گسترش فرهنگ کار، مسیر رونق کسب و کار

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، به مسئله سرمایه‌گذاری در راستای ارتقاء فرهنگ بخصوص در حوزه کار به عنوان هزینه نباید نگاه کرد، به این علت که یکی از بازرترین مولفه‌ها و شاخص‌های نقش‌آفرین و اثرگذار در حوزه کسب و کار و تولید که عامل حرکت، بهره‌وری و پیشرفت نیروی انسانی، ارتقاء و بهبود وضعیت کار و اشتغال محسوب می‌شود، عامل فرهنگ است.

به گزارش آتیه آنلاین، اگر به موضوعات مرتبط با جامعه کار و تولید در قالب جمعیت ۱۵ میلیون نفری کارگران و خانواده آنها که بیش از ۵۰ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شوند در بخش‌های معیشت، فرهنگ، آسیب‌های اجتماعی، نشاط و امنیت شغلی توجه لازم را داشته باشیم، اثرگذاری بالاتر و ارتقاء بهره‌وری نیروی کار را شاهد خواهیم بود که در این صورت بهبود شرایط توسعه سازمان‌ها، شرکت‌ها و کشور را به دنبال خواهد داشت.

موانع فرهنگی بر سر راه تولید

کارشناسان و فعالان حوزه اقتصادی و تولیدی با اشاره به موانع فرهنگی به عنوان یکی از چالش‌های حوزجه کسب و کار، فرهنگ را زیربنای بسیاری از بخش‌های کار و اشتغال معرفی می‌کنند.

با استناد به این مسئله می‌توان گفت که برای ایجاد و شکل‌دهی تحول در حوزه کار و استمرار و ارتقاء وضعیت اشتغال و تولید، باید اهمیت و ضرورت موضوع فرهنگ را با بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود، به سمت درست هدایت کرد و از آن در چارچوب توسعه اقتصادی، رونق تولید و گسترش و ایجاد فرصت‌های شغلی استفاده کرد.

ترویج فرهنگ کار در تمام جامعه

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر ترویج و تقویت فرهنگ کار و با اشاره به جامعه ۱۵ میلیون نفری کارگران گفت: وقتی از فرهنگ کار صحبت می‌کنیم منظور ما تنها جامعه کارگری نیست، بلکه ترویج فرهنگ کار و نهادینه کردن آن در کل جامعه و کشور است.

محمدرضا چکشیان تصریح کرد: در وزارت کار به عنوان وزارت مردم در صدد ایجاد امکان حضور و نقش‌آفرینی مردم هستیم و در حوزه ارتقای فرهنگ کار در مقابل همه افراد جامعه مسئولیم.

وی با اشاره به تشکیل دبیرخانه ستاد نهضت ملی ارتقای فرهنگ کار اظهار کرد: فرهنگ کار باید از طریق مشارکت‌های اجتماعی ارتقا پیدا کند. ارتقای فرهنگ کار از بسیاری کارهای دیگر مهم‌تر است. علیرغم آنکه آسیب‌های اجتماعی روبه روز بیشتر می‌شود اما طبق آمارها در جامعه کار و تولید آسیب‌های اجتماعی کمتری وجود دارد زیرا افراد در مجموعه‌های کار و تولید، مدیریت می‌شوند.

ایجاد ۷۰۰ خانه فرهنگ کار

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت کار اظهار داشت: ۷۰۰ خانه فرهنگ کار در کشور راه‌اندازی شده که به غیر از پرداختن به مباحث معرفتی، با برنامه‌های مناسبتی و شعائر دینی بر ارتقای فرهنگ کار تمرکز می‌کنند.

چکشیان اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگران در هفته کارگر امسال با اشاره به فرهنگ کار فرمودند کار ارزشمند است و منزلت و جایگاه دارد و باید در جامعه ایران به خودی خود ارزش داشته باشد که به فرموده شهید مطهری نیز کار عامل تربیت جامعه است.

وی بیان داشت: رهبر انقلاب همچنین در این دیدار بر مولفه های ارتقای فرهنگ کار و محکم کاری و اتقان کاری تاکید کردند چون وقتی کار فرهنگی انجام می شود در رشد سرمایه انسانی و ارتقای خروجی و بهره وری کار تاثیر دارد.

چکشیان اضافه کرد: در همین راستا حوزه فرهنگی، اجتماعی و ورزشی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طراحی شده است تا به موازات کار و تولید به حوزه فرهنگی و اجتماعی کارگران نیز پرداخته شود.

وی افزود: در کنار اشتغال و تولید باید به حوزه فرهنگی و اجتماعی کارگران نیز توجه شود چون اگر فرهنگ سرمایه انسانی مترقی، متعالی، رشد یافته و با نشاط باشد تحول جدی در خروجی کار و افزایش بهره وری خواهد داشت.

چکشیان همچنین افزود: مسئولیت ما در قبال جامعه کار و تولید، تقویت نشاط، سلامت، رشد، بهره‌وری و رضایت شغلی آن‌هاست. اهتمام به    ورزش کارگری، تلاش برای پایین‌آوردن نرخ آسیب‌های اجتماعی، ارائه خدمات اجتماعی، توجه به موضوعات فرهنگی جامعه کار تولید ما را در نیل به این اهداف یاری خواهد کرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن برشمردن برخی اقدامات تحولی انجام‌شده در این حوزه‌ها و اهمیت مردمی‌سازی کارها، از ضرورت تبیین و ترویج ارزشمندی نفس کار و ارتقای مؤلفه‌های فرهنگ کار برای عموم جامعه تاکید کرد.

چکشیان تصریح کرد: در حوزه ارتقای فرهنگ کار در مقابل تمام افراد جامعه مسئولیت داریم و در این راستا دبیرخانه ستاد نهضت ملی ارتقای فرهنگ کار در معاونت فرهنگی و اجتماعی شروع به کار کرده است.

ضریب ویژه مسئله ارتقاء فرهنگ کار 

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیش از این در گفت‌وگو با آتیه آنلاین، با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص ارتقاء فرهنگ کار گفت: نهضت ملی ارتقاء فرهنگ کار را در وزارت کار راه اندازی خواهیم کرد.

چکشیان همچنین اظهار داشت: دبیرخانه ستاد ارتقاء فرهنگ کار در معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دو ماه قبل از آغاز سال ۱۴۰۱ شروع به کار کرده است.

وی در ادامه تصریح کرد: در گزارش وزیر کار در دیدار با مقام معظم رهبری به مناسب هفته کارگر در حضور ایشان مطرح شد که نهضت ملی ارتقاء فرهنگ کار را در وزارت کار راه اندازی خواهیم کرد و عبدالملکی همچنین پس از دیدار کارگران با حضرت آیت الله خامنه ای، در برنامه تلویزیونی به موضوع نهضت ملی ارتقاء فرهنگ کار پرداخت.

وی اضافه کرد: یکی از مسائل اصلی در سیاست گذاری های وزارت کار موضوعات مرتبط با ارتقاء فرهنگ کار است که مطالعات گسترده ای در این خصوص انجام شده و با شکل گرفتن دبیرخانه این حوزه، آمادگی برای اجرای آن نیز وجود دارد.

چکشیان در ادامه با با بیان اینکه فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص الزام ارتقاء فرهنگ کار، این موضوع را التزام ویژه ای بخشیده و ضریب خاصی به این مهم داده است، گفت: در دوماه آتی تمرکز ویژه ای در این خصوص در سطح کشور در حوزه ارتقاء فرهنگ کار ایجاد خواهیم کرد و این مهم باید با هماهنگی و ساماندهی افرادی باشد که می توانند در این خصوص نقش‌آفرینی کنند.

حل چالش‌های بازار کار در بسترهای فرهنگی

گستردگی چالش‌های حوزه کار، اشتغال و تولید که عمده آن در ارتباط با نیروی کار مطرح بوده و مشکلاتی را برای اقشار مختلف کارگری ایجاد کرده است، ضرورت نگاه عمیق و ریزبینانه و البته آینده‌نگر به مسائل را در راستای حل آنها روشن می‌کند و تلاشی را در این زمینه موفق می‌داند که از بسترهای اساسی مانند حوزه‌های فرهنگی بهره‌مند شده باشد.

با این توصیف، بهره‌گیری از ظرفیت‌های اصلی در حوزه بازار کسب و کار و اشتغال مانند نیروی کار ماهر و دارای تجربه و همچنین نیروی کار دانش‌آموخته در تلفیقی از سیاست‌های واقع‌گرایانه در بستر حمایت‌های مالی و قانونی از تولیدگران، در چارچوب زمینه سازیهای ارتقاء فرهنگ کار معنا پیدا کرده و در واقع فرصت و مجالی برای حل چالش‌های عمیق نیروی کار و بازار اشتغال را بوجود می‌آورد.

کد خبر: 52971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =