آمادگی صندوق ممیزی انرژی برای دریافت پروژه

مدیر عامل شرکت افق تامین انرژی پارس با اشاره به سود ۷۰۴ درصدی این شرکت در سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل، از آمادگی افق تامین انرژی پارس برای انجام طرح‌های ممیزی انرژی خبر داد.

به گزارش آتیه آنلاین، باتوجه به ضرورت پرداختن به مسائل حوزه انرژی در کشور و به ویژه، نظر به اهمیت مطالعه، ساماندهی و مدیریت و بهینه‌سازی مصرف حامل‌های انرژی در صنایع انرژی از یکسو و تخصیص بخشی از سرمایه‌های سازمان تامین اجتماعی به حوزه های کم ریسک و پایدار تولید برق به‌عنوان زیر ساخت آسایش و رفاه اجتماعی شرکت افق تامین انرژی پارس در اسفند ۱۳۹۳ تاسیس شد. محمد یوسف روحانی که ۱۸ سال سابقه مدیریتی در زیر مجموعه‌های شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی دارد، به‌عنوان مدیر عامل و نایب رئیس شرکت افق تامین انرژی پارس به تشریح عملکرد این شرکت پرداخت

وی که در سال ۱۴۰۰ منصوب شده، در گفت‌وگو با آتیه آنلاین بیان کرد: شرکت در سال ۱۳۹۹ وضعیت مناسبی نداشته و در زیان بود اما با تغییر استراتژی و تلاش همکاران برای اجرای پروژه‌های مشاوره خدمات فنی، شرایط بهبود یافت و در حال حاضر شرکت در حال رشد است. به گواه آمارها از لحاظ توسعه عملکرد نیز از شرایط بهتری برخوردار است.

روحانی افزود: گزارش مجمع عمومی سال ۱۴۰۰ شرکت افق تامین انرژی پارس نشان می‌دهد که این شرکت به رشد سود خالص ۷۰۴ درصدی در سال ۱۴۰۰ نسبت به دوره مشابه سال قبل دست یافته است.

وی درباره دلیل سودآور شدن شرکت عنوان کرد: یک بخش مربوط به فعالیت شرکت در حوزه نیروگاه مقیاس کوچک پراکنده (DG) بوده است. در سال ۱۴۰۰ اولین نیروگاه مقیاس کوچک به بهره‌برداری رسید. بخش دیگری از سودآوری هم مربوط به بهبود عملکرد و افزایش کیفیت خدمات بود که باعث افزایش بهروری در پروژه‌های مهندسی شد و سود ۷۰۴ درصدی تحقق یافت.

احداث نیروگاه دو مگاواتی در شهرک صنعتی گرمسار

مدیر عامل شرکت افق تامین انرژی پارس با اشاره به چابک شدن شرکت ادامه داد: در این دوره شرکت اقدامات مناسبی در حوزه نیروگاه‌های مقیاس کوچک پراکنده (DG) انجام داد.

وی افزود: ما در خرداد ماه سال گذشته نیروگاه دو مگاواتی را در شهرک صنعتی گرمسار به بهره برداری رساندیم.

به گفته روحانی، اولویت شرکت افق تامین انرژی پارس انجام پروژه‌های مرتبط با نیروگاه‌های مقیاس کوچک پراکنده برای شرکت‌های زیر مجموعه شستا است.

مدیر عامل شرکت افق تامین انرژی پارس با توجه به اینکه در فصل تابستان قرار داریم، بحث تامین انرژی پایدار را یک مسئله مهم برای صنایع بزرگ کشور دانست.

وی افزود: صنایع فولاد، پتروشیمی و سیمانی انرژی زیادی مصرف می‌کنند. با توجه به روند روزافزون افزایش مصرف انرژی و عدم موازنه تولید و مصرف برق در کشور، امکان خاموشی بر اثر کمبود برق را برای این صنایع محتمل کرده است. به همین خاطر شرکت ما طرح‌های خوبی برای تامین برق صنایع بزرگ تهیه و ارائه داده است و در شرکت‌های تولید سیمان، خودتامینی سیمانی‌ها را پیگیری می‌کند.

به گفته روحانی این شرکت برای شرکت دخانیات ایران که دارای هفت سایت در سراسر کشور است، در حال برنامه‌ریزی تهیه طرح امکان سنجی و مطالعات اقتصادی برای تولید برق و احداث نیروگاه مقیاس کوچک است.

مدیر عامل شرکت افق تامین انرژی پارس گفت: شرکت‌های سیمانی شستا همکاری خوبی با شرکت افق تامین انرژی پارس دارند. با توجه به نیاز شرکت‌های سیمانی به تامین پایدار انرژی، همه این شرکت‌ها برای اجرای طرح‌های خود تامینی و با توجه به سیاست ایجاد هم‌افزایی در شستا، به ما مراجعه کرده‌اند. طرح‌های مد نظر تهیه و تدوین شد و امیدواریم در آینده پیاده‌سازی شود.

وی بیان کرد: از توانمندی این شرکت می‌توان به مشاوره در خصوص طرح‌های خود تامینی برق، بهینه‌سازی و ممیزی انرژی (ESCO)، مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی ایجاد نیروگاه مقیاس کوچک تولید پراکنده، تهیه و تدوین اسناد مناقصه و انجام تشریفات مربوطه، مدیریت طرح احداث نیروگاه تولید پراکنده با مولد گازسوز و بهره برداری آن، مطالعات امکان سنجی WHR، خدمات مشاوره فنی و اقتصادی و مهندسی، طراحی و مشاوره، مدیریت طرح نیروگاه تجدید پذیر، مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی طرح ها، بهبود توان راکتیو شرکت های صنعتی اشاره کرد.

روحانی ادامه داد: نیروگاه مقیاس کوچک گرمسار به ظرفیت دو مگاوات در سال ۱۴۰۰ ایجاد شده و به عنوان یکی از بهترین واحدهای استان سمنان شناخته شده است. با توجه به قرارداد فروش برق تضمینی (ECA) با برق منطقه‌ای سمنان، برق تولید شده را به شبکه تحویل می‌دهیم.

این مسئول با اشاره به توان شرکت برای اجرای طرح‌های مطالعاتی و امکان سنجی نیروگاه‌های مقیاس کوچک پراکنده از مذاکره جهت اجرای بیش از ۱۰ طرح امکان‌سنجی خبرداد.

وی افزود: طرح‌های امکان سنجی برای شهرستان‌های سلسلفه دلفان استان لرستان و سنقر استان کرمانشاه ارائه شده است.

گرمای اگزوز خروجی سیمانی‌ها تبدیل به انرژی می‌شود

مدیر عامل شرکت افق تامین انرژی پارس عنوان کرد: درباره صنعت سیمان علاوه بر بحث خود تامینی موضوع افزایش راندمان با استفاده از بازیابی انرژی هدر رفت توسط سیستم WHR هم مطرح است. برای دستیابی به این هدف طرحی تهیه شده که در صورت وجود سرمایه‌گذار می‌توان به این مهم دست یافت.  

روحانی گفت: با این شیوه محیط زیست هم آلوده نخواهد شد. زیرا گازهای خروجی اگزوز سیمانی‌ها وارد محیط نمی‌شود بلکه آن را مجددا با صرف انرژی کمتر وارد چرخه تولید انرژی می‌کنیم.

وی افزود: نخستین طرح برای شرکت سیمان فارس نو تهیه شد. در حال رایزنی با یک شرکت اروپایی یا چینی هستیم تا پس از مقایسه قیمت ها، سرمایه‌گذار تصمیم‌گیری کند.

به گفته مدیر عامل شرکت افق تامین انرژی پارس در شرکت سیمانی، با نصب چنین سیستمی می‌توان دست کم سه تا چهار مگاوات برق تولید کرد.

ممیزی انرژی مهمترین اقدام شرکت

مدیر عامل شرکت افق تامین انرژی پارس بحث ممیزی انرژی را یکی از مهمترین اقدامات این شرکت توصیف کرد.

روحانی اضافه کرد: هدف از ممیزی این است که اگر جایی هدر رفت انرژی داشتیم، آن را اصلاح کنیم.

وی درباره ضرورت انجام ممیزی انرژی عنوان کرد: با توجه به الزام قانونی در سال ۱۴۰۱ صنایعی با مصرف بیش از یک مگاوات برق باید گواهینامه ایزو ۵۰۰۰۱ داشته باشند. برای داشتن این گواهی، لازم است که شرکت‌ها اقدامات مرتبط با استاندارد ممیزی انرژی را انجام دهند. شرکت ما با توجه به نیروی متخصصی که در اختیار دارد، می‌تواند متناسب با نیاز صنایع وارد عمل شود و کار ممیزی انرژی را برای آنها انجام دهد.

مدیر عامل شرکت افق تامین انرژی پارس تاکید کرد: سیمان یک صنعت انرژی‌بر بوده و جزء صنایع قدیمی است. به تناسب قدمتش هم هدر رفت انرژی دارد. بعد از آنها فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها قرار دارند. انجام ممیزی انرژی به شرکت‌ها جهت شناسایی محل‌های هدر رفت انرژی و اصلاح سیستم و کاهش هزینه‌های هدر رفت انرژی را در بر خواهد داشت.

صرفه‌جویی ۸۰ میلیون تومانی ماهیانه با اجرای ممیزی انرژی در چوکا

به گفته روحانی انجام پروژه ممیزی انرژی در شرکت چوکای تالش سبب شده است که حدود ۸۰ میلیون تومان روی قبض این شرکت صرفه‌جویی شود. این پروژه موفقیت آمیز در چارچوب هم افزائی با اصلاح ضریب توان کارخانه چوکا به صورت EPC و با ارائه خدمات گارانتی و در چهار فاز مطالعات اولیه و طراحی مقدماتی، طراحی تفصیلی فیلترهای هارمونیکیو جبران ساز توان راکتیو، ساخت و تست تجهیزات فیلترهای هارمونیکی و جبران ساز توان راکتیو و سرانجام نصب و راه‌اندازی فیلترهای هارمونیکی و جبران ساز توان راکتیو در محل کارخانه چوکا به انجام رسید.

وی ادامه داد: هزینه‌های اجرای این طرح از محل صرفه‌جویی در هزینه قبوض برق کارخانه پس از دوازده ماه بازگشت.

وی درباره صرفه اقتصادی انجام ممیزی انرژی عنوان کرد: گاهی ممیزی انجام می‌دهید و متوجه می‌شوید که شرکت در مصرف انرژی مشکلی ندارد. در واقع ممیزی انرژی یک نوع کنترل فرآیند است. در کنترل فرایند ایرادات کار، شناسایی می‌شود و سپس به راهکارهای لازم در خصوص برطرف کردن مشکلات می‌پردازد. چنانچه مشکلات سیستم‌های موجود را رفع کنند، صرفه‌جویی خیلی بالایی ایجاد می‌شود.

تشکیل صندوق بهره‌وری در شستا

مدیر عامل شرکت افق تامین انرژی پارس از تشکیل صندوقی به نام صندوق بهره‌وری انرژی در مجموعه شستا خبر داد.

وی بیان کرد: ممیزی انرژی یک الزام قانونی برای تمدید پروانه بهره‌برداری است.

روحانی بحث نظارت بر بهره‌برداری نیروگاه‌ها و مشاوره به نیروگاه‌های شستا را یکی دیگر از وظایف این شرکت اعلام کرد.

وی افزود: ما ناظر بهره‌برداری و مشاوره نیروگاه ۶۰۰ مگاواتی طوس هستیم. همچنین ناظر بر بهره‌برداری از نیروگاه هزار مگاواتی خلیج فارس هستیم. طرح مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی سیکل ترکیبی نیروگاه خلیج فارس توسط شرکت افق تامین انرژی پارس تهیه شده است و می توان از آن به عنوان یک طرح مهم و ملی است.

روحانی افزود: اگر این طرح اجرا شود حدودا نزدیک به ۴۵۰ تا ۵۰۰ مگاوات انرژی به ظرفیت تولید نیروگاه افزوده خواهد شد.

کد خبر: 53085

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =