راهکارهای توسعه مشاغل خانگی

نگاهی به سهم حدود سه تا ۶ درصدی فعالیت ها و اشتغال خانگی از بازارهای تولید و اشتغال در کشور در مقایسه با ظرفیت‌های گسترده این بخش از کسب و کار و اقتصاد نشان از نبود سیاستگذاری اثربخش در سالهای گذشته و عدم بسترسازی لازم برای نقش‌آفرینی مشاغل خانگی در اقتصاد تولید است.

به گزارش آتیه آنلاین، ظرفیت‌های گسترده مشاغل خانگی در حوزه‌های مرتبط با اشتغال‌زایی و ارتقاء و رونق تولید، ضرورت اختصاص بخشی از هدفگذاری کلان اشتغال و اقتصاد تولید کشور را به این بستر مناسب اشتغال نشان می‌دهد که با بهره‌مندی از این فرصت مستمر امکان رشد و توسعه تولید و ایجاد فرصت‌های شغلی وجود دارد.

سهم درآمدی کشورهای توسعه‌یافته از مشاغل خانگی

مشاغل خانگی به آن دسته از فعالیت‌هایی اطلاق می‌شود که توسط عضو یا اعضاء خانواده در فضای مسکونی در قالب یک طرح کسب و کار، بدون مزاحمت و ایجاد اخلال در آرامش واحدهای مسکونی همجوار شکل می‌گیرد و به تولید خدمت و یا کالای قابل عرضه به بازار خارج از محیط مسکونی منجر می‌شود.

بررسی‌ها حاکی از این است که با توسعه فناوری‌های نوین به ویژه در حوزه دیجیتال و گسترش فضای مجازی، فرصت‌های زیادی برای شکل‌گیری مشاغل خانگی ایجاد شده به طوری که ۲۰ درصد درآمد کشورهای در حال توسعه از مشاغل خانگی به دست می‌آید و نمونه آن کشورهای چین و بنگلادش هستند و باید توجه داشت که کسب و کار خانگی از نظر ایجاد شغل، نوآوری در عرضه محصول یا خدمت موجب تنوع و دگرگونی زیادی در اجتماع و اقتصاد کشور می‌شود.

اشتغال سه میلیون نفری در حوزه مشاغل خانگی

بر اساس آخرین داده‌های آماری حوزه مشاغل خانگی، در حال حاضر سهم این مشاغل از اشتغال کل کشور بین ۳ تا ۶ درصد است که البته بر اساس نظر کارشناسان اشتغال این رقم قابلیت افزایش دارد و این در حالی است که این رقم در تولید ناخالص داخلی بین ۲ تا ۲.۵ درصد است.

تازه ترین آمارهای مرتبط با مشاغل خانگی نشان می‌دهد که بیش از ۳ میلیون نفر به طور رسمی تولید کننده محصولات مشاغل خانگی در کشور هستند که البته آمار حقیقی فعالان و تولیدکنندگان حوزه کسب و کار خانگی قطعا بیشتر از این رقم است و افراد بسیاری به طور غیررسمی در این مشاغل فعالیت دارند.

سیاستگذاری وزارت کار در توسعه مشاغل خانگی

توسعه مشاغل خانگی یکی از برنامه‌های مهم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در قالب فعالیت‌های دولت سیزدهم محسوب می‌شود و در این زمینه رشد سه برابری منابع مالی مشاغل خانگی و افزایش تسهیلات آن تا سقف ۲۰۰ درصد در سال‌ گذشته ثبت شده است.

بر اساس نظر کارشناسان حوزه بازار کسب و کار، توسعه مشاغل خانگی از برنامه‌های اثرگذار در حوزه های مرتبط با اشتغال و اقتصاد تولید محسوب می‌شود و یکی از محورهای اساسی این بخش، مشاغل خانگی متناسب با شرایط زندگی بانوان است که یاری‌رسان توسعه اقتصادی خواهد بود.

با نگاه به اینکه در قالب سیاست‌های وزارت کار از توسعه مشاغل و کسب‌وکار در حوزه زنان سرپرست خانوار حمایت شده، مشاغل خانگی ‌نقش مهمی در زیست‌بوم ملی اشتغال و توسعه اقتصاد کشور ایفا کرده و در مقایسه با سایر مشاغل، هزینه‌های به مراتب کمتری دارند.

سهم اشتغال مشاغل خانگی در کشورهای توسعه‌یافته

با توجه به اینکه فعالیت‌های مرتبط با مشاغل خانگی عمدتاً خانواده‌محور بوده و شرایط، ضروریات و مزایای خاص خود را دارا هستند در کشورهای توسعه‌یافته و صنعتی، مشاغل خانگی پیشرفت بسیاری داشته و بیش از ۲۳ درصد اشتغال در این کشورها را در اختیار دارند.

در کشور ما نیز به دلیل تنوع بالای جغرافیایی، قومیتی و فرهنگی، ظرفیت‌های بسیاری برای توسعه مشاغل خانگی و ایجاد فرصت های گسترده شغلی مرتبط و به دنبال آن حل چالش بیکاری وجود دارد که با هدفگذاری متناسب بر اساس واقعیت ها و توانمندی نیروی انسانی و ساختار مدیریتی امکا این امر وجود خواهد داشت.

الزام تغییر رویکرد تک بعدی به مشاغل خانگی

رئیس دبیرخانه مشاغل خانگی روز گذشته با اشاره به سهم ۳ درصدی مشاغل خانگی از بازار تولید و اشتغال کشور گفت: با تغییر رویکرد تک بعدی به مشاغل خانگی می توان این سهم را افزایش داد.

«آزیتا همتیان» در نشست «قرارگاه مهارت‌افزایی و اشتغال زنان خانه‌دار» افزود: یکی از مشکلات حوزه مشاغل خانگی در گذشته تعدد متولیان و فقدان یک شبکه منسجم و نظام‌مند از همه دستگاه های متولی در این حوزه بوده است.

وی تصریح کرد: با تدبیر دولت سیزدهم نسبت به این موضوع و هم افزایی بیشتر بین نهادهای متولی در این زمینه می‌توان بسیاری از مشکلات را رفع کرد.

وی ادامه داد: اکنون حدود ۵۱۵ رشته در حوزه مشاغل خانگی مانند کشاورزی، صنایع دستی، صنایع تبدیلی و... و. وجود دارد که بیشترین تمرکز بر روی حوزه صنایع دستی است.

رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: حمایت از مشاغل خانگی نیازمند شبکه سازی و هم افزایی همه دستگاه هاست.

تسهیلات اشتغال خانگی در بانک توسعه تعاون

محمد شیخ حسینی، سرپرست بانک توسعه تعاون در گفت‌وگو با آتیه آنلاین در خصوص ارائه تسهیلات لازم برای حمایت از توسعه مشاغل خانگی اظهار داشت: این بانک مبلغ ۱۰ هزارمیلیارد ریال تسهیلات را در راستای حوزه اشتغال خانگی برعهده داشته که تا به حال به میزان ۲۳ درصد از این رقم پرداخت شده و تا پایان سال ۱۴۰۱ نیز تمام این تسهیلات پرداخت خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به افزایش تسهیلات اعتباری بانک توسعه تعاون در راستای حمایت از تعاونی‌های اشتغال‌زا مشاغل مرتبط با اشتغال خانگی تصریح کرد: افزایش حدود ۷۰ درصدی پرداخت تسهیلات در مدت چندماهه سال‌جاری در مقایسه با سال ۱۴۰۰ در کارنامه فعالیت بانک توسعه تعاون به ثبت رسیده است.

تسهیلات راهگشای اشتغال در حوزه مشاغل خانگی

رشد حمایت‌های تسهیلاتی حوزه مشاغل خانگی علاوه بر ایجاد بسترهای فعالیت گسترده در این بخش، زمینه خلق فرصت‌های شغلی، رشد و توسعه تولیدات و اقتصاد تولید را نیز موجب خواهد شد.

 در این زمینه دولت و نظام بانکی کشور باید با ایجاد بسترهای مناسب حمایتی، ارائه تسهیلات لازم برای گسترش مشاغل خانگی و کمک به خلق موقعیت‌های شغلی را در دستور کار داشته باشند.

راهکارهای حمایتی از فعالان اشتغال خانگی

فعالان و تولیدگران شاغل در حوزه مشاغل خانگی علاوه بر حمایت‌های مالی و تسهیلاتی به دلیل مشکلات موجود در راستای رونق تولید، نیازمند ارائه بسته‌های حمایتی گسترده در بخش‌های مختلف مالیاتی، بازار فروش، ساماندهی شاغلان و بازار کسب و کار اشتغال خانگی، تسهیل صدور مجزوهای اشتغال و البته هدفگذاریهای کلان این حوزه هستند.

پرداخت مالیات از طرف شاغلان حوزه کسب و کار به همان اندازه که در بسیاری از شرایط رونق‌بخش اقتصاد و یاری‌رسان تولید است، معافیت‌های مالیاتی در برخی شرایط به دلیل رونق اشتغال و تولید می‌تواند زمینه ساز رشد اقتصادی مستمر و پرداخت مالیات در آینده توسط صاحبان کسب و کار را به دنبال داشته باشد.

همچنین در شرایطی که بازار فروش نامناسب برای تولیدات شاغلان در بخش‌های مختلف بخصوص فعالان حوزه اشتغال خانگی به عنوان یکی از آسیب‌های این بخش به‌شمار می‌رود، فراهم‌سازی بسترهای بازار فروش مناسب برای محصولات بازار خانگی در داخل و خارج از کشور به عنوان یک ضرورت و مزیت مطرح است.

ساماندهی فعالان و شاغلان حوزه مشاغل خانگی در قالب ارائه و اجرای سیاست‌های کلان این بخش توسط دولت و نهادهای مرتبط علاوه بر ایجاد بستر اثرگذار فعالیت اشتغال و تولید، ارتقاء بهره‌وری در این خصوص را به دنبال خواهد داشت.

توسعه اشتغال خانگی در مسیر توانمندسازی زنان سرپرست خانوار

نگاه به اشتغال خانگی در چارچوب حمایت از زنان سرپرست خانوار و توانمندسازی اقشار محروم جامعه با توجه به جمعیت بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزارنفری زنان سرپرست خانوار کشور، مزایای رشد فرصت‌های شغلی، توانمندسازی زنان سرپرست خانوار، حمایت از اقشار دهک‌های پایین درآمدی و تقویت اقتصاد خانوار و پایداری خانواده را به دنبال دارد.

بر اساس جدیدترین آمارهای جمعیتی کشور، مردان سرپرست خانوار از ۱۸ میلیون و ۳۶۰ هزار نفر در سال ۱۳۹۰ به بیش از ۲۲ میلیون نفر در رسیده و این درحالی است‌ که در این مدت، تعداد زنان سرپرست خانوار از ۲ میلیون و ۷۷۳ هزار نفر به بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر افزایش یافته است.

کد خبر: 53349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =