کارگران ساده ماهر شوند

داده‌های آماری مرتبط با شاخص‌های عمده بازار کار در بخش اشتغال نشان می‌دهد که ۲۸.۲ درصد گروه شغلی "مزد و حقوق‌بگیران بخش خصوصی" ۱۵ ساله و بیشتر کشور را "کارگران ساده" تشکیل می‌دهند که بر اساس تعاریف حوزه اشتغال و مهارت، از شاخص مهارت بهره‌مندی بالایی ندارند.

به گزارش آتیه آنلاین، این در حالی است که آمار جدیدترین گزارش مرکز برنامه‌ریزی و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه وضعیت شاغلان کشور حاکی از این است که در بازه زمانی (سال ۱۳۹۹) تعداد ۹ میلیون و ۵۳۲ هزار نفر از شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر کشور به رسته کاری "مزد و حقوق‌بگیران بخش خصوصی" اختصاص دارد که با توجه به اشتغال حدود ۲۴ میلیون نفری در کشور سهم بیش از ۲۸ درصدی کارگران ساده از این تعداد شاغل، بسیار بالا است.

با توجه به اینکه در حدود هشت میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از این بخش جامعه کارگران را مردان و یک میلیون و ۲۴۰ هزارنفر را نیز زنان تشکیل می‌دهند، سهم بالای مردان کارگر ساده بدون مهارت، بسیار قابل توجه و نیازمند بررسی، واکاوی و ارائه راهکار بوده و ضرورت توسعه مهارت‌آموزی در بین این قشر به خوبی دیده می‌شود.

مهارت‌آموزی ابزار رشد و تعالی شغلی

از آنجایی که اصلی‌ترین بستر رشد و پیشرفت در هر زمینه‌ای بخصوص در حوزه‌های مرتبط با ارتقاء شغلی نیازمند بهره‌گیری از روش‌های رشد و تعالی است، آموزش مهارت‌های فنی و تخصصی برای کارگران ساده در راستای پیشرفت کاری و جداشدن از جمع نیروی کار بدون مهارت، کسب مهارت‌های موردنیاز مرتبط با شغلی است که در آن مشغول به فعالیت هستند.

به عبارتی می‌توان گفت که یکی از اصولی‌ترین و نزدیکترین مسیرها در رشد و تعالی سازمانی و شغلی برای کارگران در هر سطحی از رده‌های شغلی بخصوص جمع کارگران ساده، تلاش در کسب هرچه بیشتر مهارت‌های فنی و تخصصی است که در بسترهای آموزشگاهی سازمان آمنوزش فنی و حرفه‌ای و با همکاری کارفرمایان ممکن است.

مراکز آموزش مهارت برای کارگران ساده

وجود مراکز آموزش مهارت جوارکارگاهی که با هدف گسترش و توسعه آموزش‌های مهارتی برای نیروی کار با همکاری کارفرمایان در محل‌های جوار کارگاه‌ها و کارخانجات در حال فعالیت است، تسهیل دسترسی نیروی کار بخصوص کارگران ساده را برای ارتقاء سطح مهارتی موجب شده است و این دسته از نیروی کار با بهره‌مندی از آموزش‌های ارائه شده به‌راحتی امکان رشد و ارتقاء مهارتی را داشته و می‌توانند به نیروی کار دارای مهارت مبدل شوند.

اهمیت آموزش فنی و تخصصی مهارت تا آنجایی است در دهه اخیر جهان در حوزه کسب و کار، اشتغال و تولید با مسئله "انقلاب مهارتی" روبرو بوده و در واقع بخش قابل توجهی از سیاست‌های حوزه بازار کار و اشتغال در کشورهای توسعه یافته بر مبنای گسترش مهارت‌آموزی شکل گرفته است.   

تحصیلات در کنار مهارت، بسترساز اشتغال نیروی کار ساده

یکی دیگر از راهکارهایی که کارگران ساده در کنار توسعه مهارت‌های فنی خود با استفاده از آن امکان رشد و تعالی سازمانی و شغلی را خواهند داشت، گذراندن دوره‌های تحصیلات دانشگاهی و کسب مدارک تحصیلی بالاتر است تا با بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و توان رقابتی مهارت و تحصیلات بتوانند بستر مناسبتری برای اشتغال داشته باشند و در واقع با ارتقاء بسته مهارت و تحصیلات، موجب ترغیب کارفرمایان برای جذب آنها شده و زمینه یافتن راحت‌تر شغل و حضور در بازار کار را برای خود فراهم کنند.  

شاخص انگیزشی معیشت عامل مهارت‌آموزی کارگران ساده

با درنظر گرفتن این مسئله که تامین معیشت اصلی‌ترین هدفگذاری افراد برای حضور در بازار کار و اشتغال محسوب می‌شود و به طور طبیعی جامعه کارگران ساده به دلیل عدم تمایز قابل توجه در حوزه‌های مهارتی، تحصیلاتی و تجربی نسبت به دیگر اقشار فعال در بازار اشتغال از درآمدهای کمتری برخوردارند، ارتقاء سطح معیشت و تامین آینده مالی می‌تواند یکی از بازرترین شاخص‌های انگیزشی این افراد برای تلاش در متمایز بودن است که از روش‌های مختلفی مانند کسب مهارت‌های موردنیاز بازار کار و کسب مدارک دانشگاهی مرتبط با اشتغال خود امکانپذیر است.

بازار رقابتی اشتغال و کار سخت کارگران ساده

آمارهای غیررسمی چهارمیلیون و رسمی بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بیکار در کشور که حتی بخش قابل توجهی از آنها را افراد تحصیلکرده تشکیل می‌دهند نشان از بازار رقابت سنگین برای اشتغال در بین اقشار مختلف نیروی کار است و این مسئله حاکی از این است که نیروی کار ساده در قالب کارگران ساده با توجه به عدم مزیت‌های ترغیب کننده کارفرمایان برای جذی نیروی کار از جمله مهارت و تحصیلات دانشگاهی، برای جذب در بازار اشتغال کار بسیار سختی را در پیش رو دارند.

همواره یکی از مشکلات کارجویان در قالب کارگران ساده، نیروی کار نیمه ماهر و دانش‌آموختگان دانشگاهی در یافتن شغل مناسب، عدم مهارت کافی در حوزه‌های مختلف و به عبارتی ماهر نبودن افراد در حوزه‌های تخصصی اشتغال بوده است.

ارائه آموزش‌های مهارتی در چارچوب مهارت‌های مورد نیاز بازار کار، بر اساس تغییرات استانداردهای مرتبط با اشتغال شکل می‌گیرد و در واقع کارجویان هستند که باید با کسب مهارت در حوزه موردنظر خود، زمینه جذب در بازار کار را فراهم کنند و این موضوع نیازمند راه‌های ارتباطی تعریف شده است.

با نگاه به اینکه رشد مهارت‌آموزی نیروی کار، افزایش بهره‌وری کارگران و ارتقاء و رونق تولید را برای کارفرمایان و سرمایه‌گذاران به دنبال خواهد داشت، افزایش همکاری مهارتی بین کارفرمایان و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در راستای تدوین و اجرای سیاست‌های آموزشی مبتنی بر توسعه مهارت نیروی کار، بخصوص در ارتباط با جمعیت بالای کارگران ساده بدون مهارت، حتماً موجبات بهبود کسب و کار، رونق تولید و رشد جایگاه سازمانی برای نیروی کار به دنبال خواهد داشت.

کد خبر: 52985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =