پویایی و چابکی، مزیت بزرگ بیمارستان های هیئت مدیره ای

مدیرعامل بیمارستان میلاد سلامت اهواز به تشریح وضعیت ارائه خدمات درمانی در این بیمارستان پرداخت و تاکید کرد که بیمارستان‌های درآمد - هزینه‌ای نظیر بیمارستان های میلاد، پویایی بیشتری دارند و در زمینه ارائه خدمات به بیمه‌شدگان تامین اجتماعی چابک‌تر عمل می‌کنند.

به گزارش آتیه آنلاین، بیمارستان میلاد سلامت اهواز (امیرکبیر) در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ افتتاح شد و از آن زمان به ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان تامین اجتماعی آن منطقه مشغول است. میلاد سلامت اهواز فعالیت های درمانی- خدماتی خود را با بیش از ۱۲۰ تخت فعال در چهار طبقه ارائه می کند و تحت نظارت شرکت میلاد سلامت تامین اجتماعی (هلدینگ درمان) و به شیوه هیئت مدیره ای اداره می‌شود.

درباره وضعیت این بیمارستان و کم و کیف ارائه خدمات با دکتر عبدالحکیم آباریان، مدیرعامل بیمارستان میلاد سلامت اهواز (امیرکبیر) گفت وگویی انجام دادیم.

پویایی و چابکی، مزیت بزرگ بیمارستان های هیئت مدیره ای


 وی ابتدا در معرفی اجمالی از بیمارستان تحت مدیریتش گفت: این بیمارستان در ابتدا امیرکبیر نام داشت و از زمان تأسیس یعنی سال ۱۳۸۰ به صورت ملکی اداره می‌شد تا اینکه در سال ۹۶ با هویت جدید و نام «میلاد سلامت» تأمین اجتماعی ادامه فعالیت داد و از این تاریخ تاکنون به‌صورت هلدینگی اداره می‌شود.

وی ظرفیت اسمی بیمارستان را ۹۶ تخت عنوان کرد و توضیح داد: با این حال ما ۱۲۴ تخت فعال داریم و پرسنل آن را ۴۲۰ تا ۴۳۰ نفر تشکیل می‌دهند که اعم از پرسنل درمان و پرسنل غیردرمان و پشتیبانی‌اند.

آباریان افزود: پزشکانی که در حال حاضر با این بیمارستان فعالیت می‌کنند، ۱۵۰ تا ۱۸۰ پزشک متخصص و عمومی‌اند که از این تعداد حدود ۱۷ تا ۱۸ نفر عمومی و مابقی متخصص‌اند. ما چهار اتاق عمل داریم که به‌طور متوسط روزانه حدود ۳۰ عمل جراحی در آن‌ها انجام می‌شود. این میزان در روزهای تعطیل کمتر می‌شود و به حدود ۲۰ عمل جراحی می‌رسد؛ کمااینکه در روزهای شلوغ بین ۴۰ تا ۵۰ عمل را شامل می‌شود؛ اما در هر صورت، اتاق‌های عمل ما تا ساعت ۱۲ شب به‌صورت روتین و از ۱۲ شب تا صبح به صورت اورژانس فعال‌اند.

مدیرعامل بیمارستان میلاد سلامت اهواز ان. آی. سی. یو، آی. سی. یو و سی. سی. یو را از جمله بخش‌هایی خواند که در بیمارستان وجود دارد و اضافه کرد: بخش‌های جراحی زنان و مردان، بخش کودکان، بخش‌های داخلی مردان و زنان، آزمایشگاه، اورژانس، فیزیوتراپی، رایولوژی و داروخانه هم داریم که در حال فعالیت‌اند و در مجموع از تعداد تقریبی ۳۵ تا ۳۹ هزار بیمار و مُراجع در ماه میزبانی می‌کنند و تعداد عمل‌های جراحی که انجام می‌دهیم بین ۶۵۰۰ تا ۸۰۰۰ عمل جراحی در ماه است.

با توجه به اینکه چند سال است بیمارستان «میلاد سلامت» به صورت هلدینگی اداره می‌شود، آباریان در تشریح مزیت ها، محسنات و معایب اداره بیمارستان هیئت مدیره‌ای در قیاس با اداره به صورت ملکی این‌گونه تشریح کرد: به‌شخصه متخصص کودکان و نوزادانم و هم به عنوان رئیس بیمارستان ملکی کار کرده‌ام و هم رئیس بیمارستان هلدینگی. اگر اعتقاد کلی بنده را بخواهید که کدام یک نسبت به دیگری ارجحبت دارد، باید به دو مسئله توجه کنیم: یک مسئله اینکه کدام برای پرسنل بهتر است؟ که باید بگویم طبعاً ملکی بهتر است؛ چراکه حقوق پرسنل، به شکل تضمین‌شده و مرتب پرداخت می‌شود و رضایت‌مندی پرسنلی بیشتر تامین است.

وی ادامه داد: اما ازطرف دیگر با توجه به محدودیت‌های مالی سازمان و نیز صیانت از اموال و منابع سازمانی، در حال حاضر بیمارستان‌های درآمد - هزینه‌ای نظیر بیمارستان های میلاد، بهتر هستند و البته  پویایی بیشتری دارند و در زمینه ارائه خدمات به بیمه‌شدگان تامین اجتماعی  چابک‌تر عمل می‌کنند. در حال حاضر، تعداد بیماران مراجعه کننده به بیمارستان میلاد(علی‌رغم اینکه در برخی موارد قانونی، هزینه می‌کنند)   شبیه بیمارستان ملکی هم سطح در شهرستان اهواز است.

مدیرعامل بیمارستان میلاد سلامت اهواز اضافه کرد: اساساً بیمارستان ملکی متکی به بودجه سازمان است؛ اما ما در بیمارستان هلدینگی متکی به درآمد و بودجه خودمان هستیم والبته هولدینگ درمان نیز در جهت جبران ضرر و زیان کمک‌های مالی قابل توجهی ارائه می‌کند. معتقدم احساس مسئولیت با این شیوه به مراتب بالاتر است تا درآمدشان بالا برود.

وقتی درباره تعرفه‌های بیمارستان از دکتر آباریان می‌پرسیم، پاسخ می‌دهد: کل خدماتی که سازمان تأمین اجتماعی تعرفه‌شان را پرداخت می‌کند، نزد ما رایگان انجام می‌شود. به‌طور مثال، اگر تأمین اجتماعی به ما ابلاغ کند که کار جرم‌گیری در دندانپزشکی را با تعرفه پرداخت می‌کند، در بیمارستان ما به‌صورت رایگان انجام می‌گیرد. البته ما خدماتمان را توسعه داده‌ایم و مثلاً درمان ریشه و همینطور پرکردن دندان هم داریم که سازمان هزینه‌هایش را تقبل نمی‌کند و در نتیجه هزینه این قبیل خدمات را با تعرفه عمومی غیردولتی به بیماران ارائه و هزینه‌های مربوطه‌ را دریافت می‌کنیم.

این مدیر بیمارستان مثال می‌زند: خدمات مابه‌ازای هرگونه هزینه‌ای که سازمان تأمین اجتماعی تقبل کند، در بیمارستان ما رایگان است. بر این اساس، ویزیت کل پزشکان ما رایگان است، داروهایی که سازمان پوشش آن‌ها را تقبل می‌کند، رایگان است، عمل‌های جراحی‌ای مانند سزارین هم که سازمان تعهد کند نیز نزد ما رایگان‌اند. در نهایت، آن‌هایی را که سازمان تعهد نمی‌کند، برحسب اینکه چه میزانی را تعهد نمی‌کند، از بیمار دریافت می‌کنیم و این امر کاملاً قانونی و طبق دستور سازمان است.

وضعیت درآمدزایی این بیمارستان هلدینگی در سال گذشته و سال جاری بخش دیگر سؤالات ما را به خود اختصاص داد که دکتر آباریان در این باره اظهارکرد: درآمدزایی به‌صورتی بوده که توانسته‌ایم حقوق پرسنل و نیازهای جنبی بیمارستان را تأمین کنیم؛ اگرچه این سطح درآمد کافی نیست و برای حمایت از پرسنل و افزایش قانونی حقوق آنها متناسب با درآمد همکاران شاغل در بیمارستان های ملکی باید سازمان کمک مالی بیشتری ارائه دهد و تفاوت حقوق را به حداقل برساند؛ چرا که  به علت وجود تفاوت پرداخت پرسنل در قیاس با پرسنل مراکز ملکی، گلایه‌هایی وجود دارد و این موضوع باید به صورت جدی‌تری بررسی و مورد توجه قرار بگیرد.

وی درباره وضعیت کفاف نیرو نیز تأکید کرد: اتفاق خوبی که وجود دارد، این است که ما مختاریم نیروهای خودمان را طبق ضوابطی که هیئت‌مدیره تعیین می‌کند، انتخاب کنیم و این باعث می‌شود بتوانیم جراحان و پزشکان سطح یک را استخدام نماییم. هر زمانی هم کمبود نیرو داشته باشیم، می‌توانیم فراخوان منتشر کنیم، مصاحبه انجام دهیم و نیرو بگیریم. این یکی از دلایل پویایی بیمارستان‌های هلدینگی است.

مدیرعامل بیمارستان میلاد سلامت اهواز در خصوص میزان رضایت بیماران از خدمات‌دهی بیمارستان و این نکته را که آیا بیماران پشت‌نوبتی هم انتظار طولانی برای استفاده از خدمات درمانی این بیمارستان تحمل می‌کنند، تصریح کرد: باید بگویم در بخش فیزیوتراپی بیمارستان ما ۱۰ کابین دارد و  روزانه چیزی حدود۲۰ تا۳۰ بیمار تأمین اجتماعی را پذیرش می‌کنیم که بنظر کافی نمیباشد و در بقیه زمینه ها در بخش سونوگرافی نیز با محدودیت پذیرش روبرو هستیم که امید است با کمک مدیریت درمان استان بتوانیم در جهت بهبود شرایط برای بیمه شدگان گام برداریم.

آباریان با بیان اینکه بیمارستان‌های میلاد یا هلدینگ در حقیقت یک زنجیر واسط بین بیمارستان‌های دولتی و دانشگاه و بیمارستان‌های خصوصی‌اند، عنوان کرد: یک بیمه‌شده تأمین اجتماعی فقط سزارین نمی‌کند، فقط اپاندیس عمل نمی‌کند. به طور مثال بیمه‌شده‌ای داریم که فرزندش می‌خواهد جراحی بینی انجام بدهد یا می‌خواهد اسلیو انجام بدهد. این بیمه‌شده به بیمارستان خصوصی می‌رود و با مطالبه مبالغی مانند ۶۰، ۷۰ برای عمل‌های بزرگ یا ۲۰ میلیون برای عمل های کوچک، هزینه روبه‌رو می‌شود. بیمارستان‌های دولتی هم این خدمات را ارائه نمی‌کنند. در نتیجه به ما مراجعه می‌کند و ما عمل را با هزینه ۴ یا ۵ میلیون برایش انجام می‌دهیم. به نظر بنده این کار نه تنها خوب است، که می‌تواند رضایتمندی بیماران را به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: بیماری که مجبور است در بیمارستان خصوصی به طور مثال ۴۰ میلیون تومان هزینه پرداخت کند و از بیمارستان دولتی هم موفق به دریافت خدمت نمی‌شود، با مراجعه به بیمارستان ما خدمت مدنظرش را  با مبلغ بسیار کمتر دریافت می‌کند که حتماً رضایتمندی بیمار را در پی دارد که یکی از ویژگی‌های پویایی‌ سیستم هولدینگ است.

مدیرعامل بیمارستان میلاد سلامت اهواز ادامه داد: در واقع، تأمین اجتماعی به‌عنوان حد واسط بین مراکز خصوصی که هزینه‌های بالایی دارند و مراکز دولتی که این عمل‌ها را انجام نمی‌دهند، با یک هزینه متعادل، رضایتمندی بیماران را به دنبال می آورد. متأسفانه بیمارانی که از این موضوع اطلاعی ندارند، زمانی که عمل را انجام می‌دهند و هزینه‌های مربوطه از آن‌ها خواسته می‌شود، معترض می‌شوند و فکر می‌کنند چون تأمین اجتماعی است نباید هزینه‌ای پرداخت کنند؛ چرا که آگاهی ندارند و آگاهی لازم به آن‌ها داده نشده است. ای کاش از طریق رسانه این آگاهی داده می‌شد که در مراجعه و بعد از خدمت‌رسانی، در زمان مطالبه هزینه با اعتراض بیمار مواجه نباشیم.

برنامه‌ بیمارستان برای توسعه آخرین موضوعی بود که دکتر آباریان تشریح کرد و گفت: بیمارستان ما در گذشته به این صورت نبوده در حال حاضر به‌حد انفجار رسیده است. کارکنان ما نگران‌اند و بخش‌ها و اتاق‌عمل‌های ما کافی نیست و بیمارانمان اکثر مواقع در نوبت می‌مانند؛ برای همین، یکی از کارهای دردستورمان توسعه اتاق‌عمل است. تهیه دستگاه‌های سی. تی. اسکن و ام. آر. آی نیز در دستورکار است تا بیماران ناچار به مراجعه به مراکز دیگر نشوند. همچنین توسعه پارکینگ بیمارستان نیز ضروری است؛ زیرا نبود پارکینگ باعث شده شهرداری منطقه جریمه‌هایی زیادی برای بیمارستان اعمال ‌کند.

کد خبر: 52936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =