تامین‌اجتماعی؛ پیشگام در ارائه درمان رایگان

رئیس بیمارستان تامین‌اجتماعی تاکستان (استان قزوین) این مرکز درمانی را نخستین بیمارستان منطقه بیان کرد که تا پیش از ساخت بیمارستان دانشگاهی، به عنوان تنها مرکز ارائه دهنده خدمات بستری فعالیت می‌کرد و بیمه‌شدگان می‌توانستند به رایگان از این خدمات بهره‌مند شوند.

دکتر بهمن علی‌اکبری در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با اشاره به خدمات این مرکز درمانی، افزود: بیمارستان از بخش‌های ICU، CCU، اتاق عمل، بلوک زایمان، داخلی و جراحی زنان، جراحی مردان، اطفال و دیالیز تشکیل شده است.

وی اظهار کرد: در بخش پاراکلینیک نیز خدمات آزمایشگاه، پاتولوژی، تصویربرداری، CT اسکن، سونوگرافی، آندوسکوپی، اکو، تست ورزش و فیزیوتراپی به بیماران ارائه می‌شود.

رئیس بیمارستان  تاکستان با بیان اینکه بیمارستان تاکستان اولین مرکز درمانی منطقه بوده است، گفت: این مرکز درمانی تا پیش از ساخت بیمارستان دانشگاهی شفا، به عنوان تنها مرکز ارائه دهنده خدمات درمانی فعالیت داشت و پذیرای بیماران از شهرهای اطراف تاکستان بود و همچنان نیز خدمات این مرکز با استقبال مواجه می‌شود.

علی‌اکبری تصریح کرد: به گونه‌ای که در سال ۱۴۰۰ تعداد ۹ هزار و ۶۷۴ بیمار بستری و ۱۰۸ هزار و ۱۵۴ بیمار سرپایی از خدمات این مرکز بهره‌مند شدند و ضریب اشغال تخت بیمارستان، ۶۴.۹۱ درصد است.

وی ادامه داد: در همه‌گیری کرونا نیز از ابتدای شیوع این بیماری در اول اسفند ۱۳۹۸ تا پایان خرداد ۱۴۰۱ تعداد ۴ هزار و ۱۸ بیمار از خدمات بستری مرکز استفاده کردند.

رئیس بیمارستان  تاکستان با اشاره به تعداد ۳۰۸ نفر نیروی انسانی شاغل در این بیمارستان، افزود: از مجموع نیروها، ۲۳۶ نفر را کادر درمان تشکیل می‌دهد که ۵۲ نفر پزشک هستند. اما این میزان نیروی انسانی پاسخگوی بار خدمات نیست و ۱۲ ردیف پزشک و ۲۵ ردیف پرستار خالی در مرکز وجود دارد که لازم است تامین شود. برای این منظور مکاتبه و پی‌گیری‌های لازم را با مسئولان به عمل آورده‌ایم اما همچنان کمبود نیرو در بیمارستان به عنوان یک مسئله مهم باقی مانده است.

تجهیزات بیمارستان

علی‌اکبری تجهیزات و امکانات این بیمارستان را مناسب دانست؛ اما با توجه به قدمت بیمارستان، تعویض و نوسازی برخی از دستگاه‌ها را ضروری دانست و گفت: دستگاه CT اسکن این مرکز فرسوده شده و هزینه تعمیر و نگه‌داری بسیار بالایی را نیاز دارد.

وی اظهار کرد کرد: همچنین دستگاه دیالیز با عمر بالای ۱۵ سال و ساعت کارکرد زیاد، اکنون مستهلک شده و نیاز به جایگزینی دارد. ونتیلاتورهای ICU، دستگاه اکوکاردیوگرافی و اتوکلاوهای اتاق عمل نیز وضعیت مشابه داشته و این دستگاه‌ها نیز باید تعویض شود.

رئیس بیمارستان  تاکستان ادامه داد: تخت‌های بخش CCU نیز بیش از ۲۰ سال از عمرشان می‌گذرد و لازم است تا تعویض شود. تخت‌های بستری بخش‌های زنان، جراحی مردان و اورژانس فاقد کنسول گازهای طبی است و نیاز به استانداردسازی دارد و لازم است تا یخچال‌های دارویی بخش‌های بالینی جایگزین شود.

علی‌اکبری تصریح کرد: فهرست نیازهای تجهیزات در برنامه بازخوانی ۱۴۰۱ پیش‌بینی شده و به ستاد مدیریت درمان نیز ارسال شده است و در صورت صدور مجوز و تامین اعتبار خریداری می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت تامین دارو برای بیماران در این مرکز درمانی، افزود: در شرایط کنونی، داروهای مورد نیاز به صورت سهمیه‌بندی و با تعداد محدود در اختیار مرکز قرار می‌گیرد و در حال حاضر حدود ۶۰ درصد از اقلام مورد نیاز دارویی با کمبود مواجه است.

رئیس بیمارستان  تاکستان اظهار کرد: برای تامین برخی از اقلام مانند سرم‌ و داروهای لوزارتان و آترواستاتین، مجبور به خریداری این اقلام به صورت مازاد بر نیاز مرکز هستیم. برای رفع این مشکلات با سازمان غذا و داروی استان رایزنی کرده و موارد از سوی مدیریت درمان استان پی‌گیری می‌شود.

اجرای طرح ارتقای هتلینگ

علی‌اکبری با بیان اینکه اجرای طرح ارتقای هتلینگ در این مرکز در دو بخش از چهار بخش اعلام شده، انجام شده است، گفت: طراحی بخش‌های باقی‌مانده انجام شده و پس از ابلاغ برنامه عملیاتی هتلینگ ۱۴۰۱ قابلیت اجرا دارد.

وی رتبه این مرکز درمانی را در رعایت استانداردهای اعتباربخشی، درجه یک عنوان کرد و مهمترین مسئله پیش روی این مرکز درمانی را کمبود نیروی انسانی به ویژه کادر درمان برشمرد.

کد خبر: 53061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =