ایمنی هیبریدی بهترین محافظ در برابر سویه امیکرون  BA.۵

آخرین تحقیقات نشان می‌دهد که ایمنی هیبریدی (ترکیب ایمنی طبیعی بدن و ایمنی واکسن) اثر محافظتی در برابر انواع جدیدتر امیکرون دارد.

به گزارش آتیه آنلاین، دانشمندان دانشگاه لیسبون طی تحقیقی در پرتغال دریافتند که افراد واکسینه‌شده که قبلاً  به کرونا مبتلا شدند، محافظت قابل‌توجهی در برابر سویه جدید امیکرون (BA.۵) دارند.

محققان دانشگاه لیسبون تحقیقی در تاریخ ۱ ژوئن ۲۰۲۲ (زمانی که سویه امیکرون BA.۵ بین ۳ تا ۵ ماه شیوع خطرناکی پیدا کرده بود) بر روی افراد بالای ۱۲ سال پرتغالی انجام دادند. بیش از ۹۸ درصد از جمعیت مورد مطالعه تا پایان سال ۲۰۲۱ به‌طور کامل واکسینه شده بودند. همچنین حدود ۸۲ درصد از افراد مورد مطالعه، واکسن mRNA  را برای اولین دوز بوستر (تقویتی) دریافت کردند.

 دومین دوز بوستر به افراد مبتلا به نقص سیستم ایمنی مانند افراد مبتلا به ایدز، پیوند اعضا و بیماران سرطانی محدود شد.

در این تحقیق که توسط دکتر گراسا وتیمش انجام شد، نوع ویروس هر عفونت را با گره‌زدن تاریخ عفونت به نوع غالب در آن زمان تعیین کردند. انواع کرونای مورد مطالعه شامل سویه اصلی کرونا، آلفا، دلتا، BA.۱، BA.۲  و BA.۵  بود.

نتیجه این تحقیقات نشان داد که افرادی که واکسینه شدند و قبلاً به سندرم تنفسی حاد شدید کروناویروس ۲ (SARS-CoV-۲)  مبتلا شدند در برابر احتمال مبتلاشدن به سویه جدید امیکرون (BA.۵) مقاوم‌اند ولی افراد قبلاً مبتلاشده به کرونای BA.۱ یا BA.۲ بالاترین ایمنی را نسبت به سویه جدید امیکرون دارند که می‌تواند به علت زمان کوتاه‌تر سپری‌شده بین کرونای نوع قبلی و قرارگرفتن در معرض سویه جدید امیکرون (BA.۵) باشد.

آنها همچنین مشاهده کردند که خطر ابتلا به سویه جدید امیکرون BA.۵ برای افرادی که قبلا کرونا نگرفته بودند در مقایسه با افرادی که به دلیل ابتلای قبلی به کرونا (SARS-CoV-۲) ایمنی ترکیبی به دست آوردند، بیشتر بود.

کد خبر: 53743

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =