اختیارات بیمارستان های هولدینگی در جذب نیرو و حل چالش ها

موسسه خدمات درمانی میلاد خوی (بیمارستان امیرالمومنین)، یکی از بیمارستان‌های تابعه شرکت میلاد سلامت تأمین اجتماعی (هلدینگ درمان) است که در چهارمین دهه فجر انقلاب اسلامی در شهرستان خوی افتتاح شد. این شهرستان به‌عنوان دومین شهر مهم آذربایجان غربی شناخته می‌شود و بیش از نیمی از جمعیت این شهر از بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی هستند.

به گزارش آتیه آنلاین، این بیمارستان ۳۲ تختخوابی ضمن برخورداری از به‌روزترین سیستم‌ها و امکانات، این شرایط را فراهم می‌کند تا مراجعه کنندگان و بیماران بتوانند از خدمات تشخیصی و درمانی مناسب بهره‌مند شوند.

 درباره وضعیت این بیمارستان و کم و کیف ارائه خدمات با دکتر میرحجت نجفی‌نسب، مدیرعامل بیمارستان میلاد خوی گفت‌وگویی انجام دادیم.

اختیارات بیمارستان های هولدینگی در جذب نیرو و حل چالش ها

در ابتدای این گفت‌وگو، نجفی‌نسب در معرفی اجمالی از بیمارستان تحت مدیریتش گفت که بهمن سال ۹۷ افتتاح شده و ۳۲ تختخوابی است. مساحت بیمارستان حدود ۷۰۰۰ متر مربع و دو طبقه است.

وی ادامه داد: حدود ۲۱۵ نفر پرسنل داریم، به اضافه ۵۰ پزشک. رابطه استخدامی ما با همکارانمان به صورت قراردادی است. ضریب اشغال تخت‌های‌مان نیز بین ۷۰ تا ۸۰ درصد متغیر است.

نجفی‌نسب با بیان اینکه ماهانه حدود ۴۰۰ عمل جراحی در این بیمارستان انجام می‌شود اظهار کرد: جامعه‌ای که تحت پوشش ما هستند شامل تقریباً ۴۳ هزار نفر بیمه شده اصلی است که با افراد تبعی آنها به حدود ۱۲۰ هزار نفر می‌رسد؛ به اضافه اینکه مشمولین سایر بیمه‌ها نیز به این بیمارستان مراجعه می‌کنند. ۸۰ درصد مراجعین ما بیمه شدگان تأمین اجتماعی‌ و ۲۰ درصد نیز بیمه‌شدگان سایر بیمه‌ها هستند.

به گفته مدیرعامل بیمارستان میلاد خوی، اکنون اکثر موارد جراحی در بیمارستان خوی انجام می‌شود؛ جز چند عمل محدود چون اعمال جراحی قلب، اعم از آنژیوگرافی و از این قبیل که در شهر خوی نیست و ما هم پزشک مربوط و تجهیزات آن را نداریم. همچنین اعمال جراحی عمومی، ارولوژی، ارتوپدی، مغز و اعصاب ENT و امثال اینها را در بیمارستان انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه در خوی چهار بیمارستان دولتی و یک بیمارستان هلدینگی فعالیت دارند و هیچ بیمارستان خصوصی‌ای در این شهر فعالیت نمی‌کند، تأکید کرد: بیمارستان ما در خوی تقریباً نقش یک بیمارستان خصوصی را ایفا می‌کند؛ زیرا تعرفه‌های ما نسبت به بیمارستان‌های دولتی بیشتر است و از آنجا که غیردولتی هستیم، پزشکان ترجیح می‌دهند عمده اعمال جراحی الکتیو را اغلب در بیمارستان ما انجام دهند.

نجفی‌نسب افزود: در دوران کرونا که البته اکنون هم ادامه دارد، قرار بر این شد که بیمارستان‌های دولتی کرونا را پوشش‌دهی کنند. از این رو، ما از دو سال قبل کلیه مراجعات بیماران غیرکرونایی را به عهده گرفتیم و جمعیت تمام شهر برای مراجعات سرپایی، پزشک عمومی، تزریقات و درمانگاه تخصصی به سمت ما سرازیر شده است و ضریب اشغال تخت‌های بیمارستان به شدت افزایش یافته کرده است.

نوبت‌دهی اینترنتی، حضوری و تلفنی راه‌هایی است که مدیرعامل بیمارستان میلاد خوی از آن‌ها نام ‌برد تا مراجعات بیماران به بیمارستان تحت مدیریتش از طریق آن‌ها ساماندهی شود. وی اظهار کرد که به‌زودی تلفن گویا هم راه‌اندازی خواهد شد، ضمن اینکه یک سایت چهار زبانه هم داریم.

نجفی‌نسب ادامه داد: درباره اینکه بیماران چه مدت پشت نوبت می‌مانند هم باید بگویم که بستگی دارد. مثلاً برای پزشکان عمومی که در هر شیف سه پزشک حاضرند، بیمار پشت‌نوبتی نداریم؛ اما به طور مثال برای متخصص رادیولوژی که در شهر موجود نیست و یک مشکل سراسری است و فقط مختص خوی نیست، متخصص هفته‌ای یک مرتبه برای ویزیت به بیمارستان می‌آید و لذا ممکن است بیمار یک هفته یا دو هفته در صف انتظار باشد.

وی تاکید کرد که علت این مشکل تنها متوجه بیمارستان ما نیست؛ چرا که پزشک حاضر به همکاری با ما نمی‌شود و در مطب خود درآمد بیشتری دارد؛ ولی در مورد سایر پزشکان، زمان زیادی برای نوبت‌دهی صرف نمی‌شود.

بیمارستان خوی یک بیمارستان هیئت مدیره‌ای است که درآمدزایی، روش اداره بیمارستان و تفویتش با روش اداره بیمارستان‌های دیگر تأمین اجتماعی در بخش دیگر گفت‌وگوی ما با دکتر نجفی‌نسب بررسی شد. وی در این باره توضیح داد: اکنون در سطح کشور حدود ۷۷ بیمارستان تأمین اجتماعی داریم و از این تعداد ۷۰ مرکز به صورت ملکی اداره می‌شوند؛ یعنی مستقیم زیر نظر سازمان‌اند و حالت سنتی دارند.

وی اضافه کرد: از این تعداد هفت بیمارستان از جمله میلاد تهران، البرز، بیرجند، خوی، ایلام و بیمارستان صدر به آفرین در تهران به صورت هیئت مدیره‌ای اداره می‌شوند که زیرمجموعه هلدینگ درمان شده‌اند. این مراکز هیئت مدیره دارند. یک نفر مدیرعامل است و دو نفرعضو هیئت مدیره دارد و به صورت هیئت‌مدیره‌ای اداره می‌شوند.

نجفی‌نسب در مقایسه تفاوت‌های روش اداره بیمارستان به صورت هیئت مدیره‌ای با بیمارستان ملکی گفت: اگر بخواهیم این دو را باهم مقایسه کنیم، از آنجا که هم در مرکز ملکی کار کرده‌ام و هم در سیستم هیئت‌مدیره‌ای، با اطمینان می‌گویم که هر کدام معایب و مزایایی دارند. در سیستم هیئت‌مدیره‌ای، دست هیئت‌مدیره باز است. می‌تواند مقابل مشکلاتی که به وجود می‌آید، سریعاً تصمیم‌گیری کند و انعطاف‌پذیری بالاتری دارد. اگر مشکل کمبود نیرو پیش بیاید، هیئت مدیره به راحتی می‌تواند مشکل را برطرف کند؛ چرا که اختیارات زیادی دارد.

وی افزود: اما در سیستم ملکی اگر بخواهی یک نیرو استخدام کنی، باید به سازمان نامه بدهی، فراخوان منتشر کنی و گزینش انجام شود، آزمون گرفته بشود و... که ممکن است از چند ماه تا یک سال زمان ببرد.

مدیرعامل بیمارستان  خوی ادامه داد: اما در مقابل، به طورمثال یکی از معایب سیستم هیئت مدیره‌ای این است که اگر پولی که بیمه‌ها پرداخت می‌کنند، به دلیل کمبود نقدینگی بیمه‌ها کمی دیر به دست ما برسد، با مشکلات اساسی مواجه می‌شویم. حتی شده که ماه‌ها حقوق پرسنل را به‌سختی توانسته‌ایم پرداخت کنیم. بیمارستان‌های ملکی این مشکل را ندارند؛ چرا که بیمارستان متعلق به خود سازمان است و سازمان خودش بودجه دارد و پرداختی‌ها به موقع  انجام می‌شود.

«آیا هلدینگ به فعالیت شما نظارتی دارد؟» نجفی‌نسب به این پرسش هم پاسخ داد: بله. ما زیر نظر هلدینگ هستیم و با هلدینگ کار می‌کنیم. هلدینگ هم از لحاظ کیفیت، هم از لحاظ هزینه‌ها و هم هزینه‌کرد مخارج‌ به بیمارستان‌های زیر مجموعه‌اش نظارت دارد.

وی در ادامه بیان کرد: اخیرا مهم‌ترین چالش ما بحث نقدینگی بود که چند ماه گذشته داشتیم؛ ولی مبلغی تأمین و به ما پرداخت شد و در حال حاضر مشکل خاصی نداریم. هر زمان که نقدینگی دیر به دستمان می‌رسد، در زمینه پرداخت هزینه‌های پرسنلی و هزینه‌های تجهیزات پزشکی و از این قبیل با مشکل مواجه می‌شویم. این‌ مشکل که برطرف بشود و مقداری بودجه علی‌الحساب و سرمایه در گردش که به ما بدهند، به نظر بنده مشکل خاصی برای بیمارستان به وجود نخواهد آمد.

مدیرعامل بیمارستان  خوی در پایان در تشریح برنامه های توسعه‌ای بیمارستان گفت: در محوطه بیمارستان، یک ساختمان قدیمی داریم که در حال حاضر بلااستفاده است و یک ساختمان حدوداً سی ساله است. تصمیم داریم تخت‌هایمان را از ۳۲ تخت به ۵۰ تخت برسانیم و ۱۸ تخت اضافه کنیم که کارهایش انجام شده و مدیرعامل سازمان هم که تشریف ویرده بودند، بودجه‌ای برای این منظور و بازسازی ساختمان اختصاص دادند.

وی افزود: امیدواریم این بودجه زودتر به دست ما برسد تا  بتوانیم ساختمان را بازسازی کنیم و تعداد تخت‌هایمان را به ۵۰ تخت برسانیم. همچنین برای اضافه شدن سه بخش درخواست داده‌ایم که کارهایش انجام شده و از وزارتخانه هم موافقت گرفته‌ایم تا بخش‌های ENT و مغز و اعصاب و چشم‌پزشکی را اضافه بکنیم و بتوانیم در این زمینه‌ها هم خدمات دهی کنیم. امیدواریم این برنامه هم در آینده نزدیک عملیاتی شود.

کد خبر: 52937

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =