ضرورت به‌روز رسانی فارماکوپه دارویی تامین‌اجتماعی

رییس بیمارستان تامین‌اجتماعی ‌دکتر غرضی سیرجان (استان کرمان)، تامین دارو برای بیماران بستری و سرپایی این مرکز را بدون وقفه عنوان کرد؛ اما ادامه این روند را نیازمند حمایت بیشتر سازمان از مراکز ملکی دانست و نیز به‌روز رسانی کردن فارماکوپه دارویی تامین‌اجتماعی را برای دسترسی بیماران به داروهای جدید ضروری اعلام کرد.

دکتر مهدی ابنا در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با اشاره به وضعیت دسترسی به دارو در این مرکز درمانی، افزود: با تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی همکاران در امور دارویی، تاکنون مشکلی در ارائه دارو در بخش‌های بستری و سرپایی بیمارستان ایجاد نشده است.

وی اظهار کرد: هرچند تامین دارو درحال حاضر نیاز به پی‌گیری و صرف وقت و انرژی دارد، اما با توجه به احساس وظیفه در قبال بیمه‌شدگان برای تامین دارو و تجهیزات مصرفی آن‌ها، با قبول سختی‌ها و مشکلات، این وظیفه را ادا می‌کنیم.

رییس بیمارستان ‌دکتر غرضی سیرجان گفت: با توجه به گرانی دارو به ویژه در شرایط کنونی، خرید دارو و تجهیزات و انباشت بدهی سنگین به شرکت‌های دارویی از مشکلات حوزه دارویی ما را تشکیل می‌دهد.

ابنا تصریح کرد: در بیمارستان دکتر غرضی، همواره تلاش کرده‌ایم که حداقل بدهی را به شرکت‌های دارویی داشته باشیم و خوشبختانه خوشنامی خود را حفظ کرده‌ایم؛ اما در سال‌های اخیر و به ویژه ماه‌های گذشته به دلیل انباشت بدهی به شرکت‌های دارویی با مشکلاتی مواجه شده‌ایم که امیدواریم سازمان عنایت و توجه ویژه‌ای در این خصوص به مراکز ملکی خود داشته باشد.

وی به‌روز رسانی کردن فارماکوپه دارویی تامین‌اجتماعی را نیز از دیگر مسائل ضروری عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به نیاز روزافزون بیماران به داروهای جدید و نیز توصیه پزشکان به استفاده از این داروها و برخی اقلام تخصصی، امید است، به‌روز کردن و اصلاح فارماکوپه دارویی بیمارستان‌ها مورد نظر قرار گیرد تا امکان ارائه خدمات مطلوب درمانی و دارویی به بیمه‌شدگان تامین‌اجتماعی فراهم شود.

رییس بیمارستان ‌دکتر غرضی سیرجان با اشاره به رتبه بیمارستان در استقرار استانداردهای اعتباربخشی، افزود: با توجه به پیشینه بیمارستان که همواره یکی از بیمارستان‌های مطرح کشور در اخذ گواهی‌های استاندارد بوده است، در استاندارد اعتباربخشی وزارت بهداشت نیز این مرکز درمانی موفق به اخذ رتبه درجه یک برتر شده است و این درجه اعتباربخشی از این جهت حائز اهمیت است که در مجموع بیمارستان‌های ملکی تامین‌اجتماعی تنها دو بیمارستان حائز این رتبه شده‌اند؛ یکی بیمارستان دکتر غرضی سیرجان و دیگری بیمارستانی در اصفهان.

ابنا اظهار کرد: همچنین در کل استان پهناور کرمان و در بین بیمارستان‌های دانشگاهی، خصوصی، نیروهای مسلح و بیمارستان‌های تامین‌اجتماعی، بیمارستان دکتر غرضی سیرجان حائز رتبه یک برتر اعتباربخشی شده است.

وی گفت: از طرفی در یک بررسی که از سوی دانشکده علوم‌پزشکی سیرجان انجام شده، مشخص شده است که در نیمه جنوبی کشور، تعداد بیمارستان‌هایی که موفق به کسب رتبه یک برتر شده‌اند به تعداد انگشتان یک دست نمی‌رسد و این موفقیت بیمارستان مرهون تلاش و همدلی کارکنان آن شامل کادر درمان، فنی، پشتیبانی، اداری و همه افرادی است که در کسب این رتبه و ارتقا و بهبود کیفیت خدمات بیمارستان تلاش شبانه‌روزی و بی‌وقفه داشته‌اند.

عملکرد بیمارستان در چهار محور

رییس بیمارستان ‌دکتر غرضی سیرجان با بیان اینکه این مرکز درمانی در ۸- ۷ سال گذشته در چهار محور شاخص، عملکرد مطلوب و کارنامه درخشانی داشته است، تصریح کرد: اولین محور، کسب درجه یک به ویژه یک برتر در استانداردهای اعتباربخشی وزارت بهداشت و تلاش بی‌وقفه برای ارتقای کیفیت و حفظ این جایگاه است.

ابنا ادامه داد: محور دوم، توسعه و تجهیز فضاهای فیزیکی بیمارستان است؛ برنامه‌ توسعه‌ بیمارستان دکتر غرضی بدون وقفه ادامه پیدا کرده و به مصداق شعر معروف «امشب صدای تیشه از بیستون نیامد/ شاید به خواب شیرین، فرهاد رفته باشد»، روزی را نداشتیم که صدای تیشه و کلنگ از بخش‌ یا بخش‌های بیمارستان به گوش نرسد و امور عمرانی، توسعه بیمارستان و استانداردسازی فضاهای فیزیکی تعطیل شود. بی‌شک این تلاش و کوشش در راستای ارتقای خدمات بیمارستان انجام شده و بسیاری از بخش‌ها و قسمت‌های بیمارستان بازسازی و استانداردسازی شده است.

وی سومین محور عملکردی بیمارستان را جلب و جذب مشارکت‌های مردمی عنوان کرد و افزود: همان‌طور که می‌دانیم، بیمارستان‌های تامین‌اجتماعی عموما از اقبال کمی برای کمک‌های خیرین برخوردارند؛ زیرا استنباط بر این است که این مراکز به دلیل اتصال به سازمان، نیازی به کمک‌های مردمی ندارند و در نتیجه بیشتر این کمک‌ها، جذب بیمارستان‌های دولتی می‌شود.

رییس بیمارستان ‌دکتر غرضی سیرجان اظهار کرد: اما بیمارستان دکتر غرضی سیرجان با اقبال توجه کمک‌های خیرین و مردم به ویژه در شرایط همه‌گیری برخوردار شد که نشان از جایگاه مناسب این مرکز درمانی در بین افراد جامعه است.

ابنا گفت: چهارمین محور عملکردی مربوط به ارائه خدمات سرپایی و بستری است؛ مدعی هستیم که در این زمینه بیمارستان به نحو احسن عمل کرده و توانسته‌ است خدمات مورد نیاز بیماران مبتلا و مشکوک به کووید۱۹ را در بخش‌های بستری و سرپایی با کیفیت و کمیت بالا ارائه دهد.

وی تصریح کرد: تشکیل تیم‌های تنفسی و نجات جان بیماران، آمار بسیار پایین مورتالیتی و موربیدیتی ناشی از بیماری کووید۱۹، آمار بسیار پایین درگیری پرسنل و مورتالیتی پرسنل بیمارستان و حفاظت مناسب از همکاران به عنوان شاخص‌هایی است که نشانگر ارائه خدمات مطلوب این بیمارستان در دوران همه‌گیری است.  

رییس بیمارستان ‌دکتر غرضی سیرجان با اشاره به مهمترین چالش بیمارستان، ادامه داد: درحال حاضر کمبود منابع انسانی مهمترین مسئله پیش‌ روی بیمارستان است؛ با توجه به بازنشستگی تعداد زیادی از کارکنان و نیز توسعه فضای فیزیکی بیمارستان، نیازمند اصلاح چارت سازمانی و شاکله منابع انسانی بیمارستان هستیم. انتظار می‌رود رفع کمبود نیروی انسانی در بخش‌های درمانی و پشتیبانی با پی‌گیری‌های مناسبی که مدیریت درمان استان دارد و نیز از طریق برگزاری آزمون‌های استخدام سازمان، نتیجه‌بخش باشد.

کد خبر: 53388

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 7 =