ضرورت مدیریت مصرف دارو

سرپرست بیمارستان تامین‌اجتماعی سقز (کردستان) با اشاره به گرانی و کمبود برخی از اقلام دارویی که در کشور ایجاد شده است، پیشنهاداتی را مبنی بر مدیریت دارو مطرح کرد و تشکیل صندوق دارویی برای بیماران را مهم دانست.  

دکتر مهدی نیلوفری در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با اشاره به وضعیت تامین دارو برای بیماران، افزود: امسال با توجه به تغییراتی که در قیمت دارو به وجود آمد و کمبودهای دارویی که ایجاد شد، برای تهیه برخی از اقلام با چالش‌هایی مواجه شدیم و برای رفع مسائل این حوزه، با تشکیل جلسات داخلی، راهکارهای منطقی و برون‌رفت از مشکلت را بررسی کرده و توانسته‌ایم بسیاری از کمبودها را مدیریت کنیم.

وی با ارائه پیشنهادهایی مبنی بر مدیریت دارو، اظهار کرد: استفاده از گایدلاین یا راهنماهای بالینی برای تعیین مصادیق پوشش بیمه‌ای بیماری‌ها پی‌گیری شود تا پزشکان با اطمینان از انجام اقدامات درمانی و دارویی غیرضروری اجتناب کنند. همچنین با بررسی نسخه‌ها، بازخوردهای لازم به پزشکان ارائه شود تا تعداد داروهای تجویزی مشابه در نسخ کاهش یابد و در بررسی پرونده بیماران مزمن، حتما آزمایش تاییدی انجام و در پرونده بیمار ثبت شود.

سرپرست بیمارستان تامین‌اجتماعی سقز گفت: پیشنهاد دیگر این است که برای بیماران صندوق دارویی تعریف شود؛ زیرا مصرف دارو در کشور بسیار زیاد است و برای درمان برخی بیماری‌ها تصور می‌شود که تجویز برخی اقلام دارویی ضروری است؛ اما ایجاد چنین صندوقی از مصارف بی‌رویه و غیرضروری دارو جلوگیری می‌کند و نیز اگر هزینه دارویی از سقف تعیین شده عبور کند، از صندوق دارویی بیمار کسر شود و این برنامه می‌تواند حالت بازدارنده‌ای را برای مصارف دارویی ایجاد کند.  

خدمت‌رسانی در کرونا

نیلوفری با بیان اینکه از ابتدای شیوع کرونا، این مرکز درمانی خدمات اختصاصی خود را به بیماران مبتلا به کووید۱۹ ارائه کرده است، تصریح کرد: از آغاز شیوع این بیماری در تلاش بودیم تا هماهنگ با دستورالعمل‌های وزارت بهداشت مبنی بر پایش و درمان بیماران پیش رویم تا بتوانیم بهترین خدمات را به صورت یکپارچه ارائه دهیم.

وی ادامه داد: با افزایش کرونا و در دوران پیک این بیماری، هم‌زمان با بیمارستان دانشگاهی آماده ارائه خدمات به بیماران بودیم و در برهه‌هایی این مرکز درمانی به طور کامل به بیماران کرونا اختصاص یافت که خوشبختانه با انجام واکسیناسیون فراگیر تعداد مبتلایان به تدریج کنترل شد و خوشبختانه مدت‌ها است که تعداد فوتی بسیار کمی را شاهد هستیم.

تجهیزات بیمارستان

سرپرست بیمارستان تامین‌اجتماعی سقز تجهیزات و امکانات این مرکز درمانی را بسیار مناسب عنوان کرد و افزود: درحال حاضر در اتاق عمل تجهیزات خوبی فراهم است و وسایل جراحی ارولوژی، ارتوپدی و چشم‌پزشکی مناسبی وجود دارد. همچنین دستگاه آندوسکوپی این مرکز با مساعدت مدیردرمان، امسال خریداری شده و کیفیت بسیار خوبی دارد و توانسته است رضایت بیمه‌شدگان را جلب کند. از سوی دیگر درنظر است تا یک دستگاه CT اسکن برای مرکز خریداری شود.

ارتقای هتلینگ

نیلوفری با اشاره به اقدامات این بیمارستان در زمینه ارتقای هتلینگ، اظهار کرد: خوشبختانه امسال طرح‌های توسعه‌ای بیمارستان در قالب ارتقای هتلینگ در چهار محور تجهیزات و امکانات، بهداشت، خدمات رفاهی و ساختمان و تاسیسات، به اجرا درآمده است.

وی گفت: در زمینه ساختمان و تاسیسات، زایشگاه این مرکز را که قدیمی بود، بازسازی کرده و مدل LDR را پیاده سازی کرده‌ایم که اجرای آن درحال انجام است. در این طرح مادران باردار پس از زایمان از فرزند خود جدا نمی‌شوند که قدم بزرگ و روش مناسبی در حوزه خدمات درمانی به شمار می‌رود.

سرپرست بیمارستان تامین‌اجتماعی سقز تصریح کرد:‌ خوشبختانه برای اجرای طرح ارتقای هتلینگ در سه محور اولیه شامل تجهیزات و امکات، بهداشت و خدمات رفاهی، مشکلی وجود ندارد و سالیانه مطابق با دستورالعمل‌ها و روش‌های اجرایی سازمان، اقدام به خرید کالا و تجهیزات مصوب کرده‌ایم و عمده نیازهای بیمارستان تامین شده است؛ اما اجرای محور ساختمان و تاسیسات نیازمند تامین بودجه است که ان‌شاءالله با هماهنگی و همکاری مدیریت درمان استان، در این محور هم موفق عمل کنیم و قول مساعد نیز دریافت کرده‌ایم.

اعتباربخشی

نیلوفری با اعلام اینکه این مرکز درمانی در زمینه رعایت استانداردهای اعتباربخشی حائز رتبه درجه یک شده است، ادامه داد: در دوره کنونی نیز پایش اعتباربخشی انجام شده، اما نتایج هنوز اعلام نشده است. خوش‌بین هستیم که رتبه خوبی به دست آوریم.

کمبود متخصص

وی کمبود پزشکان متخصص را از مهمترین مسائل عنوان کرد و افزود: متاسفانه با مشکل جدی در این زمینه مواجه هستیم و به ویژه در رشته‌های رادیولوژی و زنان و زایمان، این کمبود مشهودتر است. مسائل مربوط به سیستم پرداخت به رادیولوژیست‌ها، تمایل آن‌ها را به همکاری با ما به شدت کاهش داده است و به ناچار نیازهای بیمارستان در این حوزه را با همکاری سایر مراکز برطرف می‌کنیم؛ اما رفع این کمبود می‌توانست در ارتقای خدمات موثر واقع شود.

سرپرست بیمارستان تامین‌اجتماعی سقز اظهار کرد: در زمینه تجهیزات پزشکی نیز لازم است تا دستگاه CT اسکن تهیه شود و چنانچه بخش قلب در مرکز راه‌اندازی شود، به تبع آن ایجاد بخش CCU نیز ضروری شده و خرید دستگاه اکوکاردیوگرافی لازم می‌شود.  

نیلوفری احداث فضای اقامتی برای همراه بیمار را از دیگر نیازهای ضروری این مرکز برشمرد و گفت: بسیاری از مراجعه‌ کننده‌های این مرکز بومی نیستند و لازم است برای اقامت همراهان آن‌ها فضای رفاهی درنظر گرفته شود؛ به ویژه اینکه این مرکز درمانی در زمینه توریسم سلامت نیز فعال بوده و برخی از بیماران از عراق برای انجام جراحی‌ها مراجعه می‌کنند و داشتن یک فضای اقامتی می‌تواند در گسترش خدمات توریسم سلامت موثر واقع شود.

وی بازنگری در چارت تشکیلاتی بیمارستان را نیز ضروری دانست و تصریح کرد: چارت کنونی مربوط به سال ۱۳۸۴ است و با توجه به طرح توسعه و ارتقای خدمات بیمارستان، نیاز به بازنگری در چارت تشکیلاتی وجود دارد.

کد خبر: 52844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =