بودجه دولت برای خسارت‌دیدگان بخش کشاورزی

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی کشور گفت: مبلغ ۶۰۰۰ میلیارد تومان در بودجه برای جبران خسارت دیدگان بخش کشاورزی دیده شده اما متاسفانه تاکنون سازمان برنامه و بودجه سهم خودش را پرداخت نکرده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین و به نقل از ایسنا، دکتر محمد ابراهیم حسن نژاد امروز ۱۹ مردادماه در حاشیه بازدید از باغات خسارت دیده در جنوب کرمان گفت: مجلس از  سهم بیمه صندوق حمایت خوبی کرده است و مبلغ ۶۰۰۰ میلیارد تومان در بودجه دیده شده تا جبران خسارت ها در بخش کشاورزی بشود که تا این تاریخ سازمان برنامه و بودجه سهم خودش را پرداخت نکرده است و این منطقه هم چون تک محصولی است تلاش خواهیم کرد با یک برنامه ریزی مناسب، بعد از وصول حق بیمه دولت کشاورزان بتوانند برای سال آینده باغات خود را احیا کنند.

وی با اشاره به میزان خسارت بخش کشاورزی در منطقه جنوب کرمان افزود: عامل خطر خشکیدگی و ترشیدگی محصولات کشاورزی تحت پو شش بیمه هستند و به میزان آسیب و مطابق تعهدی که داده ایم جبران خسارت خواهیم کرد.

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی کشور، ستاد بحران را مسئول جبران باغات فاقد بیمه دانست و افزود: باغاتی که فاقد بیمه هستند بعد از تایید دستگاه های استان مورد حمایت قرار خواهند گرفت و در حال حاضر خسارات سیل جمع بندی و به وزارت کشور نیز ارسال شده است. 

حسن نژاد پرداخت خسارت بر اساس عملکرد درآمد را عنوان کرد و گفت: اینکه میانگین را ملاک عمل قرار بدهیم احتمال کاهش این میزان دور از انتظار نیست. ما بیمه شاخص عملکرد را تنظیم کردیم و اگر بدانیم این باغ طی ۵ سال به صورت نرمال یک میزان برداشت داشته می توانیم میانگین تعهد را بالا ببریم. 

وی میانگین تولید را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: بیمه های کشاورزی به جهت پراکندگی و اینکه ارزیابی سخت است، دچار مشکل هستند و  بیمه های دنیا به سمت شاخص رفتند که به نوعی شاخص میثاقی بین بیمه گر و بیمه گذار بوده به طوری که اگر تولید میانگین در حالت نرمال ۱۰ تن است بیمه ۸ تن را تعهد می کند. 

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی کشور، تعهد بیمه را برای ایجاد انگیزه باغداران نسبت به بیمه یادآور شد و گفت: بیمه باید رقمی کمتر از میزان تولید را تعهد کند و تعهد بیمه ای باید به نحوی باشد که باغدار آسیب دیده وارد شود و نه کسی آسیب جزئی دیده است. 

وی ورود به خسارات جزئی را از مشکلات فراروی بیمه دانست و اظهار کرد: یکی از مشکلات بیمه این است در مورد خرما یا محصولات دیگر اگر  بیمه های کشاورزی به خسارت های جزئی ورود کنند وضعیت بهتر از این چیزی که می بینیم نخواهد بود و اگر خسارت اثر گذار باشد کشاورز حتما به سمت بیمه خواهد آمد و فرار از پرداخت خسارت های جزئی باعث می شود بیمه خسارت ها را مناسب تر جبران کند.

کد خبر: 52796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =