سامانه‌ای برای جویندگان اشتغال

پیگیری و جستجو در آگهی‌های اشتغال برای یافتن شغل مناسب به یکی از برنامه‌های روزمره کارجویان از اقشار مختلف تبدیل شده و کارفرمایان برای یافتن نیروی کار متناسب با فرصت شغلی از راهکارهای مختلف فراخوان، آگهی و روش‌های مرسوم دیگر استفاده می‌کنند.

به گزارش آتیه آنلاین، خلاء ارتباطی بین کارجویان، کارفرمایان نیازمند نیروی کار و مراکز کاریابی به عنوان فعالان حوزه شغل یابی در طی دهه های گذشته ضرورت تشکیل یک سامانه جامع ارتباط دهنده این سه رکن بازار کار را نشان داد.

در واقع بازار کار و اشتغال برای ساماندهی مناسب ارتباطی بین اجزاء بازار کسب و کار باید با بهره مندی از یک سیستم روشمند امکان ارتباط گیری نیروی کار با کارفرمایان و جذب در بازار کار را فراهم می آورد که این مهم برای کارجویان و کارفرمایان به عنوان یک الزام اثرگذار در بازار اشتغال از طریق «سامانه جستجوی شغل» تحقق یافت.

کارکرد سامانه جستجوی شغل

بر اساس تعاریف مرتبط با «سامانه جستجوی شغل» این سامانه در واقع محلی است که کارفرمایان برای درخواست نیروی کار مورد نیاز خود به آن مراجعه کرده و نسبت به ثبت اطلاعات خود اقدام می کنند و همچنین کسانی که کارجو هستند نیز با مراجعه به آن، اطلاعات خود را ثبت کرده تا شغل موردنظر خود را پیدا کنند.

فعالیت سامانه به این صورت است که کارجویان در سامانه ثبت‌نام و رزومه یا توانایی خود را درج می‌کنند و قسمتی از سامانه به عرضه و قسمتی دیگر به تقاضای شغل اختصاص دارد.

همچنین کارفرمایان می‌توانند در قالب امورات تعریف شده در این سامانه، تقاضای شغل دهند و فرصت شغلی خود را اعلام کنند و کارفرما یک کاریابی را در داخل سامانه مشخص می‌کند که کاریابی، با مشاهده ثبت‌نام شدگان در سامانه، بهترین رزومه را برای کارفرما ارسال می‌کند.

از طریق این سامانه، کارفرمایانی که نیاز به نیروی کار دارند، ثبت‌نام کرده و پس از بررسی به کاریابی‌ها متصل شده و می‌توانند درخواست خود را برای اخذ نیروی کار به ثبت برسانند.

همچنین، کارجویان نیز می‌توانند پس از ورود به سایت، نیازهای شغلی هر منطقه را بررسی نموده و پس از اتصال به کاریابی مورد نظر، شغل مناسب خود را با هزینه‌ای اندک، پیدا نمایند. یکی از توانمندیهای سامانه جستجوی شغل shoghl.mcls.gov.ir، نیز پردازش قرارداد کار دائم و موقت است.

از آنجا که تمامی کاریابی های داخلی به دستور دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی، ملزم به ثبت اطلاعات عملکرد خود در سامانه می باشند، این سامانه می تواند، جامعه بزرگتری از کارفرمایان و کارجویان را به یکدیگر، متصل نماید. بنابراین هم کارفرمایان و هم کارجویان، گزینه های انتخابی بیشتری خواهند داشت.

اهداف سامانه جستجوی شغل

سامانه جستجوی شغل با هدف اتصال کارجو به کارفرما و به اشتراک‌گذاری موثر فرصت‌های شغلی به نشانی اینترنتی https://shoghl.mcls.gov.ir توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه‌اندازی شده است، بر این اساس کارفرمایان و کارجویان می‌توانند با ثبت اطلاعات فردی و شغلی مورد نیاز خود با دفاتر کاریابی هماهنگ شده و اقدامات لازم را در راستای جذب نیروی کار انجام دهند.

دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی این وزارتخانه نیز در جهت تسهیل و تسریع در خدمت رسانی به کارجویان و افزایش میزان اشتغال اقدام به راه‌اندازی سامانه‌های اینترنتی همچون، سامانه جامع کاریابی karyabi.mcls.gov.ir و سامانه جستجوی شغل shoghl.mcls.gov.ir کرده است.

سامانه جستجوی شغل shoghl.mcls.gov.ir، با هدف کاهش هزینه های جستجوی شغل، بهبود و انسجام در عملکرد کاریابی‌ها و در نهایت افزایش اشتغال، ایجاد شده است.

از دیگر مزایای این سامانه اینکه با ورود اطلاعات و رزومه کارجویان در صورتی که به مهارت و تخصص خاصی نیاز داشته باشند، سازمان فنی و حرفه‌ ای کشور نیز می‌تواند با پیش‌بینی نیروی کار، کارجویان را به سمت مهارت‌آموزی و کسب تخصص، سوق داده و بستر کار آنها را فراهم آورد.

سامانه جامع شغل، امکاناتی را فراهم آورده تا کارجویان و کارفرمایان بتوانند، بهترین انتخاب را داشته و امکاناتی را به متقاضیان ارائه می دهد تا با صرف کمترین هزینه به مقصود خود برسند.

سامانه‌ای برای ثبت وقایع اشتغال

از زمان تصدی دولت یازدهم، ساماندهی سامانه‌های مختلف حوزه‌های اشتغال و کارآفرینی در دستور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفته است که سامانه رصد اشتغال مهمترین اقدام عملیاتی در این حوزه به شمار می‌رود و راه‌اندازی سامانه جستجوی شغل نیز در این بخش قابل معرفی است.

با توجه به فعالیت بیش از هزار و ۲۰۰ موسسه کاریابی در کشور، نیاز به ساماندهی و رصد آنلاین فعالیت و بررسی و ساماندهی شرایط اشتغال از این طریق، سامانه جستجوی شغل این مهم را بر عهده گرفته است و تا به امروز بیش از ۳۰۰ هزار فرصت شغلی در این سامانه بارگذاری شده است.  

مزایای سامانه جستجوی شغل

توسعه فعالیت سامانه جستجوی شغل به عنوان حلقه واسط ارکان بازار کار در قالب نیروی کار، کارفرما و موسسات فعال کاریابی در کشور علاوه بر کارکرد ساماندهی و برقراری بسترهای ارتباطی موثر در پیوند بین کارجو و کارفرما، شرایط کسب داده‌های آماری متمرکز بازار اشتغال را فراهم آورده و باعث شکل‌گیری سیاست‌های بازار کار متناسب با واقعیات این حوزه است.

همچنین وجود این سامانه به علت جذابیت‌ها در یافتن شغل و نیروی کار برای کارجو و کارفرما و همچنین مزیت بازار کار برای کاریابی‌ها، امکان جذب بیشتر و تمرکز حوزه بازار اشتغال را در قالب این سامانه افزایش می‌دهد.  

سامانه‌ای برای جویندگان اشتغال

کد خبر: 53178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =