افزایش هزینه‌های عملیاتی، بزرگترین چالش شرکت‌های پخش

مدیر عامل شرکت پخش هجرت افزایش هزینه‌های عملیاتی را بزرگترین چالش این حوزه اعلام کرد.

علی مقدسی‌راد مدیر عامل شرکت پخش هجرت در گفت‌وگو با آتیه آنلاین بیان کرد: در حال حاضر حاشیه سود شرکت‌های توزیع دارو بنا به محصولات مختلف متفاوت است اما متوسط ۱۰ تا ۱۲ درصد برای شرکت‌های پخش در نظر می‌گیرند.

وی افزود: این رقم با توجه به رشد بالای هزینه‌های علمیاتی، درصد کمی است به همین خاطر یکی از چالش‌های ما رشد هزینه‌های عملیاتی است.

مقدسی‌راد عنوان کرد: امسال متاسفانه با توجه به افزایش قیمت‌ها به خصوص در هزینه حمل و نقل ناوگان، هزینه عملیاتی شرکت به ۵۰ درصد حاشیه سود رسیده است، در حالی که در گذشته ۲۰ تا ۳۰ درصد بود.

وی یادآور شد: علاوه بر افزایش هزینه عملیاتی که مهمترین چالش شرکت است، افزایش سقف مطالبات دولتی چالش دیگری است که با تعامل صورت گرفته، بحث مطالبات دولت در حال حل شدن است.

مدیر عامل شرکت پخش هجرت درباره راهکارهای کاهش هزینه عملیاتی شرکت بیان کرد: اگر یارانه ویژه سوخت برای شرکت‌های پخش در نظر بگیرند، هزینه حمل و نقل کاهش می‌یابد.

وی افزود: همچنین با تخصیص خودروی کامیونت یخچال‌دار به صنعت دارو، علاوه بر تجهیز شدن این بخش، توزیع دارو به شکل صحیح اتفاق خواهد افتاد.

مقدسی‌راد گفت: اگر کامیونت‌های یخچال‌دار را به کشور وارد کرده و به شرکت‌های پخش تخصیص بدهند یا اجازه بدهند شرکت‌های توزیع‌کننده، این خودروها را وارد کنند، هم دارو سریع‌تر توزیع می‌شود و هم هزینه‌های عملیاتی شرکت‌ها کاهش خواهد یافت.

بیش از ۱۱ درصد بازار دارویی در اختیار شرکت

مدیر عامل شرکت پخش هجرت با بیان اینکه این شرکت توزیع کننده دارو و ملزومات مصرفی پزشکی است، عنوان کرد: ما یکی از بزرگترین پخش‌های دارویی کشور هستیم. بعد از توزیع داروپخش، بیشترین سهم بازار در اختیار ما قرار دارد.

وی افزود: بالای ۱۱ درصد از داروی مورد نیاز کشور توسط شرکت هجرت توزیع می‌شود. از نظر ناوگان جزء شرکت‌های با بیشترین وسیله نقلیه، ناوگان و لجستیک هستیم. از لحاظ انبار مرکزی بزرگترین انبار دارویی کشور را در میان پخش‌ها در اختیار داریم.

مقدسی‌راد اضافه کرد: نزدیک به ۱۱۰۰ نفر پرسنل داریم که در قالب تیم‌های علمیاتی و تیم‌های فروش در خدمت توزیع دارو و داروخانه‌های دولتی قرار دارند. ۱۴ هزار داروخانه خصوصی و هزار مرکز درمانی دولتی را پوشش مشترک می‌دهیم.

وی شرکت‌های پخش را حلقه حد واسط بین تامین کننده و داروخانه‌ها و مراکز درمانی معرفی کرد و افزود: تامین کننده‌ها با توجه به ماهیتی که دارند، قطعا نمی‌توانند پخش دارو به اقصی نقاط کشور داشته باشند. اما شرکت‌های پخش با مراکزی که در اقصی نقاط کشور دارند؛ به توزیع مناسب دارو کمک می‌کنند.

مدیر عامل شرکت پخش هجرت گفت: این شرکت ۲۱ مرکز در سراسر کشور دارد و به کمک این مراکز، دارو را در نقاط مختلف کشور توزیع می‌کند. این باعث شده است از داروهای خاص و یا اقلام خاص دارویی گرفته تا داروهای بیمارستانی، در زمان مشخص و با کمترین زمان به دست مصرف کننده برسد.

وی ادامه داد: ما داروها را از غربی‌ترین تا شرقی‌ترین نقطه کشور توسط شرکت‌های پخش مخصوصا پخش‌هایی که پوشش مشتری خوبی دارند، توزیع می‌کنیم.

تفاوت مصرف دارو در استان‌های مختلف

مقدسی‌راد درباره وضعیت مصرف دارو در استان‌های مختلف گفت: وضعیت مصرف دارو بسته به شرایط محیطی و بیمارستان‌های تخصصی که در استان‌های مختلف وجود دارد، متفاوت است.

وی افزود: در یکسری استان‌ها که بیمارستان‌های تخصصی وجود ندارد، داروهای تخصصی کمتر مصرف می‌شود و در یکسری استان‌ها که ضریب تخت بیمارستان بالاتر است و متخصصان بیشتری دارند؛ داروهای تخصصی بیشتر مصرف می‌شوند اما داروهای عمومی و پر مصرف به صورت متوسط در سراسر کشور یکسان مصرف می‌شود.

حذف قاچاق دارو به کمک سامانه‌های تامین اجتماعی

مدیر عامل شرکت پخش هجرت درباره جذب بیش از حد دارو در استان‌ها و مباحث مرتبط با قاچاق دارو، عنوان کرد: زمانی که ارز ترجیحی وجود داشت و فاصله ارز ترجیحی و آزاد زیاد بود، این مسئله وجود داشت. نه تنها در مورد دارو بلکه در مورد مواد غذایی هم شاهد قاچاق معکوس بودیم.

وی افزود: دارویی که ارز ترجیحی می‌گیرد، قطعا قیمتش کمتر است. با اتفاق خوبی که امسال افتاد و ارز ترجیحی برداشته شد، آزادسازی رخ داد و به سمت استفاه از ارز نیمایی و ارز آزاد در حال حرکت هستیم، از سوی دیگر از طریق سامانه‌های دارویار و سیستم تامین اجتماعی، بحث قاچاق معکوس و قاچاقی که از کشور صورت می‌گرفت، کلا برداشته می‌شود.

مقدسی‌راد درباره مزایای حذف ارز ترجیحی برای شرکت‌های توزیعی عنوان کرد: از لحاظ ریالی بازار ما بزرگ می‌شود. البته در این روند بحث سرمایه در گردش شرکت‌ها در کوتاه مدت دچار مشکل می‌شود که با مدیریت درست نقدینگی، باید این مشکل حل شود.

وی افزود: قطعا دانشگاه‌های علوم پزشکی و دولت با پرداخت مطالباتی که از آنها داریم، می‌توانند به ما کمک کنند. اگر این اتفاق بیفتد، به نفع تامین کننده و خود دولت است.

مدیر عامل شرکت پخش هجرت با اشاره به همکاری خوبی که با شرکت‌های وارداتی برای تامین داروهای خاص و اقلام خاص دارویی وجود دارد، بیان کرد: بخشی از داروهای خاص توسط شرکت‌های داخلی تولید می‌شود و توسط ما توزیع می‌شوند.

وی بیان کرد: توزیع داروهای خاص بر اساس برنامه‌ریزی سازمان غذا و دارو انجام می‌شود. ما داروهای خاص مورد نیاز سرطان‌ها، بیماران دیابتی و داروهای خاص آلبومین را توزیع می‌کنیم.

کد خبر: 53667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 1 =