خدمات بزرگترین سازمان بیمه‌گر به ۴۵ میلیون مخاطب

سازمان تأمین اجتماعی که اکنون حدود ۴۵ میلیون نفر بیمه‌شده و مستمری‌بگیر تحت پوشش دارد به عنوان یکی از سازمان‌های بزرگ بیمه‌ای بیش از نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد، اما این موضوع بسیار مهم است که این سازمان از منابع دولتی هم برای ارائه خدمات ۱۸ گانه خود به این افراد استفاده نمی‌کند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، بزرگی خدمات سازمان تأمین اجتماعی زمانی قابل درک است که براساس داده‌ها ۴۵ میلیون نفر از جمعیت حدود ۸۰ میلیون نفری کشور از خدمات بیمه‌ای و درمانی این سازمان استفاده می‌کنند، حقوق حدود ۴ میلیون نفر از مستمری‌بگیران و بازنشستگان را این سازمان متعهد شده است، بخش اصلی و عمده‌ای از تعهدات این سازمان برای ارائه خدمات درمانی و تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت افراد تحت پوشش هزینه می‌شود.

مطابق اصل ۲۹ قانون اساسی، برخورداری از تأمین اجتماعی حق همگانی است و سازمان تأمین اجتماعی نیز در راستای اجرای این اصل از قانون اساسی، خدمات گسترده ای را شامل ۱۸ مزیت برای شرایط مختلف مردم به بیش از نیمی از جمعیت کشور یعنی ۵۳ درصد مردم ارائه می‌دهد.

تحت پوشش داشتن ۵۳ درصد جمعیت کشور بدون استفاده از بودجه و منابع دولتی خدمت بزرگی است که تأمین اجتماعی اکنون ۴۵ میلیون نفر را با استفاده از منابع داخلی حاصل از وصول حق بیمه و تامین بخشی از منابع از سهم حوزه سرمایه‌گذاری به عهده دارد البته ارائه خدمات ۱۸ گانه تأمین اجتماعی به بیش از نیمی از  جمعیت کشور زمانی موفق‌تر عمل خواهد کرد که شرکای اجتماعی سازمان نیز در عمل به تعهدات خود در پرداخت حق بیمه به خوبی ایفای نقش کنند.

داده‌های آماری تأمین اجتماعی
براساس جدیدترین داده‌های آماری جمعیتی پوشش بیمه در تأمین‌اجتماعی تعداد افراد تحت پوشش این سازمان در سال ۱۴۰۰ به بیش از ۴۵ میلیون نفر رسیده است که حدود ۵۳.۳ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود که بیش از ۵۲۰ هزارنفر نسبت به سال پیش از آن (۱۳۹۹) افزایش داشته است.  

طبق اعلام سازمان تأمین اجتماعی، تعداد بیمه‌شدگان اصلی سازمان از بیش از ۱۴ میلیون و ۵۸۴ هزار نفر در سال ۱۳۹۹ با رشد ۳.۷۴ درصدی به بیش از ۱۵ میلیون و ۱۳۰ هزارنفر رسیده است.

همچنین طبق آمارهای موجود، بیش از ۶۰ درصد مجموع بازنشستگان و مستمری‌بگیران کشور، تحت پوشش خدمات و حمایت‌های سازمان تأمین‌اجتماعی هستند.

براساس آمار، تعداد بیمه‌شدگان اصلی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل از آن رشد حدود چهار درصدی داشته که بخش عمده آن ناشی از رشد تعداد بیمه‌شدگان در گروه‌های بیمه‌شدگان اجباری بوده است؛ به گونه‌ای که از مجموع بیش از ۷۲۲ هزارنفر بیمه شده جدید در سال ۱۴۰۰ به میزان ۵۱ درصد معادل بیش از ۳۶۸ هزار نفر در این گروه بیمه‌ای قرار دارند.

در حال حاضر آمار بیمه شدگان ایرانیان خارج از کشور اعم از بیمه شده در قالب انواع بیمه ایرانیان خارج از کشور، حرف و مشاغل آزاد، بیمه اختیاری و تعداد مستمری بگیران شامل بازنشستگان و بازماندگان که از سازمان مستمری دریافت می‌کنند بیش از ۴۲ هزار نفر هستند.

آمار کارگاه‌های بیمه‌پرداز در تأمین اجتماعی
بیمه‌پردازی بیش از یک میلیون و ۲۹۹ هزار کارگاه و پوشش ۷۶۹ هزار بیمه شده از جامعه کارگران ساختمانی به عنوان یکی از منابع برای پرداخت حق بیمه از سوی تأمین اجتماعی است که در معاونت بیمه‌ای تأمین اجتماعی این افراد خدمات دریافت می‌کنند.

تعداد کارگاه‌های فعال بیمه‌پرداز در سال ۱۴۰۰ بیش از یک میلیون و ۲۹۹ هزار کارگاه عنوان شده که نسبت به سال ۱۳۹۹ کاهش چهارم دهم درصدی داشته که کارگاه‌های بالای ۵۰ نفر ۲.۴۵ درصد، کارگاه‌های پنج نفر شاغل پنج درصد و کارگاه‌های با یک نفر شاغل نیز ۳۶ درصد از کل کارگاه‌های فعال بیمه‌پرداز به سازمان تأمین‌اجتماعی را شامل می‌شوند.

یکی از اقدامات مهم سازمان تأمین اجتماعی تسهیل خدمات برای بیمه‌پردازی افراد بیمه شده و کارگاه‌های فعال در کشور است تا از این طریق ضمن تسهیل شرایط بیمه‌پردازی برای کارگاه‌ها، توسعه بیمه‌پردازی و رشد منابع مالی سازمان را به همراه داشته باشد و وصول حق بیمه هم در بهترین شرایط به تأمین اجتماعی پرداخت شود.

بر اساس آمار مربوط به کارگاه‌های فعال بیمه‌پرداز در کشور کارگاه‌های فعال استان اصفهان با ۸.۳۴ درصد و کارگاه‌های استان ایلام با ۰.۶۲ درصد به ترتیب بیشترین و کمترین میزان کارگاه‌های فعال بیمه‌پرداز را در سطح کشور شامل می‌شوند.

پرداخت ماهانه ۳۵ هزار میلیارد تومان بابت حقوق و تعهدات
در کشور بیش از ۱۸ صندوق بازنشستگی وجود دارد که شامل سه صندوق بزرگ‌مقیاس هستند که شامل تأمین اجتماعی، بازنشستگی کشوری و نیروهای مسلح است که بیش از  ۹۰ درصد افراد بیمه‌شده کشور را پوشش می‌دهند. در مجموع ۷۰ درصد جمعیت کشور زیر پوشش ۱۸ صندوق قرار دارند و حدود ۳۰ درصد افراد تاکنون تحت پوشش صندوق‌های بازنشستگی قرار  نگرفته‌اند.

شاید اگر نگاه آماری به این قضیه داشته باشیم که سازمان تأمین اجتماعی به تنهایی ماهانه هزینه‌های فراوانی در بخش بیمه‌ای دارد این خدمات سازمان بیشتر نمود پیدا می‌کند چرا که تحت پوشش دادن این میزان از جمعیت کشور و بدون منابع دولتی کار بزرگی است که این نهاد بیمه‌ای آن را انجام می‌دهد.

براساس اعلام سازمان تأمین اجتماعی، در حال حاضر سازمان تأمین‌اجتماعی ماهانه ۳۵ هزار میلیارد تومان پرداخت حقوق و تعهدات دارد که رقم بسیار بزرگی است که همه منابع این تعهدات بدون اعتبارات دولتی است و بخش زیادی از منابع موردنیاز سازمان برای پرداخت تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت این سازمان بیمه‌ای از محل پرداخت حق بیمه افراد بیمه‌شده سازمان تأمین می‌شود.

رشد ۱۳ درصدی وصول حق بیمه تأمین‌اجتماعی 
طبق آمارهای سازمان تأمین‌اجتماعی در بخش وصول حق بیمه، میزان درآمد حاصل از وصول حق بیمه از بیمه‌شدگان و کارفرمایان در سال ۱۴۰۰ در حدود ۲۶۶ هزار میلیارد تومان بوده که این رقم نسبت به سال ۱۳۹۹ رشد ۱۳ درصدی را نشان می‌دهد و این به معنای سیر افزایشی منابع سازمان تأمین‌اجتماعی از محل وصول حق بیمه به عنوان اصلی‌ترین پایگاه تأمین منابع این سازمان است.

البته سازمان تأمین اجتماعی برای افزایش منابع درآمدی تأمین‌اجتماعی هم به بخش وصول مطالبات توجه ویژه دارد هم اینکه دنبال افزایش تعداد بیمه‌شدگان و گسترش چتر بیمه‌ای خود برای همه افراد فاقد بیمه است که مهمترین اقدام در این زمینه اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی است که تحقق دو برابری بیمه در راستای اجرای این طرح در سال گذشته نیز نشان از موفقیت این طرح هم در تامین منابع و هم بیمه پردازی افراد دارد.

برنامه‌ریزی تأمین اجتماعی برای گسترش چتر بیمه‌ای
با وجود اینکه حدود ۲۷ تا ۳۰ درصد جامعه ایران تحت پوشش هیچ صندوق بیمه‌ای نیستند اما سازمان تأمین‌اجتماعی در این زمینه برنامه‌ریزی جدی انجام داده است تا ضمن توسعه و گسترش پوشش بیمه‌ای، در پایداری و ماندگاری این سازمان بزرگ بیمه‌ای نیز این موضوع به خوبی نمود داشته باشد و اکنون این موضوع برای همه مشخص است که سهم این سازمان در گسترانیدن چتر بیمه‌ای بسیار مشخص و واضح است.

سازمان بیمه‌گر تامین‌اجتماعی برای پایداری خود خدمات گسترده‌ای برای گسترش چتر بیمه‌ای و افزایش تعداد بیمه‌شدگان و ارائه بهتر خدمات به بازنشستگان، مستمری‌بگیران و از کارفتادگان را در سطح کلان و گسترده برنامه‌ریزی کرده است که این خدمات در مقایسه با سایر صندوق‌های بیمه‌ای بسیار متفاوت‌تر و گسترده‌تر است چرا که این سازمان بیش از نیمی از مردم جامعه ایران را تحت پوشش دارد.

در مجموع هرچه تعداد بیمه‌شدگان در سازمان بیمه‌ای تأمین اجتماعی افزایش داشته باشد، گسترش خدمات بیمه‌ای در کشور محقق خواهد شد و تأمین اجتماعی نیز در تامین منابع و وصول حق بیمه جهت ارائه خدمات خود موفق‌تر عمل خواهد کرد.

پوشش بیمه‌ای کشور به ۷۳ درصد رسیده است
میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تنها ۲۰ درصد مردم کشور تحت پوشش بیمه اجتماعی بودند، اما اکنون به برکت انقلاب اسلامی و تلاش مجاهدانه مسئولان، پوشش بیمه اجتماعی در کشور هم‌اکنون به ۷۳ درصد رسیده و بیش از ۵۳ درصد از جمعیت کشور، تحت پوشش خدمات سازمان تامین‌اجتماعی هستند.  

وی اظهار داشت: گسترش پوشش بیمه اجتماعی امنیت، آرامش، آسایش و رضایت مردم را به همراه داشته و قطعا حرکت‌های ما در این حوزه باید با سرعت برای جلب رضایت مردم ادامه پیدا کند. اگر قبل از پیروزی انقلاب اسلامی تنها ۲۰ مرکز درمانی تامین‌اجتماعی در کشور داشتیم، امروز این تعداد به ۳۸۰ مرکز درمانی افزایش یافته و سعی ما این است تا با نگاه عادلانه، برخی فاصله‌های ایجاد شده در مناطق مختلف در دسترسی به خدمات را به حداقل برسانیم.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی تاکید کرد: خدمت به بیش از چهار میلیون بازنشسته و مستمری‌بگیر تأمین‌اجتماعی و خانواده آنان مهم‌ترین مأموریت این سازمان است.

به گفته موسوی، در یک سال گذشته یک میلیون نفر تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار گرفته‌اند که حدود ۷۰۰ هزار نفر آن در دوره دولت مردمی سیزدهم اتفاق افتاده است.

تأمین‌اجتماعی سازمانی مستقل بدون دریافت بودجه دولتی
مهدی شکوری مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: تأمین‌اجتماعی یک سازمان بیمه‌گر اجتماعی با قدمت بیش از ۷۰ سال است و مهمترین نهاد اجتماعی کشور محسوب می‌شود که براساس مشارکت و پیوند بیمه‌شده، کارفرما و دولت پایه‌ریزی شده است. این سازمان در حال حاضر نیمی از جمعیت کشور را تحت پوشش دارد.

وی افزود: در کشور ۱۵ میلیون بیمه‌شده اصلی داریم که بیمه‌پرداز هستند و ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار پرونده مستمری‌بگیر شامل بازنشسته، ازکارافتاده و بازمانده تحت پوشش هستند که با احتساب افراد تبعی بیمه‌شدگان و مستمری بگیران تقریباً ۴۵ میلیون نفر در داخل کشور از خدمات تأمین‌اجتماعی برخودار هستند.

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی، مأموریت مهم این سازمان را گسترش و تعمیم انواع بیمه‌های اجتماعی برشمرد و خاطرنشان کرد: تأمین‌اجتماعی یک سازمان مستقل است که مشمول دریافت بودجه دولتی نیست و منابع آن از محل وصول حق بیمه‌ها تأمین می‌شود.  

هدف تأمین اجتماعی تعمیم پوشش بیمه‌ به همه اقشار جامعه
وی ادامه داد: دولت در این سازمان نقش تنظیم‌گری، تضمین‌گری و تعادل‌بخشی منابع و مصارف را دارد و در صورتی که این سازمان به هر دلیل، دچار بحران شود؛ دولت اعتبار و پایداری صندوق را تضمین می‌کند و جای نگرانی نیست. دولت در بخش بیمه‌شدگان اجباری، سهم سه درصدی دارد و برای ایرانیان خارج از کشور هم ۲ درصد حق بیمه را تقبل می‌کند و این موجب اطمینان خاطر بابت استمرار ارائه تعهدات و خدمات این سازمان در آینده است.

شکوری اظهار داشت: طبق اصل۲۹ قانون اساسی، برخورداری از مزایای بازنشستگی، ازکارافتادگی، حمایت در زمان پیری، بی سرپرستی و مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی، حق همگانی و تکلیف دولت است و اجرای این تکلیف از طریق سازمان‌های بیمه‌گر از جمله سازمان تأمین‌اجتماعی محقق می‌شود.

وی تصریح کرد: تعمیم پوشش بیمه به همه اقشار از اهداف سازمان تأمین‌اجتماعی است و این سازمان گروه‌هایی را که بیمه نیستند، شناسایی و شرایط بیمه شدن آنان را فراهم می‌کند. با ابلاغ سیاست‌های کلان تأمین‌اجتماعی از سوی مقام معظم رهبری، اهمیت موضوع گسترش پوشش بیمه که در سیاست‌های ابلاغی نیز مورد تأکید قرار گرفته، دوچندان شده است. در این سیاست‌ها ایجاد یک نظام رفاه و تأمین‌اجتماعی کارآمد، توانمند، عدالت‌بخش، کرامت‌بخش، یکپارچه و فراگیر مورد تأکید قرار گرفته است.

سازمان بیمه‌گر تأمین‌اجتماعی در راستای پایداری، خدمات گسترده‌ای برای گسترش چتر بیمه‌ای و افزایش تعداد بیمه‌شدگان و ارائه بهتر خدمات به بازنشستگان، مستمری‌بگیران و از کارفتادگان را در سطح کلان و گسترده برنامه‌ریزی کرده است که این خدمات در مقایسه با سایر صندوق‌های بیمه‌ای بسیار متفاوت‌تر و گسترده‌تر است چرا که این سازمان بیش از نیمی از مردم جامعه ایران را تحت پوشش دارد.

اهمیت پوشش بیمه‌ای در کشور به همراه رونق فعالیت کسب و کار و بازار اشتغال می‌تواند بر توسعه چتر پوشش بیمه‌ای و خدمات گسترده سازمان تأمین اجتماعی تاثیرگذار باشد چرا که این موضوعات، دوام و ماندگاری صندوق‌ها و سازمان‌های بیمه‌گر را به همراه خواهد داشت و به نوعی تضمین کننده آینده  بیمه‌شدگان خواهد بود.

گزارش از مهناز بیرانوند

کد خبر: 52945

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =