ظرفیت‌های شستا برای حضور در بازار آفریقا

همزمان با روی کار آمدن دولت سیزدهم گسترش همکاری‌ها با کشورهای آفریقایی در دستور کار ایران قرار گرفته است، در این زمینه با توجه به اینکه قاره آفریقا به نوعی برای سرمایه‌گذاری بکر محسوب می‌شود و همچنین بازار خوب برای صادرات محصولات کشورمان محسوب می‌شود، بنابراین می‌توان با سرمایه‌گذاری‌های مشترک با کشورهای آفریقایی زمینه را برای تصاحب بازار مصرفی این کشورها فراهم کرد، در همین رابطه دولت سیزدهم برنامه‌های مفصلی را برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری با کشورهای آفریقایی در برنامه دارد.

به گزارش آتیه آنلاین، درچنین شرایطی شرکت شستا به عنوان بازوی اقتصادی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی با توجه به امکانات و زیر ساخت‌هایی که در اختیار دارد، قصد دارد، روابط اقتصادی کشورمان با کشورهای آفریقایی را توسعه دهد. در همین رابطه از ابتدی سال تاکنون وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی با محوریت شستا برنامه‌های مفصلی را برای توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای اقتصادی انجام داده است.

 در این زمینه و فروردین ماه حامد فروزان مدیرکل امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در نشست با جمعی از فعالان اقتصادی کشور کنیا با تشریح کامل ظرفیت‌ها و شرح وظایف معاونت‌ها، سازمان‌ها، بانک‌ها و مراکز اقتصادی زیرمجموعه این وزارتخانه از آمادگی راه‌اندازی مراکز آموزش مهارت‌های فنی‌وحرفه‌ای توسط اساتید ایرانی، مشاوره در حوزه بیمه‌ای و خدمات امور بازنشستگان و معلولان خبر داده بود.

 همچنین وی با بیان اینکه سهم قابل توجهی از اقتصاد کشور در صندوق‌های تابعه وزارت کار از جمله شستا مدیریت می‌شود، گفت: این وزارتخانه بخش مهمی از تولید سیمان، دارو، مدیریت حمل و نقل، ارتباطات مخابراتی، لبنیات و کشاورزی جمهوری اسلامی ایران را از طریق شرکت شستا و زیر مجموعه‌هایش را با هدف رونق سرمایه‌های مردم در صندوق‌های بازنشستگی و تأمین اجتماعی اداره می‌کند.

 در خردادماه نیز نخستین نشست هماهنگی و هم‌اندیشی برای حضور در دومین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و کشور ساحل عاج در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد. در این نشست مدیرکل امور بین‌الملل این وزارتخانه گفت: طبق دستور رئیس جمهور مبنی‌بر برگزاری کمیسیون‌های مشترک ناظر به ظرفیت‌های بالقوه کشورمان در حوزه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، فرهنگی و سرمایه‌گذاری است، از سویی کشورهای غرب آفریقا می‌توانند محل مناسبی برای ارسال کالاهای ایرانی و سرمایه‌گذاری شرکت‌های خصوصی باشند.

همچنین در چند روز گذشته نیز نشست هماهنگی نخستین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و بروندی با حضور مدیرکل امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نمایندگان سازمان‌ها و دستگاه‌های تابعه این وزارتخانه برگزار شد. در چنین شرایطی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی یا همان شستا با توجه به زیر مجموعه‌هایی که در اختیار دارد، می‌تواند نقش محوری در توسعه روابط اقتصادی با کشورهای آفریقایی ایفا کند.

فرصت مناسب صادرات به کشورهای غرب آفریقا

در همین رابطه مسعود دانشمند رئیس اسبق اتاق مشترک بازرگانی ایران و امارات در گفتگو با «آتیه آنلاین» با اشاره به اینکه قاره آفریقا یک بازار بکر برای محصولات ایرانی است، اظهار داشت: کشورهای آفریقایی با توجه به اینکه عمدتا مواد خام تولید می‌کنند، یک بازار مناسب برای صادرات محصولات ایرانی هستند، در این رابطه کشورهای غرب آفریقا از مزیت بسیاری برخوردار هستند که می‌تواند برای کشورمان ارزآوری بسیار مناسبی  را به همراه داشته باشد.

دانشمند با اشاره به اینکه صادرات محصولات کشاورزی و لبنی به کشورهای آفریقایی باید در دستور کار قرار بگیرد، گفت: با توجه به کشورهای مختلف آفریقایی دارای نیازهای متعدد و متفاوتی در حوزه مواد غذایی و کشاورزی دارند، باید بازاریابی مناسبی انجام گیرد، تا بتوان از ظرفیت‌هایی که در کشورهای آفریقایی وجود دارد، حداکثر استفاده را کرد.

وی همچنین مصالح ساختمانی از جمله سیمان و دارو را از دیگر حوزه‌هایی دانست که کالاهایی ایرانی می‌توانند در بازار آفریقا عرضه شوند، افزود: از سوی دیگر با توجه به ظرفیت کشتیرانی جمهوری اسلامی برای حمل کالاهای ایران به آفریقا نیز از این بابت مشکلی وجود ندارد و می‌توان به راحتی امر صادرات به قاره‌ سیاه را انجام داد، بنابراین در این راستا باید برنامه‌ریزی‌های مناسب و مدونی برای همکاری های اقتصادی و تجاری با کشورهای آفریقایی انجام شود، تا بتوان از این ظرفیت استفاده کرد.

 این عضو اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد:البته در تجارت با کشورهای آفریقایی باید به این نکته توجه کرد، لبنانی‌ها با توجه به سوابق تاریخی که دارند، تجار آن‌ها حضور فعالی در بازار آفریقا دارند که از طریق آن‌ها نیز به صورت گسترده وارد بازار آفریقا شد، این موضوع را باید به صورت یک واقعیت پذیرفت. بنابراین این نکته را باید در تعاملات اقتصادی با کشورهای آفریقایی در نظر داشت، چرا که از اهمیت بسزایی برخوردار است.

کد خبر: 52889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =