ضرورت پوشش بیمه‌ای خدمات روانشناختی

مشکلات، جزء جدایی‌ناپذیر زندگی بشر هستند. برخی  اعتقاددارند تمام موانع  در مسیر زندگی را  باید خودشان به‌تنهایی از سر راه بردارند، در حالی که این دیدگاه نادرست است. ما در جهانی زندگی می‌کنیم که همه روزه به دنبال تغییر و تحوّل است. انسان نمی‌تواند به تنهایی و بدون کمک‌گرفتن از دیگران، برنامه‌ریزی دقیق داشته باشد و زندگی خود را پیش ببرد. انسان تنها موجودی است که با همنوعان خود تبادل‌نظر می‌کند و برای شناخت و حلّ مشکلات خود با آنان مشورت می‌کند.  

به گزارش آتیه‌آنلاین، بهزاد وحیدنیا مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور گفت: قدم اساسی برای برخورداری همگانی از خدمات روانشناختی پوشش بیمه‌ای این خدمات است. براساس بند ۱۰۲ قانون ششم توسعه، آموزش و مشاوره مستمر و مسئولانه نوجوانان و جوانان با اولویت خانواده‌ها قبل، حین و دست‌کم پنج سال پس از ازدواج از سوی همه دستگاه‌های ذیربط باید در قالب تسهیلات و مزایای بیمه‌ای پایه و تکمیلی ارائه شود.
وی در گفت وگو باآتیه‌آنلاین با اشاره به تهیه بسته خدمت استاندارد همزمان با قانون ششم توسعه گفت: این قانون از سوی شورای عالی بیمه تائید شد اما دولت برای اجرای آن منابع مالی در اختیار ندارد.
مدیرکل مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور تاکید کرد: اگر بخواهیم تغییری در حرکت نظام خدمات تخصصی خانواده از درمان محور به سمت نظام توسعه محور و پیشگیری محور داشته باشیم لازم است در زمینه بیمه خدمات روانشناسی اقدام عاجلی داشته باشیم تا این خدمت در سبد بیمه خانوار قرار گیرد و قبل از اینکه مساله ای پیش بیاید افراد بتوانند برای به‌زیستی خانواده تصمیماتی اتخاذ کنند.
وحیدنیا گفت: باتوجه به اینکه تقاضا برای تامین خدمات روانشناختی افزایش می‌یابد، چنانچه دولت منابع اعتباری کافی برای تامین گروه‌های نیازمند را پیش‌بینی نکند، مداخله دیرهنگام خواهد شد؛ از سوی دیگر هزینه‌ها افزایش می‌یابد بنابراین پیاده‌سازی بیمه مشاوره و خدمات روانشناختی که در بند ج ماده ۱۰۲ برنامه ششم هم دیده شده باید جز الزامات و فوریت‌های دولت قرار گیرد.
ضرورت دریافت خدمات مشاوره در دنیای پرپیچ وخم امروز
مهدی لشگری، عضو هیات علمی دانشگاه گفت: یکی از مشخصات زمانه امروز، تخصصی‌شدن مسائل و وابستگی افراد به یکدیگر جهت استفاده از تخصص شان، برای تداوم یک زندگی متعادل است. لذّت بردن از زندگی شخصی، رشد و تعالی شخصیت، شکوفاکردن استعدادها و ارضای نیازها اعم از نیازهای اولیه جسمانی، نیاز به امنیّت و آرامش،  به دوست داشتن و دوست داشته شدن، نیاز به احترام و نیاز به شکوفایی در دنیای امروز فرایند ساده‌ای نیست.
وی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین در بیان ضرورت خدمات مشاوره‌ای تاکید کرد: انسان در تمام مراحل پرپیچ و خم زندگی به داشتن مشاور و مشاوره‌کردن نیازمند است. مشکلات روحی- روانی، اقتصادی،  تحصیلی، موضوع مسکن، ازدواج و اشتغال جوانان از جمله این مشکلات به شمار می‌رود.  طبیعتا تحت پوشش قرارگرفتن خدمات مشاوره می‌تواند با صرفه‌جویی در هزینه‌های خانوار در هدایت افراد برای استفاده از خدمات مشاوره ای بسیار موثر باشد.
لشگری یادآور شد: در جامعه کنونی که انسان‌ها با انواع استرس‌های شغلی و اضطراب‌های متعددی مواجه هستند، باید بیاموزند که چگونه با این عوامل سازگار شده و با شناخت بیشتر، رفتارهای خود را مطابق با الگوها و هنجارهای اجتماعی تطبیق دهند تا بتوانند با دیگران روابط اجتماعی مطلوبی برقرار سازند.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: باتوجه به هزینه‌های مشاوره‌ای و شرایط اقتصادی کشور، بسیاری از افراد دارای مشکلات متعدد از رفتن به مراکز مشاوره و دریافت خدمات سرباز می‌زنند و این اکراه گاه به حاد و بغرنج‌تر شدن مسایل دامن می‌زند.
لشگری خاطرنشان کرد: البته ناگفته نماند بسیاری از مردم به دریافت خدمات مشاوره و مداخلات روانشناسی اعتقادی ندارندکه در این حوزه نیز نیازمند فرهنگ‌سازی و آموزش هستیم.
کد خبر: 52895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =