۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶
کد خبر: 53236

عملکرد و اقدامات تحولی سازمان در یک سال اخیر

دکتر سیدرضا کاظمی‌نیا، مدیر درمان تامین اجتماعی مازندران
عملکرد و اقدامات تحولی سازمان در یک سال اخیر

افزایش هزینه های سلامت ناشی از تغییر سبک زندگی مردم و همچنین سالمند شدن جمعیت بیمه شده، افزایش انتظارات بیمه شدگان، تغییر شیوه‌های ارائه خدمات و همچنین توسعه فناوری‌های مرتبط با سلامت و مشکلات اقتصادی کشور که همه آنها منجر به افزایش هزینه‌ها در حوزه سلامت گردیده از یک سو و واقعی نبودن تعرفه‌های خدمات درمانی از سوی دیگر، نسبت عملکرد به هزینه را در بخش درمان سازمان به صورت جدی کاهش داده است.

به گونه‌ای که اغلب مراکز درمانی ملکی توان جبران هزینه‌های خود را از محل عملکرد خود نداشته و ناکارآمدی خدمات در حوزه درمان مستقیم را رقم زده است. در حوزه درمان غیر مستقیم مشکلات و محدودیت‌های مالی، سازمان را  ترغیب نموده که خدمات را با کمترین هزینه و مطابق با تعرفه دولتی خریداری نماید؛ اما این شیوه خرید خدمت علاوه بر نادیده گرفته شدن مقوله خرید راهبردی منجر به افزایش تقاضای القایی توسط پزشکان، افزایش میزان پرداخت از جیب بیمه شدگان، تضعیف جایگاه نظارتی بیمه بر ارائه دهندگان و کاهش قدرت چانه زنی سازمان گردیده و به طور قطع در آینده نیز قادر به پاسخگویی به نیازهای بیمه شدگان به خصوص نیازهای نوپدید و نوین آنان نخواهد بود.

برخی از این مشکلات، از مشکلات ساختاری و درونی ریشه گرفته و بخش عمده‌ای از آن نیز از مدیریت و سیاست‌های کلان سازمان‌های متولی سلامت کشور منشا گرفته‌اند. اما به هر روی بازنگری در سیاست‌های کلان تولید و خرید خدمات با رویکردهای جدید در سازمان می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد، ارائه راهکارهای عملی برای کاهش سـهم مـردم در پرداخـت هزینـه‌هـای مرتبط با درمان و سلامت از طریق کارآمد سازی بیمه‌ تامین اجتماعی و جاری سازی جدی فرایندهای خرید استراتژیک و محافظت بیمه شدگان در برابر هزینه‌های درمان از طریق قطع ارتباطات مالی بین بخش درمان و بیماران همچنین اجرای درست نظام سطح بندی خدمات و نظام ارجاع و پایبندی به آن و همچنین خرید راهبردی خدمات بر اساس آن علاوه بر اصلاح نظام پرداخت در سازمان می‌تواند راهگشای مشکلات پیش گفت قرار گیرد.

ابلاغ سیاست‌های کلی تامین اجتماعی از جانب رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال جاری، نوید بخش حرکتی نوین در کشور در جهت رسیدگی و حل مشکلات حوزه تامین اجتماعی و به طور مشخص رفع مساله اول کشور یعنی فقر و تامین نیاز بخش بزرگی از جامعه خواهد بود. از این‌رو پیگیری و اجرای این رهنمودها علاوه بر تقویت جایگاه تامین اجتماعی در کشور، پایبندی به حقوق و رعایت تعهدات بین نسلی و عدم تحمیل طرح‌های فاقد تضمین مالی بین نسلی، حفظ قدرت خرید اقشار ضعیف جامعه، بسط و تأمین عدالت اجتماعی، کاهش فاصله طبقاتی، دسترسی آحاد جامعه به خدمات تأمین اجتماعی و محافظت از منابع مالی سازمان را به طور قطع به‌دنبال خواهد داشت.

سازمان تامین‌اجتماعی نیز به‌دنبال ابلاغ سیاست‌های کلی مذکور که سندی بالادستی و راهنمای عمل همه نهادهای نظام است و جاری سازی راهبردهای ۸ گانه مدیر عامل محترم سازمان، با تاکید بر تحول، عدالت و اعتماد با بسیج نیروهای خود، برنامه جامع تحقق این سیاست‌ها را تدوین نمود که مقوله‌هایی نظیر هوشمند سازی و توسعه خدمات غیرحضوری تأمین اجتماعی، تعمیم، گسترش و تنوع بخشی به پوشش بیمه‌ای، اصلاحات در راستای پایداری صندوق تامین‌اجتماعی، کنترل مصارف و هزینه‌ها، بهره‌وری و افزایش بازدهی دارایی‌ها، شناسایی زمینه‌های تخلف و فساد و مقابله با آن، توانمند سازی فرهنگی و اجتماعی، انسجام در فرآیند پاسخگویی و نظر سنجی ذی‌نفعان، مدیریت بهینه خدمات و صیانت مالی از بیمه شدگان در حوزه درمان، تحول و تعالی معنوی سازمان، به خوبی به آن توجه شده است.

از دیگر اقدامات تحولی که در یک سال اخیر به آن توجه گردید شناسایی و به‌کارگیری نیروهای فعال و خدوم در حوزه‌های مختلف کاری سازمان و همچنین توجه ویژه به امور فرهنگی و اجتماعی می‌باشد. مقوله فرهنگ و ارتباطات اجتماعی در سازمان از جمله اموری است که در سال‌های اخیر مورد بی مهری و کم توجهی قرار گرفته بود. تشکیل و فعال سازی بسیج جامعه پزشکی، تشکیل شوراهای عفاف و حجاب در مراکز و همچنین تجلیل و تکریم از بازنشستگان، آزادگان و ایثارگران از جمله اقدامات مهمی بود که در یک سال اخیر مورد توجه ویژه قرار گرفت. امید است با سرلوحه قرار گرفتن فرمایشات و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و اجرای راهبردهای ۸‌ گانه مدیر عامل محترم، در پرتو عنایات خاصه امام زمان (عج) در سایه همدلی و پرهیز از هرگونه منافع شخصی، صنفی و گروهی بتوانیم علاوه بر رفع چالش‌ها و مشکلات موجود، افق روشنی را برای سازمان تامین اجتماعی و به تبع آن ۴۵ میلیون بیمه شده سازمان ترسیم نماییم.

کد خبر: 53236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =