سهم مناسب تعاون از اقتصاد غیردولتی

نماینده ادوار هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی با اشاره به سهم حدود ۸۰ درصدی دولت از اقتصاد کشور گفت: بخش تعاون از اقتصاد غیردولتی سهم قابل توجهی را در اختیار دارد.

مهرداد لاهوتی در حاشیه نمایشگاه رسم تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین اظهار داشت : برآوردها نشان می دهد که در حال حاضر دولت در حدود ۸۰ درصد اقتصاد کشور را در اختیار دارد و مجموعا ۲۰ درصد باقیمانده شامل بخش های خصوصی و تعاونی است.  
وی افزود :به همین دلیل و برای ارتقا گستره سهم بخش تعاون باید به دنبال کاهش سهم دولت از اقتصاد باشیم.  
نماینده ادوار مجلس در ادامه بیان داشت: اگر به دنبال یافتن راهی برای بهبود شرایط اقتصادی کشور و دست یافتن به رشد مناسب اقتصادی هستیم باید راهکارهای کاهش سهم دولت از گستره اقتصاد را ارائه و اجرایی کنیم.
لاهوتی همچنین تصریح کرد : در واقع اقتصاد باید به بخش های خصوصی و تعاونی واگذار شود تا انتظار رشد اقتصادی لازم را داشته باشیم.  
وی اضافه کرد :از  سهم ۲۰ درصدی اشاره شده حال حاضر اقتصاد که در اختیار بخش های غیردولتی است، تعاونی های سهم مناسبی را در اختیار دارند.  
نماینده سابق مجلس گفت : در حدود ۱۳ درصد سهم اقتصادی را بخش خصوصی و در حدود ۷ درصد را تعاونی ها شامل می شوند.  
وی در ادامه عنوان کرد :در خصوص تعاونی های سهام عدالت این نکته مطرح است که با توجه به واگذاری شرکت های سهام عدالت به افراد، دولت ها تلاش در هدایت گری شرکت های سهام عدالت شهرستانی دارند.  
به گفته وی، در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ رشد اقتصادی ۸ درصدی برای کشور پیش بینی شده است که سهم ۴.۵ درصدی برای سرمایه گذاری و ۳.۵ درصد نیز از طریق بهره وری در نظر گرفته شده است.  
لاهوتی افزود : تجربه البته ثابت کرده است که در این شرایط اقتصادی دستیابی به رشد از طریق بهره وری بسیار مشکل است.  

عدم اجرای ۸۹ درصد قوانین حمایتی بخش تعاون


لاهوتی گفت:باید در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی تلاش داشته باشیم و بر اساس محاسبات، ۸۹ درصد از  قوانین موجود در حوزه حمایت از تعاونی ها در رسیدن به سهم ۲۵ درصدی مشخص شده در قانون اساسی، اجرایی نشده است.  

ضرروت تخصیص ۳۰ درصد از منابع واگذاری‌های اصل ۴۴ به تعاونی ها


وی در ادامه عنوان کرد : ۳۰ درصد از منابع مرتبط با واگذاری ها در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی باید در حوزه تقویت تعاونی ها پرداخت شود که این مهم محقق نشده است.  
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی اضافه کرد : امروز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با برگزاری نمایشگاه مربوط به هفته تعاون به دنبال تقویت تعاونی ها و ایجاد تمایل بیشتر به سرمایه گذاری در بخش تعاون است.  
نماینده ادوار مجلس اظهار داشت : اما باید گفت که اشتیاق و تمایل به حضور و فعالیت بیشتر در بخش تعاون با اجرای کامل قوانین حوزه حمایتی از بخش تعاون امکان پذیر است.  
لاهوتی همچنین بیان کرد : اگر بسترهای شرایط مذکور برای تحول و تقویت بخش تعاون را در حوزه اقتصاد کشور مهیا کنیم، طبیعتا مردم برای انجام امور اقتصادی و تولیدی به تعاونی ها مراجعه خواهند کرد.  
وی افزود : یکی از معانی بسیار فعالیت تعاونی ها در حوزه جلوگیری از بی عدالتی و فساد تعبیر شده است که  امیدواریم با ارائه راهکارهای مختلف و سیاستگذاری دولت و بخش تعاون، در سال آینده شاهد افزایش سهم تعاون از اقتصاد باشیم.

کد خبر: 53483

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =