افزایش دوبرابری کمک هزینه مسکن مددجویان در دولت سیزدهم

کمک هزینه مسکن خانواده‌های دارای دو عضو معلول به بالا در یکسال خدمت دولت سیزدهم دوبرابر افزایش یافته تا گام‌های بلندی برای صاحب خانه شدن این قشر از جامعه برداشته شود.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از حوزه استان‌های ایرنا: یک سال از سپردن سکان اداره کشور به دولت سیزدهم می‌گذرد، دولتی که به ریاست آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی و با شعار «دولت مردمی، ایران قوی» کار خود را آغاز کرد و به اذعان بسیاری از کارشناسان و ناظران، در تاریخ دولت‌های پس از انقلاب، هیچ دولتی به‌اندازه دولت سیزدهم و آیت‌الله رئیسی میراث‌دار مشکلات، ضعف‌ها و کاستی‌های برجای‌مانده از دولت پیش از خود نبوده است.

وضعیت بد شاخص‌های کلان اقتصادی، کسری بودجه، کاهش ارزش پول ملی، تورم بالا و بسیاری دیگر از چالش‌ها که ماحصل سیاست‌گذاری‌ها و اقدامات نادرست‌ سال‌های پیش از ۱۴۰۰ بود شرایطی را رقم زد که به گفته آیت‌الله رئیسی در اولین حضور وی در جلسه هیات دولت که با وزرای دولت قبل برگزار شد، نخستین چالش پرداخت حقوق مردادماه بود!

با این حال گرچه چالش‌ها بسیار زیاد بوده و هست، اما با همت مسئولان دولت سیزدهم اعم از رئیس جمهور، وزرا و سایر ارکان دستگاه اجرایی، طی یکسال گذشته علاوه بر رفع بسیاری از چالش‌های گذشته و تلاش برای ریل‌گذاری صحیح برای حرکت به سوی شرایط بهتر، اقدامات ارزشمندی نیز در حوزه‌های مختلف عملکردی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد با گذشت یک سال از استقرار دولت اکنون نوبت به بازخوانی آن رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سازمان بهزیستی، بی‌شک وسیع‌ترین و مهمترین نهاد دولتی در جهت ساماندهی طیف آسیب‌پذیر جامعه است که از چندین جهت وظایف و مسوولیت‌های سنگینی بر عهده ‌دارد.

این نهاد در دولت سیزدهم با توجه به وظایف گسترده از تأمین رفاه معلولان تا ساماندهی وضعیت زنان و کودکان محروم جامعه به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفت تا گام‌های بلندی برای رفع نیازها و توانمندسازی معلولان و جامعه هدف آن برداشته شود.

بهزیستی استان قزوین دارای ۲۶ هزار و ۳۵۸ معلول تحت پوشش است که از این تعداد پنج هزار و ۱۰۶ نفر دارای معلولیت بینایی، پنج هزار و ۴۷۲ نفر دارای معلولیت گفتاری و پنج هزار و ۳۵۳ نفر دارای معلولیت شنوایی بوده و یک هزار و ۹۸۶ بیمار اعصاب و روان، ۶ هزار و ۷۱۴ معلول ذهنی، ۱۱ هزار و ۱۵۳ معلول جسمی و حرکتی و ۲ هزار و ۳۶۸ نفر معلول سالمند را تحت پوشش دارد.

همچنین از این تعداد ۱۲ هزار و چهار معلول در شهرستان قزوین، پنج هزار و ۱۷ نفر در شهرستان البرز، سه هزار و ۹۶۸ معلول در شهرستان تاکستان، ۲ هزار و ۷۲۱ معلول در شهرستان بویین زهرا، یک هزار و ۷۸۲ معلول در شهرستان آبیک و ۸۶۶ معلول در شهرستان آوج زندگی می‌کنند.

افزایش دوبرابری کمک هزینه مسکن مددجویان در دولت سیزدهم

توجه به اشتغال، مسکن و معیشت مددجویان در اولویت دولت سیزدهم

مدیرکل بهزیستی استان قزوین در این باره گفت: رویکرد بهزیستی در دولت سیزدهم توجه به اشتغال، مسکن و معیشت مددجویان بوده و در این زمینه طی ماه‌های اخیر اقدامات موثری صورت گرفته است.

علی دهباشی پور افزود: بهزیستی قزوین در یکسال گذشته منشأ خدمات گسترده‌ای برای جامعه هدف و مخاطبانش بوده که به اذعان بسیاری از مددجویان محسوس و ملموس بوده است.

این مسوول گفت: مهمترین این خدمات، افزایش ۲ برابری سهم کمک هزینه مسکن خانواده‌های دارای دو عضو معلول به بالا، برداشتن سقف پرداخت بیمه بازنشستگی مددجویان، برقراری مستمری خانوارهای پشت نوبت، حذف دهک درآمدی خانواده‌های دارای فرزند چند قلو برای برقراری مستمری و برقراری حق پرستاری و حق نگهداری در منزل معلولان و بیماران ضایعه نخاعی برای اولین بار بخشی از خدمات شاخص دولت به جامعه هدف به شمار می‌رود.

وی از برداشتن سقف پرداخت بیمه بازنشستگی مددجویان و معلولان به عنوان یکی از اقدامات مهم دولت در یکسال گذشته خبر داد و گفت: پیش از این سقف پرداخت بیمه بازنشستگی افراد دارای معلولیت به مدت ۱۰ سال و برای سایر مددجویان جامعه هدف پنج سال بود که بخشی توسط بهزیستی و مابقی آن باید توسط مددجویان پرداخت می‌شد که از سال گذشته این سقف برداشته شده و تا زمان بازنشستگی فرد مددجو، این سهم توسط بهزیستی پرداخت می‌شود.

دهباشی پور به حذف دهک درآمدی خانواده‌های دارای فرزند چند قلو برای برقراری مستمری اشاره کرد و افزود: پیش از این تنها سه دهک اول درآمدی دارای فرزند دوقلو و سه قلو مشمول دریافت مستمری بودند ولی با اقدام دولت سیزدهم خانواده‌های دارای فرزند دوقلو تا دهک هفت و دارای فرزند سه قلو بدون محدودیت دهک مشمول برقراری مستمری هستند.

دهباشی پور تصریح کرد: از سیاست‌های سازمان بهزیستی کمک به تأمین هزینه‌های ساخت و خرید مسکن جامعه هدف است که این اقدامات با همکاری دستگاه‌های متولی ساخت و مسکن مانند بنیاد مسکن در بحث روستایی و اداره مسکن و شهرسازی در بخش شهری صورت می گیرد.

این مسوول ادامه داد: مددجویان سازمان که واجد شرایط تلقی شده و قبلاً از امکانات و اعتبارات دولتی استفاده نکرده اند می‌توانند از این طرح‌ها استفاده کنند و براساس ضوابط از خدمات حمایتی سازمان برخوردار شوند.

دهباشی پور با اشاره به کمک‌های بلاعوض سازمان بهزیستی کشور در راستای حمایت از اقشار آسیب پذیر و ارتقای توانمندی آنها برای برخورداری از مسکن، افزود: برای معلولان و مددجویانی که در واحدهای مسکونی مهر و طرح‌های حمایتی وزارت راه و شهرسازی جانمایی شدند و از ظرفیت‌های موجود استفاده می‌کنند تا سقف ۵۰ میلیون تومان کمک بلاعوض پرداخت می‌شود.

وی افزود: همچنین خانواده‌های دارای ۲ معلول فاقد مسکن چه در حوزه شهری و چه روستایی تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان بلاعوض داده می‌شود و خانواده‌های که دارای ایتام هستند تا سقف ۱۲۰ میلیون تومان کمک بلاعوض دریافت می کنند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: همچنین استفاده از معافیت هزینه انشعاب آب، برق و گاز نیز به توانمندی بیشتر جامعه هدف کمک می کند و اخیراً نیز برابر مصوبات صورت گرفته معافیت از هزینه صدور پروانه ساخت و هزینه‌های مرتبط با شهرداری اجرا شد که در ساخت مسکن مددجویان با هزینه کمتر کمک می کند.

افزایش دوبرابری کمک هزینه مسکن مددجویان در دولت سیزدهم

بیش از ۱۵ هزار مددجوی بهزیستی قزوین در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کردند

دهباشی پور از ثبت‌نام ۱۵ هزار و ۴۵۴ نفر در طرح مسکن ملی در استان قزوین خبر داد، گفت: از این تعداد ۴۷۷ نفر از مددجویان بهزیستی در طرح مسکن ملی تأیید شده‌اند و ۱۲ نفر از خانوارهای دارای حداقل ۲ عضو معلول هستند.

وی خاطرنشان کرد: در نهضت ملی مسکن سهم آورده مددجویان در نظر گرفته شده که در قالب فرصت‌های چهارماهه مکلف به پرداخت ۴۰ میلیون آورده اول شدند و مبلغی در حدود ۲۸۰ میلیون تومان که باید در هفت نوبت پرداخت شود ولی جامعه هدف ما از عهده پرداخت چنین مبالغی برنمی آید و به حمایت مسوولان و خیران در این زمینه نیاز داریم.

افزایش دوبرابری کمک هزینه مسکن مددجویان در دولت سیزدهم

افزایش ۶۵ درصدی مستمری بگیران بهزیستی قزوین

مدیرکل بهزیستی قزوین گفت: تعداد مستمری بگیران تحت پوشش این اداره کل در یکسال گذشته با رشد ۶۵ درصدی از ۱۶ هزار به ۲۶ هزار و ۴۶۰ نفر رسیده است.

دهباشی پور افزود: مستمری بگیران بهزیستی، مددجویان حوزه اجتماعی و معلولان تحت پوشش را شامل می‌شود که مبلغ مستمری دریافتی آنان بسته به وضعیت تأهل و خانوار از ۴۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و پانصد هزار تومان متغیر است.

وی اظهار داشت: یکی از اهداف بهزیستی توانمندسازی افراد تحت پوشش و جایگزینی افراد جدید است که انتظار می رود سریعتر این چرخه صورت گیرد چون افرادی که در یک سال اخیر به جامعه مستمری بگیر بهزیستی قزوین اضافه شده‌اند مدت‌ها در صف انتظار بوده اند.  

دهباشی پور با بیان اینکه قزوین از نظر پرداخت مستمری از رتبه بالایی در بین استان‌ها برخوردار است، تصریح کرد: با وجود تمام این تلاش‌ها هنوز ۸۰۴ نفر دیگر در نوبت دریافت مستمری قرار دارند.

وی اظهار داشت: هم اکنون بهزیستی برای مستمری مددجویان، ماهانه هشت میلیارد و ۸۵۷ میلیون تومان پرداخت می‌کند.

توسعه مراکز غیر دولتی توانبخشی معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن استان در دولت سیزدهم

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی استان قزوین گفت: سازمان بهزیستی از جمله متولیان خدمات حمایتی، رفاهی و توانبخشی به جامعه است که بیش از نیم قرن خدمات خود را با توجه به نیاز جامعه هدف ارائه می‌کند و در حال حاضر ۲۶ هزار و ۳۵۸ معلول تحت پوشش این سازمان هستند.

راحله جاتن افزود: بر اساس اهداف استراتژیک سازمان، اقدامات قابل ملاحظه و برجسته‌ای در دولت سیزدهم برای توسعه مراکز غیر دولتی توانبخشی معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن به منظور توسعه خدمات، گسترش اشتغالزایی و رقابت در فعالیت‌های تخصصی انجام شده است.

وی اظهار داشت:  این مراکز شامل نهادهای ارائه دهنده خدمات به صورت شبانه روزی، ارائه خدمات توانبخشی در منزل و خدمات جامع به گروه‌های هدف هستند که نیازهای مراقبتی، بهداشتی و درمانی بیماران روانی مزمن و سایر گروه‌ها را ارائه می‌کنند.

جاتن تصریح کرد: پرداخت کمک هزینه معیشت در راستای اجرای سیاست‌های راهبردی سازمان و ماده ۲۷ قانون جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در جهت تأمین خدمات توانبخشی و حمایتی به منظور تأمین حداقل‌های معیشتی افراد دارای معلولیت، سالمندان و بیماران روانی مزمن و توانمندسازی گروه‌های هدف در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: در یکسال گذشته ۲۳ هزار و ۷۸ نفر از این خدمت بهره‌مند شدند و سایر حمایت‌های مستمر سازمان شامل پرداخت حق پرستاری برای افراد دارای ضایعه نخاعی و حق پرستاری خانواده محور برای ۷۱۲ نفر صورت گرفته است.

این مسوول تاکید کرد: حمایت‌های تحصیلی به دانش آموزان و دانشجویان، بیمه پایه، مناسب سازی محیط زندگی و وسایل نقلیه معلولان، ایاب و ذهاب، معافیت سربازی و پلاک ویژه خودرو معلولان از سایر موضوعاتی بوده که در دولت سیزدهم با تخصیص اعتبار، توجه ویژه‌ای به آنها شده است.

افزایش دوبرابری کمک هزینه مسکن مددجویان در دولت سیزدهم

پیگیری کاشت حلزون رایگان برای کودکان زیر ۶ سال در دولت مردمی

معاون توانبخشی بهزستی استان قزوین به اختلالات کم شنوایی و ناشنوایی در استان اشاره کرد و گفت: برای کودکان کم شنوای زیر ۶ سال این استان سمعک رایگان تعلق می‌گیرد.

جاتن افزود: سازمان بهزیستی از بدو تولد، کودکان را مورد غربالگری قرار می‌دهد و در تمامی بیمارستان‌های استان قزوین نیز این مهم انجام می‌گیرد.

وی یادآور شد: با غربالگری صورت گرفته پارسال ۷۱۹ نفر مشکوک و ۸۴ مورد هم کم شنوا و ناشنوا تشخیص داده شد که برای دریافت سمعک و کاشت حلزون معرفی شدند.

جاتن به افزایش اعتبارات خرید تجهیزات اشاره کرد و افزود: پارسال ۹۰۰ دستگاه سمعک خریداری شد و حتی کودکانی که جهت کاشت حلزون کاندیدا بودند به بیمارستان ارجاع داده شدند و عمل کاشت انجام گرفت.

معاون توانبخشی بهزیستی استان قزوین، شمار کودکان کم شنوای زیر هفت سال این استان را ۱۲۸ نفر اعلام کرد و گفت: هرچه مداخلات توانبخشی و درمانی زودتر صورت گیرد موفق‌تر خواهد بود.

وی به درخواست خرید ۵۰۰ دستگاه سمعک برای سال جاری اشاره کرد و گفت: سازمان بهزیستی کشور پیگیر کاشت حلزون برای کودکان زیر ۶ سال به صورت رایگان است و در صورت تصویب، خانواده‌هایی که کودکان آنها کاندیدای کاشت حلزون هستند هیچ مبلغی را پرداخت نخواهند کرد.

افزایش دوبرابری کمک هزینه مسکن مددجویان در دولت سیزدهم

۷۵۳ نفر از مددجویان بهزیستی قزوین در دولت سیزدهم صاحب شغل شدند

معاون مشارکت‌های مردمی، اشتغال و مراکز غیردولتی بهزیستی استان قزوین گفت: در یکسال گذشته ۷۵۳ مددجوی قزوینی تحت پوشش این نهاد براساس تعهدات صورت گرفته در سطح استان صاحب شغل ‌شدند.

غفار رمضانی افزود: در این مدت، ایجاد فرصت اشتغال از طریق پرداخت تسهیلات قرض الحسنه خوداشتغالی و مشاغل خانگی صورت گرفت و ۳۸۹ نفر موفق به دریافت تسهیلات خود اشتغالی و مشاغل خانگی شدند.

وی اظهار داشت: همچنین امسال نیز برای یک هزار و ۲۵۲ نفر فرصت شغلی ایجاد خواهد شد و ۲۶۷ نفر تسهیلات قرض‌الحسنه خود اشتغالی و مشاغل خانگی را دریافت خواهند کرد.

رمضانی با اشاره به خدمات مسکن بهزیستی استان، اضافه کرد: حمایت‌های مالی و کمک به تأمین مسکن معلولان و مددجویان تحت پوشش سازمان از سال ۸۸ به منظور توانمندسازی آنان در بهره‌مندی از طرح‌های دولتی تأمین مسکن کم درآمدها آغاز شده و در دولت سیزدهم به شکل پررنگتری تداوم دارد.

این مسوول افزود: سال گذشته ۳۷۷ واحد مسکونی به مددجویان واگذار شد که از این تعداد ۲۰ واحد مسکونی ویژه خانواده‌های دارای حداقل ۲ عضو معلول، ۲ واحد مسکونی ویژه خانواره های دارای ایتام و هشت واحد مسکونی ویژه معلولان سرپرست خانوار و ۳۴۷ واحد مسکونی نیز ویژه سایر مددجویان تحث پوشش احداث شده است.

وی یادآور شد: امسال نیز در بخش واگذاری مسکن ۳۸ واحد مسکونی برای مددجویان تعریف شده که از این تعداد ۶ واحد مسکونی ویژه خانوارهای دارای ۲ عضو معلول، ۲ واحد مسکونی ویژه خانوارهای دارای ایتام و ۳۰ واحد مسکونی برای سایر مددجویان تحت پوشش در نظر گرفته شده است.

کد خبر: 53398

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =