از افزایش پوشش بیمه‌ای تا حمایت از بازنشستگان

وجود ۱۸ صندوق بیمه‌ اجتماعی در کشور برای تعمیم و گسترش پوشش بیمه‌ای جامعه برای بهره‌مندی افراد از خدمات بیمه، درمان و بازنشستگی ظرفیتی قابل توجه و نقش‌آفرین در جامعه است تا از این طریق مردم بتوانند از خدمات این سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌گر استفاده کنند.

به گزارش آتیه آنلاین،  طبق اصل۲۹ قانون اساسی، برخورداری از مزایای بازنشستگی، ازکارافتادگی، حمایت در زمان سالمندی، بی‌سرپرستی و مراقبت‌های پزشکی و بهداشتی، به عنوان حق همگانی و تکلیف دولت‌ها، اجرای این تکلیف از طریق سازمان‌های بیمه‌گر از جمله سازمان تأمین‌اجتماعی محقق می‌شود.

به همین منظور تعمیم پوشش بیمه به همه اقشار جامعه به عنوان یکی از رویکردها و از اهداف اساسی سازمان تأمین‌اجتماعی برای بهره‌مندی افراد از خدمات بیمه‌ای به شمار می‌رود که در دولت سیزدهم این مسئله به شکلی خاص دیده شده است.

تأمین اجتماعی در یکسال گذشته تصدی دولت سیزدهم برای گروه‌های فاقد بیمه اجتماعی سیاستگذاری و برنامه‌ریزی جدی داشته است که افزایش شمار بیمه‌شدگان در این یکسال اخیر به عنوان یکی از دستاوردهای مهم این سازمان در دولت سیزدهم به‌شمار می‌رود تا از این طریق ضمن شناسایی افراد بدون بیمه، شرایط بیمه شدن آنان را فراهم کند.  

با توجه به ابلاغ سیاست‌های کلان تأمین‌اجتماعی از سوی مقام معظم رهبری در تاریخ ۲۱ فروردین ۱۴۰۱، به موضوع گسترش پوشش بیمه که در سیاست‌های ابلاغی نیز مورد تأکید قرار گرفته، اهمیت بیشتری داده شد تا افراد فاقد بیمه هم بتوانند از خدمات بیمه‌ای، بازنشستگی و درمانی سازمان بهره‌مند شوند.

سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌ای در کشور،   بخش وسیعی از جامعه را در قالب ۵۰ درصد جمعیت کشور از جمله مستمری‌بگیران، بازنشستگان، ازکارافتادگان، بیماران صعب‌العلاج و خاص، کارگران و دیگر افراد جامعه را تحت مقررات حمایتی خود دارد.

اقدامات حمایتی تأمین اجتماعی از افراد فاقد بیمه
خدمات دولت سیزدهم با تدوین برخی از برنامه‌های تحولی به صورت جدی پیگیری شد که از مهمترین اقدامات در یکسال گذشته افزایش پوشش گستره جمعیت افراد فاقد بیمه بود تا این افراد هم بتوانند به عنوان یک حق همگانی از این خدمات استفاده کنند.

سازمان تامین اجتماعی به ۵۳ درصد از جمعیت کشور خدمات ارائه می‌دهد و ۴۵ میلیون نفر را هم تحت پوشش دارد، اما برای تعمیم و گسترش خدمات بیمه‌ای خود همچنان دنبال جذب بیمه‌شدگان است تا ضمن تضمینی برای آینده این افراد برای تعادل در منابع و مصارف خود نیز برنامه‌ریزی دقیق انجام دهد.

طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی یکی از این اقدامات حمایتی سازمان تأمین اجتماعی در طول یکسال گذشته در این دولت بود که توانست گروه‌هایی که از بیمه‌های اجتماعی بهره‌مند نبودند زمینه بیمه شدن برخی از این گروهها شامل دانشجویان و زنان خانه‌دار را برای استفاده از خدمات این سازمان فراهم کند.

اجرای طرح بیمه دانشجویی
بیمه دانشجویی تأمین اجتماعی ذیل طرح «بیمه فراگیر خانواده ایرانی» با سه نرخ ١٢ درصد، ١۴ و ١٨ درصد به دانشجویان خدمات ارائه می‌دهد و دانشجویان با پرداخت به ترتیب ۵١٨، ۶٠۴ و ٧٧٧ هزار تومان می‌توانند تحت پوشش بیمه‌های سازمان تأمین اجتماعی قرار گیرند.

نرخ پرداخت حق بیمه ۱۴ درصد (۱۲درصد سهم بیمه‌شده + ۲درصد کمک دولت)، تعهدات بازنشستگی و فوت بعد از این دوره (بازنشستگی) را شامل می‌شود. نرخ پرداخت حق بیمه ۱۶ درصد نیز که در حقیقت شامل ۱۴ درصد سهم بیمه‌شده به‌علاوه ۲درصد کمک دولت است، تعهدات بازنشستگی، فوت، قبل و بعد از بازنشستگی را دربرخواهد گرفت.

کامل‌ترین نرخ پرداخت حق بیمه (۲۰ درصد) نیز که شامل ۱۸ درصد سهم بیمه‌شده به همراه ۲درصد کمک دولت است، تعهدات مربوط به بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

زنان خانه‌دار، بهره‌مند از خدمات تأمین اجتماعی
همچنین زنان خانه‌داری که تاکنون از خدمات هیچ صندوق یا سازمان بیمه‌ای بهره‌مند نبودند در راستای اجرای طرح بیمه فراگیر در قالب سه نرخ تعیین شده که برای دانشجویان زمینه‌ای فراهم شده از این طریق بیمه شدند.

در دولت سیزدهم تعمیم و توسعه خدمات سازمان تأمین اجتماعی به خوبی برای گروه‌هایی همچون دانشجویان و زنان خانه‌دار اجرایی شد و در واقع تأمین اجتماعی زنان خانه‌داری را تحت پوشش خدمات بیمه‌ای، درمانی، بازنشستگی و ازکارافتادگی خود قرار داد.

به همین منظور دانشجویان و زنان خانه‌دار با انتخاب نرخ‌های تعیین شده می‌توانند امرپز خود را از خدمات این سازمان بهره‌مند سازند و در آینده نیز از خدمات بازنشستگی استفاده کنند.

امضای تفاهم‌نامه برای گسترش خدمات 
سازمان تأمین اجتماعی در دولت سیزدهم برای توسعه خدمات بیمه‌ای خود اقدامات جدی داشت تا از این طریق ضمن افزایش شمار بیمه‌شدگان بر بالابردن تعداد ورودی‌ها و افزایش منابع سازمان نیز همت داشته باشد.

در راستای بسط و توسعه گستره جمعیتی تحت پوشش این سازمان تفاهم‌نامه‌های متعددی برای بیمه دانشجویان دوره‌های دستیاری و دکترای تخصصی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی، تفاهم‌نامه بیمه نمایندگان فروش بیمه، تفاهم‌نامه‌های بیمه اعضای صندوق ذخیره بسیجیان و بیمه اعضای مراکز روانشناسی و مشاوره کشور در قالب بیمه‌های توافقی منعقد شد.

هدفگذاری افزایش یک میلیون بیمه شده جدید در سال ۱۴۰۱
اجرای طرح‌های اشاره شده در دولت سیزدهم باعث شد که ۲۷۰ هزار بیمه‌شده جدید در قالب اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی جذب شود البته هدف‌گذاری این سازمان برای افزایش پوشش بیمه‌ای برای یک میلیون بیمه‌شده است.

براساس اعلام سازمان تأمین اجتماعی از زمان آغاز طرح بیمه دانشجویی در حدود پنج برابر به بیمه‌شدگان این نوع بیمه افزوده شده است به گونه‌ای که در حال حاضر بیش از ۳۹ هزار نفر در حوزه بیمه دانشجویی تحت پوشش تأمین‌اجتماعی هستند که در مجموع وصول مبلغ ۸۱۳ میلیارد ریال را برای سازمان تأمین اجتماعی  به دنبال داشته است.

همچنین در پایان خردادماه سال ۱۴۰۱ تعداد ۱۰ هزار و ۶۸۴ بیمه شده دانشجویی جدید جذب شده که نسبت به مدت مشابه در زمان گذشته در سال۱۴۰۰ حدود ۴۸۰ درصد رشد را نشان می‌دهد که بر این اساس، ۸۲ درصد دانشجویان جذب شده در طرح بیمه دانشجویی در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفته‌اند.

افزایش حقوق حداقل بگیران با ۵۷.۴ درصد 
یکی دیگر از اقدامات مهم سازمان تأمین اجتماعی در راستای حمایت از بازنشستگان حداقل بگیر افزایش حقوق آنها در سال جاری با رشد ۵۷.۴ درصد بود که این اقدام نشان داد برای حمایت از این گروههای تحت پوشش سازمان همه اقدامات انجام می‌شود تا این قشر از خدمات مطلوب بهره‌مند شوند.

با توجه به حکم قانون بودجه سال ۱۴۰۱ (مصوب مجلس شورای اسلامی) در خصوص صندوق‌های مختلف بازنشستگی مبنی بر رشد ۱۰ درصدی حقوق بازنشستگان و در راستای هماهنگ‌سازی پرداخت حقوق در همه صندوق‌های بازنشستگی، برای این گروه از مشمولان که دارای دریافتی بیش از حداقل باشند، افزایش ۱۰ درصدی اعمال شد.

همچنین به منظور کمک به معیشت مستمری‌بگیران بالاتر از حداقل، علاوه بر ۱۰ درصد مذکور، مبلغ ۶۵۰ هزار تومان (تا سقف دریافتی ماهانه ۱۰ میلیون تومان) به صورت ماهانه پرداخت شود که در این زمینه سازمان تأمین اجتماعی برای این گروهها تغییراتی در پرداخت‌های آنها داشت.

براساس اعلام سازمان تأمین اجتماعی و تصویب هیات دولت و تصمیم وزرای هیات امنای سازمان تأمین اجتماعی در نهایت افزایش حقوق این گروهها با ۳۸ درصد همراه شد.  

حمایت از بیمه‌شدگان با طرح‌های حمایتی 
اجرای کامل قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست با حمایت از خانواده و تشویق به فرزندآوری، پرداخت کمک‌هزینه بارداری به صورت ماهیانه با هدف حمایت از مادران باردار و  پرداخت غیرحضوری کمک‌هزینه پروتز و اروتز از دیگر اقدامات حمایتی سازمان درر یکسال گذشته است.

عملیاتی کردن سامانه غیرحضوری و جامع کمیسیون‌های پزشکی و صرفه‌جویی ۳۵ درصدی نسبت به قبل در مصارف صندوق بیمه بیکاری از طریق پایش مقرری‌بگیران بیمه بیکاری نیز از اقدامات اثربخش حمایتی این نهاد است که در کارنامه دولت مردمی سیزدهم ثبت می‌شود.

همچنین افزایش سه درصدی تعداد بیمه‌شدگان با ماهیت اختیاری در راستای گسترش چتر بیمه‌ای، راه‌اندازی کارگزاری‌های خاص حقیقی بازرسی از دفاتر قانونی، انجام فرایند بازرسی از کارگاه‌ها توسط کارگزاری‌های رسمی، برون‌سپاری فرایند پیگیری وصول مطالبات سازمان توسط کارگزاری‌های رسمی تأمین ‌اجتماعی، ایجاد حساب کاربری مخاطبان از دیگر اقدامات در دولت سیزدهم است.

خدمات غیرحضوری سابقه پرداخت حق بیمه و نامنویسی و استعلام وضعیت بیمه شده و سرویس استحقاق درمان در چارچوب ارتقاء خدمات درمانی تأمین‌اجتماعی نیز اقدامات یکسال گذشته سازمان تأمین اجتماعی در دولت سیزدهم بوده است.

رشد ۲۷ درصدی پرداختی صندوق بیمه بیکاری، اشتغال مجدد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری، بهره‌مندی ۱۶۱ هزار نفر از مزایای بیمه بیکاری، رشد ۵۵ درصدی وصول حق بیمه بیکاری از بیمه‌پردازان، رشد ۱۳ درصدی وصول حق بیمه تأمین ‌اجتماعی در حقیقت به مفهوم افزایش منابع این سازمان از محل وصول حق بیمه از دیگر فعالیت‌های سازمان در زمان فعالیت این دولت بود.

افزایش ۴۴۱ درصدی هزینه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین‌ اجتماعی و انجام آن در ۲ مرحله در راستای حمایت از جامعه بازنشستگان، مستمری‌بگیران، بیکاران و آسیب‌دیدگان از کرونا در این دولت توسط سازمان تامین اجتماعی انجام شد.

تأمین‌اجتماعی یک سازمان بیمه‌گر اجتماعی با قدمت بیش از ۷۰ سال به عنوان مهمترین نهاد اجتماعی کشور و براساس مشارکت بیمه‌شده، کارفرما و دولت برنامه‌های عملیاتی خود را دنبال می‌کند و این سازمان اکنون به نیمی از جمعیت کشور خدمات ارائه می‌دهد.

در کشور ۱۵ میلیون بیمه‌شده اصلی به عنوان بیمه‌پرداز و حدود چهار میلیون مستمری‌بگیر شامل بازنشسته، ازکارافتاده و بازمانده تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند که با احتساب افراد تبعی بیمه‌شدگان و مستمری بگیران تقریباً ۴۵ میلیون نفر در داخل کشور از خدمات تأمین‌اجتماعی برخودار هستند.

گزارش از مهناز بیرانوند

کد خبر: 53188

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =