مناسب نبودن شرایط مناقصات ماده ۱۲

رئیس هیات مدیره انجمن ساتکا از مناسب نبودن شرایط مناقصات ماده ۱۲ برای بخش خصوصی خبر داد.

به گزارش آتیه آنلاین، حمید رضا صالحی، رئیس هیات مدیره انجمن ساتکا در یک نشست خبری بیان کرد: انجمن ساتکا پیشنهاد می‌کند که در جهت ترویج انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور، یک روز در سال به عنوان روز ملی انرژی‌های تجدیدپذیر تعیین شود.

وی افزود: برای تعیین این روز می‌توان از تاریخ تولد شخصیت‌های برجسته علمی که در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر زحمات فراوان کشیده‌اند، مانند دکتر فرهنگی، مهندس حاجی سقطی، دکتر بهادری نژاد، دکتر یعقوبی و سایر اساتید استفاده کرد.

رئیس هیات مدیره انجمن ساتکا گفت: در این روز تشکل‌ها و فعالین حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر اقدام به برگزاری رویدادها در جهت فرهنگ سازی انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور کنند.

پتانسیل یک میلیون نیروگاه خورشیدی خانگی در کشور

صالحی بیان کرد: بیش از ۸۰ درصد یعنی بیش از چهار پنجم از نیروگاه‌های تجدیدپذیر احداث شده در سال ۲۰۲۱ از نیروگاه‌های تجدیدپذیر بوده است.

وی افزود: دنیا به سمت استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر می‌رود، ولی ما متاسفانه درجا می‌زنیم. در برنامه پنجم هدف ۵ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر اعلام شد که به آن نرسیدیم و همان هدف را مجدد در برنامه ششم قرار دادیم و اکنون که در انتهای برنامه ششم هستیم، هنوز به هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر نرسیده‌ایم.

به گفته رئیس هیات مدیره انجمن ساتکا، در کشور آلمان حدود ۳۷ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس اغلب روی سقف خانه‌ها احداث شده است. این یعنی حدود و سوم ظرفیت خورشیدی آلمان روی خانه‌ها است. در حالی که ما در ایران نتوانسته‌ایم این ظرفیت را فعال کنیم. اگر دولت نرخ خرید تضمینی را بدرستی تعیین کند و تسهیلات مناسب در اختیار مالکین خانه ها قرار دهد، توسعه تصاعدی نیروگاه‌های خورشیدی روی سقف خانه های مردم ایجاد می شود.

وی افزود: ما می‌توانیم یک میلیون نیروگاه خورشیدی خانگی در کشور احداث کنیم که پنج هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی می‌شود.

شرایط مناقصات ماده ۱۲ هنوز مناسب برای بخش خصوصی نشده است

رئیس هیات مدیره انجمن ساتکا بیان کرد: انجمن ساتکا در کارگروهی بصورت منظم شرایط مناقصات ماده ۱۲ را بررسی و پیشنهادات اصلاحی را به ساتبا ارائه کرده است که با همکاری ساتبا روبرو و موجب ۶ اصلاحیه روی اسناد مناقصات شد.

وی افزود: ولی اسناد مناقصه هنوز دارای ایرادات فراوان است که اصلاح نشده است. وزارت نیرو نمی‌تواند از بخش خصوصی انتظار ضمانت نامه‌های سنگین داشته باشد ولی خودش هیچ ضمانتی روی پرداخت بهای برق ارائه نکند. من به وزیر نیرو گفته‌ام که اگر از بخش خصوصی ضمانت می خواهید، شما نیز می توانید ساختمان وزارت نیرو را به عنوان ضمانت در این پروژه قرار دهید که اطمینان خاطر سرمایه گذاران برای دریافت بهای برق جلب شود.

افزایش نرخ خرید تضمینی کمتر از تورم

محمود کریمی، عضو هیات مدیره انجمن ساتکا نیز در این نشست بیان کرد: چندین سال است که افزایش نرخ‌های خرید تضمینی وزارت نیرو کمتر از تورم و افزایش قیمت تجهیزات نیروگاه‌های خورشیدی است. لذا توسعه نیروگاه‌های خورشیدی انشعابی با رکود مواجه شده است.

وی افزود: ضمن این که تعیین نرخ‌های خرید تضمینی برق خورشیدی به میزان کمتر از مورد نیاز، توجیه‌پذیری اقتصادی نیروگاه‌ها را با مشکل مواجه می‌کند و در نتیجه متقاضیان احداث نیروگاه‌ها از تجهیزات با کیفیت پایین و بعضا تقلبی و اجراهای ضعیف‌تر استفاده می‌کنند، لذا می‌توان گفت که عدم افزایش نرخ به میزان کافی موجب موجب کاهش کیفیت پروژه‌های خورشیدی می شود.

ادارات دولتی روی سقف خود نیروگاه های خورشیدی نصب کنند

سید محمد جواد موسوی، نایب رئیس هیات مدیره انجمن نیز عنوان کرد: هزاران اداره دولتی در سراسر کشور وجود دارد که مصرف برق قابل توجهی دارند. وزارت نیرو می‌بایست مصوبه هیات وزیران در خصوص الزام ادارات دولتی به تامین ۲۰ درصد از برق مصرفی از انرژی های تجدیدپذیر را اجرا کند.

وی اضافه کرد: بدین وسیله هم میزان قابل توجهی برق تجدیدپذیر تولید می‌شود، که تولید در محل مصرف است، هم مقداری از کسری کشور جبران می‌شود. متاسفانه دستورالعمل ابلاغی وزارت نیرو در اسفند مبهم است و اهرم فشار جریمه روی قبوض را کامل مشخص نکرده است. درخواست ما از وزیر نیرو این است که مصوبه فوق را اصلاح و ابلاغ کند.

موسوی گفت: در کشور با کمبود آب مواجه هستیم که موجب بایر شدن زمین‌های کشاورزی بسیاری شده است. اگر دولت محترم برای صاحبین زمین های کشاورزی تسهیلات مناسب برای احداث نیروگاه خورشیدی در نظر بگیرد، کشاورزان می توانند مزارع خورشیدی بجای مزارع کشاورزی احداث کنند که ضمن عدم نیاز به آب، موجب ایجاد درامد و معیشت جایگزین برای کشاورزان می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: تولیدکنندگان داخلی در کشور ما بیش از هر چیز نیازمند بازار مطمئن برای محصولات خود هستند. لذا افزایش نرخ‌های خرید تضمینی توسط وزارت نیرو موجب رونق تولید داخل نیز می شود.

ده هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در صنایع کوچک و متوسط

محمد حسن غفوری، مدیر اجرایی انجمن ساتکا بیان کرد: بیش از ۸۰۰ شهرک و ناحیه صنعتی در کشور وجود دارد که شامل ۴۷ هزار و پانصد واحد صنعتی هستند.

وی افزود: اگر هر کدام از این واحدها ۲۰۰ کیلووات نیروگاه خورشیدی روی سقف خود نصب کنند، نزدیک ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی به ظرفیت کشور اضافه می‌شود که برابر کل هدف اعلامی وزارت نیرو در مجلس در زمان دریافت رای اعتماد است.

به گفته غفوری اجرایی شدن این موضوع نیازمند افزایش نرخ‌های خرید تضمینی برق به میزان کافی و نیز باز شدن مسیر تسهیلات است. همچنین زمین‌هایی در شهرک های صنعتی دوردست وجود دارد که متقاضی ندارند و برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی کوچک مقیاس مناسب هستند، که این موضوع نیازمند صدور پروانه احداث توسط ساتبا است که قول همکاری داده اند.

نامه ۲۰۰ شرکت بخش خصوصی و یازده نماینده مجلس و چهار استاندار به وزیر نیرو

فاطمه حسامی، دبیر انجمن ساتکا هم در این نشست گفت: پنج ماه از سال گذشته است ولی متاسفانه افزایش نرخ خرید تضمینی هنوز ابلاغ نشده است.

وی افزود: لذا دویست شرکت بخش خصوصی به وزیر نیرو نامه نوشتند و درخواست افزایش صد درصدی نرخهای خرید تضمینی برق خورشیدی انشعابی را داشتند تا احداث این نیروگاه ها مجددا اقتصادی شوند. همچنین تاکنون یازده نماینده مجلس، هفت اتاق بازرگانی از سراسر کشور و چهار استاندار به وزیر نیرو در این خصوص نامه نوشته اند.

حسامی عنوان کرد: حسن پور نماینده استان کرمان به ما گفته است که افزایش نرخ حدود ۵۰ درصد حرف غیرکارشناسی است و در صورتی که وزیر نیرو افزایش نرخ‌های ناکافی را ابلاغ کنند، او را به مجلس احضار و از او حتما سوال خواهند پرسید و کارت زرد خواهند داد.

کد خبر: 52948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =