صرف منابع مالی در راستای توسعه تعاون و تولید

سرپرست بانک توسعه تعاون گفت:منابع و توان مالی ما در بانک توسعه تعاون در راستای حمایت از بنگاه های اقتصادی و با اولویت بخش تعاون بوده است.

به گزارش آتیه آنلاین، محمد شیخ حسینی امروز در جریان نشست خبری نمایشگاه رسم تعاون اظهار داشت : امیدواریم که ویژگی‌های اقتصاد تعاون مبتنی بر مردم محوری در کشور ما شکل گیرد.  
وی افزود :بانک توسعه تعاون در زمره بانک های توسعه ای و تخصصی بر اساس قانون مربوط به توسعه بخش تعاون است.  و در سیاست های کلی حوزه تعاون بر تشکیل بانک توسعه ای در این حوزه تاکید شده است.  
شیخ حسینی اضافه کرد :یکی از ویژگیهای این بانک نشات گرفته از حوزه تعاون است و اولویت ارائه خدمات به تعاونی‌ها و زیربخش های اقتصادی را بر عهده دارند.  به گفته وی، بر اساس اساسنامه باید ۷۰ درصد تسهیلات بانک توسعه  به بخش تعاون اختصاص یابد.  
سرپرست بانک توسعه تعاون ادامه داد : در اولین سال فعالیت دولت سیزدهم در شاخص و جذب منابع بانک ۳۲ درصد رشد را به ثبت رسانده ایم.  و در شاخص مانده مصارف بانک نیز رشد ۴۸ در صدی ثبت شده است.  
وی گفت:مطالبات غیرجاری این بانک روند کاهشی داشته و تسهیلات حمایتی بانک نیز رویه مناسبی داشته است.  
شیخ حسینی گفت :منابع و توان مالی ما در بانک توسعه تعاون در راستای حمایت از بنگاه های اقتصادی و با اولویت بخش تعاون بوده است.  

برنامه پرداخت ۳۱ هزار میلیارد تومان تسهیلات


وی اضافه کرد : پرداخت ۳۱ هزاار میلیارد تومان تسهیلات برنامه حوزه اعتبارات ما در بانک توسعه تعاون است که تا به امروز ۱۴ هزار میلیارد تومان از آن محقق شده است.
سرپرست بانک توسعه تعاون افزود : اگر ۳۵ هزار میلیارد تومان مجلس برای افزایش سرمایه بانک های دولتی در نظر گرفته که هدفگذاری بانک توسعه تعاون جذب ۱۰ درصد این مبلغ است.
وی بیان داشت : خط اعتباری ۳ هزار میلیارد تومانی در راستای بهسازی و نوسازی تعاونی ها و ایجاد اشتغال و کارآفرینی در اختیار تعاونی ها قرار می گیرد. و بخش کشاورزی، میراث فرهنگی و گردشگری در حوزه تسهیلات موردتوجه ما در بانک هستند.  
شیخ حسینی  ادامه داد: در حوزه های عمرانی نیز با وزارت نیرو و وزارت راه و شهرسازی پرداخت های تسهیلاتی در نظر گرفته شده است.  
به گفته وی تهیه سند تحول بانک و نقشه استراتژیک نیز در دستور کار بانک توسعه تعاون قرار دارد.  
وی در ادامه بیان کرد : بیش از ۸۰ درصد تامین مالی اقتصادی توسط بانک ها صورت می گیرد و در این راستا بانک های توسعه ای نیاز به تقویت دارند.  
سرپرست بانک توسعه تعاون خاطرنشان کرد :  مواردی که باعث شده اعتبارات به صورت ۱۰۰ درصدی تخصیص پیدا نکند، عمدتا خارج از حوزه فعالیت و اختیارات بانک است که البته در این زمینه اقداماتی صورت گرفته است.  و برنامه هایی را در حوزه تحول دیجیتال در بانک توسعه تعاون آغاز کرده ایم که البته بسیاری از این برنامه ها اجرایی شده است.  
شیخ حسینی تصریح کرد : راه اندازی سامانه نظارت و هوشمند کشف تقلب نیز در دستور کار اجرایی بانک قرار دارد.  
وی ادامه داد : سیاست تامین مالی از طریق ابزارهای نوین نیز از جمله برنامه های بانک توسعه تعاون است.  
سرپرست بانک توسعه تعاون همچنین با بیان اینکه تمرکز زدایی در صدور اعتبارات اسنادی از برنامه های اجرایی بانک توسعه تعاون است، افزود : تسهیلگری استفاده از اوراق تامین مالی تعاونی ها نیز از سیاست های ما در بانک به شمار می رود.  
وی با شاره به اینکه انظباط مالی نیز در قالب برنامه های بانک توسعه تعاون قابل اشاره است، عنوان کرد : بانک توسعه تعاون را باید در قانون بودجه صرفا فعال در حوزه تعاون قرار دهند و تمرکز این بانک بر حوزه تسهیلات به تعاونی ها باشد. همچنین بخش بندی بازار و نفوذ به بازارهای جدید از اولیت های ما در بانک توسعه تعاون به شمار می رود.

وی همچنین گفت: اقدامات مهمی در حوزه ترویج فرهنگ تعاون در طول  سال گذشته در دولت سیزدهم صورت گرفته تا الگوسازی برای ارائه چهره اقتصادی بخش تعاون در کشور انجام شود.  
شیخ حسینی افزود: سرمایه بانک توسعه تعاون در حال حاضر در حدود ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است.  
سرپرست بانک توسعه تعاون در ادامه عنوان کرد : ک یکی از توجیه پرداخت تسهیلات در بانک های توسعه ای مرتبط با فعالیت های واقعی است. و سیاست دولت توجه به روستاها در حوزه های زیست و اقتصادی برای ماندگاری افراد در روستاها است. همچنین در سال جاری از دو محل به دنبال افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون هستیم که مبلغ هزار میلیارد و سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به صورت جداگانه درنظر گرفته شده است.  
شیخ حسینی ادامه داد :در حال حاضر تعداد هفت شرکت زیرمجموعه بانک کارها و امور مربوط به بانک توسعه تعاون را پوشش می دهند. و به دنبال افزایش سرمایه در بانک توسعه تعاون برنامه تشکیل شرکت سرمایه گذاری را درنظر داریم.  مدل کسب و کار بانک در گذشته به صورت سنتی انجام شده و در واقع بانکداری دیجیتال در کشور ما رشد مناسبی را متناسب با شرایط جهانی تجربه نکرده است.
سرپرست بانک توسعه تعاون خاطرنشان کرد : بحث حمایت از تولید و اشتغال به عنوان یکی از شاخص های دولت مردمی نیازمند تقویت بنیه مالی و ارائه تسهیلات ارزان قیمت است.
وی همچنین بیان کرد : سهم ما در بازار پولی از منابع ومصارف در حال حاضر کمتر از یک درصد است در حالی که از نظر امکانات منابع و شعب باید این سهم  ۲ درصد باشد. بنابراین باید سهم ورودی از محل های افزایش سرمایه و منابع بازار پولی را ارتقاء دهیم.  
شیخ حسینی همچنین تصریح کرد : سال گذشته دو بانک عاملیت تسهیلات مشاغل خانگی را بر عهده داشتیم که از این محل ۸۵ میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی را انجام داده و در سال جاری نیز هزار میلیارد تومان در این بخش تخصیص اعتبار داده شده است.  حکمرانی داده ها در حوزه بانکداری مطرح بوده و نظارت و پیشگیری به همه بانک ها تکلیف شده که بانک توسعه تعاون در این راستا سامانه هایی در حوزه های بازرسی در جریان دارد.

کد خبر: 53438

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =