اشتغال ۲۵۰ هزارنفر در حوزه فرش دستباف

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۲۵۰ هزار نفر در این بخش اشتغال دارند، گفت‌ :این اتحادیه در حال حاضر ۱۴۸۲ تعاونی را در سراسر کشور تحت پوشش این اتحادیه هستند.

به گزارش آتیه آنلاین، عبدالله بهرامی، مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف در جریان نمایشگاه هفته تعاون با عنوان "رسم تعاون" اظهار داشت : خدمات آموزش، بیمه قالیبافان و بسیاری از خدمات مرتبط دیگر به اعضای اتحادیه ارائه می شود.  
وی افزود : در شرایط همه گیری کرونا در طول بیش از دو سال گذشته خدمات اتحادیه به صورت غیرحضوری به اعضای اتحادیه در حال ارائه است.  
به گفته او:فرش دستباف کمک بسیاری به زنان جامعه در حوزه های مختلف کرده.  
بهرامی تصریح کرد :در حدود ۲ دهه گذشته در قالب صادر کننده اول فرش دستباف در جهان بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار صادرات فرش دستباف به کشورهای مختلف صورت گرفته است.  
وی اضافه کرد : در سالهای گذشته حدود ۳۰ درصد صادرات فرش دستباف و بازار فرش ایران در جهان به علت تحریم ها از دست رفت.  
مدیرعامل اتحادیه فرش دستباف گفت: در سال‌های کرونا نیز به علت عدم برگزاری نمایشگاه های این حوزه آسیب های فراوانی به فعالیت های این حوزه وارد شد.  
وی ادامه داد: حداقل ۲۵۰ هزار نفر در قالب ۱۳۰ هزارکارگاه فرش بافی در حوزه فرش دستباف در سطح کشور در قالب تعاونی ها فعال هستند.  
بهرامی افزود : صدور کارت قالیبافی برای تمامی هموطنان شاغل در این حوزه به صورت الکترونیکی انجام می شود.  
وی همچنین بیان کرد : تمامی تولیدات عرضه شده در نمایشگاه هفته تعاون با شناسنامه و گارانتی ۱ صورت می گیرد.  
او تامین مواد اولیه را برای فعالان حوزه فرش  دستباف در اولویت اتحادیه دانست و گفت: ظرفیت بسیار بالایی در حوزه تولیدات فرش دستباف وجود دارد.  
مدیر عامل اتحادیه تعاونی فرش دستباف افزود : بافندگان که دارای بیمه تامین اجتماعی نیستند، امکان تحت پوشش قرار گرفتن بیمه با پرداخت  سهم حق بیمه توسط دولت وجود دارد.  
بهرامی بیان داشت: تا سال ۱۳۹۲ حدود ۴۵۰ هزارنفر تحت پوشش تامین‌اجتماعی قرار گرفتند که عدم تامین منابع توسط دولت وقت موجب آسیب هایی در این بخش شده است.  
وی با اشاره به اینکه در حوزه فرش دستباف ظرفیت های بزرگی در کشور وجود دارد، تصریح کرد : امیدواریم در دولت سیزدهم حمایت های لازم از این قشر هنرمند صورت گیرد.  
وی گفت: سند راهبردی فرش دستباف را در اتحادیه تدوین کرده ایم و چشم انداز لازم در این سند دیده شده است.  
بهرامی ادامه داد : از قرن ۱۲ فرش ایران تجاری شدن و برای اولین بار در سال‌های گذشته جایگاه اول ایران در این حوزه با چهارم جهان نزول پیدا کرد.  
مدیرعامل اتحادیه فرش دستباف افزود : فرش دستباف به عنوان کالای دوستدار محیط زیست در سطح جهان مطرح است.  
وی با بیان اینکه ۱۷۸۳ تعاونی فرش دستباف در کشور فعال هستند، افزود: بیاری از افراد فعال و متخصص در این بخش به دلیل عدم مهیا بودن شرایط، مجبور به فعالیت در دیگر کشورها شده و در واقع تبدیل به رقیب فعالان داخلی شده اند.  
بهرامی ادامه داد : در کشور ما تولید فرش دستباف به صورت خانگی انجام می شود و تولیدیهای متمرکز این حوزه معمولا غیرفعال هستند.  
وی گفت : مرکز میلی فرش ایران به عنوان متولی دولتی حوزه فرش به علت های مختلف، شرایط مناسبی را در این حوزه ایجاد نکرده است.

مدیر عامل اتحادیه تعاونی فرش دستباف با اشاره به اینکه در سطح کشور در حدود هشت هزار نفر به عنوان کارشناسان حوزه فرش دستباف در حال فعالیت هستند که باید مورد توجه سیاستگذاران تولید در این حوزه قرار گیرند.  
وی گفت :صنعت‌ فرش در حال حاضر در حدود نیم درصد از GDP اقتصاد کشور را دارا است  که نیازمند بسترسازی برای افزایش این سهم هستیم.  
بهرامی اظهار داشت : زمانی که حرف از هنر در جهان صورت‌ می گیرد، فرش دستباف ایرانی مورد توجه جهانیان است.

کد خبر: 53395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =