ایران نیازمند خطوط کشتیرانی برای توسعه رابطه با آفریقا

رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران توسعه رابطه ایران با آفریقا را نیازمند تامین برخی زیرساخت‌ها از جمله خطوط کشتیرانی مناسب اعلام کرد.

ارسلان قاسمی، رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران در گفت‌وگو با آتیه آنلاین بیان کرد: در بخش کشاورزی، بحث واردات و صادرات مطرح است.

وی افزود: در رابطه با صادرات می‌توانیم محصولات فرآوری شده صنایع غذایی را به آفریقا صادر کنیم. بازار بسیار بزرگی در ۵۵ کشور قاره آفریقا وجود دارد که از آن غافل شده‌ایم.

به گفته قاسمی ایران می‌تواند صدور خدمات فنی و مهندسی در بخش کشاورزی و صنایع غذایی به آفریقا داشته باشد. این کشور نیاز به کارخانجات فرآوری دارد و این کارخانه‌ها برای تجهیز نیاز به خدمات فنی و مهندسی دارند.

وی افزود: ایران می‌تواند تجهیزات و ماشین آلات به آفریقا صادر کند زیرا این کشور بازار مناسبی است. از طرفی آفریقا می‌تواند معدن تامین نهاده‌های مورد نیاز ایران باشد.

رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران گفت: ایران می‌تواند نهاده‌های دامی، گوشت قرمز و مرغ، تن ماهیان و بسیاری از نهادهای مورد نیاز کارخانجات فرآوری خود اعم از قهوه، دانه کاکائو و غیره را از این قاره وارد کند.

وی ادامه داد: اما چون شناخت مناسبی از بازار آفریقا و توانمندی‌های این قاره در بخش دولتی و غیر دولتی وجود ندارد، از این حوزه مغفول شدیم.

قاسمی بیان کرد: برای تجارت با آفریقا نیاز به یکسری زیر ساخت داریم، هنوز خط مستقیم منظم کشتیرانی بین ایران و بنادر آفریقایی نداریم. روابط بانکی با این کشور نداریم. ما بالاخره با اروپا کار می‌کنیم و از کانال‌های مختلف پول را وارد می‌کنیم اما این امکان را برای آفریقا نداریم.

وی تاکید کرد: ما شناخت مناسبی از بازار آفریقا نداریم. وقتی نام آفریقا در ذهن مسئولین ما می‌آید، احتمالا یکسری کشورهای عقب افتاده را در نظر می‌گیرند در حالی که مثلا الجزایر یک کشور نفتی است که همه چیز می‌خواهد. دروازه ورود به شمال آفریقا شامل تونس، لیبی و مصر است.

به گفته رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران، در جنوب آفریقا شامل سنگال در غرب و کنیا در شرق هم پتانسیل‌های مناسبی وجود دارد اما ما پایگاه‌های مناسبی در این قاره نداریم و توجه ما به بازار آفریقا بسیار کم است.

وی درباره اثر توسعه روابط ایران با آفریقا عنوان کرد: بر اساس یک ضرب المثل قدیمی، یک آدم عاقل همه تخم مرغ‌هایش را در یک سبد نمی‌گذارد. ما در حال حاضر چون همه تخم‌ مرغ‌هایمان در یک سبد است، این مشکلات را داریم. در حالی که ما اگر گستره فعالیت داشته باشیم، کمتر مشکل خواهیم داشت.

قاسمی افزود: اکنون ما واردات گوشت از برزیل داریم، در حالی که همین گوشت را با کیفیت مناسب‌تر و قیمت بسیار پایین‌تر می‌توانیم از نامیبیا بیاوریم، ولی دوستان سازمان دامپزشکی (البته این یک مثال است) چون آن حوزه را شناخت ندارند، مجوز نمی‌دهند. زیرا این کشورها شناخته شده نیست.

وی گفت: بسیاری از کشورهای آفریقا کشورهای پیشرفته‌ای هستند و تصورات درستی درباره آنها وجود ندارد.

کد خبر: 52947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =