استفاده نیم‌بهاء معلولان از حمل و نقل برون‌شهری 

موضوع تبصره ۲ ماده ۵ قانون حمایت از حقوق معلولان مبنی بر استفاده نیم بهاء افراد دارای معلولیت‌های شدید و خیلی شدید از سامانه‌های حمل و نقل ریلی، هوایی و دریایی است. اخیرا رئیس امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه از پیش‌بینی منبع مالی تحقق این حمایت خبر داد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، رییس انجمن نابینایان ایران گفت:‌ یکی از مطالبانت همیشگی افراد دارای معلولیت از جمله نابینایان برهره مندی از مزایای نیم بهای انوع سامانه های حمل و نقل است و امیدواریم این مهم به زودی برای افراد دارای شرایط در قانون اجرایی شود.  
علی‌اکبر جمالی در گفت و گو با «آتیه‌آنلاین» در خصوص اجرای طرح مناسب سازی سیستم حمل و نقل عمومی شهری ویژه نابینایان گفت:لیست عناوین ایستگاه‌ اتوبوس‌های تندرو با خط بریل نوشته شده و در دسترس نابینایان است و می توانند به محض ورود به ایستگاه و مطالعه این نقشه راه، مسیر و اسم تمام خط مدنظر خود را به درستی انتخاب کنند.  
وی در خصوص تعامل مثبت انجمن با نھادھا وارگان‌ھای دولتی و شھرداری‌ھا افزود: با توجه به عضویت بنده در ستاد مناسب سازی شھرداری تھران، خوشبختانه در زمینه مناسب سازی فضای فیزیکی شھری و مبلمان شھری و پیاده‌روھا، اگرچه قرار بود ۱۰۰ ایستگاه به چراغ هوشمند گویا مجهز شوند متاسفانه تنها ۱۵ چهارراه اجرایی شده است که امیدواریم این مهم به یکی از اولویت ها تبدیل شود.  
منابع مالی تحقق حکم تردد نیم بهاء افراد دارای معلولیت
رضا عوض‌پور رئیس امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که منابع مالی تحقق حکم تردد نیم بهاء افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید با شرکت‌های حمل و نقل ریلی، هوایی و دریایی، از محل هدفمندی یارانه‌­ها در بند «خ» تبصره ۶ قانون بودجه ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده است.  
سهیل معینی مدیرعامل شبکه تشکل‌های نابینایان و کم‌بینایان چاووش در یادداشتی به نقل از رئیس امور سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه به این مهم اشاره کرده بود که منبع مالی تردد نیم بهاء افراد دارای معلولیت از محل افزایش۱۰درصد عوارض آزادراه‌های کشور پس از دوره مشارکت بهره‌ برداری، تا سقف یک هزار میلیارد ریال به شکل ماهانه برای جبران تفاوت بهای کامل تردد افراد با شرکت‌ها حمل و نقل ریلی، هوایی و دریایی با ۵۰ درصد بهای دریافتی از افراد معلول مشمول، به شرکت‌های مذکور در ردیف هزینه‌ای ذیل جدول ۹ بودجه سال ۱۴۰۱ قابل تأمین است.
معینی  در بخش دیگری از این یادداشت با تاکید بر اینکه اجرای این حکم قانون حمایت از حقوق معلولان که به طور مستمر از سوی افراد معلول پیگیری می‌شود، عملا تاکنون جامه عمل به خود نپوشیده بود، یادآور شد: به جز تردد نیم بهاء افراد مشمول با شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران. دلیل این امر دو مشکل عمده بود؛ نخست، انجام عمده ترددهای ریلی، هوایی و دریایی توسط شرکت‌های عمومی و خصوصی که ارائه این خدمت را منوط به دریافت تفاوت بهای پرداختی از سوی افراد معلول با بهای تمام شده خدمت از سوی دولت می‌کردند و مشکل دوم، عدم تخصیص بودجه لازم از سوی دولت در سال‌های اخیر بود.
وی در این یادداشت ابراز خرسندی کرد که خوشبختانه با پیش‌بینی منبع مالی برای این حکم از طریق اجرای بند «خ» تبصره ۶ بودجه ۱۴۰۱، راه برای اجرای مستمر این حکم هموار می‌شود.
به گزارش آتیه‌آنلاین، تجارب دنیا نشان می‌دهد که همگام با تصویب ضوابط و مقررات مجازات‌هایی هم تعیین می‌شود که اگر چنانچه سازمان یا دستگاهی به وظیفه خود منطبق بر قانون عمل نکرد و یا کوتاهی یا بی‌توجهی کرد، عواقبی متوجه آن دستگاه خواهد بود؛ مثلا رویه قانونی که در ایتالیا وجود دارد این است اگر پارکی برای معلولان مناسب‌سازی نشده باشد، شهردار آن منطقه را ۵ هزار یورو جریمه می‌کنند.  
کد خبر: 52956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =