نگاه تأمین اجتماعی به تحقق امنیت و آسایش با رویکرد عدالت

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: تأمین‌اجتماعی، نهاد اجتماعی و اقتصادی بسیار گسترده‌ای است که امنیت و آسایش مردم را با رویکرد تحقق عدالت دنبال می‌کند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی این سازمان را نهاد اجتماعی و اقتصادی بسیار گسترده‌ای دانست که با ۴۵ میلیون نفر از جمعیت کشور سروکار داشته و بیشترین تعداد بازنشستگان کشور را تحت پوشش دارد.

موسوی به مناسبت هفته دولت با حضور در یک برنامه تلویزیونی تصریح کرد: این نهاد علاوه بر پرداخت حقوق ماهانه به بیش از ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار بازنشسته، برای ارائه خدمات درمانی به بیمه‌شدگان شاغل و بازنشستگان ۳۹۲ بیمارستان و مرکز درمانی و درمانگاهی تخصصی و فوق‌تخصصی با حدود ۱۱ هزار تخت بیمارستانی در اختیار دارد و همچنین با بیش از ۵۰ هزار مرکز درمانی بخش دولتی و خصوصی در این زمینه همکاری دارد.

به گفته وی، تأمین‌اجتماعی نهاد اجتماعی و اقتصادی بسیار گسترده‌ای است که در سه حوزه بیمه‌های اجتماعی، درمان و سرمایه‌گذاری فعال است و مأموریت این سازمان این است که بتواند با خدمات خود، رضایت، امنیت و آسایشی را که اساساً در جمهوری اسلامی با رویکرد تحقق عدالت دنبال می‌شود، برای همه آحاد جامعه تحقق بخشد.

وی معضلات صندوق‌های بازنشستگی در سال‌های اخیر را متأثر از برخی تصمیمات نادرست مدیریتی‌ در گذشته  و همچنین تغییرات عوامل و متغیرهای جمعیتی تأثیرگذار بر منابع و مصارف این صندوق‌ها دانست و افزود: در حال حاضر مهم‌ترین دغدغه ما در سازمان تأمین‌اجتماعی بحث پایداری منابع است که ما هم از بدو ورود اعلام کردیم که تلاش خواهیم کرد با تلاش همه عزیزان بتوانیم صندوق را به نحوی مدیریت کنیم که نه تنها  از ارائه خدمات عقب نمانیم بلکه در کنار آن بتوانیم توسعه خدمات را هم به لحاظ کمی و هم کیفی داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: در زمانی که صندوق را تحویل گرفتیم، سازمان از سال ۱۳۹۴ و به تدریج حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان بدهی تجمیعی به بانک‌ها داشت که عمدتاً مربوط به بدهی به بانک رفاه بود. به حول و قوه الهی با همه سختی‌ها و شرایطی که در صندوق با آن مواجه بودیم، علاوه بر تعهداتی که به‌روز انجام دادیم و حتی یک روز هم عقب‌افتادگی در پرداخت حقوق‌ها نداشتیم.

وی ادامه داد: در هفته تأمین‌اجتماعی توانستیم ۸۸ هزار میلیارد تومان از بدهی به بانک‌ها را با استفاده از کار بسیار بزرگی که دولت در این دوره انجام داد و بخشی از بدهی بیمه‌ای خود را تأدیه کرد، تسویه کنیم. این در نوع خودش کار بسیار بزرگ و دستاورد بسیار ارزشمندی بود.

وی در مورد مطالبات سازمان تأمین‌اجتماعی از دولت گفت: عدد و رقم مطالبات براساس حسابرسی سال ۹۹  و تا آن سال، حدود ۳۵۰ تا ۳۶۰ هزار میلیارد تومان بوده است که البته همیشه اختلافاتی نیز درباره مبنای محاسبه هست که پیگیری می‌شود.

وی اضافه کرد: سال گذشته بازپرداخت ۹۰ هزار میلیارد تومان از این بدهی در بودجه مصوب شده بود که ۷۵ تا ۷۶ هزار میلیارد تومان در قالب سهام به ما داده شد و حدود ۶ تا ۷ هزار میلیارد تومان هم در قالب اوراق خزانه؛ یعنی نزدیک به ۸۱ تا ۸۲ هزار میلیارد تومان از ۹۰ هزار میلیارد تومانی که در بودجه پیش‌بینی شده بود را دولت محترم در یک اقدام بسیار خوب به سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت کرد. کار خوبی هم که در دولت سیزدهم اتفاق افتاد، این بود که برخلاف رویه‌های سابق که معمولاً شرکت‌هایی که تحویل تأمین‌اجتماعی می‌شد برخی از آنها ضررده بود، در این دولت اصرار بر این بود که شرکت‌هایی تحویل سازمان داده شود که نرخ بازدهی آنها خوب باشد و بتواند مشکلات ما را حل کند.

وی همچنین بیان داشت: در این زمینه دولت و سازمان خصوصی‌سازی و وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه، همکاری خوبی انجام دادند و شرکت‌های خوبی را تحویل سازمان تأمین‌اجتماعی دادند. امسال هم ۹۰ هزار میلیارد تومان در بودجه پیش‌بینی شده است که باز از محل سهام دولت، تأدیه بدهی انجام شود که کارهای آن هم در حال پیگیری است. این کار در نوع خودش و حجمی که در تسویه بدهی با تأمین‌اجتماعی در این دولت اتفاق افتاده، کم‌نظیر و اتفاق بسیار بزرگی است. حق مطلب هم همین است.

به گفته موسوی، تأمین‌اجتماعی با ۴۵ میلیون نفر از جمعیت کشور سروکار دارد و بزرگترین صندوقی است که بیشترین بازنشسته را در کشور دارد و حدود ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار بازنشسته تحت پوشش آن هستند و برای تأمین و ارائه خدمات به این جمعیت هم در حوزه پرداخت حقوق و هم در زمینه تأمین و ارائه خدمات درمانی، نیاز به منابع نقدی دارد.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در مورد جمعیت تحت پوشش خدمات درمانی این سازمان و امکانات و ظرفیت‌های درمانی تأمین‌اجتماعی گفت: حدود ۳۹۲ بیمارستان و مرکز درمانی و درمانگاهی تخصصی و فوق‌تخصصی داریم که خدمات آنها برای بیمه‌شدگان کاملاً رایگان است. حدود ۱۱ هزار تخت بیمارستانی در مراکز درمانی ملکی داریم و علاوه بر مراکز درمانی اختصاصی، با بیش از ۵۰ هزار مرکز درمانی بخش دولتی و خصوصی طرف قرارداد هستیم. تامین اجتماعی متولی ارائه خدمات سلامت به بیش از ۵۰ درصد جامعه و جزو بزرگترین دستگاه‌های ارائه‌دهنده خدمات سلامت در کشور است.

وی افزود: حکمرانی تأمین‌اجتماعی در مفهوم کلان آن، یک حکمرانی فرابخشی است که فقط مربوط به صندوق‌ها و بخش ‌بیمه‌های‌اجتماعی نیست. همه دستگاه‌ها بایستی در کنار هم قرار بگیرند تا آرمان عدالت اجتماعی محقق شود. اتفاق بسیار مهمی که در سال جاری شاهد آن بودیم و انسجام و انتظام بین دستگاه‌های مختلف را برای تحقق رفاه عمومی در راستای دال مرکزی عدالت دنبال می‌کند، سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری است که در ۲۱ فروردین امسال ابلاغ شد و اتفاق بسیار مهمی است که در این انسجام و انتظام‌بخشی انشاءالله آثار و تبعات آن به شکل بسیار مثبت در آینده بسیار نزدیک نمایان خواهد شد.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی درباره بازپرداخت مطالبات پزشکان و مراکز طرف قرارداد این سازمان افزود: مطالبات مربوط به بخش نسخ الکترونیک، هر ماه محاسبه و پرداخت می‌شود. چون می‌خواهیم به سمت پوشش صددرصدی نسخه الکترونیک برویم؛ اعلام کرده‌ایم که تمام طرف‌های قرارداد ما اگر به طرح نسخه الکترونیک بپیوندند ما هر ماه تسویه را انجام می‌دهیم. اما در بخش خارج از نسخه الکترونیک ممکن است چند ماهی عقب‌افتادگی داشته باشیم.

وی ادامه داد: در طرح دارویار که تمام تلاش عزیزان ما در وزارت بهداشت و در بخش درمان تأمین‌اجتماعی این بود که پرداخت از جیب مردم افزایش نیابد، با داروخانه‌های طرف قرارداد، مطالبات تا پایان سال گذشته را تسویه کرده‌ایم و مطالبات تا پایان خرداد را هم در چند روز آینده تسویه می‌کنیم تا داروخانه‌های طرف قرارداد ما هم بتوانند خدمات خود را به بهترین شکل ممکن ادامه دهند و مشکلی هم برای بیمه‌شدگان عزیز ما پیش نیاید.

موسوی در مورد درصد تحقق طرح نسخه الکترونیک نیز گفت: ۲۰ شهریور سال گذشته که تأمین‌اجتماعی را تحویل گرفیتم، درصد تحقق نسخه الکترونیک حول و حوش ۶۰ تا ۶۵ درصد بود اما ما امروز مفتخر هستیم که با تلاش همکاران بخش درمان و نیز همکاران بخش فناوری اطلاعات ما، شاهد تحقق بیش از ۹۰ درصدی نسخه الکترونیک هستیم هم در بخش نسخه‌نویسی و هم در نسخه‌پیچی که این دستاورد بسیار ارزشمندی است که مقدمه تحقق پرونده الکترونیک سلامت برای آحاد جامعه خواهد بود و تأثیر بسزایی در پیشگیری، مدیریت هزینه و سلامت‌محوری به جای درمان‌محوری خواهد داشت.  

وی با اشاره به اضافه شدن ۴۲ قلم داروی بیماران خاص به فهرست داروهای مورد تعهد بیمه‌های پایه گفت: تقریباً تمام داروهای اصلی موردنیاز بیماران خاص امروز تحت پوشش بیمه است و در این دولت، رویکرد همه عزیزانی که در عرصه سلامت فعالیت می‌کنند این است که پرداخت از جیب مردم به حداقل برسد. این دولت در بخش سلامت به دنبال تحقق افقی است که مقام معظم رهبری در سنوات گذشته ترسیم کرده و تأکید کردند که بیمار به جز رنج بیماری، نباید دغدغه و مشکل دیگری داشته باشد. توسعه پوشش بیمه و توسعه خدمات بیمه‌ها، اقدامی است که می‌تواند در تحقق این افق بسیار مؤثر باشد.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: در بخش سلامت، اتفاق مبارک دیگری که در این دولت افتاد بحث پوشش بیمه‌ای خدمات درمان زوجین نابارور است. حدود سه میلیون زوج نابارور در کشور داریم که با توجه به رویکرد کلان ترویج فرزندآوری و حمایت از خانواده که چاره مشکلات جمعیتی کشور خواهد بود، امروز همه زوجین نابارور می‌توانند به سادگی تحت پوشش بیمه قرار گرفته و خدمات درمان ناباروری را با بیمه پیگیری کنند.

وی خاطرنشان کرد: در سازمان تأمین‌اجتماعی آمادگی داریم که برای همه بیمه‌شدگانی که دچار مشکل ناباروری  هستند، پرونده تشکیل دهیم تا درمان خود را با سهولت بیشتری پیگیری کنند چرا که خدمات درمان ناباروری، خدماتی بسیار پرهزینه است که تا قبل از این برخی از زوجین نابارور به سبب هزینه های بالای این خدمات، بعضاً از ادامه درمان منصرف می‌شدند. تاکنون نزدیک به نُه هزار نفر از بیمه‌شدگان دچار مشکلات ناباروری از ما خدمت گرفته‌اند و ما برای تشکیل پرونده و ارائه خدمات به همه بیمه‌شدگان دچار این مشکلات، آمادگی داریم.

موسوی در مورد زمان صدور احکام جدید بازنشستگان سایر سطوح و پرداخت حقوق آنان برمبنای احکام جدید  نیز گفت: از ریاست محترم جمهوری که شخصاً در این موضوع ورود پیدا کردند و دستورات اکید در این مورد صادر کردند تشکر می‌کنم. با دستور ریاست محترم جمهوری، موضوع اتخاذ تصمیم در زمینه افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح به وزرای عضو هیات‌امنای سازمان تأمین اجتماعی محول شد و به سمتی رفت که برای سایر سطوح، مصوبه شورای عالی کار که ۳۸ درصد به اضافه یک رقم ثابت بود، تصویب شد و بحمدلله این دغدغه و مطالباتی که بازنشستگان عزیز در این عرصه داشتند، پاسخ داده شد.

وی افزود: این درصد افزایش حقوق بازنشستگان که در این دولت اتفاق افتاد، بی‌سابقه است که برای حداقل‌بگیران۵۷.۴ درصد و برای سایر سطوح ۳۸ درصد به اضافه ۵۱۵ هزار تومان افزایش داشته باشیم. همان طور که قبلاً قول داده‌ایم احکام جدید این عزیزان در شهریور ماه صادر خواهد شد و پرداخت این ماه آنان براساس احکام جدید خواهد بود. کارهای فنی مربوط به صدور احکام جدید تقریباً انجام شده و طی چند روز آینده این عزیزان می‌توانند احکام جدید خود را در سیستم الکترونیکی تأمین اجتماعی ببینند.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: این افزایش از ابتدای فروردین لحاظ خواهد شد و مابه‌التفاوت ماه‌های قبل را هم پرداخت خواهیم کرد که جزو تعهدات ما است اما برای پرداخت تعهدات زمینه‌هایی را با همکاری کانون بازنشستگان از حیث منابع نقدی مورد نیاز باید فراهم کنیم اما جای نگرانی نیست و تلاش می‌کنیم در اسرع وقت شرایط فراهم شود و پرداخت معوقات را آغاز کنیم. در این زمینه، سهامی را که پیش‌بینی شده امسال از دولت به ازای مطالبات بیمه‌ای سازمان دریافت کنیم و در بودجه ما آمده، باید به منابع نقدی تبدیل کنیم؛ اما باز هم تأکید می‌کنم جای نگرانی نیست و در این شرایط اقتصادی، خودمان هم می‌دانیم که باید هر چه زودتر حقوق و معوقه‌های این عزیزان را پرداخت کنیم.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی، توسعه پوشش بیمه‌ای را یکی از اولویت‌های مهم این سازمان معرفی کرد و در مورد برنامه‌های این سازمان در این زمینه گفت: صندوق‌های بیمه‌ای طبق اصل ۲۹ قانون اساسی، باید پوشش بیمه‌ای را برای آحاد جامعه فراهم کنند. نرخ پوشش بیمه‌ای بعد از انقلاب، عدد قابل توجهی است. در قبل از انقلاب، حدود ۲۰ درصد از جامعه تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی بودند که امروز به برکت انقلاب نرخ پوشش بیمه‌های اجتماعی در جامعه به عدد ۷۳ درصد رسیده است.

وی گفت:  این دستاورد کمی نیست چراکه برخورداری از پوشش بیمه اجتماعی یعنی آسایش و امنیت برای زمان حال و آینده؛ یعنی رفاه عمومی و یعنی ارتقای وضعیت زندگی مردم. در این دوره هم براساس اصل ۲۹ قانون اساسی پوشش بیمه اجتماعی جمعیت باقی‌مانده را در زمره اهداف اولیه سازمان تعریف کرده‌ایم.

موسوی بیان کرد: در سال گذشته حدود یک میلیون نفر بیمه‌شده جدید جذب شدند و امسال هم در قالب طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی که در این دولت  و در سازمان تأمین‌اجتماعی آغاز شده، در ماه‌های ابتدایی سال تاکنون حدود ۴۲۰ هزار نفر را در قالب بیمه زنان خانه‌دار و بیمه دانشجویان تحت پوشش گرفته‌ایم و برآورد ما این است که این عدد تا پایان سال به یک میلیون بیمه‌شده جدید افزایش یابد.

کد خبر: 53419

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =