سامانه یکپارچه نسخه الکترونیک از مهر ماه کلید می‌خورد

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت گفت: سامانه یکپارچه نسخه الکترونیک از مهر ماه کلید می‌خورد.

به گزارش آتیه‌آنلاین و به نقل از روزنامه ایران، جامع ترین سامانه یکپارچه ملی نسخه الکترونیک از مهر ماه وارد فاز اجرا می شود. بدین ترتیب پزشکان در نقاط مختلف کشور می توانند پس از تکمیل پرونده الکترونیک سلامت ایرانیان به اطلاعات دارویی و بیماری های مربوط به هر ایرانی از طریق سامانه ملی سلامت دسترسی داشته باشند. این خبر را مدیر عامل سازمان بیمه سلامت روز گذشته در پاسخ به سوال خبرنگار روزنامه ایران اعلام کرد. دکتر محمد مهدی ناصحی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه چرا با وجود اجرای برنامه نسخه نویسی الکترونیک کماکان پزشکان نمی توانند به اطلاعات جامع بیماران و پرونده سلامت شان دسترسی داشته باشند و نسخه نویسی الکترونیک صرفا در حد بستر ارتباطی بین پزشکان و داروخانه ها اجرا می شود، گفت: وزارت بهداشت برنامه هایی برای تکمیل پرونده الکترونیک سلامت و یکپارچه سازی سامانه های نسخه نویسی الکترونیک دارد و نظام ارجاع و طرح پزشک خانواده نیز در قالب این برنامه امسال اجرایی می شود با این حال با توجه به اینکه سامانه بیمه سلامت جامع ترین سامانه موجود در وزارت بهداشت است قرار است با استفاده از ظرفیت سامانه بیمه سلامت سامانه یکپارچه نسخه الکترونیک طراحی شود.

او در ادامه اظهار داشت: مراحل اولیه سامانه یکپارچه ملی نسخه الکترونیک از مهر ماه اجرایی می شود تا بستر یکپارچه و قابلیت اجرای مناسب برای پزشکان و مردم داشته باشد. با اجرای این طرح سامانه یکپارچه ملی سلامت خواهیم داشت که اساس آن بر پایه بیمه سلامت است بدین ترتیب ساماندهی فرعی بیمه ها بر چیده می شود.

مدیر عامل سازمان بیمه سلامت در ادامه با اشاره به جامعیت سامانه های سازمان بیمه سلامت در زمینه نسخه الکترونیک نیز عنوان کرد: طرح ساماندهی دارو با قابلیت همین نرم افزارها فایده بخش است اگر سامانه ها نبود این کار مهم نیز قابل اجرا نبود.

دکتر ناصحی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار «ایران» مبنی بر اینکه با توجه به اینکه بودجه طرح دارویار نشان دار است اما در همین ابتدای راه تحمیل برخی هزینه ها از جمله پوشش بیمه ای داروهای OTC و SME در حال شکل گیری است، آیا اضافه شدن این هزینه ها طرح دارویار را با چالش مواجه نخواهد کرد، اظهار داشت: موضوعاتی مطرح می شود که هزینه ای به طرح دارویاری تحمیل شده است که قطعا این طور نیست. تامین داروی SMA از محل ارز دولتی توسط رئیس جمهور اختصاص داده شده است و ارز آن از محلی تهیه شده که در قالب بخش ریالی این طرح نیست. به هیچ وجه اجازه قانونی برای هزینه منابع طرح دارویاری در سایر بخش ها وجود ندارد. حتی سازمان تامین اجتماعی نیز نقدینگی اش را زیاد کرده و تازمانی که محل هزینه کرد اعتبار طرح دارویار به سازمان برنامه و بودجه را اعلام نکنیم فاز بعدی اعتبارات تامین نخواهد شد، از طرفی به دلیل ورود سازمان بازرسی کشور هرگونه انحراف از این برنامه به صفر می رسد و سامانه ها کاملا شفاف و روشن هزینه کرد اعتبارات نشان دار طرح دارویار را ثبت می کنند.

دکتر ناصحی همچنین با بیان اینکه منابع مربوط به اجرای طرح دارویاری نشان دار بوده و در محل دیگری هزینه نمی شود، افزود: ارز داروهای OTC پیش از اجرای دارویار نیز نیمایی بوده است و برای پوشش بیمه ای این داروها فعلا از منابع بیمه ای استفاده می شود و بزودی اعتبار جداگانه ای برای پوشش بیمه ای این داروها اختصاص می یابد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا فهرست داروهای بیماران زمینه ای را به منظور تمدید نسخ الکترونیک به داروخانه ها ارسال کرده اند، عنوان کرد: در این طرح سامانه های نسخه نویسی الکترونیک به شکلی طراحی شده اند که پزشک می تواند تعیین کند نسخه بیمار 2 تا 3 بار تمدید شود. در مورد داروی بیماران مزمن نیز نسخه تا 3 بار قابل تمدید است؛ یعنی اگر بیمار وضعیت ثابتی داشته باشد پزشک تا 3 بار می تواند داروی موردنیاز او را تمدید کند تا بدون نیاز به مراجعه مجدد به پزشک، دارو را از داروخانه دریافت کند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت، در ادامه از بیمه شدن 27 قلم داروی بیماری دیابت و قلبی عروقی نیز توسط بیمه سلامت خبر داد و گفت: از 366 قلم دارو با پرداخت ما به التفاوت ارز، مابقی مراحل قانونی برای پرداخت ها در حال انجام است و در فاز اول 27 قلم دارو به محض ابلاغ اجرایی خواهد شد که داروهای بسیار مهمی در بیماری های زمینه ای از جمله دیابت هستند.

مدیرعامل بیمه سلامت در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار «ایران» درباره پوشش بیمه ای افراد دارای مشکلات شنوایی که اخیرا وزیر بهداشت از رایگان شدن کاشت حلزون این گروه از بیماران خبر داده است عنوان کرد: پوشش بیمه ای برای 29 بیماری صعب العلاج از جمله سرطان ها، بیماری های گوارشی، بیماری های متابولیک، اوتیسم، EB، کاشت حلزون و... در نظر گرفته شده که پس از ابلاغ، اقدامات لازم انجام می شود.

او در پاسخ به سوالی درباره روند ورود بیمه های تکمیلی در زمینه نسخه الکترونیک و درخواست آنها مبنی بر وجود اسناد کاغذی از بیمه شدگان، گفت: مشکل بیمه های تکمیلی از ابتدای طرح نسخه الکترونیک بارها گفته شد و این الزام قانونی به بیمه های تکمیلی اعلام شده و مکاتبات متعددی در این زمینه انجام شده است. حتی به مجلس شورای اسلامی و دیوان محاسبات و سازمان برنامه و بودجه اطلاع داده شده است. البته به تازگی چند بیمه مانند بیمه ایران و بیمه آتیه سازان شروع به این کار کردند و نیاز است که بقیه بیمه های تکمیلی نیز به طور جدی تر وارد بحث نسخه الکترونیک شوند. در ابتدای نسخه الکترونیک، لینک مربوطه سامانه را به همه بیمه های تکمیلی فرستادیم و اعلام کردیم که می توانند از سامانه های نسخه الکترونیک استفاده کنند تا بدون مراجعه بیمه شده، هزینه ها پرداخت شود. متولی این موضوع سازمان بیمه سلامت نیست و هرگونه پرداخت غیرالکترونیک برای بیمه های پایه ممنوع است.

دکتر ناصحی درباره بیمه رایگان سه دهک پایین جامعه نیز گفت: قانونگذار این موضوع را با تامین منابع 6000 میلیارد تومانی دنبال کرده است و تخصیص ها در حال اجراست تا با این مبالغ بیمه رایگان با بیمه 5 میلیون و 400 هزارنفر انجام شود که با احتساب 812 هزارنفر، درحال حاضر بیش از 6 میلیون نفر از جمعیت ما در سال 1401 بیمه شدند که در بخش های سرپایی 70 درصد و بستری 90 درصد هزینه ها توسط سازمان بیمه سلامت در مراکز دولتی پرداخت می شود.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به تفاهمنامه در مورد اجرای تعرفه گذاری خدمات پرستاری گفت: 5 هزار میلیارد تومان بودجه تعرفه گذاری خدمات پرستاری است که سازمان بیمه آمادگی اجرای این طرح را دارد.

او در مورد پوشش بیمه ای هزینه های ناباروری گفت: کل بودجه ما برای درمان ناباروری 750 میلیارد تومان است که از ابتدای سال تاکنون 177 میلیارد تومان در بخش ناباروری بیمه سلامت هزینه شده است

کد خبر: 52901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =