خدمات درخشان تامین‌اجتماعی به بیماران کرونا

سرپرست بیمارستان تامین‌اجتماعی امام حسین(ع) زنجان، خدمات این مرکز درمانی را در شیوع کرونا به عنوان درخشان‌ترین دوران فعالیت بیمارستان عنوان کرد و به گونه‌ای که در مدت همه‌گیری کرونا بیش از ۳ هزار نفر از خدمات بستری این مرکز بهره‌مند شده‌اند.   

دکتر بابک رضایی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه یکی از درخشان‌ترین کارهایی که در بیمارستان انجام شده است، در دوره کرونا بوده است، افزود: در مدت شیوع کرونا حدود ۳ هزار و ۲۴۱ مورد بستری در این بیمارستان انجام شده است که در مقایسه با تعداد ۱۸۰۰ تخت بستری در کل استان، آمار قابل قبولی است و حتی می‌توان گفت، بالاتر از ظرفیت کمک شده است.

وی اظهار کرد: در آن زمان که به عنوان مسئول گروه داخلی مشغول به فعالیت بودم، برای مراقبت بهتر از بیماران مبتلا به کووید۱۹، بخش post CCU تبدیل به ICU شد و با وجود تعداد کم متخصص و نداشتن دستیاران تخصصی و متخصص عفونی ثابت، به بهترین نحو خدمت‌رسانی کردیم.  

سرپرست بیمارستان  امام حسین(ع) زنجان، گفت: در بخش سرپایی نیز بیمارستان ما در پذیرش بیماران کرونا بسیار قوی عمل کرد و بار سنگینی را از دوش دانشگاه و مراکز درمانی برداشت. این خدمت‌رسانی هنوز هم ادامه دارد و در پیک هفتم هم نهایت تلاش را برای پذیرش و درمان این بیماران انجام می‌دهیم.

رضایی بخش زنان این مرکز درمانی را نقطه عطف فعالیت این مرکز برشمرد و ادامه داد: در یک دوره زمانی، دانشگاه علوم‌پزشکی استان فاقد بخش زنان بود و تمامی بار درمان زنان و زایمان بر دوش تامین‌اجتماعی قرار داشت.

وی تصریح کرد: حدود ۲۰ سال پیش بیمارستان تامین‌اجتماعی «حکیم هیدجی» تنها بیمارستان زنان استان به شمار می‌رفت و خدمات این مرکز پاسخگوی نیازهای درمانی گروه زنان بود. سپس بیمارستان دانشگاهی، بخش زنان و زایمان را راه‌اندازی کرد و مقداری از بار مراجعه کننده‌های تامین‌اجتماعی کاسته شد. اما بخش زنان بیمارستان امام حسین(ع) که ادامه فعالیت حکیم هیدجی است، به صورت فعال‌تر مسیر خود را طی می‌کند و تنها در یکی دو سال اخیر کمی از بار خدمات این مرکز کاسته شده است.

تجهیزات و امکانات بیمارستان

سرپرست بیمارستان  امام حسین(ع) زنجان، تجهیزات و امکانات بیمارستان را مناسب و قابل قبول توصیف کرد و افزود: برنامه ارتقای تجهیزات بیمارستانی را در دست اقدام داریم؛ اما مشکل عمده به بودجه بازمی‌گردد و در صورت تامین منابع، در نظر است تا تجهیزات آندوسکوپی و رادیولوژی تکمیل و پشتیبانی شود. همچنین نیازمند خرید یک دستگاه MRI هستیم که برای انجام آن علاوه بر بودجه، ضرورت جذب نیروی رادیولوژیست نیز وجود دارد.

وضعیت تامین دارو

رضایی دسترسی بیمه‌شدگان به داروهای مورد نیاز خود را مناسب دانست و گفت: مجموعه ما نیز برای تامین برخی اقلام دارویی در مضیقه است و مسائلی مانند تحریم‌های اقتصادی و افزایش قیمت دارو، بار مالی سنگینی را به سازمان تحمیل می‌کند و بودجه کنونی تامین دارو قطعا با افزایش جهشی قیمت دارو همخوانی نخواهد داشت.

وی اظهار کرد: در این مرکز از قبل تمهیداتی برای تهیه دارو انجام شده است و درحال حاضر از داروهای ذخیره استفاده می‌شود؛ همچنین مکاتبات لازم برای تامین دارو با مدیریت درمان و نیز سازمان غذا و داروی استان انجام شده و با رایزنی با شرکت‌های تولید کننده دارو، برخی از اقلام مورد نیاز خریداری می‌شود. اما رفع نیازهای دارویی منوط به افزایش بودجه است که ان‌شاءالله در این زمینه اقدامات مناسبی انجام شود.

ارتقای هتلینگ بیمارستان

سرپرست بیمارستان  امام حسین(ع) زنجان، با بیان اینکه طرح ارتقای هتلینگ در این مرکز اجرا شده است، ادامه داد: درحال حاضر بیمارستان دارای مشکلات ساختاری است که رفع آن باید در سطح کلان نگریسته شود. این مرکز درمانی در سال ۷۹ احداث شده و دارای یک طبقه است؛ به نظر می‌رسد ادامه سرمایه‌گذاری برای مرمت و رفع مشکلات آن پاسخگوی صرف هزینه‌ها نباشد و بهتر است اقدامی اساسی انجام شود.

رضایی تصریح کرد: با توجه به ساختار قدیمی مرکز، درحال حاضر بین اتاق زایمان و اتاق عمل فاصله وجود دارد؛ درحالی که باید بیمار از یک در وارد اتاق عمل شود و نیز بخش‌های NICU و اورژانس از استانداردهای لازم برخوردار نیست.

رتبه درجه یک اعتباربخشی

وی با اشاره به وضعیت استقرار استانداردهای اعتباربخشی در این مرکز درمانی، افزود: این مرکز درمانی موفق به اخذ رتبه درجه یک اعتباربخشی شده است و برای داشتن رتبه یک عالی، نیازمند انجام پاره‌ای از اصلاحات هستیم؛ متاسفانه برخی از موارد این مرکز غیر قابل اصلاح بوده و تنها آن دسته از موارد قابل اصلاح برنامه‌ریزی می‌شود. چنانچه توسعه مرکز رخ دهد، اخذ رتبه درجه یک عالی نیز میسر خواهد بود.

سرپرست بیمارستان  امام حسین(ع) زنجان، درخصوص مسائل پیش‌ روی این مرکز ادامه داد: در زمینه جذب نیروی انسانی چالش‌های مالی وجود دارد. همچنین یک سری از ردیف‌ها فاقد بودجه بوده و امکان خرید ندارد و در نتیجه برخی وسایل ضروری تهیه نمی‌شود. از سوی دیگر فضای فیزیکی بیمارستان، پاسخگوی خدمات این مرکز نیست و در مواقعی یک شطرنج‌باز حرفه‌ای می‌خواهد تا چینش بخش‌ها را انجام دهد؛ به ویژه با اوج‌گیری کرونا، انجام این چینش بسیار سخت‌ می‌شود.

رضایی اظهار امیدواری کرد: برنامه توسعه فیزیکی بیمارستان از سوی مدیریت درمان پی‌گیری می‌شود تا ان‌شاءالله در صورت امکان بیمارستان جدیدی با ساختار صحیح ساخته شود تا براساس لیاقت مردم خدمت رسانی کنیم و تاکنون نیز تلاش خود را انجام داده‌ایم تا رضایت بیمه‌شدگان را جلب کنیم.

کد خبر: 53006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =