۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۲
کد خبر: 53353

سهم بالای کارگران ساده غیرماهر از بازار کار

احسان احمدی – روزنامه‌نگار
سهم بالای کارگران ساده غیرماهر از بازار کار

نگاهی به داده‌های آماری اشتغال در بازار کار و به طور خاص در بین گروه‌های شاغل "مزد و حقوق‌بگیر بخش خصوصی ۱۵ ساله و بیشتر" نشان از سهم ۲۸.۲ درصدی گروه شاغل "کارگران ساده" از بین تمامی اقشار فعال و شاغل در این حوزه دارد.

با آگاهی نسبت به اینکه به طور طبیعی بازار کار و تولید در حوزه‌های مختلف نیازمند حضور بخشی از نیروی کار به عنوان کارگران ساده برای اشتغال در بخش‌های مختلف است، اما از مبحث مهارت‌آموزی نیروی کار و تربیت کارگران ماهر نباید غافل شد.

کارگران ساده شاغل در این حوزه‌های کاری در حالی سهم بالایی از نیروی کار شاغل را در بین گروه‌های شاغل "مزد و حقوق‌بگیر بخش خصوصی ۱۵ ساله و بیشتر" به خدو اختصاص داده‌اند که صنعتگران و کارکنان مشاغل مربوط، متصدیان ماشین آلات و دستگاه ها و مونتاژکاران، کارکنان خدماتی فروشگاه‌ها و بازارها و نیروی کار متخصص به ترتیب ۲۰.۸ درصد، ۱۳.۹درصد، ۱۳.۲ درصد و ۹.۶ درصد از سهم بازار را به عنوان نیروهای کار اکثرا دارای مهارت در اختیار دارند.

اهمیت و ضرورت تربیت نیروی کار دارای مهارت در راستای ایجاد بسترهای ارتقاء شغلی، افزایش بهره‌وری نیروی کار و خروجی تولید و خدمات و همچنین توسعه‌محوری بر مبنای رشد سطح مهارت نیروی کار در جامعه دهه‌ها است که در حوزه اشتغال و تولید کشورهای توسعه‌یافته نهادینه شده و منجر به شکل‌گیری انقلاب مهارتی در این کشورها و تسریع در چرخه توسعه اقتصادی شده است.

توجه به خروجی اثرگذاری حضور نیروی کار ماهر در هر سطحی از مهارت نسبت به شرایط اشتغال و بازار کسب و کار، علاوه بر اینکه ارتقاء سطح رویکردی حوزه اشتغال را موجب شده، شرایطی برای رشد عملکرد تولیدگران را بر اساس بهره‌وری بالا فراهم می‌آورد.

کارجویانی موفق به یافتن اشتغال مناسب برای خود نشده‌اند، حتماً یکی از دلایل این مهم را در نداشتن مهارت‌های فنی و حرفه‌ای برای جذب در بازار کار می‌بینند و در این زمینه نیروی کار در قالب کارگران ساده حتماً آسیب بیشتری از عدم مهارت را تجربه کرده‌اند.

نظر کارشناسان بازار کار و تولید نیز بر این است که نیروی کار بدون مهارت که عمدتاً در بخش‌های تولیدی و خدماتی تحت عنوان کارگران ساده شناخته می‌شوند، برای ارتقاء شغلی حتماً نیازمند کسب مدارک مهارتی و در واقع گام نهادن در مسیر مهرات‌آموزی است که عواید آن شامل خود افراد و کارگاه‌های خواهد شد.

بر اساس داده‌های آماری حوزه اشتغال بخش قابل توجهی از افراد جویای کار به دلیل عدم مهارت در حوزه‌های مرتبط با شغل موردنظر، حتی با دارا بودن مدارک دانشگاهی در سطوح بالا در اغلب اوقات موفق به یافتن شغل مرتبط تمام‌وقت نشده و در واقع بی‌مهارتی را به عنوان مانعی در مسیر اشتغال می‌بینند.

این در صورتی است که بر اساس اعلام سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در حدود ۴۰ درصد مراجعین به این سازمان که خواستار گذراندن دوره‌های مهارت‌آموزی هستند از اقشار تحصیلکرده دانشگاهی بوده که به دلیل عدم توجه به مسئله مهارت‌آموزی با چالش بیکاری مواجه شده و الزام کسب آموزش‌های مهارتی فنی و تخصصی را راهکار برون‌رفت از آن می‌دانند.

کارگران ساده با جمعیت بالای اشتغال در بخش‌های مختلف نیز با درک اهمیت مهارت در راستای ارتقاء باید از امکان آموزش‌های مهارتی بیشترین بهره را برده و در مسیر تبدیل شدن به نیروی کار ماهر گام بردارند.

کد خبر: 53353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =