تاثیر بازدارندگی توانمندسازی بر مصرف مجدد موادمخدر

بازگشت دوباره معتادان بهبودیافته به اعتیاد یکی از چالش‌های برنامه‌های پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر به شمار می‌رود و به همین جهت توانمندسازی بهبودیافتگان ضرورتی اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد که نیازمند همکاری دستگاه‌های ذیربط در این زمینه است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، اخیرا دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ترک دائم اعتیاد در مصرف‌کنندگان مواد مخدر را مستلزم توانمندسازی و مهارت‌آموزی آنان دانست  و گفت: اکنون حدود سه هزار سازمان مردم نهاد نیز در ایران در این زمینه به بیماران اعتیاد کمک‌رسانی می‌کنند.
اسکندر مومنی با اشاره به اینکه چرخه درمان اعتیاد شامل چهار مولفه درمان، مهارت‌آموزی، تولید و توانمندسازی است، اضافه کرد: اکنون حلقه چهارم گسترش یافته است و شمار قابل‌توجهی از خیران و سمن‌ها (سازمان‌های مردم نهاد) نیز به این عرصه ورود کرده و توانمندسازی این قشر را دنبال می‌کنند.
دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر آذر ماه سال ۱۳۹۹ گفته بود که پایداری ترک اعتیاد در کشور پایین است و ۸۰ درصد بهبودیافتگان به مصرف دوباره مواد بازمی‌گردند و یکی از علل اصلی ناشی از نقص تکنیک‌های درمانی در جامعه است.
اجرای طرح ملی توانمندسازی معتادان سازمان بهزیستی 
سرپرست معاونت پیشگیری و درمان اعتیاد مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از اجرای طرح ملی توانمندسازی و حرفه آموزی معتادان  خبر داد و گفت: سازمان بهزیستی فرایند حمایت اجتماعی از معتادان را از اسکان موقت در مراکز بین راهی تا استقرار در خانه های گروهی طراحی کرده است و امیدواریم که با جلب مشارکت دستگاه‌های همسو، بستر اجرای بخش‌های مختلف این طرح هموارتر شود.  
فرهاد اقطار بیان کرد: پس از ورود فرد معتاد به مراکز ماده ۱۵ و ۱۶ و گذراندن حکم قانونی، از طریق سیستم مددکاری سازمان مورد بررسی قرار می‌گیرد و ضمن شناسایی هویت خانوادگی فرد، علت عدم بازگشت او به خانواده‌اش واکاوی می‌شود و پس از آن در یکی از مراکز بین راهی سازمان اسکان موقت می‌شوند. در این مراکز به این افراد مهارت‌های لازم جهت کسب شغل پایدار آموزش داده می‌شود و در صورت نیاز از خدمات درمانی،   مشاوره حقوقی و روانشناسی نیز برخوردار می‌شوند.  
وی  پیشتر در گفت و گو با آتیه‌آنلاین فرصت حمایت اجتماعی از این افراد را یک‌سال اعلام کرد و افزود: اگر پس از حرفه‌آموزی و کسب مهارت و پیش از پایان یکسال خانواده‌ها  آنها را پذیرا شدند به خانواده بازگردانده می‌شوند و در صورت نیازمندی،   سازمان از خانواده فرد حمایت می‌کند.   
اقطار ادامه داد: اگر فرد خانواده نداشته باشد و یا او را نپذیرد در این مرحله در «خانه‌های گروهی» سازمان اسکان داده می شود، تفاوت این خانه‌ها با مراکز بین راهی، حضور مستمر مددکاران اجتماعی سازمان است، مددکار به صورت مداوم فرایند درمان، تست اعتیاد و کنترل وضعیت شغلی فرد از کارفرمایش را تحت نظر دارد. این بیماری عودپذیر است اما بااجرای برنامه‌های فرهنگی، طرح‌های ورزشی، اقدامات موثر در جهت هموارسازی مسیر جامعه‌پذیری فرد و همچنین حضور مستمر مددکار در خانه‌های گروهی میتوان امید داشت تا دفعات عود بیماری کاهش پیدا کند.     
اقطار تاکید کرد: : جلسه هم‌اندیشی و ارایه راهکار در این زمینه  با سمن‌های کشوری برگزار شد  و جلسات مشترکی با وزارت کار، کمیته امداد، سازمان‌های حج و اوقاف و ثبت احوال هفته آینده برگزار خواهیم کرد و با اعلام نیازهای احصاء شده این افراد و خانواده‌های آنها، زمینه مشارکت هر یک از نهادها و سازمان‌های موردنظر در اجرای این طرح مشخص می شود.
به گزارش آتیه‌آنلاین، اکنون میانگین سن اعتیاد در کشور ٢۴ سال و در دنیا ١٩ سال است.
کد خبر: 53415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =