مراکز درمانی تامین‌اجتماعی در دسترس مرز نشینان

سرپرست بیمارستان تامین‌اجتماعی ارس (پارس‌آباد مغان- اردبیل)، این مرکز درمانی را به عنوان تنها مرکز بستری تامین‌اجتماعی در مناطق غربی استان اردبیل عنوان کرد که خدمات آن با استقبال مردم مواجه می‌شود و علاوه بر مردم منطقه بسیاری از ساکنان شهرهای اطراف مانند اصلاندوز و تازه‌کند از خدمات این بیمارستان بهره‌مند می‌شوند.

دکتر لیلا آذری‌نمین در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه این مرکز درمانی دارای ۵۴ تخت و ۴۶ تخت فعال است، افزود: بخش‌ بستری این مرکز درمانی از خدمات داخلی و جراحی زنان، داخلی و جراحی مردان، اطفال و نوزادان که دارای سه اتاق عمل فعال است و بلوک زایمان تشکیل شده است.

وی اظهار کرد: خدمات سرپایی این مرکز نیز شامل اورژانس، درمانگاه عمومی، دندانپزشکی، درمانگاه‌های تخصصی اطفال و نوزادان، جراحی عمومی، زنان و زایمان، داخلی و درمانگاه‌ مامایی است. همچنین خدمات پاراکلینیک بیمارستان را خدمات رادیولوژی، آزمایشگاه تشخیص طبی و داروخانه تشکیل می‌دهد و در حال حاضر بیش از ۲۲ پزشک متخصص، دندانپزشک، داروساز، پزشک عمومی و دکترای علوم آزمایشگاهی با این مرکز همکاری دارند.

سرپرست بیمارستان تامین‌اجتماعی ارس گفت: با توجه به واقع واقع شدن این بیمارستان در شهرستان پارس‌آباد مغان به عنوان یک شهر مرزی در شمال غرب کشور، خدمات این مرکز با استقبال ساکنان این شهر و شهرهای اطراف مواجه شده است و بسیاری از بیمه‌شدگان شهرهای اصلاندوز و تازه‌کند از خدمات این مرکز بهره‌مند می‌شوند.

آذری‌نمین تصریح کرد: به ویژه با اجرای طرح ارتقای هتلینگ و ادغام بخش‌ها که سبب بهبود کیفیت خدمات شده، این استقبال فزونی یافته است؛ به گونه‌ای که در سال ۱۴۰۰ تعداد ۴ هزار و ۵۲۱ بیمار از خدمات بستری این مرکز برخوردار شده و در بخش درمان سرپایی نیز تعداد ۱۸۵ هزار و ۴۷۲ نفر به پزشکان عمومی و ۱۱ هزار و ۹۶۵ نفر نیز به پزشکان متخصص مراجعه کرده‌اند. همچنین ۷ هزار و ۳۶۲ نفر نیز از خدمات دندانپزشکی بهره‌مند شده‌اند.

خدمات بیمارستان در کرونا

وی با اشاره به تمهیدات این مرکز درمانی برای پذیرش و درمان بیماران کرونا، ادامه داد: برای ارائه خدمات بهتر به بیماران مبتلا به کرونا و تسهیل در ارائه خدمات، اتاق تریاژ مخصوص بیماران کرونا تعبیه شد تا مراجعه کننده‌ها در بدو ورود به بیمارستان برای اقدامات درمانی تعیین تکلیف شوند.

سرپرست بیمارستان تامین‌اجتماعی ارس افزود: همچنین ملزومات و وسایل پیشگیری از کرنا مانند ماسک و محلول‌های ضدعفونی کننده در بیمارستان به میزان کافی مهیا و استفاده بیماران از وسایل بهداشتی حین دریافت خدمات اجباری شد.

آذری‌نمین فراهم کردن بسته‌های مخصوص احیای بیماران مبتلا به کووید۱۹ را از دیگر اقدامات برشمرد و گفت: همچنین برای جلوگیری از تجمع بیماران، ارائه نوبت‌ها به صورت تلفنی و اینترنتی انجام شد و تعداد پزشکان عمومی در شیفت‌ها نیز افزایش یافت. آموزش به کارکنان بیمارستان به منظور هدایت و مدیریت مناسب بیماران مبتلا به کرونا از دیگر تمهیدات این مرکز بوده است.

کمبود نیروی انسانی

وی با بیان اینکه این مرکز درمانی دارای ۱۹۱ نیروی انسانی شاغل است، اظهار کرد: از این تعداد، ۴۶ نفر را نیروهای بهیار، بهدار و منشی بخش تشکیل می‌دهد و ۱۰ پزشک عمومی و ۱۷ پزشک متخصص در این مرکز مشغول فعالیت هستند.

سرپرست بیمارستان تامین‌اجتماعی ارس ادامه داد: در این بیمارستان نیز مانند سایر مراکز کمبود نیروی انسانی وجود دارد و در حوزه پزشکان متخصص ارتوپدی، متخصص چشم، متخصص قلب، متخصص رادیولوژی، متخصص طب اروژانس و پرستاری این کمبود بارزتر است. برای رفع این مسئله لیست نیروهای مورد نیاز تهیه و به مدیریت درمان استان ارسال شده است.

تجهیزات مناسب بیمارستان

آذری‌نمین با اشاره به وضعیت تجهیزات و امکانات این مرکز درمانی، تصریح کرد: براساس آزمون کنترل کیفی و کالیبراسیون تجهیزات پزشکی، ۹۶ درصد تجهیزات بیمارستان با وضعیت مطلوب و قابل قبول ارزیابی شده است. نگه‌داشت و سرویس‌ها به موقع انجام شده و همه تجهیزات آماده به‌کار است و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد.

وی درخصوص روند دسترسی به داروهای مورد نیاز بیماران، افزود: داروهای مصرفی بیماران بستری به صورت حواله و از طریق سامانه HIS هر ۲۴ ساعت یک بار به داروخانه ارسال شده و داروهای مورد نیاز پس از شارژ و جمع‌آوری به منشی بخش تحویل داده می‌شود.

سرپرست بیمارستان تامین‌اجتماعی ارس اظهار کرد: در صورت مواجه شدن با کمبودهای دارویی، مراتب به مسئول امور دارویی (مسئول فنی داروخانه) اطلاع داده شده و این مسئول پی‌گیری لازم را از طریق مکاتبه با شرکت‌های پخش دارو به عمل می‌آورد و در صورت عدم موفقیت، تامین آن از طریق مدیریت‌ درمان استان پی‌گیری می‌شود. لازم است اشاره کنم، به علت افزایش قیمت داروها و کمبود آن در داروخانه‌های سطح شهر، آمار مراجعه به بیمارستان، افزایش یافته است.

اجرای طرح ارتقای هتلینگ

آذری‌نمین در زمینه اجرای طرح ارتقای هتلینگ در این مرکز درمانی، گفت: اجرای این طرح در بخش زنان به پایان رسیده و بهره‌برداری شده است. درحال حاضر این طرح در بخش اطفال با پیشرفت ۷۰ درصد و در بخش NICU با پیشرفت حدود ۸۵ درصد، درحال اجرا است.

سرپرست بیمارستان تامین‌اجتماعی ارس تصریح کرد: همچنین چهار طرح ارتقای هتلینگ شامل سیستم تهویه مطبوع بخش‌های بستری با میزان پیشرفت ۵۰ درصد، خرید دستگاه هواساز و چیلر سیستم گرمایشی به تعداد دو دستگاه با میزان پیشرفت ۸۰ درصد و احداث آسانسور با میزان پیشرفت ۷۰ درصد در دست اقدام قرار دارد.

آذری‌نمین با بیان اینکه این مرکز درمانی در زمینه رعایت استانداردهای اعتباربخشی حائز رتبه درجه یک شده است، ادامه داد: مسائلی مانند رایگان بودن انجام زایمان‌های طبیعی در مراکز دولتی، بالا بودن میزان سزارین در مقایسه با استاندارد و سهم عمده آن در اعمال جراحی و نامناسب بودن ساختار فیزیکی بخش اورژانس از جمله مسائل این مرکز درمانی را تشکیل می‌دهد.

سرپرست بیمارستان تامین‌اجتماعی ارس افزود: همچنین ادغام بخش‌های اطفال و زایمان به دلیل برنامه ارتقای هتلینگ، نداشتن پزشک رادیولوژیست در بیمارستان و عدم انجام سونوگرافی و CT اسکن در بیمارستان و کمبود نیروی متخصص در این زمینه از دیگر مسائلی است که با آن مواجه هستیم.

آذری‌نمین کمبود شدید فضای فیزیکی درمانی و پشتیبانی و عدم همکاری مرکز دانشگاهی در راستای کمبود نیروی متخصص ضریب کا را از سایر مسائل این مرکز درمانی عنوان کرد.

کد خبر: 53203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =