تعاونی‌ها نیازمند همکاری بیشتر بانک‌ها

مدیر عامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های مصرف کارگران ایران با اشاره به مشکلات ناشی از کمبود نقدینگی در این اتحادیه خواستار همکاری بیشتر بانک‌ها با تعاونی‌ها شد.

احمد محمدعلی شریفی مدیر عامل اتحادیه مرکزی تعاونی‌های مصرف کارگران ایران (امکان) در گفت‌وگو با آتیه آنلاین درباره عملکرد این مجموعه بیان کرد: ما در اتحادیه مرکزی تلاش می‌کنیم کالا را به ارزان‌ترین قیمت بخریم، البته اگر وضعیت مالی ما اجازه دهد.

به گفته شریفی بسته به زمان پرداخت بهای کالا، قیمت‌ها متفاوت است و اگر در زمان خرید کالا پول پیشاپیش پرداخت شود، نسبت به زمانی که بهای آن در زمان تحویل و یا با تاخیر دو ماهه پرداخت می‌شود، کالای دریافتی ارزان‌تر خواهد بود.

وی افزود: ما تلاش می کنیم کالا را به ارزان‌ترین قیمت بخریم و با حداکثر سه درصد حاشیه سود در سراسر کشور و میان تعاونی‌های مصرف کارگری عضو اتحادیه یا سایر تعاونی‌هایی که از ما کالا می‌خرند، توزیع کنیم. ممکن است خیلی از تعاونی‌ها عضو ما نباشند اما از ما کالا خریداری کنند.

مدیر عامل اتحادیه امکان گفت: در انتهای سال هرچه از محل عملکرد مربوط به خرید و فروش خود سود داشته باشیم، به نسبت خرید اعضا به آنها باز می‌گردانیم.

وی میزان فروش سال گذشته اتحادیه را ۶۵۸ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: نزدیک به ۵۰ درصد از کالاهای فروخته شده لوازم خانگی است و ۳۴ تا ۳۵ درصد هم مربوط به مواد غذایی است.

شریفی عنوان کرد: در حال حاضر استقبال تعاونی‌ها از خرید مواد غذایی افزایش یافته است به خصوص مواد غذایی که یارانه‌دار هستند. البته با تک نرخی شدن ارز، دیگر دولت به کالاها یارانه نمی‌دهد و محصول یارانه‌ای نداریم. تمام قیمت‌ها یکسان شده است.

وی درباره راهکار اتحادیه برای تهیه مواد غذایی با قیمت مناسب گفت: ما باید بهای کالا را زودتر از موعد پرداخت کنیم تا بتوانیم کالای ارزان‌تر خریداری کنیم. البته این مسئله هم به وضعیت نقدینگی‌مان بستگی دارد.

به گفته مدیر عامل امکان این روزها وضعیت نقدینگی اتحادیه خوب نیست زیرا اتحادیه از کسی کمک نمی‌گیرد. نرخ کالاها بیش از دوبرابر افزایش یافته و در برخی موارد سه برابر شده است اما اتحادیه سرمایه و نقدینگی‌اش ثابت مانده است.

وی افزود: ما نیازمند همکاری بیشتر بانک‌ها با تعاونی‌ها هستیم. هرچه دولت به بانک‌ها می‌گوید و در قوانین بودجه می‌آورد که این مجموعه‌ها اعتبارات با نرخ ترجیحی و ارزان‌تر از محل وجوهات قرض الحسنه در اختیار تعاونی‌ها بگذارند، گوش شنوایی نیست.

شریفی ادامه داد: تا بودجه ابلاغ شود سه ماه گذشته است تا بانک‌ها در هیات مدیره تصمیم بگیرند، چهار ماه گذشته است. تا دست و پا شکسته کمک کنند، آخر سال شده است.

وی گفت: ما با بانک توسعه تعاون حدود یک سال است که در حال رایزینی هستیم تا چک مدت‌داری که بعد از فروش کالا از خریداران می‌گیریم را از ما تحویل بگیرد و آن را با نرخ ۱۵ درصد حساب کرده و وجه نقد در اختیارمان بگذارد.

مدیر عامل امکان اضافه کرد: هر چکی هم که برگشت خورد، خودمان ضامنش هستیم و بانک می‌تواند از حسابمان برداشت کند. یکسال است که پیگیری می‌کنیم اما به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.

کد خبر: 52893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =