۵۵۰۸ کارگر در سال گذشته دچار ازکارافتادگی یا مرگ شدند

سازمان تأمین اجتماعی در سال گذشته در ۴۵هزار و ۹۰۴ مورد حادثه ناشی از کار، ضمن ارائه خدمات درمانی و بازتوانی برای بیمه‌شدگان حادثه‌دیده، تعهدات قانونی کوتاه‌مدت و بلندمدت را حسب شرایط و الزامات قانونی در مورد حادثه‌دیدگان انجام داده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین و به نقل از روزنامه کار و کارگر، این آمارها تنها مربوط به مواردی از حوادث ناشی از کار است که برای برقراری حمایت‌های بیمه‌ای و درمانی به سازمان تأمین‌اجتماعی ارجاع شده است و آمار واقعی تعداد حوادث ناشی از کار که به دلایل مختلف بخشی از آنها هرگز از سوی کارگر یا کارفرما گزارش نمی‌شوند، بیشتر از این آمار است.


به گزارش کار و کارگر، در گزارش این سازمان بیمه‌گر آمده است: با در نظر گرفتن آمار ۱۳ میلیون و ۷۰۰هزار نفری بیمه‌شدگان مشمول حمایت‌های قانونی تأمین اجتماعی در حوادث ناشی از کار، ضریب شیوع حادثه ناشی از کار در سال ۱۴۰۰ در میان این افراد ۳/۳ در هزار نفر بوده که به این معناست که به‌طور متوسط به ازای هر هزار نفر از بیمه‌شدگان احتمال وقوع حادثه برای ۳/۳ نفر در سال وجود دارد. علت بروز ۸۱درصد از این حوادث، بی‌احتیاطی گزارش شده و ۹۶درصد از حادثه‌دیدگان مرد و ۵۴درصد آنان مجرد بوده‌اند. بیشترین فراوانی نوع حادثه نیز مربوط به «ضرب‌خوردگی»، «سقوط کردن و لغزیدن» و «بریدگی و قطع اعضا» به ترتیب با ۲۵، ۱۶ و ۱۰درصد بوده است. در سال ۱۴۰۰ و براساس آمارهای سازمان تأمین اجتماعی، بیشترین حادثه شغلی مربوط به گروه سنی ۳۰ تا ۳۴ و ۳۵ تا ۳۹ سال  به ترتیب با ۲۳ و ۲۰درصد و  بیشترین اعضای حادثه‌دیده نیز «دست چپ» و «پا» به ترتیب با ۴۲ و ۲۵درصد بوده است.

آمارها همچنین حاکی از آن هستند که ۸۸درصد از حوادث ناشی از کار منجر به بهبودی کامل فرد حادثه‌دیده شده و تنها یک درصد از حوادث ناشی از کار منجر به فوت حادثه‌دیده شده است. مابقی حوادث نیز منجر به ازکارافتادگی کلی یا جزئی شده است. براساس آمارهای ملی، حوادث ناشی از کار علاوه بر آنکه تبعات اجتماعی و اقتصادی دامنه‌داری دارند سازمان‌های بیمه‌گر اجتماعی و درمانی را نیز به شدت تحت تأثیر قرار می‌دهند و با توجه به اینکه بی‌احتیاطی مهم‌ترین دلیل بروز حوادث ناشی از کار است، به نظر می‌رسد که آموزش کارگران و ارتقای فرهنگ ایمنی شغلی باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد. طبق این گزارش، سازمان تأمین اجتماعی به عنوان مهم‌ترین و بزرگترین سازمان بیمه‌ای کشور، در زمان بروز حوادث ناشی از کار، خدمات متنوعی به بیمه‌شدگان ارائه می‌دهد.

پرداخت هزینه‌های مربوط به درمان و بازتوانی حادثه‌دیدگان، پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری، پرداخت غرامت نقص عضو، برقراری مستمری ازکارافتادگی جزئی و کلی و همچنین پرداخت مستمری به بازماندگان حادثه‌دیدگان متوفی ازجمله خدماتی است که این سازمان به حادثه‌دیدگان ناشی از کار ارائه می‌دهد. حوادث ناشی از کار سالیانه هزاران میلیارد تومان برای اقتصاد کشور و به تبع آن برای سازمان تأمین‌اجتماعی هزینه ایجاد می‌کند و هزینه‌های فردی و اجتماعی آن نیز برای افراد و خانواده‌های حادثه‌دیده غیرقابل محاسبه است که می‌توان با هزینه‌های بسیار کمتر برای ارتقای آموزش و ایمن‌سازی محیط کار، از بروز حوادث ناشی از کار پیشگیری کرد.

در این میان بیمه‌شدگان مشمول قانون تأمین اجتماعی در حوادث ناشی از کار، در مواردی چون هزینه درمان و بازتوانی، مستمری ازکارافتادگی جزیی و کلی و نیز مستمری بازماندگان، تحت پوشش حمایت‌های سازمان تأمین‌اجتماعی هستند و نداشتن بیمه اجتماعی و درمانی، می‌تواند تبعاتی جدی برای فرد حادثه‌دیده و خانواده وی از حیث هزینه‌های درمان و معیشت در بر داشته باشد.

کد خبر: 53668

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =