کارگزاران رسمی، سفیران تأمین اجتماعی

معاون توسعه و تعمیم بیمه اداره کل امور بیمه شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: کارگزاران رسمی، سفیران سازمان تأمین اجتماعی در کشورهای مختلف هستند و از طریق این کارگزاری‌ها ایرانیان خارج از کشور می‌توانند از خدمات بیمه‌ای این سازمان برخوردار شوند.

مجید حسن‌زاده در گفت‌وگو با آتیه آنلاین افزود: اکنون ۳۴ کارگزار رسمی برون‌مرزی در ۱۸ کشور دنیا فعالیت دارد و بیشترین کارگزاریهای رسمی سازمان تأمین اجتماعی اکنون در کشورهای کانادا، ترکیه و عراق است اما بیشترین بیمه شده در امارات و کانادا است. البته ایرانیان خارج از کشور بیشتر در کشورهای آمریکا، کانادا، امارات و ترکیه زندگی می‌کنند. 

ارائه خدمات از طریق کارگزاری رسمی
معاون توسعه و تعمیم بیمه اداره کل امور بیمه شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: یکی از مهمترین نکات اجرای طرح بیمه ایرانیان خارج از کشور این است که خدمات‌رسانی به تمام ایرانیانی که خارج از ایران زندگی می‌کنند فارغ از محل سکونت و محل استقرار ارائه می‌شود تا از این طریق امکان پوشش بیمه‌ای این افراد فراهم شود.

حسن‌زاده اضافه کرد: به همین منظور سیستم خدمات‌رسانی سازمان تأمین اجتماعی به این گروه از بیمه‌شدگان گسترش داده شد تا ایرانیان خارج از کشور هم بتوانند با استفاده از کارگزاری‌های رسمی از پوشش بیمه‌ای گسترده این سازمان بهره‌مند شوند.

خدمات پوشش بیمه‌ای تأمین اجتماعی برای ایرانیان خارج از کشور
معاون توسعه و تعمیم بیمه اداره کل امور بیمه شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: بزرگترین سازمان بیمه‌گر کشور برنامه‌های مهمی برای افزایش پوشش بیمه‌ای دارد که ارائه خدمات به ایرانیان خارج از کشور از مهمترین اقدامات سازمان به شمار می‌رود.

وی اظهار داشت: تحت پوشش بیمه قرار گرفتن ایرانیان خارج از کشور علاوه بر اینکه مزایایی برای خود این افراد دارد باعث افزایش شمار بیمه‌شدگان در این گروه و آمار کلی افراد  تحت پوشش در سازمان می‌شود.

وی با بیان اینکه برای پوشش بیمه‌ای این افراد کارگزاری‌های رسمی در کشورهای مختلف فعالیت دارند، تصریح کرد: سازمان تأمین اجتماعی براساس برنامه‌ریزی که دارد شرایطی را فراهم کرده است تا ایرانیان خارج از کشور هر تعداد که باشند و شرایط بازنشستگی یا استفاده از مستمری را داشته باشند از این خدمات بهره‌مند شوند.

حسن‌زاده ادامه داد: برای تسهیل ارائه خدمات به بیمه‌شدگان خارج از کشور شعبه ۲۷ تامین اجتماعی در تهران به عنوان شعبه متمرکز تعیین شده است تا ایرانیان خارج از کشور  بتوانند در سریع ترین زمان و به موقع از خدمات بیمه‌ای استفاده کنند.

تکمیل سابقه در راستای بیمه پردازی 
وی ادامه داد: تکمیل سابقه با استفاده از بیمه‌پردازی به عنوان یکی از مهمترین خدماتی است که افراد بیمه شده در راستای اجرای بیمه ایرانیان خارج از کشور می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

معاون توسعه و تعمیم بیمه اداره کل امور بیمه شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: همچنان امکان برقراری ارتباط و پیوند میهنی وجود دارد تا افراد متقاضی بتوانند ضمن بیمه‌پردازی و تکمیل سوابق بیمه‌ای خود، از خدمات سازمان به خوبی بهره‌مند شوند البته خانواده‌های آنان نیز امکان بهره‌مندی از خدمات سازمان تأمین اجتماعی را دارند.

وی خاطرنشان کرد: ایرانیان خارج از کشور در حوزه خلیج فارس و حتی دیگر کشورها می‌توانند خانواده‌های خود را از مزایای بیمه خود بهره مند کنند. به عنوان نمونه امکان استفاده از خدمات درمانی برای خانواده‌های آنان در ایران وجود دارد  و خود این افراد نیز ضمن بهره‌مندی از خدمات بیمه‌ای آن در آینده ، می‌توانند در زمان سفر به ایران از این خدمات بهره ببرند.

حسن زاده افزود: دانشجویان ایرانی خارج از کشور و کسانی که برای تحصیل به کشورهای دیگر رفته‌اند می‌توانند ضمن تکمیل سابقه بیمه، از مزایا و امتیازات این بیمه استفاده کنند.

۲ نوع نرخ حق بیمه برای ایرانیان خارج از کشور
حسن زاده اضافه کرد: هموطنان خارج از کشور می‌توانند با پرداخت حق بیمه مقرر با انتخاب یکی از دو نرخ ۱۴ و ۱۸ درصد خود را نزد این سازمان بیمه کنند و ایرانیان می‌توانند با استفاده از این دو نرخ بیمه و از طریق کارگزاران رسمی برای این موضوع برنامه‌ریزی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه شعبه ۲۷ تامین اجتماعی برای تسریع در ارائه خدمات به این گروه برنامه‌ریزی دارد، تصریح کرد: ایرانیان خارج از کشور می‌توانند درخواست بیمه خود را به کارگزاری های رسمی ارائه دهند و پس از ارائه مدارک و مستندات لازم در این شعبه متمرکز برای برقراری بیمه آنها اقدام خواهد شد.

امکان خرید ۲ سال بیمه سربازی برای ایرانیان خارج از کشور
حسن زاده درخواست بازنشستگی و استفاده از مستمری بازماندگان را از مزایای این بیمه دانست و گفت: در راستای بیمه شدن ایرانیان خارج از کشور حتی خرید ۲ سال بیمه دوران خدمت سربازی برای این افراد امکانپذیر است تا در صورتی که افراد متقاضی خواهند بیمه این دو سال را به عنوان سوابق خود داشته باشند از مزایای آن هم بهره‌مند شوند.

وی خاطرنشان کرد: افراد متقاضی می توانند از طریق کارگزاری‌های رسمی یا شعبه متمرکز برای خرید سوابق بیمه ای ۲ سال سربازی خود اقدام کرده و هزینه خرید بیمه خدمت سربازی را از این روش پرداخت کنند.

راه‌اندازی سایت ایرانیان خارج از کشور 
معاون توسعه و تعمیم بیمه اداره کل امور بیمه شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: راه‌اندازی سایت ایرانیان خارج کشور و امور بین اللمل سازمان تأمین اجتماعی از دیگر اقدامات این سازمان برای ایرانیان خارج از کشور است. 

وی اظهار داشت: با استفاده از این سایت، آخرین اخبار و اطلاعات مربوط به بیمه و خدماتی که این افراد می‌توانند دریافت کنند بارگزاری می‌شود و این سایت به صورت ویژه در دسترس ایرانیان خارج از کشور قرار داد.

حسن‌زاده خاطرنشان کرد: همچنین برای ایرانیان خارج از کشور که دسترسی به کارگزاری رسمی ندارند یک فرم طراحی شده است تا ضمن تکمیل این فرم و ارسال آن به اداره کل بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی، مقدمات انجام خدمات‌رسانی به این گروه پس از دریافت فرم درخواست از سوی این اداره کل انجام شده و کارگزاریها در تماس با این افراد نسبت به برقراری بیمه آنها برنامه‌ریزی خواهند کرد.

امکان استفاده از خدمات غیرحضوری برای ایرانیان خارج از کشور 
حسن زاده تصریح کرد: همچنین برای دسترسی بهتر این افراد درصدد راه‌اندازی سیستم غیرحضوری برای ایرانیان خارج از کشور هستیم و اکنون یکی از برنامه‌های مهم امور بیمه شدگان تامین اجتماعی توسعه خدمات غیرحضوری برای بیمه شدگان است که به همین منظور برنامه‌ریزی برای توسعه و تسریع خدمات غیرحضوری برای ایرانیان خارج از کشور انجام شده است.

وی خاطرنشان کرد: مطالعات اولیه این طرح در حال انجام است تا این افراد هم بتوانند در قالب خدمات غیرحضوری به خدمات سازمان تامین اجتماعی دسترسی داشته باشند این در حالی است که اکنون دسترسی ایرانیان خارج از کشور به سرویس های الکترونیکی سازمان تامین اجتماعی به نشانی eservices.tamin.ir فراهم شده است و می‌تواند از خدمات این بخش استفاده کنند.

حسن‌زاده تصریح کرد: همچنین در صورت نیاز به مشاوره و یا راهنمایی برای دریافت خدمات بیمه ای خود می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۱۴۲۰ مرکز ارتباطات مردمی سازمان تامین اجتماعی تماس برقرار کنند.


خدمات گسترده تأمین اجتماعی 
مطابق اصل ۲۹ قانون اساسی، برخورداری از تامین اجتماعی حق همگانی است و سازمان تأمین اجتماعی نیز در راستای اجرای این اصل از قانون اساسی، خدمات گسترده‌ای را شامل ۱۸ مزیت برای شرایط مختلف مردم به بیش از نیمی از جمعیت کشور یعنی ۵۳ درصد مردم ارائه می دهد.

خدمات سازمان تأمین اجتماعی در حال حاضر به بیش از ۱۵ میلیون نفر بیمه شده اصلی و افراد خانواده آنان و حدود چهار میلیون نفر مستمری بگیر ارائه می‌شود ؛ همچنین کارفرمایان و مدیران بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار کارگاه و واحد تولیدی کشور نیز با این سازمان در ارتباط هستند.

ایرانیان فاقد نظام بیمه‌ای نزد سایر صندوق‌ها و سازمان تأمین اجتماعی شامل افراد شاغل، غیر شاغل یا دانشجویان خارج از کشور، می‌توانند خود را نزد این سازمان بیمه کنند و با پرداخت حق بیمه از تعهدات قانونی مربوطه بهره مند شوند، شرط سنی پذیرش درخواست برای برخورداری از این نوع پوشش بیمه ای، حداکثر ۵۰ سال و حداقل ۱۸ سال خواهد بود.

در حال حاضر آمار بیمه شدگان ایرانیان خارج از کشور اعم از بیمه شده در قالب انواع بیمه ایرانیان خارج از کشور، حرف و مشاغل آزاد، بیمه اختیاری و تعداد مستمری بگیران شامل بازنشستگان و بازماندگان که از سازمان مستمری دریافت می‌کنند بیش از ۴۲ هزار نفر هستند.

در بیمه ایرانیان خارج از کشور دو نرخ پرداخت حق‌بیمه ۱۴ و ۱۸ درصد پیش‌بینی شده است و مشمولین با پرداخت حق بیمه مقرر می توانند از تعهدات مندرج در قانون تأمین اجتماعی به ترتیب بازنشستگی، فوت در نرخ ۱۴ درصد و از کارافتادگی، بازنشستگی و فوت در نرخ ۱۸ درصد در داخل ایران برخوردار شوند.

نرخ ۱۴ درصد معاف از معاینات بوده و صرفاً متقاضیان نرخ ۱۸ درصد می‌بایست بدواً و با هزینه شخصی مورد معاینه پزشکی قرار گیرند؛ چنانچه از کارافتاده کلی شناخته شوند تنها می‌توانند در قبال تعهدات بازنشستگی و فوت (نرخ ۱۴ درصد) مشمول مقررات بیمه ایرانیان خارج از کشور قرار گیرند.

مصاحبه از مهناز بیرانوند

کد خبر: 52908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =