نگاه ویژه تأمین اجتماعی به درمان رایگان بازنشستگان ۶۵ ساله

براساس تحلیل‌های مرتبط با هزینه‌های درمانی بیمه‌شدگان در خصوص رابطه مستقیم بین سن افراد تحت پوشش بیمه‌ای و هزینه بهداشت و درمان، با افزایش سن میزان هزینه‌های درمانی روند صعودی را تجربه کرده به همین منظور سازمان تأمین اجتماعی در راستای این موضوع اقدامات جدی در راستای ارائه خدمات درمانی را تعریف کرده است.

به گزارش آتیه آنلاین، با افزایش سهم افراد بالای ۶۵ سال در جمعیت بیمه‌شدگان، سهم هزینه‌های بهداشتی و درمانی از هزینه کل به طور چشمگیری افزایش یافته و همین موضوع موجب افزایش بیماری‌ها در دوران سالمندی شده که در این خصوص تأمین اجتماعی ارائه تمام خدمات درمانی برای این افراد را رایگان اعلام کرده است.

از آنجا که تقاضا در بخش هزینه‌های بهداشتی و درمانی در سنین سالمندی افزایش قابل توجهی خواهد داشت، سازمان تأمین اجتماعی در مراکز ملکی و مراکز طرف قرارداد نیز این خدمات را به بازنشستگان بالای ۶۵ سال رایگان ارائه می‌دهد.

براساس آمارهای موجود، اکنون بیش از ۶۰ درصد مجموع بازنشستگان و مستمری‌بگیران کشور، تحت پوشش خدمات و حمایت‌های سازمان تأمین‌اجتماعی بوده و بیش از ۳۰ درصد مراجعان مراکز درمانی سرپایی این سازمان بالای ۶۵ سال سن دارند.

چهار میلیون بازنشسته و مستمری بگیر بهره‌مند از خدمات تأمین اجتماعی
سازمان تأمین اجتماعی اکنون به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌گر اجتماعی چهار میلیون بازنشسته و مستمری‌بگیر تحت پوشش دارد که به دلیل شرایط بازنشستگی پیش از موعد و کاهش میانگین سن بازنشستگان، اکنون ۳۰ درصد از بازنشستگان کمتر از ۶۰ سال سن دارند.

در صورتی که مرز سالمندی ۶۰ سال در نظر گرفته شود، براساس آمارهای احصا شده در سازمان تأمین اجتماعی ۳۰ درصد از کل بازنشستگان شامل ۲۸ درصد از بازنشستگان عادی و ۳۸ درصد از بازنشستگان پیش از موعد در سنین سالمندی قرار ندارند.

حتی با لحاظ شدن مرز سالمندی در ۶۵ سال، ۵۰ درصد از بازنشستگان عادی و ۶۲ درصد از بازنشستگان پیش از موعد در سنین سالمندی قرار ندارند اما با این وجود سازمان تأمین اجتماعی نگاه ویژه‌ای به خدمات‌رسانی به بازنشستگان ۶۵ ساله تحت پوشش دارد.

تأمین درمان یکی از وظایف مهم تأمین اجتماعی
مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی تصریح کرد: تأمین درمان یکی از وظایف اصلی سازمان تأمین اجتماعی است البته این سازمان دو وظیفه مهم در قبال بیمه‌شدگان و مستمری بگیران دارد.

شهرام غفاری در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین افزود: در کنار پرداخت مستمری بازنشستگان و مستمری‌بگیران به عنوان یک موضوع بسیار مهم که بخش عمده‌ای از منابع سازمان را به خود اختصاص می‌دهد، تأمین درمان بیمه شدگان و مستمری‌بگیران دیگر وظیفه سازمان محسوب شده که به دو شکل در سازمان اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: در بخش درمان سازمان تأمین اجتماعی افراد بیمه‌شده یا مستمری‌بگیران یا با مراجعه به مراکز متعلق و ملکی سازمان تأمین اجتماعی با دریافت خدمات رایگان در این مراکز یا به صورت مراجعه به مراکز طرف قرارداد، از خدمات درمانی استفاده می‌کنند.

ارائه خدمات درمانی رایگان در مراکز ملکی 
غفاری خاطرنشان کرد: زمان مراجعه بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران به مراکز طرف قرارداد در اداره کل درمان غیرمستقیم تأمین اجتماعی به موجب قانون این افراد به طور کامل تحت پوشش خدمات رایگان قرار می‌گیرند.

وی بیان داشت: چون طبیعتاً سازمان در همه شهرهای کشور درمانگاه، مراکز ملکی و بیمارستان برای ارائه خدمات رایگان به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران ندارد و به خاطر گستردگی بیمه‌شدگان این امکان در همه شهرها وجود ندارد به همین دلیل در مراکز طرف قرارداد به افراد تحت پوشش خدمات ارائه داده می‌شود.

غفاری ادامه داد: در واقع به شکلی است که در برخی شهرها تعداد افراد بیمه شده اندک و در برخی از شهرها تعداد بیمه شدگان پرجمعیت است و همه جا امکان ارائه درمان مستقیم و غیرمستقیم در مراکز ملکی و طرف قرارداد وجود ندارد.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی افزود: ولی خوشبختانه بخش خصوصی و دولتی  در سطح شهرها گسترده است و این امکان را از طریق خرید خدمت و دسترسی بیمه شدگان و مستمری بگیران به این خدمات فراهم کرده است.

خدمات درمانی بستری برای سالمندان ۱۰۰ درصد رایگان 
وی اضافه کرد: هرآنچه که در کشور به موجب قانون تحت پوشش بیمه‌ها است از طریق اداره کل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی در حال انجام است.

غفاری ادامه داد: بخش عمده خرید خدمات در بخش بستری یعنی ۷۰ تا ۸۰ درصد بستری ها در مراکز دانشگاهی است و بیمه‌شدگان زمان مراجعه به مراکز دانشگاهی طرف قرارداد فقط ۱۰ درصد هزینه را پرداخت می کنند.

وی بیان داشت: البته این ۱۰ درصد برای سالمندان تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی نیز برداشته شده و سالمندان زمان مراجعه به مراکز دانشگاهی و طرف قرارداد سازمان، به طور ۱۰۰ درصد خدمات رایگان دریافت خواهند کرد.   

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: برای اجرای عدالت در ارائه درمان و دسترسی بیمه‌شدگان در شهرهایی که سازمان تأمین اجتماعی بیمارستان ملکی ندارد و چون این خدمات برای بیمه شدگان به طور  ۱۰۰ درصد رایگان است برنامه‌هایی داریم.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بیمه‌شدگان و مستمری بگیران در زمان مراجعه به مراکز طرف قرارداد سازمان ۱۰ درصد هزینه‌های درمانی خود را پرداخت می‌کنند و برای اینکه اجرای عادلانه سیاست‌ها و نداشتن رفتار دوگانه‌ای بین بیمه‌شدگان، در شهرستان‌های فاقد مراکز و بیمارستان ملکی سازمان تأمین اجتماعی، در واقع خدمات درمانی بستری برای این بیمه‌شدگان مانند مراکز ملکی سازمان رایگان شده است.

وی تاکید کرد: بنابراین خدمات بستری برای بیمه‌شدگان و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی در هر شهر یا استانی که مراکز ملکی سازمان وجود داشته و یا جاهایی که بیمارستان ملکی وجود نداشته اما بیمارستان‌های دانشگاهی وجود دارد به صورت رایگان است.

غفاری ادامه داد: خدمات رایگان یعنی تمام خدمات تحت پوشش بیمه محسوب شده ولی ممکن است خدمتی، دارویی یا تجهیزاتی برای بیمه شده در نظر گرفته شود که فراتر از تعهدات باشد و اصولا هم نباید این اتفاق بیفتد و اگر این مساله رخ داده بیماران را حمایت می‌کنیم.

پایین بودن مبلغ پرداختی از جیب بیمه‌شدگان 
وی با بیان اینکه در بخش بستری برای بیمه شدگان و مستمری بگیران خدمات خوبی در سازمان تأمین اجتماعی وجود دارد، اظهار داشت: با این خدمات در سطح کشور پرداخت از جیب بیمه شدگان پایین و مواقعی که بیمه‌شدگان به بخش خصوصی مراجعه می‌کنند در بخش خصوصی طرف قرارداد سازمان تأمین اجتماعی آنها را هم پوشش می‌دهیم.

وی ادامه داد: اما با این تفاوت که تعرفه تحت پوشش سازمان، تعرفه دولتی اما بخش خصوصی با تعرفه خصوصی رفتار می‌کند.

غفاری اضافه کرد: تعرفه خصوصی سه تا چهار برابر تعرفه دولتی است به همین دلیل پرداخت از جیب بیماران در بخش خصوصی تا حدودی چشمگیر بوده و چاره‌ای نیست که خدمات بستری بخش خصوصی با تعرفه خصوصی خرید شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر بیمه‌شدگان به مراکزی که اصلا طرف قرارداد سازمان تأمین اجتماعی نبوده و به هر دلیل تمایل استفاده از خدمات این سازمان را دارد آنجا خدمت را کامل پرداخت کرده و اسناد آن را در مراکز تأمین اجتماعی و کارگزاری‌ها تحویل و سازمان بخشی از هزینه‌ها را در بخش بستری پرداخت می‌کند.

غفاری افزود: در بخش سرپایی اگر بیمه شدگان به مراکز درمانی دولتی مراجعه کرده پرداخت از جیب آنها یا صفر یا ۳۰ درصد تعرفه دولتی است که این هم برای دارو، خدمات آزمایشگاهی و رادیولوژی در بخش خدمات سرپایی است.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی گفت: اما زمانی که بیمه شدگان به مطبها، مراکز خصوصی پاراکلینیک ها و کلینیک ها مراجعه کنند پرداخت از جیب بیماران در این مراکز قابل توجه بوده و باید برای این موضوع فکری اساسی کرد.

وی خاطرنشان کرد: برای این موضوع باید به سمت یکسان سازی تعرفه‌ها به عنوان یک ضرورت نظام سلامت پیش رفت تا بیمه‌ها تعرفه واقعی را در بخص خصوصی پوشش دهند.

وی بیان داشت: البته این بحث بسیار جدی نیازمند منابع و نیاز به یک شرایطی برای اجرا دارد که آن شرایط آن را باید فراهم کرد.

بخش درمان سازمان تأمین‌اجتماعی با ۳۹۳ مرکز درمانی و بیش از ۱۰ هزار تخت فعال در حال ارائه خدمات به بیمه‌شدگان و بازنشستگان است که در این میان افراد بالای ۶۵ سال با نیاز به دریافت خدمات درمانی بیشتر، با نگاه ویژه جهت خدمات‌رسانی دیده شدند.
گزارش از مهناز بیرانوند

کد خبر: 53664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =