توسعه مراکز درمانی نیازمند رفع کمبود پزشک

رییس بیمارستان ‌تامین‌اجتماعی دکتر غرضی سیرجان (استان کرمان)، نیاز به تامین نیروی انسانی و رفع کمبود کادر درمان را از اولویت‌های این بیمارستان برشمرد و برای پذیرش و نیز نگه‌داشت پزشکان در حوزه تخصصی و نیز عمومی، پیشنهادهایی را ارائه کرد.

دکتر مهدی ابنا در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه تعداد نیروی انسانی شاغل در این مرکز حدود ۵۰۰ نفر است، افزود: با توجه به قدمت ۲۹ ساله بیمارستان، در سال‌های اخیر به ویژه در سه سال گذشته تعداد زیادی از کارکنان واحدهای درمانی، اداری و پشتیبانی به افتخار بازنشستگی نائل شده‌اند و در نتیجه با کمبود نیرو هم در کادرهای درمانی و نیز پشتیبانی مواجه هستیم.

وی اظهار کرد: علاوه بر آن توسعه فضاهای فیزیکی بیمارستان در سال‌های گذشته و افزایش تخت‌های بیمارستان، نیاز به تامین نیروی انسانی را دو چندان کرده است و تقاضا برای جذب نیرو به مدیریت درمان استان به صورت مکتوب اعلام شده و امید است که سازمان در پذیرش، گزینش و استخدام نیرو برای بیمارستان هرچه زودتر تمهیداتی داشته باشد.

رییس بیمارستان ‌دکتر غرضی سیرجان گفت: درحال حاضر در بخش سرپایی و هم در بخش اورژانس پزشکان عمومی مشغول به فعالیت هستند و در زمینه رشته‌های تخصصی نیز به عنوان یک بیمارستان جنرال، پزشکان متخصص را در اختیار داریم. اما در برخی رشته‌های تخصصی مانند رادیولوژی، جراحی عمومی و بیهوشی با کمبود متخصص مواجه هستیم و تلاش می‌کنیم تا از طریق عقد قرارداد این کمبود برطرف شود.

ابنا تصریح کرد: به نظر می‌رسد برای تامین نیروهای تخصصی، دو اقدام می‌تواند موثر واقع شود؛ یکی اهتمام در زمینه استخدام و به‌کارگیری پزشک تمام‌وقت در تمامی رشته‌های پزشکی است و دیگر اینکه با انعقاد تفاهم‌نامه بسیار محکم و کارا با وزارت بهداشت از پزشکان متخصص مشمول «طرح» در بیمارستان‌های تامین‌اجتماعی استفاده شود.

وی ادامه داد: برخی اقدامات در سال‌های اخیر انجام شده و تفاهم‌نامه‌هایی بین وزارت بهداشت و سازمان در راستای تامین نیروهای پزشک به امضا رسیده است. اما این همکاری به‌طور روان، نیاز بیمارستان‌های تامین‌اجتماعی را برطرف نکرده است.

رییس بیمارستان ‌دکتر غرضی سیرجان افزود: اما با توجه به وظایفی که برعهده داریم، انتظاری که مردم منطقه از تامین‌اجتماعی دارند و با توجه به بهبود کیفیت خدمات، نیازمند افزایش همکاری پزشکان متخصص هستیم و لازم است که سازمان تامین‌اجتماعی برای پذیرش و نیز نگه‌داشت پزشکان در حوزه تخصصی و نیز عمومی، تدابیری را اتخاذ کند تا همان‌گونه که در سال‌های گذشته پزشکان علاقمند به همکاری با سازمان بودند، باز هم چنین علاقه‌ای ایجاد شود.

تجهیزات مناسب بیمارستان

ابنا با اشاره به وضعیت تجهیزات و امکانات درمانی این مرکز، اظهار کرد: تجهیزات پزشکی لازم برای هر بخش بیمارستانی فراهم است؛ اما با توجه به توسعه روزافزون بیمارستان، افزایش فضاهای فیزیکی و نیز مطالبه بیماران و پزشکان برای ارائه خدمات ایمن و با کیفیت، نیازمند گسترش این تجهیزات هستیم.

وی گفت: در این زمینه، فهرستی از تجهیزات مورد نیاز یکایک بخش‌ها تهیه و به مدیریت درمان استان ارائه کرده‌ایم و امیدوار هستیم با توجه به اهتمامی که در مدیریت درمان استان به ویژه در زمینه تامین تجهیزات وجود دارد، تمهیداتی اندیشیده شود.

رییس بیمارستان ‌دکتر غرضی سیرجان با بیان اینکه توجه به کیفیت تجهیزات بیمارستانی بسیار مهم است، تصریح کرد: لازم است تجهیزات پزشکی با کیفیت خریداری شود؛ اما الزام به خرید جنس ایرانی که نظارت کافی بر تولید با کیفیت برخی از این محصولات نشده است، می‌تواند خدای ناکرده سبب ایجاد آسیب بر بیمار شود.

ابنا ادامه داد: حمایت از جنس ایرانی اقدامی بسیار پسندیده و عالی است؛ اما باید تمهیداتی برای افزایش کیفیت و کنترل کیفیت اجناس اتخاذ شود و با توجه به حساسیت امور درمانی و اینکه تجهیزات پزشکی متفاوت با سایر اقلام مورد استفاده مردم است، ضروری است که تجهیزات پزشکی با کیفیت در اختیار بیمارستان‌ها قرار گیرد.

ارتقای هتلینگ

وی با اشاره به اجرای طرح ارتقای هتلینگ در این مرکز درمانی، افزود: تعداد بیمه‌شدگان تامین‌اجتماعی در شهرستان سیرجان در بدو افتتاح این بیمارستان در سال ۱۳۷۲ حدود ۴۲ هزار نفر بود؛ اکنون این میزان به ۲۲۵ هزار نفر رسیده است؛ این افزایش پنج شش برابری بیمه‌شدگان، می‌طلبید تا خدمات و فضاهای فیزیکی بیمارستان دکتر غرضی نیز توسعه یابد.

رییس بیمارستان ‌دکتر غرضی سیرجان اظهار کرد: در سال‌های اخیر در زمینه تجهیزات و افزایش فضای فیزیکی گام‌های بسیار موثری را برداشته‌ و زنجیره‌ای از اقدامات را تداردک دیده‌ایم که توسعه و استانداردسازی اورژانس بیمارستان از جمله آن به شمار می‌رود.

ابنا گفت:‌ همچنین بازسازی بلوک زایمانی و زایشگاه بیمارستان و دایر کردن تخت‌های LDR یکی دیگر از اقدامات بسیار موثر در این مرکز درمانی در راستای ارتقای کیفیت بوده است. استانداردسازی و به‌روز کردن دستگاه‌های لنجری و فضای رختشویخانه بیمارستان، استانداردسازی و توسعه فضای CSR و به‌روز کردن دستگاه‌های مورد نیاز استریلیزاسیون بیمارستان و نیز ارتقا و توسعه بخش‌های ویژه CCU، ICU و NICU نیز از دیگر امور  عملیاتی این بیمارستان در راستای بیمارستان در راستای اجرای طرح هتلینگ به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: ارتقای طرح هتلینگ در بخش زنان و زایمان به نحوی بود که این بخش به عنوان یک الگوی تمام عیار در اجرای این طرح شناخته می‌شود و اجرای کار در سایر بخش‌ها نیز تا حد مقدور به نحو احسن انجام شده است. به ویژه با شیوع کرونا، اصلاحاتی در ایستگاه‌های پرستاری بخش‌ها که بسیار کوچک بود، انجام و استانداردسازی شد.

رییس بیمارستان ‌دکتر غرضی سیرجان ادامه داد: همچنین فضاهای مختلف بیمارستان از جمله لابی و ورودی بخش‌ها بازسازی شد و نیز احداث فضای بستری موقت و فراظرفیت که در بحران‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و فضای درمانگاه سرپایی موقت که از محل کمک خیرین انجام شد، در زمره اقدامات این مرکز برای توسعه بیمارستان به شمار می‌رود و اکنون امکان ارائه خدمات در فضایی مطلوب و  توام با آرامش فراهم است.

ابنا افزود: از سوی دیگر طرح احداث پلی‌کلینیک تخصصی بیمارستان با زیربنای ۴ هزار متر مربع در دست اقدام قرار دارد که اجرای این طرح به تصویب هیات مدیره سازمان رسیده و نقشه‌های آن آماده شده است.

وی اظهار امیدواری کرد: با پی‌گیری‌های مدیریت درمان استان و توجه سازمان تامین‌اجتماعی، طرح پلی‌کلینیک تخصصی هرچه سریع‌تر عملیاتی شود تا مردم منطقه بتوانند از این خدمات بهره‌مند شوند.

کد خبر: 52973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =