اختصاص بیمه بیکاری به ۱۸۵هزارنفر

جدیترین داده‌های آماری مرتبط با مقرری بیمه بیکاری در کشور نشان می‌دهد که حدود ۱۸۵ هزار نفر از مشمولان قانون کار در سطح کشور در حال استفاده از مقرری بیمه بیکاری بوده که این میزان در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته حکایت از روند کاهشی دارد.

به گزارش آتیه آنلاین، براساس قانون کار، بیمه بیکاری به کارگران مشمول این قانون و تابع قانون تأمین اجتماعی تعلق گرفته که در این خصوص کارفرما مکلف به واریز سه درصد از مزد کارگر به صندوق بیمه بیکاری است.

بخشی از قوانین مربوط به بیمه بیکاری اشاره دارد، کارگرانی که بدون میل و اراده شخصی بیکار شده باشند باید مراحل ثبت درخواست بیمه بیکاری را از طریق مراجعه به ادارات کار دنبال کرده و پس از گذراندن مراحل لازم از مقرری بیمه بیکاری بهره‌مند خواهند شد.

گزارش عملکرد معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری نشان می‌دهد که آمار مقرری‌بگیران بیمه بیکاری تا پایان مهرماه سال ۱۴۰۰ در حدود ۲۶۰ هزار نفر بوده و روند کاهشی آن در طول یک‌سال گذشته قابل مشاهده است.

بر اساس قوانین و مقررات ثبت درخواست برقراری مقرری بیمه بیکاری، مراحل ثبت درخواست آن از سوی متقاضیان از طریق سامانه بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صورت می‌گیرد.

خدمات تأمین‌اجتماعی در حوزه حوادث کار و بیمه بیکاری

سازمان تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین نهاد بیمه‌ای کشور با پوشش ۵۳ درصدی افراد جامعه در قالب بیش از ۶۰ درصد کل بیمه‌شدگان، ارائه خدمات متنوع بیمه‌ای، بازنشستگی، درمانی و در مجموع بیش از ۱۸نوع خدمات متنوع را در دستور کار دارد که پوشش حمایتی کامل بیمه‌شدگان حوادث کار از آن جمله است.

بخشی از حادثه‌دیدگان ناشی از فعالیت‌های شغلی به دلیل عدم توانایی در ادامه کار و فعالیت بیکار شده و از خدمات حوزه بیمه بیکاری تأمین اجتماعی بهره‌مند می‌شوند.

براساس اعلام سازمان تأمین‌اجتماعی، این نهاد بیمه‌ای در سال گذشته در ۴۵ هزار و ۹۰۴ مورد حادثه ناشی از کار، ضمن ارائه خدمات درمانی و بازتوانی برای بیمه‌شدگان حادثه‌دیده، تعهدات قانونی کوتاه‌مدت و بلندمدت را حسب شرایط و الزامات قانونی در مورد حادثه‌دیدگان انجام داده است.

با درنظر گرفتن آمار ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفری بیمه‌شدگان مشمول حمایت‌های قانونی تأمین‌اجتماعی در حوادث ناشی از کار، ضریب شیوع حادثه ناشی از کار در سال ۱۴۰۰ در میان این افراد ۳/۳ در هزار نفر بوده که به این معناست که به‌طور متوسط به ازای هر هزار نفر از بیمه‌شدگان احتمال وقوع حادثه برای ۳/۳ نفر در سال وجود دارد.

علت بروز ۸۱ درصد از این حوادث، بی‌احتیاطی گزارش شده و ۹۶ درصد از حادثه‌دیدگان مرد و ۵۴ درصد آنان مجرد بوده‌اند. بیشترین فراوانی نوع حادثه نیز مربوط به "ضرب‌خوردگی"، "سقوط کردن و لغزیدن" و" بریدگی و قطع اعضا" به ترتیب با ۲۵، ۱۶ و ۱۰ درصد بوده است.

در سال ۱۴۰۰ و براساس آمارهای سازمان تأمین‌اجتماعی، بیشترین حادثه شغلی مربوط به گروه سنی ۳۰ تا ۳۴ و ۳۵ تا ۳۹ سال  به ترتیب با ۲۳ و ۲۰ درصد و  بیشترین اعضای حادثه‌دیده نیز "دست چپ" و "پا" به ترتیب با ۴۲ و ۲۵  درصد بوده است.

سازمان تأمین‌اجتماعی به عنوان مهم‌ترین و بزرگترین سازمان بیمه‌ای کشور، در زمان بروز حوادث ناشی از کار، خدمات متنوعی به بیمه‌شدگان ارائه می‌دهد. پرداخت هزینه‌های مربوط به درمان و بازتوانی حادثه‌دیدگان، پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری، پرداخت غرامت نقص عضو، برقراری مستمری ازکارافتادگی جزئی و کلی و همچنین پرداخت مستمری به بازماندگان حادثه‌دیدگان متوفی از جمله خدماتی است که سازمان تأمین‌اجتماعی به حادثه‌دیدگان ناشی از کار ارائه می‌دهد.

حوادث ناشی از کار سالیانه هزاران میلیارد تومان برای اقتصاد کشور و به تبع آن برای سازمان تأمین‌اجتماعی هزینه ایجاد می‌کند و هزینه‌های فردی و اجتماعی آن نیز برای افراد و خانواده‌های حادثه‌دیده غیرقابل محاسبه است که می‌توان با هزینه‌های بسیار کمتر برای ارتقای آموزش و ایمن‌سازی محیط کار، از بروز حوادث ناشی از کار پیشگیری کرد.

در این میان بیمه‌شدگان مشمول قانون تأمین اجتماعی در حوادث ناشی از کار، در مواردی چون هزینه درمان و بازتوانی، مستمری ازکارافتادگی جزیی و کلی و نیز مستمری بازماندگان، تحت پوشش حمایت‌های سازمان تأمین‌اجتماعی هستند و نداشتن بیمه اجتماعی و درمانی؛ می‌تواند تبعاتی جدی برای فرد حادثه‌دیده و خانواده وی از حیث هزینه‌های درمان و معیشت دربر داشته باشد.

نگاه قانون به موضوع بیمه بیکاری

براساس ماده یک قانون بیمه بیکاری تمامی مشمولین قانون تأمین اجتماعی که تابع قوانین کار و کار کشاورزی هستند مشمول مقررات این قانون هستند.

بر همین اساس، بیکار از نظر این قانون، بیمه شده‌ای است که بدون میل و اراده بیکار شده و آماده کار باشد و بیمه بیکاری به عنوان یکی از حمایت‌های سازمان تأمین اجتماعی در قبال بیمه‌شدگان محسوب می‌شوند.

همچنین سازمان تأمین اجتماعی در راستای ارائه خدمات مرتبط با موضوع بیمه بیکاری مکلف است با دریافت حق بیمه مقرر، به‌بیمه‌شدگانی که طبق مقررات این قانون بیکار می‌شوند مقرری بیمه بیکاری پرداخت کند.

قانون بیمه بیکاری اضافه می‌کند؛ حق بیمه بیکاری به میزان (۳%) مزد بیمه شده است که به صورت کامل توسط کارفرما تأمین و پرداخت شده و بیمه شده برای تحت پوشش این خدمت قرار گرفتن باید قبل از بیکار شدن حداقل (۶) ماه سابقه پرداخت بیمه را داشته باشد.

همچنین بر مبنای قانون، بیمه شده مکلف است ظرف (۳۰) روز از تاریخ بیکاری با اعلام مراتب بیکاری به ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی آمادگی خود را برای اشتغال‌ به‌کار تخصصی و یا مشابه آن اطلاع دهد.

بر همین اساس، مراجعه افراد بیمه شده بیکار پس از سی روز با عذر موجه و با تشخیص هیأت حل اختلاف تا سه ماه امکان‌پذیر خواهد بود.

کد خبر: 53645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =