تحقق افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح تأمین اجتماعی

سازمان تأمین اجتماعی با تحت پوشش داشتن ۶۰ درصد بازنشستگان کشور در قالب چهار میلیون نفر برای ارائه خدمات به‌هنگام و بدون وقفه اقدامات مهم و اثربخشی در برنامه دارد که مهمترین آن پرداخت به موقع حقوق این قشر است.

به گزارش آتیه آنلاین، سازمان تأمین‌اجتماعی هرساله براساس ماده ۹۶ و ۱۱۱ تأمین اجتماعی برای افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران برنامه‌ریزی کرده و پس از تصویب رقم پیشنهادی به دولت ارائه تا پس از تصویب از سوی سازمان تأمین شود.

در سال ۱۴۰۱ موضوع تصویب حقوق بازنشستگان با تغییرات جدی برای بازنشستگان حداقل بگیر و سایر سطوح همراه بود که برای حداقل‌بگیران ۵۷.۴ درصد افزایش تصویب اما برای بازنشستگان سایر سطوح ۱۰ درصد به علاوه ۶۵۰ هزار تومان مصوب شد.

بر اساس اعلام سازمان تأمین‌اجتماعی در روز ۱۵ خرداد ۱۴۰۱، دولت مصوبه شورای عالی کار درباره افزایش حقوق بازنشستگان تأمین‌اجتماعی را تصویب کرد و با توجه به اینکه براساس مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین‌اجتماعی، افزایش مستمری مستمری بگیران این سازمان به تصویب هیات وزیران رسیده، این افزایش به نحوی است که حداقل دریافتی مستمری بگیران از حداقل حقوق مصوب همان سال کارگران کمتر نباشد.

وفق مصوبه شورای عالی کار مورخ ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ حداقل دریافتی کارگران برای سال ۱۴۰۱ به مبلغ ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان در ماه رسید.

براساس مصوبه هیات وزیران مقرر شد، در خصوص حداقل حقوق بازنشستگان، از کار افتادگان و مجموع مستمری بازماندگان سازمان تأمین‌اجتماعی که به موجب قوانینی از جمله مواد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تأمین‌اجتماعی، نباید از حداقل مزد کارگری کمتر باشد، با رعایت قوانین مربوط و لحاظ مصوبه شورای عالی کار، میزان دریافتی آنان معادل حداقل حقوق و دستمزد کارگران شاغل تعیین و با افزایش ۵۷.۴ درصدی همراه بود، به نحوی که از ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار تومان کمتر نباشد.

در خصوص مستمری از کارافتادگان جزئی و سایر افرادی که مستمری آنان به نسبت سنوات پرداخت حق‌بیمه برقرار شده است به همان نسبت و مبتنی بر مصوبه فوق افزایش یافت.
 
تغییرات در مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح
 اگرچه پس از ابلاغ مصوبه هیات دولت درباره افزایش حقوق در سال‌جاری سازمان تأمین اجتماعی نسبت به اجرای آن اقدام کرد اما مجلس شورای اسلامی نیز به این موضوع ورود کرد.

پس از بررسی این موضوع در هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین، این مصوبه به دولت ارجاع داده شد که هیات دولت نیز به سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور بررسی داد که بر اساس این تصمیمات از سوی وزرای هیات امنای سازمان تأمین اجتماعی دوباره بررسی و افزایش ۳۸ درصد به علاوه ۵۱۵ هزار تومان تصویب شد.

تصمیم افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان سایر سطوح 
سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز پس از طی این مراحل اعلام کرد: افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح، مطابق مصوبه شورای‌ عالی کار یعنی ۳۸ درصد به اضافه مبلغ ثابتِ ۵۱۵ هزار و ۱۶۶ تومان تصویب شد.

محمدهادی زاهدی وفا گفت: افزایش حقوق و احکام اصلاح‌شده بازنشستگان از شهریورماه اعمال شده و افزایش مطابق با سقف مصوبه شورای عالی کار و هیات مدیره سازمان تأمین اجتماعی به بازنشستگان پرداخت خواهد شد.

وی با اعلام این مطلب که احکام اصلاح‌شده از شهریور اعمال‌شده و افزایش مطابق با مصوبه شورای عالی کار و هیات مدیره سازمان تأمین اجتماعی به بازنشستگان پرداخت خواهد شد، گفت: دولت در این زمینه می‌خواست تصمیم دوباره در مجموعه سازمان تأمین اجتماعی گرفته شود و به همین جهت کار را به وزرای عضو هیات امنای سازمان تأمین اجتماعی سپرد.

صدور احکام جدید، خبر خوش برای بازنشستگان سایر سطوح 
بر اساس اعلام مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، احکام جدید و فیش حقوقی شهریور ماه بازنشستگان و مستمری‌بگیران سایر سطوح این سازمان از روز ۱۵ شهریورماه ۱۴۰۱  صادر و در سامانه خدمات غیرالکترونیک تأمین اجتماعی منتشر شد.

در پی صدور بخشنامه اصلاحیه میزان افزایش حقوق مستمری‌بگیران در سال ۱۴۰۱، احکام حقوقی و فیش شهریور ماه بازنشستگان و مستمری‌بگیران سایر سطوح این سازمان با اعمال افزایش صادر شده و در سامانه خدمات غیرحضوری این سازمان به نشانی es.tamin.ir قابل مشاهده است.

پیش از این مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی خبر داده بود حقوق شهریور ماه بازنشستگان سایر سطوح، بر مبنای احکام جدید و با در نظر داشتن مصوبه مورد توافق وزرای عضو هیات امنای سازمان تأمین‌اجتماعی و با اعمال افزایش موضوع مصوبه شورای عالی کار پرداخت خواهد شد و احکام جدید این گروه از بازنشستگان نیز در همین ماه صادر می‌شود.

میرهاشم موسوی در این زمینه گفت: با تأکید ویژه ریاست‌ جمهور و همراهی دولت مردمی سیزدهم و مجلس انقلابی، حقوق شهریور ماه بازنشستگان سایر سطوح، بر اساس مصوبه شورای عالی کار پرداخت خواهد شد.

وی افزود: احکام جدید این گروه از بازنشستگان روی سایت خدمات غیرحضوری تأمین‌اجتماعی بارگزاری شده و از ۲۰ شهریور ماه پرداخت‌ها بر اساس همین احکام جدید انجام خواهد شد.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: برای پرداخت معوقات از اول فروردین تا ماه جاری نیز برنامه‌ریزی در تعامل با کانون‌های بازنشستگی در حال انجام است و به‌زودی نحوه پرداخت معوقات نیز به این عزیزان اعلام خواهد شد.

پرداخت حقوق با احکام اصلاحی از ۲۰ شهریور ماه
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به صدور احکام جدید بازنشستگان سایر سطوح گفت: احکام اصلاح شده جدید هم‌اکنون در سایت سازمان تامین اجتماعی قابل دریافت بوده و حقوق این بخش از بازنشستگان از ۲۰ شهریورماه با حکم اصلاحی پرداخت می‌شود.

میرهاشم موسوی اظهارداشت: براساس مصوبه جدید وزرای هیات امنای سازمان تامین اجتماعی (که در قالب اصلاح مستمری سایر سطوح به سازمان تامین اجتماعی ابلاغ شده بود) اعلام شد که اصلاح احکام حقوق مستمری‌بگیران تامین اجتماعی در شهریور ماه جاری انجام شده و پرداختی‌ها نیز مطابق با احکام جدید خواهد بود.   

وی با اشاره به صدور احکام بازنشستگان سایر سطوح خاطرنشان کرد: این احکام اکنون در سایت سازمان تامین اجتماعی بارگذاری شده و از بیستم ماه جاری پرداخت‌ها براساس حکم جدید و اصلاحی انجام خواهد شد.

موسوی توضیح داد: این اصلاح در سایر سطوح براساس مصوبه شورای عالی کار انجام گرفته که شامل افزایش ۳۸ درصدی به علاوه ۵۱۵ هزار تومان شده است.   

اعلام نحوه پرداخت معوقات بازنشستگان سایر سطوح به زودی
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره تامین اعتبار پرداخت حقوق بازنشستگان نیز یادآور شد: منابع این پرداختی‌ها تامین شده است و برای پرداخت معوقات نیز که از اول فروردین ۱۴۰۱ تا شهریور ماه جاری؛ یعنی پنج ماه محاسبه می‌شود؛ برنامه‌ریزی صورت گرفته و نحوه پرداخت معوقات نیز در اسرع وقت اعلام خواهد شد.   

وی با اشاره به دریافت سهام از دولت بابت تأدیه بدهی افزود: سهامی به منظور تأدیه بدهی سازمان باید از دولت دریافت شود که در بودجه سازمانی نیز گنجانده شده است، بنابراین به محض ایجاد سازوکاری جهت تامین نقدینگی از طریق این سهام برنامه‌ریزی برای پرداخت معوقات نیز انجام می‌شود.   

موسوی عنوان کرد: روش‌های مختلفی نیز توسط جامعه بازنشستگان از طریق کانون بازنشستگان تامین اجتماعی مطرح شده و طی برنامه مشترک با این جمعیت، نحوه پرداخت‌ها اعلام می‌شود.   
 
افزایش حقوق بازنشستگان سایر سطوح تا ۳۸درصد 
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی همچنین درباره بازنشستگان سایر سطوح توضیح داد: براساس مصوبه پیشین برای افزایش حقوق بازنشستگان، در بخش بازنشستگان حداقل‌بگیر ۵۷.۴ درصد افزایش مصوب شده بود که این اعتبار نیز محاسبه و در فیش حقوقی مستمری حداقل‌بگیران لحاظ و تا کنون توسط سازمان پرداخت شده است.   

وی با اشاره به معوقات در این حوزه در سه ماه اول ۱۴۰۱ ادامه داد: این اعتبارات از اول سال تاکنون برای حداقل‌بگیران (یعنی ۵۷.۴ درصد) و نیز برای سایر سطوح (در مصوبه اول) تا سقف ۱۰ میلیون تومان یعنی ۱۰درصد افزایش پیش‌بینی شده بود.   

موسوی با اشاره به اینکه برای حقوق بازنشستگان با سقف ۱۰ میلیون تومان به بالا نیز در سال جاری ۱۰ درصد به علاوه ۶۵۰ هزار تومان پیش‌بینی شده بود، اظهارداشت: این مبلغ برای بازنشستگان سایر سطوح یعنی تا سقف ۱۰ میلیون تومان حقوق و ۱۰ میلیون به اضافه ۶۵۰ هزارتومان، در مصوبه جدید اصلاح شد.

وی تصریح کرد: به عبارت دیگر بازنشستگان به غیر از حداقل‌بگیران، "سایر سطوح" قلمداد می‌شوند که برای این گروه ۳۸ درصد به علاوه ۵۱۵ هزار تومان در حکم جدید تعیین شده است و مابه‌التفاوت این عدد با رقم قبلی از ماه جاری (۲۰ شهریورماه) پرداخت خواهد شد.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تاکیدکرد: پرداخت‌ها براساس حروف الفبا از ۲۰ شهریورماه ۱۴۰۱ انجام می‌شود.

۹۰۰ هزار بازنشسته جز بازنشستگان سایر سطوح 
حسن صادقی رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در این باره در گفت‌وگو با آتیه آنلاین اظهار داشت: سازمان تأمین اجتماعی همیشه برای پرداخت حقوق بازنشستگان براساس روال قانونی خود عمل می‌کند و محاسبات را بر مبنای همان سیستم محاسباتی تخصصی خود انجام خواهد داد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه از شهریورماه احکام عملیاتی شده به مرور معوقات بازنشستگان و مستمری بگیران پرداخت می‌شود که امیدواریم پس از صدور احکام موضوع باقیمانده متناسب سازی ۱۴۰۰ پرداخت شود که به طور یقین در کوتاه ترین مدت ممکن محاسبه خواهد شد.

وی با اشاره به ضرورت اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از اول فروردین ماه ۱۴۰۱ ادامه داد: حدود ۹۰۰ هزار نفر از مستمری بگیران و بازنشستگان که جز بازنشستگان سایر سطوح هستند حقوق آنها براساس احکام جدید اصلاحی اضافه می‌شود.

بدحسابی از تأمین اجتماعی در پرداخت‌ها ندیده‌ایم

صادقی ادامه داد: هنوز از زمان پرداخت دقیق پرداخت مابه‌التفاوت اطلاعات دقیقی در دست نیست اما معمولا عرف بر این بوده است که اینگونه پرداختی ها در قالب مابه التفاوت به مرور و در کوتاه‌ترین زمان ممکن پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: در پرداخت مطالبات معوقه بدحسابی از سازمان تأمین اجتماعی ندیده‌ایم و تا به امروز و در طول سالیان گذشته هنوز این موضوع را مشاهده نکرده‌ایم.

وی تصریح کرد: در یک زمانی برای پرداخت‌های مطالبات و معوقات بازنشستگان و مستمری‌بگیران زمان بر بوده و مبلغ پرداختی را به صفر رسانده و مطالبات را به نوعی به موقع پرداخت کرده است.

براساس این تصمیمات، سازمان تأمین‌اجتماعی که حدود چهار میلیون مستمری‌بگیر شامل بازنشستگان، ازکارافتادگان و بازماندگان را تحت پوشش دارد و ۷۰ درصد آنها حداقل‌بگیر و ۳۰ درصد دیگر در سایر سطوح قرار داشته به همین منظور در بخش حداقل‌بگیران ۵۷.۴ درصد افزایش و در سایر سطوح نیز ۳۸ درصد به علاوه ۵۱۵ هزار تومان افزایش را دارد.

گزارش از مهناز بیرانوند

کد خبر: 53602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =