تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر قیمت تمام شده محصولات لبنی

صنعت لبنیات یکی از صنایع بزرگ با گردش مالی بالا در ایران است و در این رابطه شرکت‌های بسیاری در این بخش فعال هستند، از سویی لبنیات به عنوان بخشی از زنجیره غذایی شناخته می‌شود و فعالیت در این حوزه تاثیر بسیار زیادی بر امنیت غذایی یک کشور می‌گذارد.

به گزارش «آتیه آنلاین»، وجود شرکت‌های تولیدکننده محصولات دامی و لبنی تضمین‌کننده امنیت غذایی خواهد بود. همین مساله ضرورت ایجاد رقابت در این صنعت و ایجاد پویایی در آن را بسیار پر رنگ کرده است. بر این اساس حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و واقعی شدن قیمت‌ها در بخش صنایع لبنی قطعا باعث تغییرات مثبت در این حوزه خواهد شد. در این رابطه هلدینگ شستا که در بخش‌های مختلف اقتصادی سرمایه‌گذاری‌های هدفمندی انجام داده، به حوزه صنایع لبنی نیز نگاه ویژه‌ای داشته است.

راه‌اندازی و تاسیس شرکت‌های کشت و دام، فکا، گلدشت نمونه و ملارد شیر و شرکت کشت، صنعت و دامپروری ارس دام آرشام در کنار کارخانه شیرخشک بروجرد با نام تجاری صنایع غذایی دامون زاگرس بروجرد، نشان از هدفمند بودن سرمایه‌گذاری شستا در حوزه صنایع لبنی و البته تامین امنیت غذایی کشور دارد.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و شفاف شدن زنجیره از صنعت لبنیات

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی شرایط را برای این صنعت تغییر داده و قیمت‌ها تقریبا آزاد شده است. این روند سبب ایجاد رقابت در بین شرکت‌های تولیدکننده مواد لبنی شده است.

به بیان دیگر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و عدم تخصیص ارز ترجیحی به نهاده‌های دامی باعث از بین رفتن رانت و فساد ناشی از مابه‌التفاوت قیمت‌ نهاده‌های دامی دولتی و آزاد و در نهایت منجر به شفاف شدن هرچه بیشتر زنجیره ارزش صنعت لبنیات کشور می‌شود. از این حیث می‌توان اظهار کرد که قیمت تمام شده شیر خام شفاف و تولید آن هم رقابتی خواهد شد.

افزایش بهره‌وری و رشد درآمدها با حذف ارز ترجیحی

پرهیز دولت از قیمت‌گذاری دستوری و سرکوب قیمت‌های واقعی تاثیر مستقیمی بر افزایش بهره‌وری و رقابت در بین شرکت های تامین‌کننده و تولیدکننده دارد و در نهایت با ایجاد رقابت و کاهش قیمت تمام شده این مصرف‌کننده خواهد بود که از محصولی با کیفیت بهره‌مند خواهد شد.

رقابتی شدن و افزایش رشد درآمد شرکت‌ها یکی از فواید مهم حذف ارز ترجیحی است. بررسی صورت‌های مالی شرکت‌ها نشان از رشد درآمد آن‌ها دارد. رشد درآمدی که می‌تواند در آینده زمینه‌ساز سرمایه‌گذاری‌های بیشتر و البته رقابت بیشتر در حوزه صنایع لبنیاتی شود.

استراتژی شستا، ایجاد رقابت و کارآفرینی در حوزه صنایع لبنی

بررسی سرمایه‌گذاری شستا طی سال‌های اخیر در حوزه صنایع لبنی نشان از استراتژی متفاوت این شرکت دارد. شستا با نگاه به مساله کارآفرینی و همچنین نیازهای کشور اقدام به سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی شرکت‌های بزرگ در حوزه صنعت لبنیات کرده است.

 سرمایه‌گذاری شستا در شرکت‌های که به آن‌ها اشاره شد، شامل کشت و دامداری فکا، شرکت کشت و دام گلدشت نمونه، شرکت کشت و دام ملاردشیر، شرکت کشت و صنعت و دامپروری ارس دام آرشام و همچنین شرکت دامون زاگرس بروجرد نشان از نگاه جامع شتسا به نیازهای کشور در این بخش دارد. سرمایه‌گذاری شستا در زنجیره تامین از کشاورزان و زمین‌های کشاورزی برای تامین علوفه تا سرمایه‌گذاری در صنعت دام و ایجاد دام‌داری‌های بزرگ در بخش‌های مختلف و همچنین ایجاد کارخانه تولید و تبدیل شیر طی سال‌های اخیر با هدف ایجاد شغل و تامین امنیت غذایی کشور بوده است.

رشد درآمد شرکت‌ها و سرمایه‌گذاری بیشتر نتیجه حذف ارز۴۲۰۰ تومانی

بررسی صورت‌های مالی شرکت‌های لبنی زیر مجموعه شستا نشان از رشد درآمد این شرکت‌ها دارد. برخی از این شرکت‌ها طی‌ سه ماه نخست سال مالی منتنهی به خرداد ۱۴۰۱ بیش از ۷۰ درصد با افزایش درآمد مواجه شده‌اند.

افزایش درآمد در شرکت‌های زیرمجموعه شستا در حوزه محصولات لبنی یعنی افزایش سرمایه‌گذاری برای تولید در آینده‌ای نزدیک. به نظر می‌رسد صنعت لبنیات کشور در آینده دچار تحول بزرگی خواهد شد و وجود رقابت در این صنعت اجتناب‌پذیر خواهد شد. در این شرایط شرکت‌هایی می‌توانند رقابت را برنده باشند که زنجیره تامین و تولید قدرتمندی داشته و محصولی کاملا رقابتی تولید کنند.

رقابت و افزایش کیفیت باید نتیجه حذف ارز ترجیحی باشد

حذف ارز ترجیحی لبنیات تاثیر بسیار زیادی بر این صنعت گذاشته است. علی قنبری کارشناس مسائل اقتصادی در این خصوص به «آتیه آنلاین» می‌گوید: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی افزایش قیمت محصولات اجتناب ناپذیر بوده است. در این شرایط شرکت‌های لبنیاتی باید از این افزایش قیمت‌ها استفاده و به سمت کیفی‌سازی محصولات و جذب مشتری بیشتر بهره ببرند.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: در این شرایط باید رقابت سالمی میان شرکت‌ها ایجاد شود. رقابتی که در نهایت باید به نفع مشتری تمام شود و بتواند محصولاتی با کیفیت بسیار بالا خرید کند. ضمن اینکه شرکت‌های لبنیاتی باید در راستای افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه تولید گام‌ بردارند. شرکتی موفق خواهد بود که بتواند هزینه‌های سربار را کاهش و تولید و بهره‌وری را افزایش دهد.

قنبری گفت: در حال حاضر با افزایش قیمت محصولات لبنی سرانه مصرف لبنیان به خصوص شیر با کاهش روبرو بوده، در این رابطه دولت باید برای افزایش مصرف این محصولات یارانه اختصاص دهد، زیرا کاهش مصرف محصولات لبنی در دراز مدت تبعات بسیار جبران ناپذیری را به دنبال دارد و باعث بیماری‌های مختلفی از جمله پوکی استخوان خواهد شد، که در این شرایط باید دولت هزینه بیشتری را برای درمان بپردازد.

وی اضافه کرد: که به طور قطع این هزینه بسیار هنگفت خواهد بود، بنابراین پیشگیری بهتر از درمان است و دولت در این زمینه باید برنامه‌ریزی درستی انجام دهد، تا از یک طرف شرکت‌های تولیدکننده لبنیات بتوانند سطح تولید و کیفیت خود را افزایش دهند و در سوی مقابل نیز میزان مصرف محصولات لبنی نه تنها کاهش پیدا نکند، بلکه با افزایش نیز روبرو باشد.

کد خبر: 52946

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =