۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱
کد خبر: 53358

تحول در برنامه‌های حوزه درمان

دکتر جلال شجاعت، مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان فارس
تحول در برنامه‌های حوزه درمان

توسعه و تعمیم نظام تامین اجتماعی همواره یکی از اهداف راهبردی جوامع توسعه یافته و در حال توسعه بوده است چراکه گسترش پوشش‌های بیمه‌ای و حمایتی موجب افزایش شاخص امید به زندگی، کاهش ریسک و امنیت نیروی کار در دوران کهولت و بازنشستگی و تاثیر کلی آن در عرصه‌های مختلف زندگی می‌شود.

اگرچه طی سال‌های گذشته تلاش‌های موثری در جهت گسترش نظام تامین اجتماعی در کشور صورت گرفته و بسیاری از افراد جامعه تحت پوشش حمایت‌های نظام تامین‌اجتماعی قرار گرفته‌اند، روند مذکور نتوانسته است از نظر اصول فراگیری، کفایت و جامعیت، دربر گیرنده اهداف مورد نظر جامعه امروز ایران باشد. با توجه به تحولات اقتصادی و اجتماعی سال‌های اخیر، اتخاذ برنامه‌های راهبردی و تحولی در سازمان ضرورت پیدا می‌کند.

در راستای راهبردهای کلان سازمان و همراه با سیاست‌های دولت سیزدهم و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با رویکردهای سه گانه تحول، عدالت و اعتماد، برنامه تحولی سازمان تامین اجتماعی با سه جهت گیری مشخص از قبیل تحول در چشم انداز، تحول در جهت گیری و تحول در روندها و با هدف افزایش کارایی و اثربخشی فعالیت‌ها و در نهایت افزایش اعتماد مردم، بازطراحی و تحول در سازمان شکل گرفت.

علی‌رغم وجود بحران‌های اقتصادی و اجتماعی ناشی از تحریم‌های ظالمانه، شیوع بیماری کرونا در دو سال گذشته در کشور، سازمان تامین‌اجتماعی با محوریت سه اصل تحول، عدالت و اعتماد و هدف افزایش رضایت‌مندی بیمه شدگان فعالیت نموده که در ادامه به بخشی از اقدامات انجام گذشته در سال گذشته تاکنون اشاره می‌شود.

مطالعه و برنامه‌ریزی در راستای اجرای سیاست‌های ۹ گانه مقام معظم رهبری به منظور استقرار نظام رفاه و تامین اجتماعی به صورت جامع، یکپارچه، فراگیر و چندلایه، پایبندی به رعایت حقوق بین‌نسلی، بسط و تامین عدالت اجتماعی، تحکیم نهاد خانواده و فرزندآوری، اصلاح قوانین، ساختار و تشکیلات سازمان‌های بیمه‌گر، که همه قدمی بزرگ در راستای توسعه نظام رفاه و تامین اجتماعی در کشور می‌باشد.

- طرح فراگیر خانواده ایرانی، با توجه به اصل ۲۹ قانون اساسی که برخورداری از مزایای تامین‌اجتماعی را حق همگانی دانسته و ماده قانون تامین‌اجتماعی که بر اجرا، تعمیم و گسترش بیمه‌ها تاکید دارد، سازمان، طرح فراگیر خانواده ایرانی را در دستور کار خود قرار داده است. در قالب این طرح بیمه زنان خانه دار و فرزندان دانشجو در دستور کار قرار دارد و فرزندان دانشجو که صرفا تحت تکفل پدر و مادر باشند می‌توانند از مزایای طرح، بهره‌مند و خدمات درمانی دریافت نمایند و چون تحصیل، شغل محسوب نمی‌شود، اگر دانشجو مشمول دریافت مستمری باشد همچنان می‌تواند مستمری خود را دریافت نماید. شرط سنی در این طرح، حداقل ۱۸ و حداکثر ۵۰ سال است.

- طرح تحول دیجیتال، طرح ۳۰۷۰ به منظور ارائه ۳۰ خدمت به شکل غیرحضوری و کاهش چشمگیر مراجعات، اقدامی ارزشمند و تحولی بزرگ در خدمات دیجیتال تامین‌اجتماعی محسوب می‌گردد که طی آن بخش اصلی خدمات بیمه شدگان، کارفرمایان و در مواردی مستمری بگیران، غیرحضوری خواهد شد که در این راستا تاکنون ۱۷ خدمت رونمایی گردیده و تا بهمن ماه سال جاری به ۳۰ خدمت افزایش خواهد یافت. نسخه الکترونیک نیز یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های تحول دیجیتال در درمان تامین‌اجتماعی می‌باشد که مهمترین مزایای این طرح عبارتند ازسهولت انتقال نسخه پزشکی از پزشکان و مراکز درمانی به داروخانه‌ها و آزمایشگاه، امکان دسترسی به سوابق بیماری، حفظ نسخه بیمار در صورت مفقود شدن نسخه کاغذی یا دفترچه بیمار، امنیت بیشتر برای ذخیره اطلاعات پزشکی و افزایش سرعت خدمت رسانی پزشکان.

- با توجه به این امر که درمان یکی از تعهدات مهم و اصلی سازمان بوده و در تامین سلامت جامعه به‌خصوص سلامت بیمه شدگان، بازنشستگان و خانواده آنها تاثیر بسزایی دارد، توسعه و ارتقاء خدمات درمانی از اهداف اصلی برنامه‌های تحولی سازمان محسوب می‌شود. تمرکز راهبردی بر موضوع اجرای سطح بندی خدمات و بررسی راهکارهای نظام ارجاع در درمان مستقیم در دستور کار قرار گرفت.

برنامه‌های مرتبط با تولید و پشتیبانی از نیروی کار از قبیل امهال حق بیمه سهم کارفرمایی کارگرهای متاثر از شیوع بیمه کرونا و تعمیم و گسترش پوشش بیمه‌ای برای اقشار فاقد پوشش بیمه‌ای متناسب با بازار کار، همچنین تداوم استمرار اجرای طرح مشوق بیمه‌ای سهم کارفرما برای اشتغال فراغ‌التحصیلان دانشگاهی) ماده ۷۱ (تا پایان برنامه ششم توسعه، تمدید و تجدید کارت بازرگانی و پروانه کسب کارگاه‌ها و کارفرمایان از طریق وب سرویس و ارتباط با اتاق بازرگانی، از دیگر برنامه‌های تامین‌اجتماعی در حوزه تولید و پشتیبانی از نیروی کار و بازیگران عرصه کار است.

- تجمیع، روانسازی و تلخیص ضوابط، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها و توسعه و بسط سامانه ارتباط مردمی به منظور ارتباط مستقیم با خدمت گیرندگان، رسیدگی به شکایات و تامین انتظارات آنان از جمله برنامه‌های تحول سازمان در سال گذشته بوده است.

ارتقاء و تحول در حوزه درمان و بیمه‌ای، ارائه خدمت با کیفیت با در نظر گرفتن استانداردهای لازم از مهم‌ترین اهداف و اولویت‌های سازمان تامین‌اجتماعی می‌باشد. از آنجایی که تدوین برنامه ریزی استراتژیک از جمله پیش نیازهای اصلی و موفقیت سازمانی به شمار می‌رود و سازمان تامین‌اجتماعی به‌ عنوان بزرگترین سازمان ارائه دهنده خدمات بیمه‌ای کشور و در تعامل و متاثر از محیط اطراف (شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی) کشور می‌باشد. پیش‌بینی و تعیین اهداف و برنامه بلند مدت و راهبردی ضروری می‌باشد.

کد خبر: 53358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =