تامین‌اجتماعی، یاور نظام سلامت در درمان کرونا

سرپرست بیمارستان شهید سردار قاسم سلیمانی (امید ابهر) زنجان، خدمات این مرکز درمانی را به بیماران کرونا، بسیار گسترده عنوان کرد؛ به گونه‌ای که حدود ۹۰۰ بیمار مبتلا به کووید۱۹ تا پایان سال ۱۴۰۰ از خدمات بستری این مرکز بهره‌مند شده و با توجه به مراجعه تعداد زیادی از این بیماران به بخش سرپایی، تامین‌اجتماعی را یاور نظام سلامت در مدیریت بیماری کرونا برشمرد.

دکتر فریده خلیقی سیکارودی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه با شیوع کرونا این مرکز درمانی اقدامات گسترده‌ای را برای پذیرش و درمان بیماران مبتلا به کووید۱۹ به عمل آورد، افزود: در سال ۱۳۹۹ حدود ۵۰۰  نفر از خدمات بستری این مرکز بهره‌مند شدند و با برپایی تریاژ تنفسی، بیماران با مشکلات حاد تنفسی از خدمات مورد نیاز در سریع‌ترین زمان ممکن برخوردار شدند.

وی اظهار کرد: همچنین در بخش سرپایی نیز با تعداد زیادی از مراجعه کننده‌ها مواجه بودیم که برای بیماران خدمات CT اسکن و انجام تست PCR برقرار بود و در صورت نیاز برای بیماران تست سریع کرونا انجام می‌شد و حجم ارائه خدمات به بیماران سرپایی بیش از بیماران بستری بود.

سرپرست بیمارستان شهید سردار قاسم سلیمانی، گفت: در سال ۱۴۰۰ تعداد بستری کرونا به ۳۹۸ نفر کاهش یافت و امسال نیز تا آخر تیر حدود ۱۰ نفر مراجعه کرونا به بخش بستری داشتیم و از ابتدای مرداد که در پیک هفتم به‌سر می‌بریم، ۱۰ بیمار دیگر به بستری‌ها افزوده شده است.

کمبود نیروی انسانی

خلیقی کادر درمان این مرکز را شامل ۳۰ پزشک عمومی و متخصص و ۱۲۶ پرستار و بهیار برشمرد و ادامه داد: همچنین در حوزه پاراکلینیک نیز ۳۱ نیروی انسانی در واحدهای رادیولوژی و آزمایشگاه مشغول به فعالیت هستند و در حوزه پشتیبانی فنی و امور اداری مالی نیز ۶۶ نیروی انسانی خدمت‌رسانی می‌کنند. علاوه بر آن، تعدادی از نیروهای حجمی که استخدام بیمارستان نیستند به صورت شبانه‌روز با این مرکز همکاری دارند و در مجموع، ۲۵۳ نفر پرسنل بیمارستان را تشکیل می‌دهد.

وی تصریح کرد: بیشترین کمبودی که در زمینه نیروی انسانی با آن مواجه هستیم، مربوط به پزشکان متخصص به ویژه متخصصان زنان و زایمان و جراحی است؛ به نحوی که آنکال‌ها در لبه مرز پوشش داده می‌شود. همچنین در زمینه رشته‌های تخصصی جراحی، داخلی، قلب و رادیولوژی نیز این کمبود مشاهده می‌شود و می‌طلبد که وزارت بهداشت حمایت بیشتری از ما انجام دهد.

سرپرست بیمارستان شهید سردار قاسم سلیمانی افزود: در زمینه سایر گروه‌های شغلی شامل پرستاری، پشتیبانی و حجمی نیز این کمبود نیرو محسوس است؛ اما امکان جذب این نیروها به دلیل پاره‌ای از مشکلات قانونی میسر نبوده و بازنگری در این قوانین را ضروری می‌نماید.

خلیقی اظهار کرد: تامین نیروهای متخصص، سبب پاسخگویی مناسب به نیازهای درمانی بیمه‌شدگان و کاهش مراجعه آن‌ها به بیمارستان‌های وزارت بهداشت می‌شود و در نتیجه می‌تواند از بار خدمات این مراکز کاسته شود.

وی گفت: درحال حاضر بسیاری از پزشکانی که به منطقه مراجعه می‌کنند، به دلیل اینکه بومی نیستند، پس از سپری کردن طرح پزشکی، منطقه را ترک می‌کنند؛ اما اگر این امکان وجود داشت که در دورانی که طرح خود را سپری می‌کنند، بتوانند در مراکز دیگر هم مشغول به کار شوند، امکان همکاری آن‌ها با مراکز تامین‌اجتماعی میسر شده و حتی ممکن است تمایل ماندن آن‌ها در منطقه بیشتر شود.  

تجهیزات مناسب بیمارستان

سرپرست بیمارستان شهید سردار قاسم سلیمانی تجهیزات و امکانات این مرکز درمانی را منطبق بر خدمات آن به عنوان یک بیمارستان جنرال عنوان کرد و ادامه داد: این مرکز در محدوده خدمات جنرال از تجهیزات و امکانات مناسبی برخوردار است که شامل دستگاه‌های سونوگرافی، رادیولوژی، چشم‌پزشکی از جمله میکروسکوپ‌های چشمی، ونتیلاتور، مانیتور و ... است.

خلیقی تصریح کرد: تجهیزات موجود توسط یک مهندس پزشکی به طور مرتب رسیدگی و سرویس‌ می‌شود و در صورت نیاز برخی تجهیزات از سیستم خارج شده و نوع جدید جایگزین می‌شود و چنانچه دو سه قلم به سرویس بیمارستان افزوده شود، نتیجه بهتری را در جلب رضایت بیمه‌شدگان عاید خواهد کرد.

کد خبر: 52928

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =