نگاهی به تحقق افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح تأمین‌اجتماعی 

سازمان تأمین‌اجتماعی که به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌گر اجتماعی هدفی مهم مانند تحقق عدالت اجتماعی را در دنبال می‌کند، با توجه ویژه‌ به بیمه‌شدگان و بازنشستگان و به دنبال محقق شدن اهداف خود، بدون منابع دولتی، اجرای تمام تعهدات کوتاه مدت و بلندمدت خود را در دستور کار دارد.

به گزارش آتیه آنلاین، تحت پوشش داشتن ۵۳ درصد از جمعیت ایران با حدود ۴ میلیون بازنشسته و ارائه خدمات بیمه‌ای و درمانی به این افراد گامی بزرگ است که یک سازمان بیمه‌گر به تنهایی برداشته است و اینکه اکنون با تمام توان برای اجرای تمام تعهدات خود ایستاده است خود به نوعی بزرگی این سازمان را به نشان می‌دهد. این نهاد بیمه‌ای برای تحقق  برنامه‌های خود بدون استفاده از منابع دولتی گام برداشته و اکنون توجه به بازنشستگان حداقل‌بگیر و سایر سطوح به خوبی در برنامه‌ریزی این سازمان حمایتی و اجتماعی دیده می‌شود.
تأمین اجتماعی در سال‌های گذشته بدون مشکل حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران را افزایش می‌داد اما امسال تفاوت در پرداختی حقوق مستمری بگیران و بازنشستگان در حقوق حداقل بگیران و سایر سطوح پس از تصویب هیات وزیران تا حدودی مسائلی را به همراه داشت زیرا افزایش حداقل بگیران ۵۷.۴ درصد بود و در ماه خرداد به تصویب رسید اما در مورد سایر سطوح افزایش به شکل دیگری اعمال شد.  
هفتم اردیبهشت ماه مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ از طرف سازمان تأمین اجتماعی اعلام و توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به هیات دولت ارجاع شد اما روز ۱۵ خرداد ۱۴۰۱ وضعیت مستمری آنها تعیین تکلیف شدند و هیات وزیران جزییات افزایش مستمری بازنشستگان این سازمان را ابلاغ کرد.
در این ابلاغیه هیات دولت، برای حداقل بگیران افزایش ۵۷.۴ درصدی حقوق به تصویب رسید اما براساس مصوبه هیات وزیران، بازنشستگانی که سال گذشته ۳ تا ۴ میلیون تومان دریافت کرده‌اند در سال ۱۴۰۱ میزان افزایش حقوق آنها ۲ میلیون و ۲۶۹ هزار تومان، بازنشستگانی که ۶ تا ۷ میلیون تومان در سال گذشته دریافت کرده‌اند، میزان افزایش حقوق آنها در سال جاری یک میلیون و ۵۲۶ هزار تومان، بازنشستگان با دریافتی ۹ تا ۱۰ میلیون تومان در سال گذشته، یک میلیون و ۴۴۴ هزار تومان افزایش حقوق در سال ۱۴۰۱ را خواهند داشت و بازنشستگانی که ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان در سال گذشته دریافت کرده‌اند نیز در سال ۱۴۰۱، میزان افزایش حقوق آنها یک میلیون و ۵۹۹ هزار تومان خواهد بود.
این مساله چندان برای بازنشستگان سایر سطوح پذیرفته نبود و در نهایت در مجلس شورای اسلامی و در هیات بررسی و تطبیق مصوبات قوانین در دولت به تصویب همان مبلغ مصوب سازمان تامین اجتماعی رای داد و در این زمینه دوباره دولت این مصوبه را مورد ارزیابی قرار داد و در نهایت سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصویب این قضیه را به عهده وزرای هیات امنای سازمان تأمین اجتماعی واگذار کرد.
در نهایت اختیار تعیین تکلیف افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح تامین‌اجتماعی از سوی هیات دولت به وزرای هیات امنای تأمین اجتماعی واگذار شد و این هیات نیز در این زمینه این موضوع را تصویب کرد.


افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان
سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز پس از طی است مراحل اعلام کرد: افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح، مطابق مصوبه شورای‌ عالی کار یعنی ۳۸ درصد به اضافه مبلغ ثابتِ ۵۱۵ هزار و ۱۶۶ تومان تصویب شد.
محمدهادی زاهدی وفا گفت: افزایش حقوق و احکام اصلاح‌شده بازنشستگان از شهریورماه اعمال شده و افزایش مطابق با سقف مصوبه شورای عالی کار و هیات مدیره سازمان تأمین اجتماعی به بازنشستگان پرداخت خواهد شد.
وی با اعلام این مطلب که احکام اصلاح‌شده از شهریور اعمال‌شده و افزایش مطابق با مصوبه شورای عالی کار و هیات مدیره سازمان تأمین اجتماعی به بازنشستگان پرداخت خواهد شد، گفت: دولت در این زمینه می‌خواست تصمیم دوباره در مجموعه سازمان تأمین اجتماعی گرفته شود و به همین جهت کار را به وزرای عضو هیات امنای سازمان تأمین اجتماعی سپرد. دولت برای سایر اقشار و بهبود وضعیت معیشت این افراد نیز برنامه دارد.
سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به وجود محدودیت بودجه‌ای دولت در سال جاری گفت: بنابراین برای هر تصمیمی که وزرای عضو هیات امنای سازمان تأمین اجتماعی باید اتخاذ می‌کردند نیاز به کار کارشناسی دقیق بود تا در نهایت توانستیم سقف آنچه در ماده ۹۶ قانون تأمین اجتماعی آمده اعمال کنیم که همان مصوبه شورای عالی کار و هیات مدیره تأمین اجتماعی بوده است.
زاهدی وفا اعلام کرد: احکام اصلاح‌شده بر این مبنا از شهریورماه در پرونده شخصی بازنشستگان تأمین اجتماعی اصلاح و حقوق براساس آن از همان ماه، جاری خواهد شد.  


برای پرداخت حقوق بازنشستگان کمبود منابع نداریم 
زاهدی‌وفا با اشاره به دلایل تأخیر دولت در زمینه تصویب حقوق بازنشستگان گفت: در زمینه پرداخت حقوق افزایش‌یافته بازنشستگان مشکل کمبود منابع نداریم اما منابع تأمین اجتماعی بیشتر «تعهدی» است و بحث نقد شدن این منابع نیاز به کار و زمان داشت و به همین علت کار با تأخیر انجام شد تا پرداخت‌ها انجام شود. بر این اساس بازنشستگان سایر سطوح در شهریورماه، مطابق مصوبه شورای‌ عالی کار یعنی افزایش ۳۸ درصد به اضافه مبلغ ثابتِ ۵۱۵ هزار و ۱۶۶ تومان را دریافت خواهند کرد.  
وی با بیان این مطلب که دولت اگر بخواهد سهامی را از فروش املاک و اموال خود عرضه کند، اولویتش بازنشستگان و کارگران هستند، ادامه داد: این دارایی‌ها قطعاً حکم دارایی بین نسلی را خواهد داشت و برای فرزندان بازنشستگان باید بماند و به همین دلیل برای حفظ این دارایی‌ها در صندوق‌های مشارکتی، لازم است همه دوستان بازنشسته مشارکت کنند و در تمامی استان‌ها با ما همکاری داشته باشند. لذا در مدیریت تعاونی‌ها و صندوق‌ها قرار نیست که دولت یک طرف میز باشد و بازنشستگان یک طرف بلکه همه باید دور یک میز به مشارکت در زمینه مدیریت برنامه‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری بپردازیم.
زاهدی‌وفا تصریح کرد: طبق توصیه‌های مکتب اسلام ما باید همواره‌ شأن و منزلت بزرگان را رعایت کنیم و این موضوع باید خود را در عمل نشان دهد لذا در بسیاری مواقع بنده تمایل داشتم به جای واژه بازنشسته از واژه «پیشکسوت» برای بازنشستگان عزیز استفاده کنم و امیدواریم در ادامه آرامش و رفاه بیشتری برای این جوانان گذشته و امید بیشتر به تداوم زندگی فراهم شود.


صدور احکام جدید مستمری از شهریورماه
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: مطابق پیگیری ویژه ریاست‌ جمهور و سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، احکام جدید مستمری بازنشستگان سایر سطوح، مطابق ماده ۹۶ قانون تأمین‌اجتماعی و مصوبه شورای عالی کار، در شهریور ماه صادر خواهد شد و حقوق شهریور این عزیزان بر مبنای احکام جدید پرداخت می‌شود.
میرهاشم موسوی اظهار داشت: همچنین نحوه و زمان پرداخت مابه‌التفاوت ماه‌های گذشته نیز پس از بررسی کارشناسی و مشورت با کانون‌های بازنشستگان، متعاقباً اعلام می‌شود.
وی در این جلسه با تشریح برخی دستاوردهای سازمان تأمین‌اجتماعی در دوره اخیر، از جمله تسویه بدهی بانکی انباشته این سازمان، توجه به معیشت بازنشستگان را از اولویت‌های اصلی این سازمان معرفی کرد و افزود: در سال جاری در بودجه، بازپرداخت ۹۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان تأمین‌اجتماعی پیش‌بینی شده که در حال پیگیری برای تدوین سازوکارهای تحقق آن هستیم.
وی تصریح کرد: ریاست‌محترم جمهوری و سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در زمینه حل مشکلی که در زمینه افزایش مستمری سایر سطوح بازنشستگان تأمین‌اجتماعی پیش آمده بود، تأکیدات و حمایت ویژه‌ای داشتند و خوشبختانه با حمایت مسئولان و تلاش‌های صورت‌گرفته، خواسته بازنشستگان در مورد اعمال مصوبه شورای عالی کار و پیشنهاد اولیه هیات‌مدیره سازمان تأمین‌اجتماعی در زمینه افزایش مستمری‌ها، محقق شد.
موسوی همچنین ادامه داد: دولت پیش از این، بخشی از مصوبه شورای عالی کار و پیشنهاد هیات‌مدیره سازمان تأمین‌اجتماعی در مورد سایر سطوح را نپذیرفته بود و افزایش ۱۰ درصدی بعلاوه ۶۵۰ هزار تومان برای سطوح زیر ده میلیون و افزایش ده درصدی برای سطوح بالای ده‌ میلیون تومان را تصویب و ابلاغ کرده بود که در خرداد ماه، احکام جدید مستمری بازنشستگان بر این مبنا صادر شد.
وی افزود: براساس آنچه که امروز سرپرست وزارت کار اعلام کردند، مقرر شده است مصوبه شورای عالی کار و پیشنهاد هیأت‌مدیره سازمان تأمین‌اجتماعی در مورد افزایش مستمری‌ها، مبنای افزایش سالانه مستمری سایر سطوح باشد که احکام مربوطه همان‌گونه که پیش از این اعلام شد در شهریور ماه صادر و مستمری شهریور ماه این گروه از بازنشستگان، بر مبنای احکام جدید پرداخت خواهد شد. همچنین نحوه و زمان پرداخت مابه‌التفاوت ماه‌های قبل نیز پس از بررسی کارشناسی و مشورت با کانون‌های بازنشستگان، متعاقباً اعلام می‌شود.
براساس اعلام سازمان تامین‌اجتماعی، براساس مواد ۹۶ و۱۱۱ قانون تأمین‌اجتماعی، افزایش مستمری مستمری بگیران سازمان تأمین‌اجتماعی هر سال به تصویب هیات وزیران می‌رسد، به نحوی که حداقل دریافتی مستمری بگیران از حداقل حقوق مصوب همان سال کارگران کمتر نباشد. وفق مصوبه شورای عالی کار مورخ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰حداقل دریافتی کارگران برای سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان در ماه رسید.
براساس مصوبه هیات وزیران مقرر شد، در خصوص حداقل حقوق بازنشستگان، از کار افتادگان و مجموع مستمری بازماندگان سازمان تأمین‌اجتماعی که به موجب قوانینی از جمله مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین‌اجتماعی نباید از حداقل مزد کارگری کمتر باشد، با رعایت قوانین مربوط و لحاظ مصوبه شورای عالی کار، میزان دریافتی آنان معادل حداقل حقوق و دستمزد کارگران شاغل تعیین و با افزایش ۵۷ ممیز ۴ درصدی همراه خواهد بود، به نحوی که از ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان کمتر نباشد. در خصوص مستمری از کارافتادگان جزئی و سایر افرادی که مستمری آنان به نسبت سنوات پرداخت حق‌بیمه برقرار شده است به همان نسبت و مبتنی بر مصوبه فوق افزایش یافت.

گزارش از مهناز بیرانوند

کد خبر: 53049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =