مطالبه جدی ایجاد مراکز جامع و کامل مخصوص نگهداری اوتیسم

یک مدرس دانشگاه و پژوهشگر حوزه اوتیسم گفت: یکی از نیازهای جدی ایجاد مراکز مخصوص نگهداری جامع و کامل اوتیسم است، مرکزی که اگر پدر یا مادری بنا به شرایط خاصی بخواهند فرزندشان را برای چند ساعتی به آنجا بسپارند وجود ندارد.  

ویدا سمیع در گفت وگو با آتیه‌آنلاین در بیان برخی از چالش‌های پیش‌روی ابلاغیه اجرای پرداخت ۷۰ درصدی هزینه های توانبخشی فراد دارای اختلال اوتیسم از طرف بیمه گفت: قرار بر این است که بیمه ۷۰ درصد هزینه های خدمات توانبخشی افراد دارای اختلال اوتیسم پوشش دهد و البته تا اجرای این ابلاغیه مدت زمانی طی خواهد شد.  
سمیع بیان کرد: بسیار خوشحال هستیم که سرانجام تلاش شبانه‌روزی خانواده‌های افراد اوتیسم با تصویب این قانون به بار نشست. اگرچه این قانون دیگر شامل‌حال فرزندان بسیاری از خانواده‌ها از جمله خودم که فرزندم در آستانه ۱۸ سالگی است نمی‌شود اما همین که با تمرکز و نگاه ویژه مسئولان به اوتیسم، دیگر فرزندان سرزمین ما از این قانون بهره‌مند می‌شوند جالی شکر آن باقی است.  
وی عنوان کرد: ممکن است برخی از این افراد بیمه‌پایه نداشته باشند بنابراین لازمه بهره‌مندی از این ابلاغیه، پوشش بیمه‌پایه‌ این فرزندان است.    
این فعال و پژوهشگر حوزه اوتیسم گفت: از خدمات توانبخشی ضروری برای افراد ۱۴ تا ۱۵ سال گفتار درمانی، بازی درمانی، موسیقی‌درمانی و کار درمانی است که با ورودشان به دوره‌های نوجوانی و جوانی مسایل و نیازهای آنها متفاوت می‌شود.  
این دکترای روانشناسی تربیتی اضافه کرد: آموزش‌های ورزشی در مراکز نگهداری برای این کودکان در حکم کاردرمانی است و اگر بخشی از هزینه این آموزش‌ها را بیمه تقبل کند از دغدغه خانواده‌ها تا حدودی کاسته می‌شود.  
این پژوهشگر حوزه اوتیسم افزود: حرفه‌آموزی و آموزش مهارت خاص با ورود اوتیسم به سن نوجوانی و جوانی بسیار مهم است‌که این افراد بتوانند دستاوردی را برای خود کسب کنند.
سمیع بهره‌مندی از اماکن ورزشی برای افراد دارای اوتیسم را یکی از خواسته‌های خانواده‌های آنها عنوان کرد و گفت: کلینیک‌ها به این افراد خدمات ویژه‌تری ارایه می‌کنند، استخدام مربی‌های مخصوص که مسایل تحصیلی و آموزشی آنها را پیگیری کنند بسیارمهم است.  
این درمانگر کودک و نوجوان تصریح کرد: متاسفانه برخلاف دیگر جوامع دولت و بهزیستی هیچ‌گونه خدمتی در خصوص کودکان اوتیسم برعهده نمی‌گیرند جز اینکه تنها یک مبلغ ناچیز ماهانه مستمری به خانواده‌ها پرداخت می شود.
سمیع عنوان کرد: این کودکان بدهی جامعه هستند و مادر و پدران متمول و دارای تمکن مالی به هر شکل دست و پا می‌زنند که فرزندشان را نجات هند اما خانواده‌های متوسط و زیرمتوسط با مسایل و چالش های پیچیده‌ای مواجه هستند بنابراین کمک به این خانواده‌ها باید به یکی از دغدغه‌های مهم برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران حوزه سلامت و معلولیت کشور تبدیل شود.  
وی بااشاره به تجارب موفق در دنیا در حوزه ارایه خدمات اوتیسم گفت: در دنیا و برخی کشورها یکسری خدمات از جمله اعزام پرستار و یا کمک‌های مادریاری، خدمات روانشناسی ومشاوره در هفته به صورت رایگان تعلق می‌گیرد بنابراین وجود یک مشاور از سوی بهزیستی در کنار این خانواده‌ها نیازی ضروری است که بهداشت روان خانواده تضمین شود.
این پژوهشگر حوزه اوتیسم اضافه کرد: برای سربازی و معافیت این عزیزان باید چاره ای تدبیر شود.  مهجوریت این عزیزان بعد از فوت پدر و مادر نیاز شدید و مبرم بر ایجاد مرکز نگهداری شبانه‌روزی ویژه اتیسم را دو چندان کرده است ونکته مهم‌تر اینکه باید بانک اطلاعاتی دقیقی از افراد دارای اختلال اوتیسم ایجاد شود در شرایط کنونی آمار دقیقی از این افراد در دسترس نیست.   
سمیع تاکید کرد: زمانی که حال دل مادر و پدر خوب نیست چطور این توانمندی و قدرت را می‌توانند داشته باشند که حال فرزند و فرزندان دیگر خود را خوب کنند.  
کد خبر: 52980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =