اشتغال ۲۵۰ هزارنفر در قالب ۱۱۳ هزار کارگاه فرش دستباف

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونیهای تولیدکنندگان فرش دستباف کشور گفت: در حال در سطح کشور ۱۱۳ هزار کارگاه فعال در قالب هزار و ۷۰۰ تعاونی در حوزه فرش دستباف مشغول به کار تولیدی هستند.

عبدالله بهرامی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین اظهار داشت: بیش از ۲۵۰ هزارنفر به عنوان اعضای قالیباف در واقع عضو تعاونی‌های فعال فرش دستباف در کشور بوده و در کسب و کارهای این حوزه اشتغال دارند.

وی افزود: در راستای پوشش بیمه‌ای قالیبافان علاوه بر خدمات بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی، امکان استفاده از پوشش صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر نیز برای قالیبافان وجود دارد در حدود ۷۰ درصد سهم حق بیمه این صندوق بر عهده دولت خواهد بود.

این فعال حوزه تولید فرش اضافه کرد: قالیبافان به عنوان سهم حق بیمه در طول یکسال در قالب صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر مبلغ یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پرداخت کرده و دولت عده‌دار بخش دیگر این حق بیمه است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی های تولیدکنندگان فرش دستباف کشور تصریح کرد: بر اساس تصویب مجلس شورای اسلامیف سوابق بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر بین صندوق‌ها قابل انتقال بوده  و قالیبافان بیمه شده از این امکان می‌توانند بهره‌مند شوند.

وی در ادامه عنوان کرد: شاید برای اینکه استفاده از امکانات بیمه اجتماعی مورد توجه اقشار قالیباف قرار گیرد باید در واقع خدمات این صندوق به افراد شناسانده شده و ترغیب آنها به پوشش بیمه‌ای از این طریق انجام شود.

دلایل افزایش قیمت فرش دستباف /  واردات سالانه ۵۰۰ تن ابریشم

بهرامی در ادامه گفت‌وگو با آتیه آنلاین گفت: دلایل فراوانی از جمله عدم ثبات نرخ ارز، نبود فراواری پشم به میزان لازم و همچنین عدم حمایت از فعالان این حوزه موجب افزایش قیمت‌های نامتعارف در حوزه تولیدات فرش دستباف شده است.

وی افزود: اگر بستر فرآوری پشم تولید داخل را در کشور توسعه دهیم حتماً در قیمت تمام شده فرش دستباف اثرگذار خواهد بود. ما در طول سال برای استفاده در بافت فرش‌های دستباف در حدو ۵۰۰ تن ابریشم به کشور وارد می‌کنیم  که عدم ثبات نرخ ارز در این خصوص بسترساز افزایش قیمت فرش دستباف می‌شود.

۹۰ درصد تولیدات فرش دستباف صادر می‌شوند / خرید اقساطی فرش دستباف

این فعال تولید فرش دستباف ادامه داد: در حال حاضر فقط ۱۰ درصد تولید فرش دستباف در کشور به فروش رفته و مصرف داخلی محسوب شده و ۹۰ درصد آن در بازار های خارجی و بین‌المللی عرضه شده و در واقع ارزآوری را به دنبال خواهد داشت. در حوزه فعالیت‌های تولیدی فرش دستباف اکنون نگاه بر مبنای بازار خارجی است.

وی بیان داشت: برای دستیابی به بازار فروش داخلی در حوزه فرش دستباف البته اقداماتی صورت گرفته که در این زمینه قراردادی با بانک توسعه تعاون صورت گرفته که هر فردی از تعاونیهای فرش دستباف اقدام به خرید فرش داشته باشد، بانک توسعه تعاون ۸۰ درصد قیمت فرش را تامین کرده و متقاضی یا خریدار مابقی هزینه فرش را به صورت سه ساله امکان پرداخت خواهد داشت که این پرداخت به صورت قرض الحسنه دیده شده است.

امیدواریم که موسسات مالی قرض الحسنه برای ترویج استفاده از محصولات فرش دستباف به این رودداد ورود پیدا کرده  که در تقسیط هزینه خرید این نوع تولیدات سهیم باشد که منجر به بهره مندی هر ایرانی از فرش های فاخر ایرانی باشد.

اثرگذاری تحریم و تعهد ارزی بر بازار و قیمت فرش / سیر نزولی صادرات فرش

بهرامی گفت: تحریم ها و مسئله تعهد ارزی به عنوان دو موضوع بسیار موثر در کاهش سهم کشورما از بازارهای جهانی فرش دستباف مطرح می‌شوند که مورد تعهد ارزی در این زمینه بسیار آسیب رسان ظاهر شده است. بر اساس مصوبه سالهای گذشته بانک مرکزی هر تاجر ایرانی که به دنبال صادرات فرش باشد باید به نرخ نیمایی، ارز آن را به حساب بانک برگرداند که این مهم با شرایط کار حوزه فرش همخوانی ندارد.

وی اظهار داشت: در این راستا باید توجه داشته باشیم که فرش به صورت امانی صادر می‌شود که مشکلات مطرح شده باعث شد که تجار انگیزه لازم برای ادامه کار صادرات را از دست بدهند.

افن کارشناس بازار فرش افزود: صادرات حال حاضر فرش کشور ۵۰ میلیون دلار است در حالی که در بدترین شرایط تحریم در سالهای ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ این رقم بیش از ۵۰۰ میلیون دلار عنوان شده و رقم صادرات فرش در ۱۰ سال گذشته بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان ثبت شده است

کد خبر: 53416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =