بازنگری و اصلاح حقوق بازنشستگان با هدف اجرای عدالت

سازمان تأمین‌اجتماعی که ۶۰ درصد بازنشستگان کشور را تحت پوشش دارد اکنون حدود چهار میلیون نفر را به عنوان مستمری‌بگیر و بازنشسته مورد حمایت خود دارد که بخش عمده‌ای از منابع و تعهدات خود را برای ارائه خدمات به این افراد هزینه می‌کند.

به گزارش آتیه آنلاین، سازمان بزرگی همچون تأمین اجتماعی که این تعداد افراد بازنشسته و مستمری بگیر را تحت پوشش خود دارد باید دارای منابع زیادی باشد تا بتواند خدمات‌رسانی مطلوب‌ به این افراد را داشته باشد چرا که بخش عمده‌ای از منابع سازمان صرف حقوق و تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت برای آنان می‌شود.

پرداخت حقوق و مزایای بازنشستگان و مستمری بگیران به عنوان یکی از تکالیف سازمان تأمین اجتماعی به شمار می‌رود که تاکنون در این زمینه کوتاهی صورت نگرفته و ماهانه بدون وقفه نسبت به پرداخت این حقوق و مستمری اقدام می‌کند، اما مهمترین موضوعی که در این زمینه وجود دارد افزایش حقوق سالانه مستمری بگیران و بازنشستگان است زیرا سال‌جاری براساس تصمیم دولت، پرداختی بازنشستگان با تغییراتی همراه بود.

سازمان تأمین‌اجتماعی در روز ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ اعلام کرد که دولت، مصوبه شورای عالی کار درباره افزایش حقوق بازنشستگان تأمین‌اجتماعی را تصویب کرد و با توجه به اینکه براساس مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین‌اجتماعی، افزایش مستمری مستمری بگیران این سازمان به تصویب هیات وزیران می‌رسد، این افزایش به نحوی است که حداقل دریافتی مستمری بگیران از حداقل حقوق مصوب همان سال کارگران کمتر نباشد.

وفق مصوبه شورای عالی کار مورخ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ حداقل دریافتی کارگران برای سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان در ماه رسید.

براساس مصوبه هیات وزیران مقرر شد، در خصوص حداقل حقوق بازنشستگان، از کار افتادگان و مجموع مستمری بازماندگان سازمان تأمین‌اجتماعی که به موجب قوانینی از جمله مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین‌اجتماعی، نباید از حداقل مزد کارگری کمتر باشد، با رعایت قوانین مربوط و لحاظ مصوبه شورای عالی کار، میزان دریافتی آنان معادل حداقل حقوق و دستمزد کارگران شاغل تعیین و با افزایش ۵۷.۴ درصدی همراه بود، به نحوی که از ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان کمتر نباشد. در خصوص مستمری از کارافتادگان جزئی و سایر افرادی که مستمری آنان به نسبت سنوات پرداخت حق‌بیمه برقرار شده است به همان نسبت و مبتنی بر مصوبه فوق افزایش یافت.

براساس مصوبه هیات دولت حقوق حداقل بگیران سازمان تأمین اجتماعی ۵۷.۴ درصد اما سایر سطوح با ۱۰ درصد افزایش همراه بود.

تصویب حقوق بازنشستگان براساس مواد ۹۶ و ۱۱۱ تأمین اجتماعی
سازمان تأمین‌اجتماعی هرساله براساس ماده ۹۶ و ۱۱۱ تأمین اجتماعی برای افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران برنامه‌ریزی می‌کند و پس از تصویب رقم پیشنهادی به دولت ارائه می‌شود، اما امسال با توجه به تصمیم‌سازی دولت، موضوع حقوق و مستمری بازنشستگان با تغییراتی همراه بود به گونه‌ای که برای حداقل بگیران و سایر سطوح این پرداختی متفاوت بود.

 البته تصمیم‌گیری سازمان تأمین‌اجتماعی درباره حقوق بازنشستگان پس از تصویب شورای عالی کار در هیات دولت به عنوان یک مصوبه برای اجرا ابلاغ می‌شود اما امسال با وجود اینکه این مصوبه توسط دولت ابلاغ شد، مجلس شورای اسلامی روی آن نظر داده است.

براساس این تصمیمات، سازمان تأمین‌اجتماعی که حدود چهار میلیون مستمری بگیر شامل بازنشستگان، ازکارافتادگان و بازماندگان را تحت پوشش دارد و ۷۰ درصد آنها حداقل بگیر و ۳۰ درصد دیگر در سایر سطوح قرار دارند به همین منظور در بخش حداقل بگیران ۵۷.۴ درصد افزایش حقوق اما در سایر سطوح بین ۶ تا ۱۰ میلیون حقوق و حتی ۱۰ میلیون بالاتر حقوق این افزایش شامل ۱۰ درصد افزایش و ۶۵۰ هزار تومان افزایش بود.

براساس اقدامات و تصمیمات هیات دولت، امسال این مصوبه هیات وزیران به نفع حداقل‌بگیران بود و به همین منظور در هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین، این مصوبه هیات دولت درباره افزایش مستمری بازنشستگان سایر سطوح در سال ۱۴۰۱ برای اصلاح دوباره به دولت ارسال شد.

طبق مصوبه هیات وزیران، مستمری بازنشستگان حداقل بگیر سازمان تأمین‌اجتماعی با ۷۰ درصد جمعیت بازنشستگان و مستمری بگیران این سازمان با افزایش ۵۷.۴ درصدی حقوق و ۳۰ درصد دیگر با ۱۰ درصد و رقم ۶۵۰ هزار تومان همراه بود، اینکه در سال ۱۴۰۱ مصوبه دولت متفاوت بود و بازنشستگان مانند سال‌های گذشته همه به صورت یکسان حقوق نگرفتند که به همین دلیل بازنشستگان از این وضعیت رضایت نداشتند و در نهایت باعث بازنگری مستمری بازنشستگان در مجلس شورای اسلامی شد.

بررسی حقوق بازنشستگان در هیات تطبیق مجلس 
طبق مصوبه هیات دولت، حقوق حداقل بگیران ۵۷.۴ درصد و همچنین با توجه به حکم قانون بودجه سال ۱۴۰۱ (مصوب مجلس شورای اسلامی) در خصوص صندوق‌های مختلف بازنشستگی (مبنی بر رشد ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان) و در راستای هماهنگ سازی پرداخت حقوق در تمام صندوق‌های بازنشستگی، برای این دسته از مشمولان که دارای دریافتی بیش از حداقل باشند، افزایش ۱۰ درصدی اعمال می‌شود. به منظور کمک به معیشت مستمری بگیران بالاتر از حداقل، علاوه بر ۱۰ درصد مذکور، مبلغ ۶۵۰ هزار تومان (تاسقف دریافتی ماهانه ۱۰ میلیون تومان) به صورت ماهانه پرداخت می‌شود.

در نهایت قربانعلی مهری دبیر هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین اینگونه توضیح داد که هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین به استناد اصول ۸۵ و ۱۳۸ قانون اساسی و قانون نحوه اجرای این اصول به طور مستمر در جلسات خود تمامی مصوبات تصویب نامه های هیأت وزیران را بررسی و نظرات خود را در این خصوص با تأیید ریاست مجلس به دولت اعلام کرد.

وی ادامه داد: پس از چندین جلسه بررسی و استماع آرای کارشناسی کلی اطراف ذینفع، مصوبه موضوع تعیین مستمری بازنشستگی، از کارافتادگی و بازماندگان در سال ۱۴۰۱ را مغایر با قوانین تشخیص داد و موارد مغایرت را با عنوان رأی مقدماتی به دولت اعلام کرد.

دبیر هیأت تطبیق مصوبات با تشریح ابعاد حقوقی این مصوبه اعلام کرد: با تعامل خوبی که میان دولت و هیأت تطبیق برقرار است اطمینان داریم بهترین تصمیم گرفته خواهد شد و با اصلاح مصوبه، مشکلی وجود نخواهد داشت.

تلاش تأمین اجتماعی برای افزایش حقوق بازنشستگان با هدف اجرای عدالت
سازمان تأمین‌اجتماعی هرساله تلاش دارد تا با پرداخت به موقع  و اجرای عدالت در پرداخت حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران این سازمان رضایت این قشر را به دست آورد و از این طریق قدرت خرید آنان را نیز افزایش دهد، اما امسال این تغییر در افزایش حقوق که بیشتر به منظور عادلانه کردن افزایش حقوق‌ها صورت گرفته تا شکاف بین حقوق بازنشستگان را شاهد نباشیم.

در حال حاضر با این اقدام حقوق از کارافتادگان کلی و مجموع دریافتی بازماندگان هم شامل همین افزایش می‌شود و چون در سال‌های گذشته رعایت عدالت در افزایش حقوق‌ها اتفاق نمی‌افتاد اما در افزایش حقوق امسال بازنشستگان تلاش شد تا به معیار عدالت نزدیک‌تر شود.

با وجود برخی انتقادها درباره این افزایش حقوق بازنشستگان اما براساس مصوبه هیات وزیران، بازنشستگانی که سال گذشته ۳ تا ۴ میلیون تومان دریافت کرده‌اند، در سال ۱۴۰۱ میزان افزایش حقوق آنها ۲ میلیون و ۲۶۹ هزار تومان، بازنشستگانی که ۶ تا ۷ میلیون تومان در سال گذشته دریافت کرده‌اند، میزان افزایش حقوق آنها در سال جاری یک میلیون و ۵۲۶ هزار تومان، بازنشستگان با دریافتی ۹ تا ۱۰ میلیون تومان در سال گذشته، یک میلیون و ۴۴۴ هزار تومان افزایش حقوق در سال ۱۴۰۱ را خواهند داشت و بازنشستگانی که ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان در سال گذشته دریافت کرده‌اند، نیز در سال ۱۴۰۱، میزان افزایش حقوق آنها یک میلیون و ۵۹۹ هزار تومان خواهد بود.

اعلام نظر درباره افزایش حقوق بازنشستگان با وزرای عضو هیات امنای تأمین اجتماعی
با توجه به اقداماتی که سازمان تأمین‌اجتماعی براساس مصوبه هیات وزیران در افزایش حقوق بازنشستگان انجام داد اما بازنشستگان سایر سطوح انتظار افزایش ۳۸ درصد افزایش حقوق مصوب تأمین اجتماعی را داشتند تا در نهایت حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی براساس نرخ تورم ۳۸ درصد افزایش داشته باشد.

در این راستا ۳۰ درصد بازنشستگان تأمین‌اجتماعی که جز حداقل بگیران نیستند و حقوق بالاتر از ۶ میلیون تومان تا بیشتر از ۱۰ میلیون تومان پیگیری لازم را انجام دادند تا اینکه سخنگوی دولت اعلام کرد: پیرو دستور رئیس‌جمهور برای پیگیری بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان و پس از برگزاری نشست‌های مکرر معاون اول با نمایندگان بازنشستگان، هیات دولت برای تعیین تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان، اختیارات خود را به وزرای عضو  هیات امنای سازمان بازنشستگی تأمین اجتماعی تفویض کرد.

خبر خوش اصلاح حقوق بازنشستگان برای اصلاح مستمری سایر سطوح 
محمدهادی زاهدی وفا، سرپرست وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نیز درباره اقدامات انجام شده درباره اصلاح حقوق بازنشستگان سایر سطوح تأمین اجتماعی گفت: رئیس‌جمهور بر اصلاح میزان افزایش سنواتی مستمری سایر سطوح بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی تأکید دارند، بر این اساس هیات وزیران، تصمیم‌گیری در این خصوص را به وزرای عضو هیات امنای سازمان تأمین اجتماعی تفویض کرد.

وی ادامه داد: برابر تفویض انجام شده و بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته و در پی پیشنهاد سازمان تأمین اجتماعی مقرر شد در چارچوب پایداری منابع و اعتبارات این سازمان، مستمری سایر سطوح اصلاح‌ شود.

سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین اعلام کرد: در نشست هیات امنای سازمان تأمین اجتماعی، وزرای عضو هیات امنای این سازمان با اصلاح مستمری سایر سطوح بازنشستگان موافقت کردند.

وی اظهار داشت: با تاکید رئیس‌جمهور اختیارات هیات دولت به وزرای عضو هیات امنای تأمین اجتماعی تفویض شد و براساس چارچوب اختیارات و منابع سازمان تأمین اجتماعی وزرای عضو هیات امنای تأمین اجتماعی نسبت به بازنگری و پذیرش اصلاح مستمری سایر سطوح بازنشستگان موافقت کردند.

زاهدی وفا افزود: در این خصوص نشست‌هایی با نمایندگان بازنشستگان برگزار شده که این اصلاحیه بر مستمری آنان در کوتاه ترین زمان اعمال شود، تصمیم نهایی شده و اجرایی شدن آن نیازمند جلسات کارشناسی است که کلیات آن به اطلاع مردم عزیز رسید.

اعمال افزایش حقوق سایر سطوح بازنشستگان در شهریور
میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی نیز در این باره گفت: اعمال افزایش و صدور احکام جدید سایر سطوح بازنشستگان تامین اجتماعی در شهریور ماه انجام می‌شود.

موسوی در رابطه با زمان اعمال افزایش و صدور احکام جدید سایر سطوح بازنشستگان اظهار داشت: پیرو اعلام سرپرست وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی مبنی بر موافقت با اصلاح و افزایش مستمری سایر سطوح مستمری‌بگیران سازمان تامین‌اجتماعی بر اساس ماده ۹۶ قانون تامین‌اجتماعی، با عنایت به اینکه فرایند پرداخت حقوق از بیستم هر ماه طبق محاسبات و در قالب سامانه‌ متمرکز برای بازنشستگان عزیز انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین برای اعمال افزایش جدید و نحوه پرداخت و تأمین مالی مربوطه با هماهنگی با کانون‌ها؛ نیازمند زمان هستیم و انشاءلله صدور احکام جدید در شهریورماه انجام می‌شود.

موسوی افزود: از دستور اکید و ویژه رییس‌جمهور برای اصلاح مصوبه هیات دولت و پیگیری‌های معاون اول دولت و همچنین سرپرست وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی که با رویکرد خدمت‌رسانی بهتر و رفع دغدغه بازنشستگان بر اساس ماده ۹۶ قانون تامین‌اجتماعی و مصوبه مربوطه انجام پذیرفت، تشکر و قدردانی می‌کنم.

سازمان تأمین اجتماعی همچنان نشان داده است که پیگیر حقوق افراد بیمه شده و مستمری‌بگیر به ویژه بازنشستگان تحت پوشش این سازمان بیمه‌ای است و به محض اعلام هیات دولت و سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای اعمال آن اقدام کرده است.

گزارش از مهناز بیرانوند

کد خبر: 52827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =