌شود و در سال ۱۴۳۵، جمعیت سالمندی از ۳۳ درصد عبور می‌کند و این مساله توجه و تمرکز جدی به حوزه سالمندی را جدی‌تر می‌کند.

حسام الدین علامه در گفت وگو با آتیه‌آنلاین تاکید کرد: شتاب افزایش جمعیت سالمندی در ایران عزم ملی در قانون‌گذاری، نهادسنجی و تخصیص اعتبار و بودجه پایدار در حوزه سالمندی را ضروری‌تر از گذشته کرده است.

علامه افزود: بخش عمده‌ای از خدمات سالمندی در حال حاضر به صورت همگانی، غیرتفکیکی و کلی با سایر گروه‌های سنی در حال انجام است؛ مثلا در ورزش همگانی همه گروه‌ها اعم از زنان، مدارس، سالمندان، کودکان و جوانان مخاطب برنامه ورزش همگانی هستند و یا همچنین ارایه خدمات حوزه سلامت و درمانی و یا استفاده از تخت‌های بیمارستانی به روال معمول در حال انجام به افراد مختلف است اگرچه بعضا بیشتر افراد بستری شونده در مراکز درمانی سالمندان هستند.

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور تصریح کرد: اگر می‌خواهیم موضوع سالمندی با توجه به شتاب افزایش جمعیتی آن در ایران نسبت به جهان و تغییر ویژگی‌هایش کشور را دچار تلاطم و سونامی مشکلات متعدد در تمامی عرصه‌ها نکند در حال حاضر باید از فرصت پنجره جمعیتی استفاده شود و با ایجاد زیرساخت های متناسب با جمعیت سالمندی مانع بروز بحران در آینده شویم.

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد برای رفع مشکلات ناشی از سالمندی جمعیت که در آینده نزدیک گریبانگیر کشور می‌شود، به یک برنامه‌ریزی منسجم و اقدام ملی هدفمند و گسترده در بخـش‌های دولتی، خصوصی و داوطلبانه به منظور فراهم‌کـردن امکانات و خدمات متنـوع برای سالمندان نیاز است تا این بخش از اجتماع بتوانند با حداکثر رفاه و آسایش در جامعه زندگی کنند و از خدمات مورد نیاز خود بهره‌مند شوند.

نتایج پژوهش‌های سالمندی چه می‌گویند

یافته‌های مقاله پژوهشی «اولویت‌های سیاستگذاری سالمندی فعال برای ایران» نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری سالمندان باید با توجه به اولویت‌ها و براساس نیازها صورت گیرد و بنابراین اگر دولت و سایر ارگان‌های مذکور بر بهبود مولفه‌های موثر در اولویت‌بندی سیاستگذاری به ویژه بر تغذیه، آموزش مادام العمر، سواد سلامت، مسکن، شهرسازی و مناسب‌سازی فضاها، برنامه‌ریزی اوقات فراغت، سلامت‌روانی، اشتغال، امنیت درآمدی و نگرش جامعه تمرکز کنند و موانع و مشکلات موجود را برای هم راستا شدن هرچه بیشتر برنامه‌ها و سیاست‌ها با حیطه‌های مذکور رفع کنند. نتایج قابل ملاحظه در بهبود وضعیت و ارتقاء کیفیت زندگی سالمندان ایجاد خواهد شد.

نتایج کاربردی این پژوهش تاکید دارد که بررسی چالش‌های مهم سالمندی و عوامل موثر در سیاست‌گذاری‌های مدیریتی در این زمینه در سطح کلان می‌تواند روند رسیدگی به مشکلات سالمندی را تسریع بخشیده و به عنوان یک گام موفق در جهت ارتقاء سلامت روحی و جسمی سالمندان محسوب شود و حتی می‌تواند به عنوان یک عامل پیشگویی‌کننده سالمندی موفق در سال‌های آتی به شمار آید.

کد خبر: 52793

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =