اشتغال و تولید با محور دانش، راه حل چالش‌های بازار کار  

تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی در طول یک دهه اخیر بر تمرکز سیاستگذاری و برنامه‌ریزیها در حوزه‌های مرتبط با اقتصاد، تولید و اشتغال‌زایی که در نامگذاری سالهای گذشته نیز نمایان شده است، نگاه‌ها در خصوص هدفگذاری بسترهای اقتصادی را به مسائل مربوط به بازار کار و تولید با بهره‌مندی از دانش روز به عنوان یکی از اساسی‌ترین نیازهای حوزه تولید و اشتغال کشور معطوف می‌کند.

به گزارش آتیه آنلاین، نامگذاری سال ۱۴۰۱ تحت عنوان «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» از سوی رهبر انقلاب اسلامی نیز تاکید چندباره بر اهمیت مسائل اقتصادی، تولیدی و بسترساز ایجاد فرصت‌های شغلی و توسعه کسب و کار در چارچوب فعالیت‌های مبتنی بر دانش در قالب تفکر دانش‌بنیان محسوب می‌شود.

رهبر انقلاب اسلامی در سخنرانی زنده و تلویزیونی در نخستین روز از سال ۱۴۰۱ با تأکید بر اینکه تنها راه رسیدن به رشد اقتصادی، حرکت به سمت اقتصاد دانش‌بنیان است، فرمودند: منظور از اقتصاد دانش‌بنیان، نگاه علمی و فناورانه به تولید در همه عرصه‌ها است که نتیجه آن، کاهش هزینه‌های تولید، افزایش بهره‌وری، ارتقای کیفیت محصولات، رقابت‌پذیر شدن تولیدات در بازارهای جهانی و کاهش قیمت تمام‌شده محصولات در داخل خواهد بود.

رهبر انقلاب با تأکید بر این واقعیت که دستیابی به پیشرفت عادلانه در اقتصاد و حل مشکل فقر فقط از مسیر تقویت تولید دانش‌بنیان می‌گذرد، گفتند: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان باید افزایش یابد و این کار شدنی و ممکن است.

ایشان با اشاره به فعالیت حدود ۶۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور گفتند: در سال جدید برای پاسخ به نیازهای کشور، تعداد شرکتهای دانش‌بنیان باید دو برابر شود البته این موجب نشود که عده‌ای، شرکت‌هایی را که واقعاً دانش‌بنیان نیستند، با این عنوان، تأسیس و راه‌اندازی کنند.

ایشان با تأکید بر لزوم حمایت مسئولان از شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق خرید محصولات آنها یا تخصیص امکانات، افزودند: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان باید شاخص پیشرفت در هر بخش و شاخصی برای ارزیابی مسئولان آن وزارتخانه و دستگاه باشد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان را با توجه به امکانات کشور بخصوص مهمترین امکان و سرمایه کشور یعنی «نیروی انسانی تحصیل‌کرده» کاملاً ممکن خواندند و افزودند: بر اساس گزارش‌ها، درصد بالایی از عناصر تحصیل‌کرده در رشته‌های غیر مرتبط با تحصیل خود مشغول به کار هستند، در حالی که می‌توان از همت نیروهای متخصص و جوان که بزرگ‌ترین ثروت کشور هستند، به نفع ثروتمند کردن کشور استفاده کرد.

ایشان «اشتغال‌آفرینی» را نیز در گرو افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان دانستند و گفتند: البته در این زمینه نباید دچار خطاهای گذشته شویم.

حل چالش اشتغال در گرو توسعه اندیشه دانش‌بنیان

با تاکید بر ظرفیت‌های بالقوه و اثرگذار تفکر و اندیشه دانش‌بنیان در راستای توسعه اشتغال و ارتقاء تولید و اهمیت گسترش این نوع نگاه در بین مسئولان، کارآفرینان و سرمایه‌گذاران و ترغیب آنها به توسعه اشتغال از این طریق، یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های برون رفت از معضل بیکاری به عنوان چالش نیروی کار جوان، رشد و توسعه آموزش‌های فنی و ‌حرفه‌ای، رونق کارآفرینی و  اشتغال‌زایی همسو با فناوریهای روز و دانش‌بنیان است.

تغییر زندگی بشر با تولید انبوه شغل در بستر دانش‌بنیان

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تدوین ۱۲۳۴ استاندارد آموزشی دانش‌بنیان توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، بیان کرد: تولید انبوه شغل با ورود به تکنولوژیهای برتر و مشاغل دانش‌بنیان زندگی بشر را تغییر می‌دهد و لازم است فرآیند این مشاغل از مسیر فعالیت‌های دانش‌بنیان و از مرزهای دانش بگذرد و اجرای این مهم نیازمند یک محور مهارتی است که در آینده محصولی شود که  تولید می‌کنند.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با تاکید بر فعالیت آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای «نوع الف» اذعان داشت: این نوع آموزشگاه قابلیت طراحی استاندارد و محتوای آموزشی را دارد که موجب، ایجاد زمینه اشتغال مولد، اشاعه فرهنگ کار در جامعه و ایجاد توانمندیهای لازم برای استفاده از فناوری پیشرفته می‌شود و با نظارت حاکمیتی بخش دولتی سنجش مهارت و صلاحیت حرفه‌ای افراد مهارت آموخته انجام می‌شود.

آموزش ۳۰ میلیون نفرساعت در حوزه مهارت‌های دانش‌بنیان

بر اساس اعلام سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای این سازمان به عنوان نهاد متولی آموزش‌های مهارتی موظف شده تا در سال ۱۴۰۱ به میزان ۳۰ میلیون نفر ساعت آموزش‌های مهارتی در حوزه‌های دانش‌بنیان و مشاغل آینده اجرا کند.

بدیهی است که توسعه آموزش‌های منجر به اشتغال و رشد کارآفرینی در قالب مهارت‌آموزی بر مبنای اشتغال دانش‌بنیان منجر به رشد اندیشه اشتغال‌زایی و همچنین گسترش ایجاد فرصت‌های شغلی بر پایه بهره‌مندی از اساس دانش روز در حوزه‌های مرتبط با تولید و اشتغال خواهد شد.

کارشناسان حوزه بازار کار با اشاره به از بین رفتن ۷۱ میلیون شغل در آینده بر اساس تحولات حوزه اشتغال، می‌گویند که تعداد ۷۸ میلیون شغل جایگزین آنها می‌شود و شغل‌های جدید نیازمند کسب مهارت و مهارت‌افزایی هستند و ما باید شغل‌های نوظهور و مبتنی بر تکنولوژی را  بررسی و متناسب با آن آموزش‌های مورد نیاز ارائه شود.

پیوند ارتباطی دانشگاه و فضای کسب و کار، الزام اشتغال‌زایی

سیاستگذاری دولت سیزدهم در خصوص تدوین و اجرای برنامه‌های کلان کارآفرینی و اشتغال‌زایی در چارچوب طرح زیست بوم ملی اشتغال و هدفگذاری ایجاد چهارمیلون فرصت شغلی تا پایان دولت و ایجاد یک میلیون و ۸۰۰ هزار شغل تا پایان سال ۱۴۰۱، عزم دولت در فراهم کردن زمینه‌های کارآفرینی گسترده، جذب سرمایه گذاران، تحقق ایده‌های کارآفرینی و ایجاد اشتغال را نشان می‌دهد.

در خصوص اشتغال‌زایی و تولید با محوریت دانش روز نباید از ارتباط اثرگذار محیط‌های دانشگاهی و پژوهشی با فضای کسب و کار غافل شد و در واقع اثرگذاری بالقوه تولید علم و دانش بر شرایط ایده‌های کارآفرینی، اشتغال و تولید به اثبات رسیده و تلفیق تفکر دانش‌محوری و تجربیات کار و تولید در حوزه کارآفرینی و اشتغال، جهشی در این حوزه به شمار می‌رود.

بنابراین دولت برای تحقق وعده‌های حوزه اشتغال باید از تمامی ظرفیت‌های موجود از جمله ظرفیت دانش‌بنیان در راستای گسترش و توسعه بسترهای شغلی برای کاهش نرخ بیکاری و افزایش آمار اشتغال استفاده داشته باشد.

در همین خصوص کارشناسان بازارکار معتقدند که تلفیق تجربیات اشتغال‌زایی و سیاست‌های موفق در حوزه کسب و کار و تولید به شرطی می‌تواند عامل ایجاد تحول در حوزه کارآفرینی و اشتغال باشد که علاوه بر اهتمام دولت‌ها در جذب سرمایه‌گذاران و کارآفرینان بخش خصوصی و استفاده از تمامی ظرفیت‌های کشور، شاخص دانش‌محوری را به دنبال داشته باشد.

کد خبر: 53027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 10 =