پشتیبانی درمانی از بازنشستگان با افزایش سهم بیمه تکمیلی

نگاهی به آمار افراد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی نشان از جمعیت بالای خدمات گیرنده از این سازمان بزرگ بیمه‌گر در گروه‌های بیمه‌شدگان، مستمری بگیران و بازنشستگان در قالب ۵۳ درصد جمعیت کشور دارد.

به گزارش آتیه آنلاین، حمایت و تحت پوشش داشتن ۵۳ درصد جمعیت کشور با آمار ۴۵ میلیون نفر از جامعه در یک سازمان بیمه‌گر آن هم در بخش ارائه خدمات بیمه‌ای و درمانی اقدام بزرگی از سوی تأمین اجتماعی است که حدود چهار میلیون نفر از این گروه‌های خدمات گیرنده در این سازمان را بازنشستگان تشکیل می‌دهند.

بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی به دلیل اینکه اغلب با داشتن ۶۰ سال سن بیشتر نیازمند دریافت خدمات درمانی هستند و داشتن سازمانی بزرگ همچون تأمین اجتماعی با حمایت همه جانبه از این قشر به عنوان افراد تحت پوشش، نیاز به برنامه‌ریزی دقیق به ویژه در بخش درمان و بیمه تکمیلی این افراد دارد.

به همین منظور سازمان تأمین از سال‌های گذشته تاکنون مساعدت لازم در زمینه بیمه تکمیلی درمان مستمری‌بگیران را داشته و این موضوع علاوه بر اینکه بازنشستگان و مستمری بگیران را برای دریافت بهتر به خدمات درمانی یاری خواهد کرد، کار ارائه مطلوب خدمات درمانی این افراد را راحت‌تر می‌کند.


افزایش مشارکت تأمین‌اجتماعی در پرداخت حق بیمه تکمیلی درمان مستمری‌بگیران
سرپرست اداره‌کل امور مستمری‌های سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: حسب رویکردهای حمایتی سازمان در سال جاری به‌منظور مساعدت بیشتر به جامعه مستمری بگیران، سهم سازمان تأمین‌اجتماعی از حدود ۳۰ درصد سال گذشته به ۵۰ درصد افزایش یافته است.

مجتبی طهماسبی اظهار داشت: نقش این سازمان در بحث بیمه تکمیلی درمان مستمری‌بگیران و افراد تحت تکفل آنان همکاری، تسهیل‌گری و مشارکت در پرداخت حق بیمه تکمیلی درمان این قشر به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش بیمه تکمیلی درمان، چنانچه انتقاد یا پیشنهاد یا مشکلی در این زمینه و سطح خدمات مورد تقبل این بیمه یا ارقام پرداختی از سوی شرکت بیمه‌گر دارند، باید به کانون‌های بازنشستگان یا دفاتر و نمایندگی‌های شرکت بیمه طرف قرارداد خود مراجعه کنند.

طهماسبی با اشاره به افزایش مشارکت تأمین‌اجتماعی در پرداخت حق بیمه تکمیلی درمان مستمری‌بگیران و افزایش تعهدات بیمه در قرارداد سال جاری گفت: بیمه تکمیلی درمان مستمری بگیران از خدماتی است که با محوریت کانون عالی بازنشستگان و کانون‌های استانی به مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی و خانواده آنان ارائه می‌شود.

وی بیان داشت: سازمان تأمین‌اجتماعی نیز در این برنامه، نقش همکاری و تسهیل‌گری داشته و از سنوات گذشته بخشی از حق بیمه تکمیلی درمان مستمری بگیران را نیز برعهده گرفته است.


مساعدت تأمین اجتماعی با افزایش سهم بیمه تکمیلی
وی افزود: همکاری و مساعدت سازمان تأمین‌اجتماعی در زمینه بیمه تکمیلی درمان مستمری‌بگیران با توجه به مصوبات هیات‌مدیره سازمان در تاریخ‌های سوم آبان و ۱۵ آذر سال ۱۴۰۰ مبنی بر موافقت با تمدید کسر حق بیمه تکمیلی درمان مستمری‌بگیران و مساعدت به مستمری‌بگیران بابت بیمه درمان تکمیلی و براساس قرارداد منعقده بین کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر سراسر کشور با شرکت‌های بیمه‌گر طرف قرارداد، انجام می‌شود.

سرپرست اداره‌کل امور مستمری‌های سازمان تأمین‌اجتماعی بیان داشت: براساس مصوبات هیات‌مدیره و ابلاغ مدیرعامل سازمان مقرر شد به ازای هر نفر از مشمولان، از حق بیمه تکمیلی درمان مستمری‌بگیران در قرارداد سال جاری که ماهیانه مبلغ ۹۱ هزار تومان است، ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان از حقوق ماهیانه بازنشستگان و مستمری‌بگیران کسر می‌شود.

به گفته وی، همچنین ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان نیز به عنوان مساعدت سازمان به مبلغ مذکور افزوده و به شرکت بیمه‌گر (شرکت آتیه‌سازان حافظ) پرداخت شده است.


پرداخت ماهانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان بابت بیمه تکمیلی درمان توسط بازنشستگان 
طهماسبی ادامه داد: همچنین بابت حق بیمه عمر این افراد برای هر نفر ماهیانه ۱۴ هزار و ۵۵۰ تومان سهم مستمری‌بگیر طی دوره یکم آذر ۱۴۰۰ تا ۳۰ آبان ۱۴۰۱ توسط واحدهای اجرایی و با هماهنگی کانون بازنشستگان شهرستان و استان‌ مربوطه به شرکت بیمه ایران پرداخت می‌شود.

وی تأکید کرد: مساعدت سازمان تأمین‌اجتماعی صرفاً در خصوص بیمه تکمیلی درمان و به میزان هر نفر ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان است.  

وی اظهار داشت: همچنین متولی برگزاری مناقصه و انتخاب شرکت بیمه اصلح و نیز همه فرآیندهای مربوط به انعقاد قرارداد بیمه درمان تکمیلی و بیمه عمر با شرکت‌های بیمه‌گر، ثبت‌نام و انصراف مستمری‌بگیران تحت پوشش این سازمان، کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیر سراسر کشور است.

سرپرست اداره‌کل امور مستمری‌های سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: افزود: با توجه به نقش سازمان تأمین‌اجتماعی در این زمینه و همچنین با درنظر داشتن اینکه متولی برگزاری مناقصه و انتخاب شرکت بیمه‌گر، کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیران تأمین‌اجتماعی است، مشمولان برای هر گونه اقدام در زمینه حذف یا اضافه کردن افرادتحت تکفل یا پیگیری موضوعات مربوط به نحوه محاسبه و پرداخت سهم شرکت بیمه از هزینه‌های درمان باید به کانون عالی بازنشستگان یا کانون‌های استانی مراجعه کنند.


ارائه خدمات متنوع بیمه‌ای و درمانی سازمان به مستمری بگیران
حسن صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری نیز درباره حمایت تأمین اجتماعی از بازنشستگان در گفت‌وگو با آتیه آنلاین اظهار داشت: در راستای تکریم جامعه بازنشستگان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یکی از صاحبان واقعی این نهاد بیمه‌ای باید تحولات و نوع دیدگاه جاری در تأمین اجتماعی نسبت به اقشار مختلف بازنشسته را در دوران‌های مختلف از زمان تاسیس این سازمان مورد بازبینی قرار داد.

وی عنوان کرد: سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یک نهاد چندوجهی در بخش‌های مختلف بیمه‌ای، بازنشستگی و درمانی خدمات بسیار متنوعی را به اقشار تحت پوشش از جمله بیمه‌شدگان و بازنشستگان ارائه می‌دهد.

وی ادامه داد: اکنون به واسطه این خدمات سازمان، جمعیت بیش از چهارمیلیون نفری بازنشستگان تحت پوشش این نهاد بیمه‌گر در واقع بزرگترین جامعه بازنشسته تحت پوشش و حمایت یک سازمان بیمه‌ای محسوب می‌شوند.

تأمین اجتماعی ظرفیت مهم و اثرگذار در ساختارهای کشور
صادقی همچنین اظهار داشت: با توجه به گستره خدمات و اقشار گوناگون و همچنین جمعیت بیش از ۴۵ میلیون نفری تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی باید این نهاد بیمه‌ای را به عنوان یک ظرفیت مهم و اثرگذار در ساختارهای کشور در نظر گرفت که پایداری را در بخش‌های مختلف به ارمغان می‌آورد.

وی بیان داشت: به همین منظور باید ویژگی‌ها و ساختار این نهاد بزرگ بیمه‌گر در کشور را شناسایی و از آن در راستای اهداف بزرگ جامعه بهره‌مند شد.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در ادامه اظهار داشت: باید سیر طبیعی امید به ادامه حیات سازمان تامین اجتماعی را با ارتقاء امید به زندگی سالمندان و بازنشستگان به عنوان یکی از بزرگترین اقشار تحت پوشش این نهاد با هم تلفیق کنیم.


خدمات درمان همواره به عنوان پیشانی خدمات تأمین اجتماعی
این فعال حوزه بازنشستگی تصریح کرد: با توجه به اینکه خدمات حوزه درمان در تامین اجتماعی همواره به عنوان پیشانی خدمات این سازمان مطرح بوده است، جامعه بازنشستگان، ازکارافتادگان، مستمری‌بگیران و بازماندگان با توجه به میانگین سنی خود که معمولاً در جمع سالمندان محسوب می‌شوند به طور طبیعی مهم‌ترین جامعه هدف خدمات درمانی تأمین اجتماعی هستند.

صادقی بیان داشت: انتظار اقشار مختلف بازنشسته تأمین اجتماعی در حوزه درمان این است که در این بخش مولفه‌های خاصی تعریف شود تا تکریم جامعه بیش از چهارمیلیون نفری بازنشستگان را در محیط‌های درمانی بیش از پیش داشته باشیم.

تکریم بازنشستگان در همه ابعاد خدماتی تأمین اجتماعی
وی ادامه داد: در واقع مسئله تکریم بازنشستگان در همه ابعاد خدمات سازمان تأمین اجتماعی از جمله حوزه درمان دیده می‌شود.

وی همچنین افزود: فعالان و شاغلان در بدنه سازمان تأمین اجتماعی در بخش‌های مختلف ستادی، بیمه‌ای، درمانی و اقتصادی و سرمایه‌گذاری در واقع سنگربانان این سازمان در حوزه منابع متعلق به بیمه‌شدگان و بازنشستگان هستند.    

این فعال حوزه بازنشستگان کارگری همچنین تصریح کرد: اصلی‌ترین اولویت بازنشستگان جامعه کارگری انتظار تامین زندگی و معیشت بدون دغدغه است به این معنی که عدالت را در رابطه با خدمات ارائه شده با بازنشستگان به معنی واقعی درنظر بگیریم.

وی تصریح کرد: فعالیت‌ها و اقدامات حوزه فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی فرصت و مجالی برای مشاهده تعامل اثربخش و شکل‌گیری فرصت‌های مناسب برای پیوند بین بازنشستگان و بدنه سازمان تأمین اجتماعی بیش از گذشته است.

صادقی افزود: از طرفی توزیع منابع و خدمات ارائه شده به بازنشستگان با نگاه عدالت‌محوری نیز می‌تواند بستری جهت ایجاد ارتباط قوی‌تر اقشار بازنشسته باز سازمان بیمه‌گر تأمین اجتماعی باشد.


سلامت بازنشستگان و تمرکز در بخش خدمات درمان از نیازهای جامعه بازنشستگی
وی اضافه کرد: تدوین سیاست‌های نقش‌آفرین در حوزه هدفگذاری برای ارتقاء امید به زندگی برای سالمندان و بازنشستگان نیز از دیگر اولویت‌های حوزه سالمندی و بازنشستگی است که باید در چارچوب سیاست‌های کلان این حوزه مورد نظر و توجه برنامه‌ریزان قرار گیرد.

صادقی در ادامه خاطرنشان کرد: سلامت بازنشستگان و تمرکز در حوزه ارتقاء و توسعه خدمات حوزه درمان به این قشر نیز همواره از مسائل مهم و نیازهای بارز جامعه بازنشستگی است که از آن می‌توان به عنوان یکی از راهکارهای تکریم بازنشستگان نام برد.

به گفته این فعال بازنشستگی، آموزش زندگی سالمندی و مولفه‌های آن برای ارتقاء سطح زندگی بازنشستگان و توجه به شاخصه‌های زندگی آنان در بخش‌های مختلف را نیز می‌توان از انتظارات و ضرورت‌های زندگی سالمندی و بازنشستگی محسوب کرد.

وی با ذکر اینکه باید از منابع مختلف سازمانی در قالب اقدامات جهت افزایش امید به زندگی در بین بازنشستگان استفاده کرد، گفت: در این راستا از برنامه‌هایی نظیر سفرهای درون شهری و سیاحتی در این راستا می‌توان بهره‌مند شد.

اقدامات فرهنگی تأمین اجتماعی برای مستمری بگیران
رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری افزود: در حوزه فرهنگی سازمان تأمین اجتماعی در ارتباط با بازنشستگان اقدامات و فعالیت‌های مناسبی در حال انجام است و جای تقدیر دارد که مدیران حوزه فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی تعامل و همکاری مناسب و اثربخشی در راستای ارائه خدمات به بازنشستگان دارند.


ظرفیت‌های گسترده بزرگترین سازمان بیمه‌گر یک فرصت برای کشور
این کارشناس حوزه بازنشستگی افزود: سازمان تأمین اجتماعی به عنوان یک نهاد چندوجهی در ساختار کشور دارای ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مختلف در ارائه خدمات به اقشار مختلف بیمه شده و بازنشسته است.

صادقی ادامه داد: ویژگی‌های این نهاد بزرگ بیمه‌ای باید توسط نهادهای تصمیم‌ساز شناخته و از بسترهای ظرفیتی آن برای ارتقاء خدمات به جامعه بیش از ۴۵ میلیون نفری تحت پوشش استفاده شود.

وی اضافه کرد: سیستم تأمین اجتماعی را با تمام ظرفیت‌های گسترده در بخش‌های مختلف بیمه‌ای، بازنشستگی و درمانی باید به عنوان یک فرصت برای کشور تلقی کنیم و در واقع به دنبال تقویت این فرصت باشیم.

سازمان تأمین اجتماعی اکنون ۵۰ درصد خدمات درمانی در کشور را به عهده دارد و در طول سال‌های گذشته با توسعه و گسترش خدمات درمانی خود به بیمه‌شدگان، مستمری بگیران و بازنشستگان این مسئله به خوبی دیده شده است.

در این دوره مدیریت جدید از آنجا که خدمات درمانی در مراکز درمانی ملکی سازمان به صورت رایگان است، اما برای بهره‌مندی مستمری بگیران و بازنشستگان در مراکز طرف قرارداد سازمان نیز با افزایش سهم ۵۰ درصدی بیمه تکمیلی درمانی اقدامات قابل توجهی جهت رضایت‌مندی این افراد انجام شد.
گزارش از مهناز بیرانوند

کد خبر: 53433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =